جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱

ماجرای تقابل 'حضرت آقا' با بازرگان

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 407961
مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح گفت: بازرگان و ابراهیم یزدی به دنبال ادامه حضور مستشاری نظامی آمریکا در ایران و برگرداندن ۸۰ فروند جنگنده F۱۴ به آمریکا بودند.
ماجرای تقابل
به گزارش جهان، سردار محمد سدهی مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از کتاب به سوی قله‌ها که صبح امروز در نیروی هوایی ارتش رونمایی شد، اظهار داشت: تدوین سلسله کتاب‌های جهاد خودکفایی تلاشی است برای اینکه راه چگونه از وابستگی رها شدن و دستیابی به استقلال را در عمل تجربه کردن بپیماییم.

وی افزود: تدوین این سلسله کتاب‌ها برای این است که این راه برای همیشه در تاریخ بشریت ثبت و الگویی برای جهانیان باشد.

سدهی ادامه داد: تلاش‌های زیادی در نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی در تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری در حوزه جهاد و خودکفایی صورت گرفته است.

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح با اشاره به پیروزی انقلاب اظهار داشت: با پیروزی انقلاب بحث خروج مستشاران خارجی از نیروهای مسلح مطرح شد اما در دولت موقت بازرگان و ابراهیم یزدی به دنبال این بودند تا حضور مستشاری نظامی آمریکا در ایران مستمر و تثبت شود لذا قراردادهای مهم نظامی را لغو کردند.

وی افزود: به عنوان مثال به دنبال این بودند که قرارداد ۸۰ فروند جنگنده F۱۴ که به نیروی هوایی ایران تحویل داده شده بود، لعو شود و به آمریکا برگردانده شود. منطق بازرگان این بود که نگهداری این ۸۰ فروند هزینه زیادی به دولت موقت تحمیل می‌کند پس قراردادها لغو و F۱۴ ها به آمریکا برگردانده شود.

سدهی تاکید کرد: وقتی موضوع علنی مطرح شد حضرت آقا صراحتا با آن برخورد کردند در آن زمان معاونت امور انقلاب وزارت دفاع به عهده ایشان بود و در مرداد ۵۸ طی نامه‌ای اعلام کردند که دولت موقت حق لغو هیچ قراردادی را ندارد مگر با موافقت معاونت امور انقلاب وزارت دفاع.

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح ادامه داد: در آن زمان تقی ریاحی وزیر دفاع وقت نیز به دنبال این بود که F۱۴ ها به آمریکا برگردد اما در تاریخ ۲۷ شهریور ۵۸ با اشاره امام (ره) ریاحی از وزارت دفاع کنار زده شود و مهندس چمران به این سمت منصوب می‌گردد و کار خروج مستشاران آمریکا شروع به تحقق می‌یابد.

سدهی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری معتقد بودند حضور مستشاران نظامی یعنی تداوم وابستگی به آنها و این با انقلاب منافات دارد. در حالی که جوانان ایرانی می‌توانند به سمت خودکفایی پیش بروند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: زمانی که بعد از انقلاب قرار بود سوخت‌گیری هوایی انجام شود خیلی‌ها اعلام کردند که نمی‌توانید این کار را انجام دهید. اما بعد از انجام آن همین افراد اظهار پشیمانی و توبه کردند.

سدهی افزود: در آن زمان وابسته نظامی یونان تصویر سوخت‌گیری هوایی ما را به کشورش برده بود و او را توبیخ کرده بودند که چرا عکس مونتاژ برایشان برده است زیرا آنها باور نمی‌کردند که ایران بتواند با وجود تحریم‌ها چنین کاری را انجام دهد. لذا این فرد به نزد ما آمد و درخواست کرد مستنداتی را به او بدهیم که برای کشورش باورپذیر باشد.

مسئول دفتر ارتباطات نیروهای مسلح تصریح کرد: جهاد خودکفایی مفاهیم نو در ادبیات و صنایع دفاعی ایجاد کرد و نهاجا تبدیل به یک قدرت مقتدر در حوزه نظامی و بازدارندگی در برابر دشمنان شده است.

به گزارش فارس، وی در پایان اظهار داشت: ما باید به سمت پیشرفت پایدار حرکت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عین سین
Iran, Islamic Republic of
یاد باد آن روزگاران یاد باد انشاالله "خودباوری"را که یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب است بتوانیم حفظ کنیم و به نسل های آینده منتقل نمائیم