کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رجبی دوانی در همایش «ریزش‌ها»:

شمر توبه کند، سران فتنه هم توبه می‌کنند

26 بهمن 1393 ساعت 19:59

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه سران فتنه قابل مقایسه با «حر» و «وحشی» نیستند، گفت: بعضی سیاسیون تحت فشارند تا کسانی را که به آنان رای دادند ساکت یا قانع کنند. به همین خاطر سران فتنه را به اشتباه با حر و وحشی مقایسه می‌کنند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد‌حسن رجبی دوانی پژوهشگر و مورخ با حضور در همایش «ریزش‌ها» پیرامون بررسی حصر سران فتنه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

این کارشناس مسائل تاریخی در ابتدای سخنان خود گفت: هر حرکت رو به جلویی هم ریزش و هم رویش دارد اما آنچه مهم است، این است که رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه پیدا کند تا حرکت استمرار داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با توجه به تغییراتی که در ارزش‌ها به وجود می‌آید افراد ریزش پیدا می‌کنند گفت: طلحه و زبیر نمونه ریزش‌ها هستند. ریزش و رویش همیشگی است و این موضوع در قرآن کریم نیز آمده است. از اینکه برای مومنان فتنه‌ها به وجود می‌آید تا ایمان‌های راستی شناخته شود.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به نمونه‌های تاریخی حصر گفت: امام علی در فتنه جمل نسبت به عایشه به حرمت همسری پیامبر و مصلحتی بالاتر، وی را محاکمه نکردند اما در حصر قرار دادند. همچنین پیامبر نیز عبدالله‌ابن ابی را به خاطر مصلحت بالاتر محاکمه نکردند.

رجبی دوانی با تاکید بر این موضوع که هم حصر و هم زندان انداختن در تاریخ اسلام وجود دارد گفت: بعد از انقلاب نیز سران حزب توده از جمله نور‌الدین کیانوری و احسان طبری به خاطر مصلحت بالاتر اعدام نشدند.

وی با بیان اینکه سران فتنه به نظام خیانت کردند گفت: اگر سران فتنه قتل نفس می‌کردند بهتر از آن بود که به نظام ضربه زدند و دشمنان را امیدوار کردند. اگر انتظار دارید شمر و عمر سعد توبه کنند می‌توانید انتظار داشته باشید که سران فتنه هم توبه کنند.

رجبی دوانی در پایان با بیان اینکه حصر سران فتنه به جای اعدام لطف نظام بوده است گفت: آنان که سران فتنه را با «حر» و «وحشی» مقایسه می‌کنند، اشتباه می‌کنند. خوب است این افراد در این مسیر از سیره ائمه خرج نکنند. بعضی سیاسیون تحت فشار هستند تا کسانی که به آنان رای دادند را ساکت یا قانع کنند. به خاطر همین چنین صحبت‌هایی را می‌کنند.


کد مطلب: 407562

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/407562/شمر-توبه-کند-سران-فتنه-هم-می-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com