کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

‫تکذیب پنج باره اخبار روزنامه «آرمان امروز‬»‬

18 بهمن 1393 ساعت 11:12

تیراندازی در بزرگراه، موضوع دیگری بود که روزنامه آرمان امروز تلاش کرد با فضاسازی و جنگ روانی آن را بررسی کند. این روزنامه پس از ماجرای تیراندازی یک مداح، با اهداف مشخص گزارشی از اظهارنظر ۱۴ مداح اهل بیت در این خصوص منتشر کرد.


‫به گزارش جهان به نقل از «سراج۲۴»، تکذیب پشت تکذیب هم مانع خبرسازی‌هایش نمی‌شود و حتی برای خاندانی که وابسته به آن است نیز خبرسازی می‌کند. بررسی اخبار منتشر شده در روزنامه «آرمان امروز»، حکایت از نقش آفرینی این رسانه در جنگ روانی به وسیله خبرسازی‌هایی است که دیر یا زود تکذیب می‌شود.

جنگ روانی (psychological warfar ) از واژه های آشنایی است که امروزه با کارکردهای وسیع در ادبیات سیاسی جامعه حضور پیدا کرده است.

از نخستین تعاریفی که برای جنگ روانی عنوان شده و در باور عمومی شکل پیدا کرده است می توان به این تعریف اشاره کرد که « جنگ روانی یعنی استفاده از هر نوع وسیله به منظور تأثیر گذاری بر روحیه و رفتار یک گروه با هدف نظامی مشخص » .

پل لاین برگر در کتاب معروف خود به نام (جنگ روانی) که در سال ۱۹۵۴ منتشر شده است ماهیت جنگ روانی را علاوه بر این به اهداف اقتصادی یا سیاسی نیز مرتبط می داند. لذا بر این باور جنگ روانی نمی تواند محدود به عملیات نظامی باشد بلکه عبارت است «از مجموعه اقدامات یک کشور برای اثر گذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و ملت ها به منظور کسب نتایج مطلوب.»

یکی از مهمترین ابزارهایی که در این جنگ به کار گرفته می شود رسانه است. امروزه جنگ روانی دیگر محدود به موقعیت جنگی نمی شد لذا می توان آنرا معادل عملیات روانی تلقی کرد. از اینرو لوازم این عملیات نیز دیگر ارکان ارتش، مارش های نظامی یا نامه های پراکنده توسط هواپیمای دشمن بر روی شهرها و حتی ستون پنجم نیست امروزه این رسانه های جمعی شامل رادیو ، تلویزیون، اینترنت ، ماهواره و مطبوعات هستند که کارکرد عملیاتی دارند و صحنه گردانان این جنگ در نهایت رسانه ها هستند.

هدف از عملیات روانی تحت تأثیر قرار دادن و تحمیل اراده خود بر شخص یا گروه دیگراست . این گروه الزاماً یکی از سه دسته طرفداران، مخالفان و افراد بی طرف را شامل می‌شود. با این نگرش هدف اصلی عملیات روانی تقویت طرفداران، جذب افراد بی تفاوت و بی طرف و نیز تعدیل یا تشکیک در مواضع مخالفین است بطوریکه بی اعتمادی به رهبران کشور یا جناح مقابل افزایش یافته و امید در جامعه کمرنگ شود .

* هاشمی و ائتلاف سه‌گانه

استفاده از شیوه‌های جنگ روانی یکی از اصول روزنامه وابسته به خاندان هاشمی است. آرمان امروز که احتمالا از حمایت‌های فکری پشت پرده خاندان هاشمی و علی‌الخصوص مهدی هاشمی برخوردار است، در مقاطعی سعی می‌کند با خبرسازی های خود، فضا را به سمت و سویی برد که مورد نظرش است. این روزنامه یک روز از ائتلافی می‌گوید که هیچ رد و نشانه‌ای از آن نیست و روز دیگر از احضار نمیانده‌ای می گوید که به سرعت تکذیب می‌شود.

رسانه نزدیک به خاندان هاشمی حتی برای هاشمی رفسنجانی هم خبرسازی می‌کند. به گونه ای که خود هاشمی وقتی متوجه می‌شود این خبر مورد اقبال سیاسیون نیست و نمی تواند هدف پشت پرده را مخقق کند، ناچار می‌شود آن را تکذیب کند. ۸ تیرماه در صفحه یک روزنامه «آرمان امروز» از ائتلاف آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام ناطق نوری و حجت الاسلام خاتمی رونمایی شد: «سه ضلع، یکی از دیگری قدرتمندتر و تاثیرگذارتر؛ ویژگی مشترک آنها هم نه رسیدن به قدرت بلکه «نه» بلند به این مولفه است. می‌خواهند اگر تا دیروز به صورت فردی و تکی موفق بودند این بار با یکی شدن حماسه‌ای بیافرینند که نه تنها کم از حماسه ۲۴خرداد نداشته باشد بلکه افزون بر آن سبب ساز شادی ایران شود».کمتر از سه روز بعد، هاشمی رفسنجانی، اخبار منتشر شده روزنامه آرمان را تکذیب کرد و گفت: «چند ماه است که آقای خاتمی را ندیده‌ام و با آقای ناطق نوری هم درباره انتخابات مجلس آینده هیچ جلسه یا صحبتی نداشتم.»

* افشاگری دروغین علی جنتی!

به نظر می‌رسد روزنامه آرمان در تلاش است تا بدون توجه به رسالت خبری خود، تنها نقش اتاق فرمان جنگ رسانه‌ای باشد. این روزنامه پس از ماجرای اعطای مجوز برای تک خوانی یک زن، در گزارشی از افشاگری علی جنتی نوشت:« قرار است آقای جنتی به زودی موضوعاتی را افشا کند» اما این موضوعات چیست؟ آنطور که این منبع نزدیک به جنتی می‌گفت، «افشاگری وزیر ارشاد درباره ماهیت فشارها بر این وزارتخانه است یعنی هویدا خواهد کرد که این فشارها از دایره سیاسی بودن یا حتی فرهنگی و اجتماعی بودن جداست و برخی موضوعات شخصی در این امر دخیل است!» زمانی که از این منبع آگاه سوال شد چه زمانی قرار است جنتی افشاگری کند؟ گفت: «اکنون در مرحله جمع‌آوری اطلاعات و مدارک برای اعلام مستند این موضوع هستند و به محض آماده شدن با مردم در میان گذاشته خواهد شد.» وزیر متولد ۱۳۲۸ چه در سر و چه در دست دارد که می‌خواهد افشاگری کند؟ چرا این روزها منتقدان اصلی او در پارلمان ساکت هستند؟ آیا پی به آنچه جنتی به آن پی برده است، برده‌اند؟»

این خبرسازی نیز عمر زیادی نداشت و بلافاصله علی جنتی آن را تکذیب کرد. او که در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان بود، در پاسخ به این پرسش که موضوع افشاگری که در روزنامه «آرمان امروز» به آن اشاره کرده‌اید چیست و چه زمان به در این خصوص واضح صحبت می‌کنید، اظهار داشت: من نامه‌ای به روزنامه آرمان امروز نداده بودم و نمی‌دانم که این نامه چیست در این روزنامه ذکر شده است که من نامه‌ای به یک منبع نزدیک وزارت فرهنگ و ارشاد داده بودم اما خودم نمی‌دانم این منبع نزدیک چه‌ کسی است و تکذیب می‌کنم در این خصوص حرفی نزده‌ام و در جریان نیستم.

* یادداشتی که تکذیب شد

اما این دو تنها دروغ پردازی‌های روزنامه نزدیک به خاندان هاشمی رفنسجانی نبود. آرمان امروز در اقدامی بی سابقه اقدام به نگارش یادداشتی به نام علی مطهری با عنوان «آفت تقلب» می‌کند. بلافاصله پس از انتشار این یادداشت، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی آن را تکذیب می‌کند. او در نامه‌ای به روزنامه آرمان امروز نوشت که «در شماره پنجشنبه ۲/۵/۹۳ آن روزنامه، مطلبی تحت عنوان «یادداشت» به نام اینجانب درج شده بود در حالی که تنها در مصاحبه کوتاه خبرنگار این روزنامه در مجلس که درباره نظر اینجانب درباره سخن جناب آقای ناطق‌نوری درباره تملق و چاپلوسی پرسید، ضمن تایید سخن ایشان گفتم «تملق و چاپلوسی امروز یک بیماری در جامعه و مانع اصلح امور است.» متاسفانه خبرنگار این روزنامه، برخلاف حرفه خبرنگاری، مطالب زیاد دیگری از خود به آن افزوده و به عنوان یادداشت به نام اینجانب به چاپ رسانده است.»

* ماجرای تیراندازی در بزرگراه

تیراندازی در بزرگراه، موضوع دیگری بود که روزنامه آرمان امروز تلاش کرد با فضاسازی و جنگ روانی آن را بررسی کند. این روزنامه پس از ماجرای تیراندازی یک مداح، با اهداف مشخص گزارشی از اظهارنظر ۱۴ مداح اهل بیت در این خصوص منتشر کرد. یکی از مداحانی که آرمان امروز نظر آنان را درباره این ماجرا جویا شده بود، محمدرضا طاهری بود. آرمان امروز در گزارزش خود به نقل از طاهری نوشته بود که «اخبار ضد و نقیض بوده. برادر آقای کریمی ماجرا را طور دیگری شرح دادند و سایت‌ها هم از قول سردار رادان مجوز حمل سلاح او را قانونی اعلام کردند. آدم نمی‌داند قسم حضرت عباس را باور کند یا دم خروس را.» اما این خبر نیز تاریخ انقضای کوتاهی داشت و محمدرضا طاهری به سرعت آن را تکذیب کرد: « فعلا به توصیه برادرم حاج محمود، در این قضیه سکوت می‌کنم اما در زمان مقتضی، مفصل درخصوص این توطئه مطالبی را خواهم گفت.» او همین کار را کرد و بعدها درباره این موضوع سخن گفت. طاهری گفت که «سه مرتبه در مسیر برگشت از دماوند که ایشان با خانواده هم بودند برای شان مزاحمت ایجاد می کنند و به مرحله خطر مرگ می رسانند. انگار این داستان از قبل تعیین شده بوده است». او یکبار دیگر به خبر دروغ روزنامه آرمان اشاره کرد و حتی برای اثبات گفته‌هایش قسم هم خورد:« از قول خود من مطلبی دروغ را منتشر کرده اند که ما هم تکذیب کردیم، اما به حضرت عباس اگر من آن حرف را زده باشم.»

* احضار دروغین نماینده مجلس به دادگاه

روزنامه آرمان که رسالت خود را جریان سازی دروغ قرار داده، در مطلبی در ستون شنیده هایش از احضار نماینده سابق مجلس به دادگاه خبر داده بود: «احضار نماینده سابق مجلس” شنیده شد که سید کاظم دلخوش نماینده سابق و مشاور امور مجلس معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری روز گذشته در دادگاه حضور پیدا کرد. ظاهرا این نماینده سابق به دلیل شکایت کیفری یکی از اهالی صومعه سرا به دادگاه احضار شده است».



چند هفته بعد این خبر نیز تکذیب شد و تکذیبیه ارسالی سید کاظم دلخوش به روزنامه آرمان با این عنوان منتشر شد:«هیچ احضاریه‌ای دریافت نکردم»


کد مطلب: 406003

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/406003/تکذیب-پنج-باره-اخبار-روزنامه-آرمان-امروز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com