پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۳۵
پیشنهاد بهتر؛

چند ایراد بزرگ مصوبه مجلس برای حذف یارانه‌ها

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 405492
اگرچه حذف یارانه ثروتمندان بسیار ضروری است و هیچ گونه شک و شبهه ای در مورد آن وجود ندارد اما نقدهای جدی بر شیوه قطع یارانه فوق وارد است.
چند ایراد بزرگ مصوبه مجلس برای حذف یارانه‌ها
به گزارش جهان، «یارانه نقدی ثروتمندان باید قطع شود.» این جمله را به کرات از زبان مقامات کشوری شنیده ایم اما تا به امروز، در عرصه عمل اقدام چشمگیری مشاهده نکرده ایم. خوشبختانه، کاهش قیمت نفت باعث شد تا دولت و مجلس به فکر چاره بیفتند و دیروز مصوبه ای از کمیسیون تلفیق خارج شد که نشان می دهد حذف یارانه ثروتمندان وارد مرحله اجرا خواهد شد.

در مصوبه کمیسیون تلفیق،پرداخت یارانه نقدی به ۴ گروه ادامه پیدا خواهد کرد: خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، عشایر و خانوارهای ساکن روستا، بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی به شرط حداکثر مستمری ماهانه ۲.۵ میلیون تومان و کلیه خانوارهایی که درآمد ماهیانه کمتر از ۲.۵ میلیون تومانشان توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها احراز شود.

با این حساب، در صورت تصویب این مصوبه در صحن علنی مجلس یارانه کلیه افرادی که درآمدی بالاتر از ۲.۵ میلیون تومان داشته باشند، حذف می شود. اگرچه حذف یارانه ثروتمندان بسیار ضروری است و هیچ گونه شک و شبهه ای در مورد آن وجود ندارد اما نقدهای جدی بر شیوه قطع یارانه فوق وارد است.

بزرگترین نقد وارد شده بر این مصوبه به موضوع انتخاب درآمد برای تعیین صلاحیت افراد برای دریافت یارانه برمی گردد. همانطور که پیش تر نیز برخی از دولتمردان به آن اشاره کرده بودند، بانک های اطلاعاتی مناسبی برای شناسایی درآمد افراد وجود ندارد. در این میان، درآمد کارمندان و حقوق بگیران به آسانی قابل شناسایی است اما تعیین میزان درآمد سایر مشاغل و منابع درآمدی دشوار خواهد بود. طبیعتا به این دلیل درآمد نمی تواند شاخص مناسبی برای شناسایی افراد ثروتمند باشد. نقد دیگر به تکیه صرف بر درآمد و نادیده گرفتن ثروت مربوط می شود. طبیعتا نمی توان بدون توجه به ثروت در مورد حذف یارانه نقدی تصمیم گیری کرد. به عنوان مثال، دو فرد را با درآمد یکسان در نظر بگیرید که یکی صاحب واحد مسکونی است و دیگری گرفتار اجاره نشینی است. در این شرایط برخورد یکسان با این دو فرد نوعی بی عدالتی محسوب می شود.

تکیه بر خانوار و تعیین درآمد برای آن و نادیده گرفتن درآمد سرانه اشکال بعدی مصوبه کمیسیون تلفیق است. از آنجایی که سیاست های کلی نظام به سمت ازدیاد جمعیت است، این تصمیم نوعی مالیات بر خانوارهای پرجمعیتی است که براساس سیاست های کلی نظام عمل کرده اند. روشن است که نمی توان درآمد ۲.۵ میلیونی برای خانوار ۵ نفره را با همین درآمد برای یک خانوار ۲ نفره مقایسه نمود. لذا هر چه خانوار کم جمعیت تر باشد، بیشتر از این مصوبه منتفع می گردد.

ایراد دیگری که متوجه مصوبه کمیسیون تلفیق می شود، نادیده گرفتن منطقه و شهر است. همه می دانیم که هزینه زندگی در شهرهای پرجمعیت با هزینه زندگی در شهرهای کم جمعیت قابل مقایسه نیست. لذا بد نبود که در این مصوبه به تفکیک هزینه های شهری، درآمدهای متفاوتی مد نظر قرار می گرفت تا این ایراد مرتفع می گردید.یکی دیگر از ایرادات اساسی وارد شده بر این مصوبه تعیین درآمد مشخص برای حذف یارانه ها از طرف مجلس است.

بهتر بود مجلس میزان دقیق بودجه یارانه ها را برای دولت مشخص می کرد و جزئیات اجرایی آن را به دولت واگذار می نمود تا دست دولت از شکایت بسته شود. برای مثال، مجلس می توانست تنها تصویب کند که دولت باید هزینه های یارانه نقدی را ۵ هزارمیلیارد تومان کاهش دهد. و مسائل اجرایی را به دولت واگذار می نمود.

از نقدهای وارد شده بر متن این مصوبه که بگذریم، ایرادات جدی بر نحوه تصویب آن وجود دارد. با وجود اینکه هدفمندی یارانه ها یکی از پرچالش ترین موضوعات اقتصاد ایران در چندسال اخیر است، نسخه پیچی آن در کمیسیون تلفیق و در وقت محدود بررسی بودجه، اشتباه به نظر می رسد. طبیعتا بررسی و تصویب این چنین مسائلی نیازمند وقت وسیع و چکش کاری بیشتر است. به این مسئله این نکته را اضافه کنید که در این مدت طرح های خوبی از طرف نهادهای مطالعاتی و تحقیقاتی کشور ارائه شده است که در صورت وجود وقت بیشتر امکان استفاده از آن ها وجود داشت.

نکته جالب دیگر در زمینه تصویب این طرح، صحبت های متضاد اعضای کمیسیون تلفیق بود. گویی هر کدام در جلسه ای مجزا شرکت کرده اند. برای مثال درحالی که سخنگوی کمیسیون از تصویب این لایحه در کمیسیون خبر داد و متن مصوبه را منتشر نمود، ایرج ندیمی، دیگر عضو کمیسیون تلفیق نتیجه را این گونه منعکس نمود:« کمیسیون برای این رقم (۲.۵ میلیون تومان) به اجماع نرسیده است.»

لذا جای بسی تعجب است که افرادی که در یک جلسه شرکت کرده اند و مصوبه ای واحد را تایید کرده اند، چگونه نظراتی تا این حد مخالف هم دارند.در پایان باید گفت حذف یارانه پردرآمدها اگرچه مهم است، اما هزینه های اجتماعی ناشی از نحوه شناسایی افرادی که قرار است یارانه شان حذف شود، ممکن است منافع ناشی از آن را تحت الشعاع قرار دهد. لذا پیشنهاد می شود برای تصمیم مناسب تر از روش های جایگزین مانند بررسی ثروت، میزان مصرف انرژی اعم از گاز، برق و بنزین توجه شود تا تبعات احتمالی آن کاهش یابد.
منبع: خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زیبایی
باسلام نبایددرامدخانمهامحاسبه شود
چون این امرباشرع وقانون درتضاداست
باتشکر
واقعا با کدوم معیاری 2.5 میلیون رو ثروتمندی قلمداد میکنن. یعنی کسی که 2.5 میگیره با کسی که 25 میلیون برابره؟
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
از اول هم فلسفه تخصیص یارانه ها توزیع درآمد حاصل از فروش نفت به منظور مدیریت مردم بر مصرف حاملهای انرژی بود با هدف صرفه جویی بود. معیار مصرف انرژی بهترین گزینه برای تشخیص پردرآمدها از کم درآمدهاست.
پرنیان
خداخیرتون بده.این بزرگترین ظلم وبی عدالتی ...
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام نماینده مارا باش در امد 2.5 حذف شود اقای نماینده الان یک خانواده 4 نفره با شرایط مستاجری کمتر از 5 میلیون نمی تواند در تهران زندگی کند اینقدر سنگ روستائیان را به سینه نزنید نشسته بیکاردر روستا و مالیاتی پرداخت نمی کند و یارانه می گیرد و با ان امورات خود را می گذراند بنده با 2 جا کارکردن ماهیانه فقط 1800000 تومان اجاره می دهد و مالیات اگر ناراضی هستید من هم بروم روستا و زمین ابا اجدادی خود را بفروشم و بعنوان یارانه بگیر محسوب شوم اگر مایل هستید بسم اله
واقعا" مطالب مهمی است و باید به آنها توجه شود مصوبه کمیسیون تلفیق خام است و مشکلات زیادی برای دولت و مردم ایجاد خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
دولت مي خواهد هزينه حذف يارانه را به دوش مجلس بياندازد و مجلس هم دارد بازي مي خورد
شش
Iran, Islamic Republic of
یعنی هر کی راست گفت ضرر کرد!! اطلاعات ابرازی ما بیش از یک سال پیش است و قاعدتا به روز رسانی می خواهد.
واقعا فقط 1 میلیون نفر حقوق بالای 2.5 می گرفتند؟
Iran, Islamic Republic of
البته دولت که اصلا نمی خواهد یارانه ثروتمندان رو حذف کنه
هموطن
United States
یارانه ثروتمندان که باید حذف شود... بسم الله اول از دولتی ها شروع کنید، بعد مجلسی ها، بعد مدیر کل ها و رئیس و رئسا و... نه اینکه یک راست بیایید سراغ مردم بینوا ... دیگه نامردی نکنید... خدا را خوش نمی آید... از خدتون شروع کنید ... لطفاً............
کارمند
Iran, Islamic Republic of
سلام کارمند کشون راه انداختن می گفتن قدیما یک نفر کار می کرد چند سر عائله نون می خوردن اما حالا چند نفر در خانه کار می کنند یک نفر راه می رود دولت غزیز با قوه قضایی دست در دست هم بدهند وهرماه هزینه یارانه را از اختلاس کنندگان بگیرند مثلا نفر اول آقای ب زدوم آقای م ه والی آخر هیچ مشکلی هم پیش نمی آید و آقایون با دل جان می دهند لطفا امتحان کنید
به یک نقد جدی که در مورد هزینه کردن این وجوهات است توجه نکردید چون شهرهایی مانند تهران و اصفهان و... بیشترین انصراف از یارانه را دارند چون ثروت در آنها جمع است آنگاه وجوه حاصله باید در همان استانها صرف شود مثلا در خراسان جنوبی و استان هرمزگان سرش بی کلاه میماند در حالی که این استانها تقریبا همه زیر دو و نیم میلیون هستند و در آمدی از این طریق نصیبشان نمیشود!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حالا ماه شدی
مرا دریاب
با سلام ، متوجه نشدم درآمد خانوار یعنی چه؟ یعنی فقط درآمد سرپرست خانوار یا درآمد زن و شوهر . یا درآمد کلیه اعضاء خانواده اعم از زن و شوهر و فرزندان .
نمایندگان محترم و وزراء و ... در نظر داشته باشند که درآمد زن خانواده از لحاظ شرعی جزو د رآمد خانوار نمی باشد .
محمد موسوی
United States
ه نظر میرسد توزیع یارانه صرفه جویی شده در استانها ناشی از حذف یارانه بگیران ان استان منطقی نمی باشد چرا که مثلا با مقایسه درامد خانوارهای تهرانی با خوزستان یا سیستان وبلوچستان عملا در استانهای محروم یارانه بگیری حذف نخواهد شد ولی در استان تهران قطعا درصد بسیار بالایی از یارانه بگیران حذف میگردند ومنابع ان صرف تهران میگردد .دوباره بحث بی عدالتی ووووووووو
Iran, Islamic Republic of
بهتري روش براي موفق شدن دولت در امر يارانه ها اينست كه :
به جاي سرك كشيدن به حساب ميليونها ايراني.
يك سرك كوچك به سرمايه و ثروت امپراتور كه ثروت او از دانشگاه آزاد به هزازان هزار ميليارد تومان مي شود بزند و آن را به نفع ملت . ملي كند
آنوقت است كه براي ابد . پول يارانه دهي به مردم درمي آيد و .......... !!!

هههههههههههههههههههه
United States
مصوبه مجلس دو تا ایراد داره . اولا باید درآمد رو با توجه به افراد خانواده حساب کنند تا فرق باشه بین یک خانواده مثلا 6 نفره و دو نفره. دوما باید بین کلان شهرها که هزینه هاش زیاده با شهرای کوچک و روستاها فرق گذاشت. تازه از کجا میخوان بفهمند درآمد مشاغل غیر دولتی چقده؟
دوستان ثروتمند ما تو مجلس باید این نکته رو مد نظر قرار بدن که از نظر شرعی درآمد زن جزء درآمد خانوار محسوب نمیشه،که قطعا به این نکته از نظر دولت و مجلس بی توجهی خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
و البته تا مردها بی کارند نباید به زنها کار داد
مجیداعتمادی
دولت میخواهد از آب گل آلود ماهی انتخاباتی بگیرد وهمه کاسه وکوزه را سرمجلس بشکندواین مصوبه به فرافکنان کمک میکند که غوغاسالاران سواستفاده کنند
ای کاش هزینه زندگی یک نفر را در نظر میگرفتند و بعد براساس سرانه یک نفر در خانواده یارانه را قطع میکردند مثلا هزینه زندگی یک نفر در تهران 700000تومان است حال اگر یک خانداده 2نفره 1500000تومان درامد داشتند یارانه بگیرند اما اگر یک خانداده 3نفره درامدشان 2200000بود یارانه اش قطع میشد چون در دریافت یارانه تعداد افراد خانواده بسیار مهم است اگر یک خانواده 5نفره 3200000در امد داشت نباید یارانه اش قطع شود چون سرانه هرنفر از 700000تومان کمتر است
البته باید این مبلغ در سالهای بعد اصلاح شود و با رشد تورم تعیین شود همانطور که بهای اب و برق گاز تلفن و سوخت و کرایه ها افزایش مییابد
مهدی
سلام .این کار باید بر اساس سرانه درآمد حساب بشه تا مشکلاتش کمتر باشه .ضمنا از همین الان محلی را برای بررسی شکایتهای افراد معترض قرار بدن که اگر اشتباهی صورت گرفت با حکم آن مرکز ، کار اشتباه اصلاح بشه .
و نیز در مورد کارمندان و کارگران باید به خالص دریافتی آنان توجه شود نه زیر حکم، چون چند صد تومن بابت بیمه و مالیات و بازنشستگی از حقوقشان کسر می گردد
Iran, Islamic Republic of
جالب است که هم مجلس و هم دولت در تصمصم به حذف سعی می کنند آن را بر عهده دیگری بگذارند وگرنه تمام این آسیبها که گفتید از حذف نابجا در جامعه ایجاد می شود می تواند برای دولت هم بازخوردهای منفی ای داشته باشد.
کی می خواهید از این سیاسی بازی ها دست بردارید.
مطمئن باشید آن دنیا کسی به ظاهر الصلاح بودن شما کار ندارد بلکه این باطن اعمال ماست که مورد بررسی قرار می گیرد.
متأسفم که با سیاست بازی انقلاب مردم ایران را بی هویت کرده اید.
یه نکته منفی دیگه این طرح اینه که عایدی این طرح تو همون استان هزینه میشه، یه استان برخوردار مثل یزد،اصفهان و.... روز ب روز بیشتر پیشرفت میکنن و استانای محروم. مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در جا میزنن
با نام و ياد خدا
بازهم بحث حذف يارانه بگيران مرفه آمد و اخبار و تصميماتي كه نگراني را به دل مردم مي‌آورد. روز 14 بهمن 93 و در ايام با بركت دهه فجر ، يكي از نمايندگان از عزم مجلس براي حذف يارانه خانوارهاي با درآمد 2 ميليون 500 هزار تومان و بالاتر خبر داد. خبري كه بوي بي عدالتي و نا اميدي دارد و معلوم نيست اين مبلغ بر چه مبنا و اساسي انتخاب و اعلام شده است. و هيچ گونه ملاحظه‌اي در خصوص تعداد افراد خانوار ، تعداد شاغلان هر خانوار ، محل زندگي خانوار و... نشده است.
1- آيا براي يك خانوده‌ 5 نفره و خانواده 2 دو نفره با فرض درآمد مساوي ، مي شود يك تصميم مشترك گرفت؟
با فرض درآمد 2 ميليون 500 هزار توماني براي خانوار 5 نفره ، سرانة درآمد اين خانوار 500 هزار تومان است.
و با فرض درآمد 2 ميليون 400 هزار توماني براي خانوار 2 نفره ، سرانة درآمد اين خانوار 1 ميليون 200 هزار تومان است.
خوب با اين تصميم ما مي خواهيم يارانه خانوار با هزينه و نياز بيشتر را قطع كنيم و خانوار با تعداد كم نفرات و درآمد سرانه بيشتر كمك بيشتري بكنيم!
حال كافي است خانوار 5 نفره مستاجر و داراي فرزند محصل و يا دانشجو باشند.
آيا اين عين عدالت است.
2- آيا در اين تصميم گيري متوسط هزينه‌هاي هر خانواده و بهتر است بگوئيم هر نفر در شهرها و روستاهاي مختلف لحاظ شده است؟
3- آيا هزينه‌هاي زندگي در كلان شهرها و شهرهاي كوچك و روستاها مساوي است ، تا ما بيائيم يك تصميم مشترك و واحد براي آنها بگيريم؟
4- آيا نبايد وضعيت مسكن خانوار ، تعداد دانش آموزان و تعداد دانشجويان (بويژه دانشگاه آزاد) هر خانوار لحاظ شود؟
دولت عجولانه اقدام به ثبت نام مجدد درسایتی بنام رفاهی برای گرفتن یارانه کرد. بطوری که همه خودرامستحق گرفتن فرض کردند.این کارها نیاز به عقل و درایت دارد. درحال حاضر بهترین کار این است که دولت پرداخت یارانه را متوقف نماید و اعلام نمایدیارانه فقط به افرادتحت پوشش بهزیستی وکمیته امدادتعلق می گیرد. کسانی که خودرا نیازمند می دانندمی تواننددر این دو سازمان تشکیل پرونده بدهند. اینکار باعث ریزش پنجاه درصدی درخواست کنندگان در ابتدا می شود و سبک وسنگین کردن مابقی جمعیت که چه کنند.و قطعاً درصد عظیم دیگری از ثبت نام صرف نظر خواهندکرد. این نیازبه صداقت مسئولان در اظهارات ورویت اثرآن در حل مشکلات مهم مثل اشتغال رادارد.
همیشه قشر پایین جامعه تاوان هزینه های سنگین دولت را می دهد و خواهد داد.
حسن
کارمندی که از کلانشهر به شهرستان مهاجرت کرده باید تشویق بشه ولو حقوقش بالای 2/500/000 باشه ، اگه باشه !!
درضمن شاخص باید میزان ثروت اندوزی باشه نه میزان دریافتی نقدی ( درست مثل حکم خمس )
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر راست می گویید اول از نمایندگان مجلس و قضات و مدیران ارشد کشور که درآمدی بالا دارند شروع کنند از اعضای هیات علمی دانشگاهها شروع کنند از بازاری های که دولت نمی تواند نگاه چپ به آنها بکند از آقازاده ها و .....
راستش زورشان به اینها نمی رسد و همه این را میدانند
تماشاگر
چرا فقط دریافتی کارمندان را ملاک قرار می دهند و خط فقر و اقساط مختلفی که می دهند را توجه نمی کنند و با ارایه مدرک آن مقدار پولی راکه باقی می ماندرا محاسبه نمی کنند تازه کسورات قانونی هم هست
France
اصلاً فرض كنيم هر عدد و رقم و شيوه اي كه براي حذف يارانه اعمال ميشه درست باشه،
كي ميتونه تضمين بده من نوعي كه مثلاً الان ٢/٥ ميليون درآمد دارم ، دو فرداي ديگه هم زندگيم همين وضع رو داشته باشه؟
اگر اوضاع مالي يه نفر به هم ريخت چي ميشه؟
United States
بد ترین راه قطعکردن یارانه
....
تنها
دولت ، توپ حذف افراد یارانه بگیر را در زمین مجلس انداخت .نمایندگان مجلس نیز متاسفانه بدون در نظر گرفتن وضعیت جامعه این اقدام را انجام داده . چرا نمایندگان مردم به فکر مردم نیستند چرا کاری که دولت از انجام آن عاجز بود یکدفعه توسط این نمایندگان انجام شد؟ خیلیها هستند که درآمدهای صدها میلیونی دارند ولی جایی ثبت نمی شود . دلالان، بساز و بفروش ها و ..... زورتان فقط به حقوق بگیرها می رسد ؟ تازه اگر حقوق بگیر مد نظر باشد .شما می بایست حقوق بالاتر از 3/5میلیون در نظر بگیرید.