يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
روزنامه صهیونیستی:

روابط مصر و حزب الله به هم نزدیک می‌شود

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب: 400346
روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل با اشاره به نزدیک شدن روابط مصر و حزب الله نوشت: جنگ علیه داعش دو طرف را با یکدیگر متحد کرد.
به گزارش جهان،تسنیم به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گفت: جنگ علیه داعش عامل اتحاد مصر و حزب الله لبنان و نزدیک شدن روابط آنان است و نزدیک شدن روزافزون این روابط در حالی است که پنج سال پیش روابط آنان بسیار متشنج شد.

دوستی مصر و حزب الله تا کجا پیش خواهد رفت؟

این منبع افزود: پنج سال پیش هنگامی که نقشه یک گروه وابسته به حزب الله برای عملیات تخریبی در مصر فاش شد، روابط دو طرف بسیار تیره و متشنج شد، با این حال جنگ علیه داعش و همچنین دست دوستی عبدالفتاح السیسی به بشار اسد موجب شد برای نخستین بار در طول چند سال گذشته مصرو حزب الله به منافع مشترکی برسند و مشخص نیست روند نزدیک شدن روابط آنان تا کجا پیش خواهد رفت.

یدیعوت آحارونوت یادآور شد، اختلافات مذهبی بین قاهره و حزب الله و نیز پیمان صلح مصر با اسرائیل موجب شد، روابط مصر به عنوان مهم ترین کشور عربی با حزب الله متشنج باشد، اما تحولات چند سال اخیر روابط دو طرف را به یکدیگر نزدیک کرد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه نوشت: در جنگ دوم اسرائیل علیه لبنان و هنگامی که حسنی مبارک حزب الله را به سوق دادن بیروت به جنگ غیر قابل توجیه متهم کرد، روابط مصر و حزب الله سخت دستخوش تنش شد و پس از آن در جریان حمله اسرائیل به غزه موسوم به «سرب گداخته» در اوایل سال ۲۰۰۹ سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله مصر را به دخالت نظامی در غزه و کمک به جنش حماس فراخواند، اما قاهره این درخواست را به مثابه دخالت آشکار در امور مصر دانست.

به نوشته این روزنامه از این گذشته در سال ۲۰۰۹ هنگامی که مصر یک گروه وابسته به حزب الله را دستگیر و آن را به طراحی نقشه عملیات خرابکارانه و قاچاق سلاح به حماس متهم کرد، اختلافات وتنش روابط دو طرف به اوج رسید.

یدیعوت آحارونوت همچنین یادآور شد که در سال ۲۰۱۱ و در بحبوحه انقلاب مصر، اعضای گروه مزبور به همراه تعدادی از رهبران اخوان المسلمین از زندان فرار کردند و سپس در تلویزیون تصاویر آنان در کنار حسن نصرالله و در یک مراسم رسمی نشان داده شد.

این منبع افزود: در زمان محمد مرسی نوعی آرامش بین مصر و حزب الله برقرار شد و سفیر مصر در بیروت در اظهاراتی غیر منتظره از تمایل کشورش برای برقراری روابط با حزب الله سخن گفته و از آن تحت عنوان گروهی که نمی توان آن را نادیده گرفت، یاد کرد اما چند روز پیش از سرنگونی اخوانی ها در مصر مرسی به دلیل اوضاع سوریه از قطع روابط دیپلماتیک با این کشور که یکی از متحدان حزب الله است، خبر داد.

تصمیم مصر برای حل و فصل بحران سوریه

یدیعوت آحارونوت نوشت: در چند هفته اخیر اینگونه به نظر می رسد که مصر با وجود مشکلات متعددی که پیش رو دارد، در تلاش برای دخالت در بحران سوریه برآمده تا جایی که السیسی از آمادگی برای نظارت بر گفت‌وگو بین نظام حاکم سوریه و مخالفان این کشور خبر داد آن هم در شرایطی که تعدادی از سران گروههای مخالف سوری اخیرا عازم قاهره شدند تا در مورد طرح حل و فصل بحران کشورشان رایزنی کنند.

این روزنامه نوشت: به هر حال یک چیز روشن است و آن اینکه السیسی به صراحت از سرنگونی بشار اسد و یا دخالت نظامی سخن نمی‌گوید بلکه فقط به حل و فصل سیاسی بحران سوریه اشاره دارد و این موضع نیز با تایید حزب الله و نظام بشار اسد روبه رو شده است.

در این میان بین قاهره و حزب الله هنوز مسائل حل نشده باقی مانده است که یکی از این مسائل سرنوشت رئیس گروه وابسته به حزب الله است که در مصر دستگیر شده و سپس از زندان گریخت به اضافه اینکه مصر با عربستان روابط مستحکمی دارد.

منافع مشترک مصر و حزب الله

یدیعوت آحارونوت افزود: با همه این اختلافات به نظر می رسد این روزها منافع مشترک بین مصر و حزب الله قوت گرفته تا جایی که به عقیده برخی، دو طرف تلاش خواهند کرد این اختلاف را کنار بگذارند اما این گذشت زمان است که به ما نشان خواهد داد آیا این امر تحقق خواهد یافت یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *