چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

فشار آمریکا و اسرائیل بر نیجریه

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۵
کد مطلب: 399207
در حالی که تا دقایق آخر قرار بود نیجریه به قطعنامه فلسطینیان در شورای امنیت رای موافق بدهد اما فشارهای آمریکا و اسرائیل سبب شد تا این کشور آفریقایی رای ممتنع به این قطعنامه بدهد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از گاردین خبر داد: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پایان اشغالگری سرزمین‌های فلسطینی طی سه سال را تصویب نکرد و آمریکا در مداخله‌ای مهم نیجریه را ترغیب کرد تا از رای دادن به این قطعنامه خودداری کند.

مقامات فلسطینی و دیگر ناظران معتقد بودند که نیجریه از این قطعنامه حمایت خواهد کرد و با کسب ۹ رای در شورای امنیت به تصویب خواهد رسید و در آن صورت آمریکا باید از حق وتوی خود برای بلوکه کردن این قطعنامه استفاده می‌کرد. واشنگتن طی روزهای اخیر به شدت در حال فعالیت بود تا از استفاده از حق وتوی خود خودداری کند.

تا دقایقی پیش از رای گیری، دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل انتظار داشتند که این قطعنامه ۹ رای مثبت را کسب کند اما "جوی اوگوا" نماینده نیجریه در سازمان از رای دادن به این قعطنامه خودداری کرده و موضع آمریکا در این باره را تکرار کرد و گفت که مسیر صلح در "یک راه حل مذاکره شده" قرار دارد.

یکی از فلسطینیان که در روند مذاکرات قرار دارد به گاردین گفت: تا نیم ساعت قبل از رای گیری، نیجریه اعلام کرده بود که به رای مثبت به این قطعنامه متعهد است. ما می‌دانستیم که رواندا، کره جنوبی و استرالیا از این قطعنامه حمایت نخواهند کرد اما ما معتقد بودیم که نیجریه با این قطعنامه همراهی خواهد کرد.

تغییر آشکار نیجریه که از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است پس از آن روی داد که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و "جان کری" وزیر خارجه آمریکا با "گودلاک جاناتان" رئیس جمهور نیجریه تماس گرفته و از وی خواستند که از این قطعنامه حمایت نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که کری پیش از رای‌گیری در شورای امنیت با تعدادی از مقامات ارشد خارجی از جمله جاناتان تماس گرفته است.

نتانیاهو نیز روز چهارشنبه تایید کرد که با "پائول کاگامه" رئیس جمهور رواندا و جاناتان تماس برقرار گرفته و آنها گفته‌اند که از این تصمیم حمایت نخواهند کرد و سر حرفشان هستند.

نتانیاهو در ماه اکتبر در بیت‌المقدس نشست خصوصی با جاناتان داشت.

نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه فلسطین بامداد چهارشنبه، آغاز شد.

پیش نویس قطعنامه فلسطین در شورای امنیت با یک رای مخالف آمریکا و استرالیا، پنج رای ممتنع و هشت رای موافق تصویب نشد.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل ارائه پیش نویس قطعنامه فلسطین به شورای امنیت را نقض توافقات سابق فلسطینی اسرائیلی دانست.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در این باره گفت: «پیش نویس ارائه شده برای بحث ارائه نشد و می‌تواند به تنش بیشتر میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی منتهی شود. مخالفت ما به این معنی نیست که ما خواهان رنج‌های فلسطینی‌ها هستیم، اما ما می‌دانیم که این اوضاع تنها از راه مذاکرات پایان می‌یابد.» وی افزود: «در پیش نویس قطعنامه بندهایی هست که مانع از ادامه مذاکرات می‌شود.»

تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس روز چهارشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه تازه ای را که با مشارکت کشور های عربی تنظیم شده از طریق نماینده دولت اردن برای طرح در شورای امنیت به اعضای این شورا ارائه کرد.

این قطعنامه عقد پیمان صلح میان دولت خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی تا پایان سال ۲۰۱۶ و خروج نیروهای اسرائیلی از کرانه غربی تا پایان سال ۲۰۱۷ را خواستار شده است.

در این پیش نویس قطعنامه بر تعیین سقف زمانی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و تشکیل دولت فلسطین تا پایان سال ۲۰۱۷ تاکید شده است.

این قطعنامه پس از بررسی، در میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شده است و اگر حد اقل ۹ رای موافق را به دست می آورد به تصویب می رسید.

روز گذشته "صائب عریقات" عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) تاکید کرد که تلاش های فلسطین برای موفقیت رأی گیری درباره پیش نویس قطعنامه فلسطینی تا لحظه اخیر ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز در صورت شکست در تصویب این قطعنامه، تصمیمات جایگزین از جمله پیوستن به سازمان های بین المللی اتخاذ خواهد شد.

دینا قعورا نماینده اردن در سازمان ملل متحد که پیش نویس قطعنامه را برای تصویب در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده بود گفت: «پیش‌نویس عربی ارائه شده یک تصمیم یک جانبه نبود.» وی تصریح کرد: «با وجود رای نیاوردن قطعنامه، به تلاش‌های خود برای حل و فصل تنش ادامه خواهیم داد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *