سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۲۱
۲۹
سرافراز کدام مسیر را انتخاب می‌کند؟؛

برنامه‌ای که سنت‌های صداوسیما را به چالش کشید

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 399131
سرافراز در این راه دو مسیر را می تواند طی کند. مسیر اول همان است که ضرغامی رفت و تریبون بی چالشی را در اختیار مسئوولین قرارداد و نتیجه اش تمسخر مردم بود. راه دوم افزایش برنامه های اینچنینی و پاسخگوکردن مسئوولین و گرفتن تریبون تبلیغ انتخاباتی از آنان است. راهی که خیر و صلاح مملکت و انقلاب و مردم در آن است.
برنامه‌ای که سنت‌های صداوسیما را به چالش کشید
سرویس سیاسی جهان‌نیوز - احسان تقدسی: از زمان حضور سرافراز در راس مدیریت سازمان صدا و سیما آرام آرام شاهد تغییرات محسوسی در نوع چینش اخبار بخش های مختلف خبری و حتی نحوه مصاحبه های انجام شده در برنامه های مختلف پدید آمد.

بیشترین انتقاد اهالی خبر و رسانه ها به مصاحبه های انجام شده در صدا و سیما در دوره عزت الله ضرغامی، فرمایشی بودن و رفتارهای غیرحرفه ای خبرنگاران بود که طبیعتا دستورالعمل های صداو سیما را اجرا می کردند. به این معنا مسئوولی که بر روی صندلی شبکه تلویزیونی قرار می گرفت (اعم از رئیس جمهور، وزرا، معاونان وزرا و حتی مسئوولین رده پایین تر) گفت و گوی تلویزیونی را فرصتی برای ارائه گزارش فارغ از هرگونه پرسش جدی یا به چالش کشیده شدن از سوی خبرنگار می دیدند. در این گونه گفت و گوها اینگونه به نظر می رسید که تک تک سوالات از قبل با مسئوول مربوطه هماهنگ شده و خبرنگار در نقش یک پرسش کننده خندان ظاهر می شد. این امر نه تنها سبب کاهش جایگاه خبرنگار در نزد مسئوولین می شد بلکه از اعتبار رسانه هایی چون صدا و سیما در نزد افکار عمومی نیز به شدت کاست؛ به گونه ای که حتی کشاورزان ساده دل روستایی نیز متوجه فرمالیته و فرمایشی بودن گفت و گوها می شدند.

آنچه سبب نگارش این یادداشت شد اتفاقی بود که در برنامه متن- حاشیه شبکه سوم سیما در سه‌شنبه‌ شب افتاد و همه سنت های فعلی و گذشته صدا و سیما را به چالش کشید.

در این برنامه که مهمانش نیز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و پای ثابت همه انتخابات های چندسال گذشته بود، وحید ایمانی مجری برنامه بسیار خوب توانست در قامت یک خبرنگار حرفه ای ظاهر شده و از فرمایشی شدن گفت و گو جلوگیری کند.

بی گمان همه مردمی که سه شنبه شب پای این برنامه نشستند، براین نکته اذعان دارند که مهمان برنامه خود را نه در مقابل یک شبه خبرنگار بلکه در مقابل نماینده افکار عمومی می دید.

جا خوردن محسن رضایی، لرزش دستان وی در پاسخ به سوالات کاملا معمولی ولی دور از انتظار، پاسخ هایی چون «این سوال چه دردی را از شما دوا می کند» و... نشان از مصاحبه ای متفاوت داشت. مگر کشورهای توسعه یافته وقتی در مقابل خبرنگاران می نشینند، کسی با آنها تعارف می کند؟ مگر خبرنگار نماینده افکار عمومی نباید باشد؟ مدیریت جدید سازمان صدا و سیما، مدیریت شبکه سوم سیما، کارگردان و تولید کننده این برنامه را باید ستود و خواستار افزایش چنین برنامه هایی شد.

تعارف را کنار بگذاریم؛ مسئوولین به تعریف امام باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و کجا برای پاسخگو بودن بهتر از برنامه صدا و سیما که میلیونها بیننده می تواند داشته باشد؟ آیا در چند سال گذشته غیر از این بوده که مسئوولان برنامه های تلویزیونی را فرصتی برای تعریف و تمجید از خود، تحقیر مخالفان سیاسی و محکم کردن جای پای خود در مسئوولیت می دیدند؟

سرافراز در این راه دو مسیر را می تواند طی کند. مسیر اول همان است که ضرغامی رفت و تریبون بی چالشی را در اختیار مسئوولین قرارداد و نتیجه اش تمسخر مردم بود. راه دوم افزایش برنامه های اینچنینی و پاسخگوکردن مسئوولین و گرفتن تریبون تبلیغ انتخاباتی از آنان است. راهی که خیر و صلاح مملکت و انقلاب و مردم در آن است.
منبع: خبرانلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
سخنان محسن رضایی با ادبیات حاکم برصدا و سیما متضاد بود و به همین خاطر مجری او را به چالش کشید . در برنامه ای که رضایی نامه سال 67 اش به امام را مطرح کرد هم توسط مجریان به چالش کشیده شد که در دوره ضرغامی بود . بعید است افراد همسو با رسانه ملی را هم به نمایندگی از افکار عمومی به چالش بکشند .
قسمت های قبلی این برنامه هم هکین طور بود. مقاحبه با حسین انتظامی و رییس بسبج دانشجویی هم از همین سنخ بود.
Germany
همينجوري ميبافي!!!!!!
این طرز نگاه شما چرا امروز پدیدار شده؟ 8-9 سال گذشته کجا بودید؟
Iran, Islamic Republic of
حالا ناراحتی بالاخره باید از یه جایی شروع کرد.خیلی چیزها هم از هشت سال پیش شروع شده خبر نداری
Germany
براي اينكه ضرغامي رفت
Iran, Islamic Republic of
به شرطی که از جانب حق منحرف نشه و جبهه گیری از یک جریان خاص نکنه، این اتفاقه خیلی خوبیه، یعنی هم احمدی نژادو به چالش بکشه، هم روحانی، هم هاشمی هم هم هم هم.... استثنا وجود نداشته باشه. البته تاکید می کنم نه با ترویج بی اخلاقی و برنامه رو شبیه برنامه نود کردنا....که اگه میخاد اونجوری بشه، کلا به روال سابق باشه بهتره
ماهی رو هر وقت از آب بگیرن تازه است...ادامه بدین
شما ناکسین حرف حق را هر کس زد باد مخالفت سر می دهید
دوست
متن سخیفی بود چه آنجا که کشاورزان ساده دل را ساده لوح جلوه دادید وچه آنجا که لرزیدن دست کسی را نشانه دست پاچه شدن وحتما گناهکار بودن او جلوه دادید .ادبیات وتحلیل های ابکی برای بچه انقلابی تاسف دارد
مطالبی را که بیان میکنید چرا جایگاه روستاییان و کشاورزان را زیر سوال میبرید. مگرکشاورزان و روستاییان ساده لو هستند و شما بقیه در اوج تفکر سیاسی و .... قرار دارید. مگر نویسنده در چه جایگاهی قرار دارد که به خودش به این راحتی به قشر زحمتکش کشاورز و روستایی توهین میکند.
Iran, Islamic Republic of
حالا من ک میگم همین حاج محسن بعد انتخابات ۸۸ اولین کسی بود ک به نتیجه انتخابات اعتراض کرد و در حالی ک اگر معتقد بود نظام ازین اتهام مبراست باید به رای مردم احترام و بدور از حب و بغض شخصی ب محمود تبریک میگفت،این حرکت زشت محسن آقا زیر آوار خرابیا موسوی گم شد
ان شاءالله که تغییر و تحول اساسی در صدا و سیما صورت بگیره
امیر
حالا بعد از احمدی نژاد نوبت ضرغامی شد که نابودش کنید!!!
بالاخره سرویس سیاسی جهان نیوز یا خبرآنلاین؟!
ما موافق اینگونه برخورد و حامی چنین مسولینی هستیم. خفه شدیم از دست مسوءلینی که همیشه حاشیه امن با تمام بی کفایتی ها و بی عرضه گیها و خدای ناکرده سوءنیتها بودند وهستند
Czech Republic
سخنان آقای رضایی درباره فتنه بسیار سطحی توهین آمیز و ساده لوحانه بود من گمان می کنم مردم در سالگرد 9 دی امسال هم پاسخی به امثال ایشان دادند که از نظر نظام و مردم تنها راه حل حصر اعدام آن سه نفر است و اینکه فتنه قابل گذشت و فراموشی نیست که ایشان هوس رئیس مجلسی برای حلش کند ما خواهان اعدام بی مسامحه همه فتنه گرانیم حتی اگر واقعا سه میلیون نفر یا حتی سی میلیون باشند
Iran, Islamic Republic of
برنامه را دیده بودم
اصلا چنین برداشتی ندارم
اعتراضات رضایی منطقی بود. بعضی سوالات مجری ناشی از هیجانات جوانی بود...وهیچ دردی دوانمیکرد.
دوره ضزغامی هم از این خبرهابود ولی با فراز و نشیب زیاد
سيد محمد
Romania
محسن رضايي بنده خدا چن ساله تو دست راستش لرزشي هست به دليل بيماريه نه عصبي شدن !!! البته واقعا مجري اينجور باشه خيلي بهتره !! خاصه اونجا كه رضايي گفت روزنامه هاي حامي دولت هم .....
بعضی از جوابهای رضایی واقعا مضحک بود. ایشون ملت رو چی فرض کردن؟
یعنی ایشون به نتیجه انتخابات 88 اعتراضی نداشتن؟
چیزی که ما به خاطر داریم این بود که ایشون هم کم از اون دو تا فتنه گر نگذاشتن. فقط وقتی دیدن اوضاع خیلی بیریخت شده با زرنگ بازی خودشونو از اونا جدا کردن. وگرنه ما که حرفها و رفتار های دور از بصیرت ایشون ر و که یادمون نرفته.
جای یامین پور خالیییییی
من لرزش دست محسن رضایی را بارها دیده ام چه برنامه چالشی بوده باشد یا نبوده باشد.
بنابراین استفاده از لرزش دست وی در این برنامه برای زیر سووال بردن وی کاملا نابجاست
Romania
درست که جسورانه پرسید.ولی به نظر میرسددوره جدیدیدر راه است که اقتضا اون همینه.دوباره ببعضیادور برداشتن و بیم فتنه جدیدی است .باید مسایل برای مردم موشکافی بشه.الان مثلا مجمع روحانیون کلا منکر همه چی شده خاتمی میگه ما مدافع نظامیم و اصلا کدام فتنه.باید از اینها پرسشگری و طلبکاری کرد والا دور برمیدارن
...
به نظر من باید جریان آزاد اطلاعات وجود داشته باشه.
سرایانی
سلام : ضمن تشکر ، می خواستم بگویم که آقا محسن درست مواضع خودش و قضیه فتنه 88 را عنوان و داشت از جوانب مختلف آن را تحلیل و بررسی می کرد . متاسفانه این محری بود که همه اش وسط مطالب ایشان می پرید و نمی گذاشت مطلب را به آخر برساند . و باید از صبر و حوصله ایشان تشکر کرد .
لطفا انصاف داشته باشید. حاج محسن یکی از بازماندگان از خیل کربلای ایران است که لرزش دستش هم نتیجه مجاهدت در جنگ است.
چرا نگارنده در زمان دولت نهم به فکر این مسئله نبود؟
باعرض سلام مدیریت جدید با ادغام کردن دو شبکه تماشا و نمایش نشان داد دنبال کیفیت است ایشان با تجربه ای کهدرشبکه های برون مرزی دارد میتواند منشا خیر برای صدا وسیما باشد فقط امیدوارم مانند مدیر قبلی نیروهای توانمند وبا تجربه را از سازمان دور نگه ندارد
حسینی -شیرازی
محسن رضایی اگه دستش میلرزه به خاطر اینکه شماها خیالتون راحت باشه شب که میخابید وگرنه الان کشور ماهم از عراق بدتر بود
اتفاقا من برنامه را دیدم مجری ... که همش توحرف محسن رضایی می پرید و حاج آقا هم خوب جوابشو داد