چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۳
معاون ستاد حقوق بشر در واکنش به قطعنامه ضدایرانی؛

نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا، انگلیس و کانادا/ چرا گزارشگر ویژه برای این کشورها منصوب نمی‌شود؟

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 398624
معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر از نقض حقوق بشر و صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای غربی و آمریکایی صحبت‌ کرد و گفت: چرا کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس حاضر نمی‌شوند گزارشگری ویژه از اوضاع حقوق بشرشان گزارش تهیه کند؟
نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا، انگلیس و کانادا/ چرا گزارشگر ویژه برای این کشورها منصوب نمی‌شود؟
به گزارش جهان، کاظم غریب آبادی در گفت وگو با فارس درباره قطعنامه اخیر سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران، گفت: متاسفانه حقوق بشر به صورت یک ابزار سیاسی در دست بعضی از کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر قرار گرفته است. همین الان شاهد نقض گسترده حقوق اقلیت‌ها، مسلمانان و مهاجرین در دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: در همین کانادا که هرساله بانی قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران است، نقض حقوق بومیان کانادا بیداد می‌کند. گزارش‌های بسیار متعدد و موثقی در این باره نه تنها از سازمان‌های حقوق بشری و غیردولتی بلکه مکانیزم‌های حقوق‌بشری وابسته به سازمان ملل متحد در مورد نقض گسترده حقوق بومیان کانادا توسط هیئت حاکمه کانادا منتشر شده است.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر ادامه داد: همین الان در آمریکا شاهد نقض گسترده حقوق سیاهان و نقض سیستماتیک و نژادپرستی و همچنین گزارش سنا در مورد اقدامات سیا هستیم که در واقع دست شکنجه و انجام اقدامات متعدد ضد انسانی دیگر که مغایر با تعهدات بین‌المللی در آمریکا را رو کرده است.

غریب‌آبادی افزود: در انگلیس که عموما بانی قطعنامه‌های حقوق‌بشری است قبل از انتشار گزارش سنا درباره اقدامات سازمان سیا لابی گسترده‌ای انجام شد که اسم انگلیس را از خلاصه گزارشی که می‌خواهد منتشر شود حذف کنند و الان اعتراضات گسترده‌ای بین نخبگان و سیاسیون انگلیس مطرح است که مقامات انگلیسی باید پاسخگو باشند که انگلیس تا چه میزان در گزارشی که سنا داده دخیل است.

وی اظهار داشت: حالا این کشورها با این سابقه تاریک چگونه به خود جرات می‌دهند که درباره دیگر کشورها و جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند. جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دموکراسی در منطقه خاورمیانه است. دموکراسی‌ای است که مبتنی بر عقلانیت اسلامی است.

این مسئول ستاد حقوق بشر اذعان کرد: ما بعد از انقلاب اسلامی ساختارهای دموکراتیک بر مبنای اصول اسلامی و دینی خودمان را ایجاد و نهادینه کردیم. از سویی حقوق بشر فقط حقوق سیاسی و مدنی نیست و حقوق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را هم شامل می‌شود مانند حق بهداشت، حق مسکن و حق غذا که همه اینها مصادیق حقوق بشر است که در این حوزه‌ها بعد از انقلاب اسلامی ما پیشرفت کردیم.

غریب آبادی بیان داشت: هر سال به طور متوسط ایران یک انتخابات دارد اما در همین کشورهای همسایه خودمان شاهد هستیم که حتی آنها رنگ انتخابات را هم در تاریخ کشورشان ندیده‌اند. همچنین شاهد نقض حقوق بشر در قلمرو کشورهای دوست و همسایه کشورهای غربی هستیم ولی آنها هیچ واکنشی نشان‌ نمی‌دهند.

وی گفت: وقتی که قطعنامه‌ای با این ویژگی‌هایی که من گفتم علیه جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود مسلم و مبرهن است که این قطعنامه با مواضع سیاسی است و قصد دارند که از این موضوع به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنند. درباره موضوعاتی که در این قطعنامه اشاره شده باید بگویم این موضوعات یا انحرافی هستند و یا مبنای صحیح و واقعی ندارند.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر با بیان اینکه قطعنامه هم اینگونه نیست که بخواهیم بگوییم صرفا گزارش احمد شهید منجر به این گزارش شده است، گفت: ما احمد شهید را به عنوان فردی که وابسته به سیستم سیاسی جهانی شده و در راستای اهداف سیاسی غرب و آمریکا گام بر می دارد، می‌شناسیم.

وی افزود: اما باید اقدامات سیاسی کشورهای غربی و آمریکا را هم در این عرصه ببینیم که با صدور قطعنامه می‌خواهند همان رویکرد دوگانه خودشان را نشان بدهند و اینکه با صدور قطعنامه می‌خواهند یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی استفاده کنند.

غریب‌آبادی اظهار داشت: اما چرا کشورهای غربی و آمریکا هیچگاه به وضعیت حقوق‌بشر در کشورهای خودشان نمی پردازند. چرا در مورد نصب یک گزارشگر ویژه در مورد آمریکا صحبت نمی‌کنند. این حاکی از همان رویکردهای تبعیض آمیز و دوگانه در زمینه حقوق بشر است.

وی در خاتمه گفت: قطعا صدور چنین قطعنامه‌هایی هیچ ‌وقت پیشرفت ها و دستاوردهای مثبت جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف را نمی‌تواند نقض کند و هیچ‌گاه هم نمی‌تواند تمام آن اقدامات سیاهی که کشورهای آمریکا و انگلیس در کشور خودشان انجام می‌دهد را بپوشاند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این یانکی های آدمکش مگه حقوق بشر هم حالیشونه؟
Iran, Islamic Republic of
حقوق بشر ابزاري براي فشار آمريكا بر كشورهاي مخالفش است.
چاقو دسته خودش را نمي برد
احمد
...گير داديم به آمريكا كه چى