شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۵
۸۳
در حاشیه نظریه جدید روحانی؛

با این منطق رئیس جمهور، هر دولتی فاسد است!

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 395484
بر اساس این تز جناب آقای روحانی، باید همه دولت‌ها به اتهام فساد منحل و نوعی آنارشی جایگزین نظامات و دولت‌ها شوند؛ نتیجه ای که بی شک منظور نظر رئیس جمهور محترم نبوده و نیست و شاید اشتباه وی تنها اعتماد به مشاوره‌های برخی چهره‌های تندرو و مخالف نهادهای ارزشی کشور بوده است.
با این منطق رئیس جمهور، هر دولتی فاسد است!
گروه سیاسی جهان نيوز: جناب حجت‌الاسلام حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری در ادامه سلسله سخنرانی‌هایی که بسیاری از آنها با نیش و کنایه‌های فراوان به برخی منتقدان و نهادهایی که تاییدیه ۱۰۰ درصدی برای تمام مواضع و اقدامات دولت صادر نمی‌کنند، همراه بوده، این بار نیز در همایش ملی "ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد" بحثی را پیش کشید که برخی حامیان دولت آن را کنایه‌ای به برخی نهادهای انقلابی کشور به حساب آورده‌اند.
جناب آقای رئیس‌جمهور در این سخنرانی تاکید کرده‌اند: "اگر شما اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه، سایت و روزنامه، خبرگزاری را همه را در یک نهاد جمع کردید، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود. کار ما اشکال دارد، ما اشکال را باید رفع کنیم. تجمیع قدرت در یکجا فساد است."

با این حال جدای از اینکه آیا واقعاً جناب حجت‌الاسلام روحانی در این سخنرانی خود همسو با برخی رسانه‌های دوم‌خردادی تعمداً و به کنایه برخی نهادهای انقلابی را هدف قرار گرفته‌اند یا خیر؟ و اینکه آیا همه این مواردی که رئیس‌جمهور فرموده‌اند در این نهاد مجتمع است یا خیر؟، این سخنان ریاست محترم جمهوری از نظر مفهومی دارای ایرادات فاحش اساسی است و قطعاً تبعات عجیب و غریب این نظریه! بیش از هرچیز خود دولت را دامن‌گیر خواهد شد.

لذا در این باره به صورت اختصار ذکر موارد ذیل مناسب به نظر می‌رسد:

۱- در وهله اول چنان که بارها نیز پیش از این از سوی دلسوزان تاکید شده است، متهم کردن دیگران و سیاست برچسب‌زنی روزانه به آنان، اعم از برچسب بی‌سوادی، تازه به دوران رسیدگی، جیب‌بری!، فاسد و ... به هیچ وجه در شان رئیس‌جمهور یک ملت با فرهنگ و باسابقه دیرینه تمدنی نبوده و بهتر است، ریاست محترم جمهور رویه‌ شایسته‌تری را در این زمینه پیش بگیرند.؛هرچند علت سیاسی و تاکتیک عملیات روانی این نوع مواجهه و سخنان حاشیه‌ساز برای منتقدان به وضوح روشن است.

۲- رئیس‌جمهور در این سخنرانی خود به تاکید موکد فرموده‌اند که در هر نهادی اگر چنان امکاناتی به صورت یکجا جمع شود، بدون هیچ تردیدی، حتی اگر اعضای آن مجموعه ابوذر و سلمان هم باشند، قطعاً‌ فاسد خواهند شد! اما ریاست محترم جمهوری توجه نکرده‌اند که متاسفانه یا خوشبختانه اولین و بزرگترین و مهمترین ارگانی که همه این امکانات و بلکه فراتر از آن در این ارگان مجتمع شده‌اند، خود دولت است. اولاً از نظر اطلاعات، وزارت محترم اطلاعات با بودجه پیشنهادی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای سال ۹۴ به طور کامل زیر نظر دولت و رئیس جمهور محترم است.

از منظر تفنگ، یا همان امکانات نظامی نیز، وزارت محترم دفاع که اکثر صنایع نظامی کشور در آن مستقر است، متعلق به دولت و زیر نظر شخص رئیس‌جمهور است! از منظر پول و سرمایه هم که مشخصاً خزانه کشور در دست دولت است و بودجه را نیز دولت پیشنهاد می‌کند؛ بودجه‌ای که امسال سقف آن ۲۶۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

اما از منظر رسانه هم رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، موسسه مطبوعاتی ایران(با چندین روزنامه و سایت)، خبرگزاری ایکنا و ده‌ها سایت و نشریه دیگر که تحت مدیریت وزارتخانه ها و نهادهای زیرمجموعه دولت فعالیت می‌کنند، در بودجه کشور ردیف مشخص دارند.

به عنوان مثال برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ دولت محترم بودجه‌ای معادل ۶۰ میلیارد و ۱۴۶ میلیون تومان اختصاص داده است که با توجه به خروجی اندک و کارکردی در حد یک سایت‌ بودجه بسیار بالایی محسوب می‌شود؛ به طوری که به اعتقاد بسیاری از اساتید و فعالان رسانه سیستم عریض و طویل ایرنا به جای تبدیل شدن به یک رسانه پویا و چابک به اداره‌ای پر پیچ و خم و سربار دولت تبدیل شده است. همچنین برای خبرگزاری ایسنا نیز در بودجه سال ۹۴ بیش از ۵ میلیارد و ۲۷۱ میلیون تومان بودجه پیشنهاد شده است!

۳- اما از سویی دیگر، بر اساس نظریه‌ای که رئیس جمهور محترم در سخنرانی خود مطرح کرده‌اند، بدون تردید همه دولت‌ها و نظامات در جهان را باید نظامات و دولت‌هایی فاسد-بدون ذره‌ای تردید- به حساب آورد. چه آنکه اساساً فلسفه تشکیل حکومت‌ها در دنیا تجمیع قدرت و سپس توزیع آن به صورت مناسب است. لذا بر اساس این تز جناب آقای روحانی، باید همه دولت‌ها به اتهام فساد منحل و نوعی آنارشی جایگزین نظامات و دولت‌ها شوند؛ نتیجه ای که بی شک منظور نظر رئیس جمهور محترم نبوده و نیست و شاید اشتباه وی تنها اعتماد به مشاوره‌های برخی چهره‌های تندرو و مخالف نهادهای ارزشی کشور باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خودتون زديد به خواب ! عالم و آدم مي دانند منظور رييس جمهور جه بوده است!!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
سفسطه ای به تمام معنا
اولا که دولت دارای نیروی نظامی نیست و وزارت دفاع نیروی نظامی محسوب نمیگردد. ثانیا دولت توسط مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مراجع دیگر کنترل شده و هر وزیر آن را میتوان توسط مجلس برکنار کرد. ولی آیا نهاد انقلابی مورد نظر شما هم اینگونه تحت نظارت است؟
پس بگو توی وزارت دفاع نظامی نیست ها! بابا اخر منطق!‌دهنم بسته شد از استحکام استدلالت!
دیدم دولت هم برای دیوان محاسبات ومجلس وسازمان بازرسی تره خورد میکنه! مثلا در هسته ای ،ظریف به مجلس میگه استیضاحم که بکنید نمیگم با کاترین وندی چی گفتیم.
براي اينكه برخي نماينده ها ... داشتند مذاكرات را نابود ميكردند. و خواست بگه اين نماينده ها معتمد نيسيتند.
دیدم سازمان بازرسی گزارش داشت که در رانت 650 میلیون یوروئی پارتی بازی شده ،عوضش روحانی گفت اینکار شجاعت بوده.
این تحلیلا واسه اینه ک امثال رییس جمهور ..
United States
چی؟
نفیسه
سرهرکی رو شیره بمالی سرخدا رونمیتونی...
نهاد مورد نظر در قلب همه ما جا داره ...
پس وزیر دفاع لباس شخصیه وهمینطور همه ارتشیهای عزیز ونیز همه سلاحهاشون اسباب بازی؟!
محسن
Iran, Islamic Republic of
شما هنوز نمیدانی که ارتش زیر مجموعه دولت نیست؟
اردلان سرافراز
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست می فرمایید، دولت با رای مستقیم مردم انتخاب می شه و علاوه بر نظارت مردم تحت نظارت چندین نهاد دیگه هم هست اما نهادهای انقلابی هستند که امروز بزرگترین پیمانکاران خاورمیانه هستند اما حتی مجلس هم طبق قاون حق تحقیق و تفحص در موردشون را نداره (مگر با شرایط خاص) خوب این فساد اور نیست ؟
مگه نمیگی دولت چون نظارت مردم ونهادها رو داره پس فسادش امکان ناپذیره ؟پس چرا هی به دولت قبل... میزدین که برخلاف قانون عمل میکنه؟چرا الان هم بزرگترین هنرتون ایراد گرفتن به اون دولته؟! در ضمن نظارت اگه اثر داشت کرسنت واستات اویل به وجود نمیامد!
براي اينكه اون ميگفت من از همه اقتصاددانها بهتر ميفهمم .به هيچكي گوش نميداد.
اخـــــــــــــــــــــــــی، وقتی یه عده با ایجاد موج توسط سرمایه داران وقدرت دشمن خارجی در تحریم ،موج سواری میکنند وسرکار میان ،فساد نیست!
United States
اشتباهی مثبت دادم.هزار تا منفی
United States
چقدر بیکاری که همین رو هم اعلام می کنی
حسین
Iran, Islamic Republic of
عزیزم تمام نیروهای مسلح هم نهادهای نظارتی قوی دارن.مثل بازرسی،حفاظت،حوزه نمایندگی،سازمان قضایی نیروهای مسلح و....
همه اینها + افرادی که همیشه بجای انجام وظایف خودشون 4چشمی اونا رو می پان ومنتظرن تا بلکه خطا و قصورات احتمالی رو کشف کنن و جار بزنن.
راستی نمیدونستم بلند کردن پرچم ایران بعنوان یک پیمانکار قابل اعتماد و امتحان پس داده و ایجاد فرصت های شغلی زیادی برای جوونا، گناه محسوب میشه از نظر شما!!!!
كدام يك از دولتهاي قبلي تا به حال بابت كارهاي خوب و بدش به مردم پاسخگو بوده كه اين دومش باشه؟؟!!!
صدر الادبای سیاسی منش
United States
...برای وزارت دفاع از عبارت "نیروی غیر نظامی" استفاده بفرمایید.
خدایا عاقبت مارو ختم به خیر کن
پدری که پسرکاکل زریش سال 76 خودکشی کرد
خداوند همه ما روبه راه راست هدایت کند
Iran, Islamic Republic of
ببین دانشمند... مگه نیروی انتظامی نیروی مسلح نیست و در اختیار وزارت کشور و دارای رسانه
همیچن است همه موارد دیگر..

دات نمیخواد قبول کنی.. مرد باش و بگو همینطوری خوبه.. اما مرد باش... که کلا در طایفه شما وجود ندارد
عمو نمی دانی بیخود نظر نده فکر کردی حفاظت ریاست جمهوری به عهده چه نهادی است کجا دولت به دیوان محاسبات اجازه داد اموال ریاست جمهور کنترل وبازرسی به شود آقای روحانی به همه در عرض یکسال توهین کردی به جهنم -بیسواد ها-تازه از راه رسیده ها... ...
احسنت تحلیل دقیقی بود
آیا میدانید یهودی آنوسی یعنی چه ؟
چه بامزه ! جناب تدبیر بخودش حمله کرده پس با این فرمایشاتش
جهان کامنت من چیییییییییییییییییییییییییییییییییییی شد
نه یعنی چی توضیح بده تا روشن بشوم
توضیح بده جهان سانسورش میکنه ...
آره كاش به زودي همشون رو بشن.
جنوبهشری
Iran, Islamic Republic of
به فرموده حضرت آقا"با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد"
آقایان مسئولین اول از خود و از نزدیکان خود شروع کنید. مبارزه با فساد مستلزم برخورد یکسان با هر فرد مجرم فارغ از نسبت فامیلی با آقایان، آقازاده گان، اصولگرا و اصلاح طلب و... است!
چرا لایحه رسیدگی به اموال مسئولین که سالها از تهیه آن گذشته است، این همه سال در مجمع تشخیص مصلحت خاک می خورد و تصویب نمی شود که اگر تصویب و به درستی اجرا شود؟!!!!
البته شاید مصلحت برخی و منافع عده ای در این است که اصلا تصویب نشود ویا اگر تصویب شد، اجرا نشود!!!
متاسفانه اشاره ی روحانی قطعا به کابینه ی خوش نیست که همیشه و با همه ی امکانات در قدرت بوده اند ؟ بلکه ذهن مردم را در موروسپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حافظ امنیت آزادی و استقلال کشورر است را مسموم می کند در حالیکه فسادها در بانک ها و و مسولین دولتی رخ میدهد که کابینه ی خو این دولت مبرای از آن نیست و باید یک ناظر فساد های انجام شده را رصد و از موارد مشاله آتی پیشگیری نماید .
اشاره ایشان به جزیره آشوراده است؟
Iran, Islamic Republic of
سپاه خار چشم دشمنان اسلام است .
Iran, Islamic Republic of
دیگه امید زیادی به روحانی ندارم
۴۹.۳درصدی
از اول هم امیدی نداشتم.پس بهش رای ندادم
کریم شیره ای
به جهندم که به روحانی رای ندادی همینکه آق کریم و بانو و بنده ژاده شاه غلام بهش رای دادیم کفایت میکنه
تازه مرعشی دیروز گفته بیاد منت روحانی رو هم بکشیم که بهمون حکومت کنه!!!!! خخخخخخخخخخع باور کردنی نیست.
Iran, Islamic Republic of
روحانی بای بای
Iran, Islamic Republic of
منطق روحانی= برین به جهنم همه تون!
کریم شیره ای
روحانی نگفت برین جهندم همه تون آق کریم و بانو و بنده ژاده را مشتشنی کرد
Iran, Islamic Republic of
با حرف رهبری به این آقایون حال کردم. رهبری حرف دل مردم رو زدن... همش این آقایون شعار میدن
Iran, Islamic Republic of
منطق روحانی اینه که با "شیب ملایم" جلو بره!... نون فقط سی درصد گرون شه... بودجه نهاد ریاست جمهوری دو برابر شه... منتقدین برن ثبت احوال شناسنامه بگیرن بعدشم برن جهنم!
Iran, Islamic Republic of
به نظرم منطق روحانی این است که در مذاکرات امتیاز بدهد ، به مردم وعده و شعار بدهد و به منتقدین فحش و بدوبیراه
میثم
Iran, Islamic Republic of
هر کسی که این حرف آقای روحانی رو نفهمه، به نظر من اصلا خودش آدم درستی نیست
جمال
Iran, Islamic Republic of
با عرض خسته نباشید و خدا قوت به ریاست محترم جمهوری ، ایشان خودشان استحضار دارند که مدیریت یک کشور 80 میلیونی کار بسیارسختی است و البته خودشان استحضار دارند که مقصر انگاشتن این و آن چیزی از مسئولیت ایشان کم نمیکند و مانند مدیران محترم گذشته آنچه که مهم است کارنامه ایست که از دوره ایشان باقی میماند.والسلام
شادی
این حرف به گوشش نمیره چون تصمیم گیر کسی دیگر است که همه میدانید جه کسی است
Iran, Islamic Republic of
حرف درستي زده .
البته اگر انتشار بديد.
اگه درسته خودش از اختیارتش کم کنه دیگه.اگه واقعا به حرفش معتقده چرا در هسته ای همه چیز رو محدود به عده ای انگشت شمار کرده واز همه پنهانش میکنه؟!
مانده که درستی را چه چیز معنا کنی
اصل تفکیک فوا در قانون اساسی تائید کننده حرف اقای روحانی است!! بیخود حاشیه نروید!
اوه! برای همین برای مجلس تره هم خورد نمیکنه؟چون میخواد قدرت متمرکز نباشه؟
کدام اصل تفکیک قوائی گفته است که نیروهای عامل اصلی اقتدار ملی را موجب اهانت قرار بدهید
با سلام هر حرفی ضرورت ندارد گفته شود خصوصا وقتی دو پهلو گفته می شود مگر اغراضی مبهم مد نظر باشد والله العالم
یاسین صامت
Belgium
با درود، واقعن استدلال شما نادرست و کاملن غیرعقلانی است. ...
United States
جهان مظلوم نمایی نکن...
آنقدر کارهای مهم تری وجود دارد که گفتن اینگونه حرفها ان هم دو پهلو هیچ ضرورتی که ندارد ضرر هم دارد...
امير
United States
آسايش رئيس جمهور تفسير اين دو حرف است با دشمنان مدارا با مردم بد و بيرا
امیر
منطق و ما ادراک ماالمنطق!!!
Spain
تازه این آدم سرهنگ نیست، اگر بود چه ها که نمی کرد؟
محسن
دم روحانی گرم بچه دبستانی هم می دونه ...
فرهاد
کاملا درست فرمودند جناب روحانی چیزی که در 30 سال گذشته شاهد بودیم....
همشهری
وقتی وزیر نفت .. پرونده سنگین ...در قرارداد های " کرسنت " و " استات اویل " داره ... جناب روحانی دنبال کی میگرده ؟ رانت 650 میلیون یورویی از استین کی در اومده ؟ ... اختلاس 3000 میلیاردی و تخلف بانکی جدید 12000 میلیاردی و " ب.ز " و " م.ه " و امثال این موارد با تفنگ !!! بوجود امدند ؟؟؟ واردات بنزین بی کیفیت با تفنگ !! صورت میگیره یا با پشتیبانی " خانم ابتکار " و البته با از کار انداختن 2 شاخص دستگاههای سنجش میزان الایندگی هوا برای نشان دادن دروغین پاکیگی هوا و واردات بنزین ؟؟؟ دنبال کی میگردی جناب روحانی ؟ ...
هر نهادی وظیفه خاص خودش را دارد یک نمونه فساد اینه که رسانه مردمی نداریم هر کدام به یه مقام یا یه نهادی وصلن
اصلاح طلب ها ديکتاتور بودن خودشان را براي مردم ثابت کرده اند . ما مردم آنها را هميشه ديکتاتور مي دانيم چون سابقه خوبي پيش ملت ندارند .
محمد
مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی، خار خشم دشمنان انقلاب اسلامی به خصوص آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی هستند و خدانکرده هر گونه جبهه گیری در مقابل این مجموعه ها خیانت به اسلام و انقلاب و بازی در زمین دشمن است. فراموش نکنیم در فتنه کثیف آمریکایی صهیونیستی 88 که مشتی قدرت طلب فاسد که قصد براندازی نظام را در قالب یک توهم احمقانه داشتند، همین نیروهای انقلابی و ارزشی بودند که انقلاب را حفظ کردند و ده سال برنامه ریزی لندن، واشینگتن،تل آویو و مزدوران خبیث داخلی آنها را نقش بر آب کردند.
نادر
Iran, Islamic Republic of
حرف راست زدی روحانی .دیگر کار از کار گذشته
سفسطه تا چه حد؟ چه کسی نداند که دولت تحت نظارت است و باید در برابر قانون پاسخگو باشد. منظور روحانی عدم نظارت بر برخی نهادهاست
یوسف
در نقض سخنان رئیس جمهور عارضم که تا حالا هیچ فسادی از نهادهای انقلابی مد نظر رئیس جمهور گزارش نشده و هیچ آدم مفسدی در بدنه این نهادها نبوده و اگر هم بوده شناسایی و اخراج شده، اما بارها شاهد بودیم در دولت که نهادهای انقلابی را محکوم به فساد می کند ، فساد سیستمی و غیر سیستمی با اعداد نجومی بوجود آمده، همین قرارداد کرسنت را بگیرید تا فساد 3000 میلیاردی و رانت 650 میلیون یورویی و فساد اخیر 12 هزار میلیاردی ...

دولت اول باید یک سوزن به خودش بزنه ، تا وقتی خودش را عاری از هر نوع فسادی بدونه و تظاهر به پاکی کنه وضع همین است که میبینید و از قیاسش خنده آمد خلق را ...
احسان
چرا هرروز فریادت بلند که اختیارات ریس جمهور کمه/؟؟؟؟
به نظر مي رسد نويسنده مي بايست ادب را رعايت نمائيد .شما به هر سطح ا خوانده حوزه ايت الله مي گوئيد ولي به دکتر روحاني حجت الاسلام . . مگر القاب هم مي بايست مورد تهاجم سياسي شما قرار گيرد.
منطق آقای روحانی کاملا درست می باشد.
United Kingdom
سایت محترم جهان. واقعاً نفهمیده اید یا خودتان را به نفهمی زده اید؟!!!
وقتی شیخ حسن روحانی رییس جمهور شد ما باشناختی که ازاو داشتیم خواستیم دلمان را با اوصاف کنیم ولی نشد که نشد خدا آخر وعاقبت را با او ودولتش بخیر کند؟
ل
United States
اصلا تحلیل منطقی ای نبو! کجا دولت همه اختیارات دستشه؟ ...
France
دو دولت در ايران است ؛دولت ظاهري براي خارجيان كه ظاهرا عهده دار امور و پاسخگو به نمايندگان مردم است...
یک ایرانی
مگر این اقای روحانی خودش در این مملکت سالیان سال در مسند قدرت و مسئولیت نبوده است ؟؟؟؟و سالها بعد از انقلاب و جنگ در مجمع تشخیص مصلحت نظام کار نکرده است ؟؟؟؟......
واقعا تحلیل خوبی بود
تشکر
United States
خیلی ها آمدند و رفتند وبرای ولایت فقیه و نهاد های انقلابی شاخ و شانه کشیدند
ولی اونا حالا پشت دیو ا ر های حصر ند و نهاد های انقلابی در اوج قدرت
دکتر محسن مصباح
جهاننیوز ساسنسورچی ..... چرا نظر من را نگذاشتید البته می دانم چرا؟ اوج کینه ی شما به احمدی نژاد را می دانم
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
...
جهان نیوز تنها سایت شفاف و جسوری است که تا بحال دیده ام . لطفا" بجای تهمت برادری خودرا
ثابت کنید.
احمدی نژاد را همه دوست داریم او متعلق به یک گروه خاص نیست
بدبخت
خدایا ما بدبخت بیچاره ها چکار کنیم ,چه بخور بخوریه!