يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

«مجله شعر» رونمایی شد

يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 395199
در اولین گردهمایی کانون دانشجویان غیرایرانی این کانون رسماً کار خود را آغاز کرد و مجله شعر رونمایی شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدجواد آسمان شاعر در این مراسم اظهار داشت: کانون دانشجویان غیرایرانی زیرنظر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز ترجمه فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: در این مراسم، از شماره اخیر مجله شعر که در ماه آبان منتشر شده رونمایی خواهد شد. ظرفیت حوزه هنری گسترده است، از این رو برنامه‌های متعدد برایش درنظر گرفته شده.

آسمان تصریح کرد: پس از انقلاب ۱۹۷۹ در ایران اولین مرکز منسجم هنری در این مکان تشکیل شد که تاکنون نیز به شکل پیوسته کار خود را ادامه می‌دهد و در آن تعدادی از هنرمندان که همسو با انقلاب بودند جمع شده و مرکزی را تشکیل دادند که بعدها به این شکل گسترده‌تر شد. برخی از آن هنرمندان، امروز از چهره‌ های برجسته، سمبل و نماد ایران به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه طاهره صفارزاده و قیصر امین پور از جمله هنرمندان برجسته حوزه هستند، خاطرنشان کرد: حوزه هنری امروز یکی از مهمترین و از ارکان اصلی هنر ایران به شمار می‌رود. در بسیاری از موضوعات، پیشگام بوده و پرورش‌دهنده بسیاری از هنرمندان است.

وی به دو هدف تشکیل کانون دانشجویان غیرایرانی در حوزه اشاره کرد و متذکر شد: هدف اول، این است که یکی از رسالت‌های حوزه، آفرینش‌های ادبی است و سعی داریم از این بابت از ظرفیت دانشجویان غیرایرانی بهره مند شویم و هدف دوم، استفاده از مترجمان بالقوه است، چرا که شما دانشجویان غیرایرانی می‌توانید مترجمان غیرحرفه‌ای باشید و آثاری را از زبان مادری به فارسی برگردان کنید.

وی پیرامون مجله شعر تصریح کرد: این مجله اولین و تنها مجله کاغذی است که در دنیای فارسی‌زبانان منحصراً در حوزه شعر منتشر می‌شود، البته مجلات مجازی وجود دارند، اما تنها مجله کاغذی این کتاب است.

به گفته آسمان، این مجله از سال ۷۲ با سردبیر هادی سعیدی کیاسری آغاز به کار کرد و در ادامه محمدرضا ترکی، مصطفی محدثی خراسانی و علیرضا قزوه کار را عهده‌دار شدند. در این مجله می‌توانیم پذیرای آثار دانشجویان غیرایرانی باشیم. هم آثار ترجمه‌شده و هم آثاری به زبان فارسی یا حتی مقالات و گفت‌وگوهایی با شاعران مطرح.

وی در پایان گفت: مجله شعر قصد ندارد انحصرای برخورد کند. مجله شعر همین روزگار است، البته با تکیه بر وظایفی که حوزه هنری دنبال می‌کند.

حسین‌جانی مدیر مرکز ترجمه حوزه هنری ضمن تبریک روز دانشجو به وحدت و ایجاد پلی میان فرهنگ دو کشور اشاره کرد و گفت: دوستان دانشجوی غیرایرانی می‌توانند پلی میان فرهنگ کشور خود و پیوند دوستی با ایران باشند.

وی افزود:‌یک مترجم نقشش به حدی می‌تواند مهم باشد که با ترجمهم آثار ادبی کشور خود و بالعکس، این پیوند را ایجاد کرده و دوستی‌های گذشته را افزایش داده و شاعران معاصر را معرفی کند.

حسین‌جانی به خاطره‌نویسی، داستان کوتاه و درنهایت روی آوردن دانشجویان غیرایرانی به شعر اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم کاری را انجام دهیم و به موفقیت برسیم باید پل ارتباطی با پیوندی محکم بنا شود، به حدی که ترک نداشته باشد و این موضوع مستلزم آن است زبان مادری را به حدی برسانیم که در نظم و نثر ظرفیت‌ها را افزایش داده و ترجمه کنیم.

در ادامه، علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری این مکان را یکی از عمده پایگاه‌های هنری و ادبی کشور برشمرد و گفت: حوزه هنری بیش از سه دهه در شاخه‌های مختلف و زمینه‌های گوناگون فعالیت داشته، آثار شاخص و الگویی تولید کرده و در دستورکار دارد. شاید به لحاظ آمار کمتر از برخی نهادها باشیم، اما به لحاظ کیفی آثار تولیدشده حوزه هنری با استقبال اهالی فن مواجه شده و تأثیرات اساسی گذاشته است.

وی به تولید انیمیشن، فیلم و ... اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر برخی انیمیشن‌های شاخص همچون شکرستان از تولیدات برجسته حوزه هنری است، اما در خصوص شعر باید بگویم که زبان ملی و رسمی ما ایرانیان است و به تبع آن در محافلی که هنر باشد، شعر اول نمود خواهد داشت و یکی از زمینه‌هایی که حوزه در آن است و به پاتوقی مبدل شده، شعر است.

داوودی با بیان اینکه در زمینه شعر و داستان هر ساله آثاری در جشنواره‌های مختلف، حوزه‌ هنری مورد توجه است و تولید می‌شود، گفت: در بخش فروش هم شاهد استقبال گسترده این آثار هستیم، بر این اساس حتی برخی از آثار ۲۰ دوره تجدید چاپ شده‌اند.

مدیر دفتر شعر در پایان سخنان خود به تربیت شاعران و هنرمندان برجسته اشاره کرد و گفت: با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بخش فارسی‌زبانان تشکیل شد تا شاهد هم‌صحبتی با هم‌زبانان شعر فارسی باشیم.

علاقه‌مندان برای استفاده از مجله شعر می‌توانند به آدرس http://www.poesiemag.ir مراجعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *