پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۳
گفتگوی صريح با محمد ودود حيدری در هفته بسيج:

بسیج دانشجویی مورد غضب همه دولت‌ها بوده است/ فتنه ۸۸ را اقدامی براندازانه می‌دانیم

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 393306
برنامه «متن حاشیه» به مناسبت هفته بسیج با موضوع بسیج دانشجویی از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت و در گفت‌وگویی سوالات پیامکی مردم از محمدودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی را مطرح کرد.
بسیج دانشجویی مورد غضب همه دولت‌ها بوده است/ فتنه ۸۸ را اقدامی براندازانه می‌دانیم
به گزارش جهان، برنامه "متن حاشیه" این هفته با میزبانی از محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در بخش متن و گفتگوی تلفنی با محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با موضوع قرارداد وزارت صنعت با شرکت فیلیپ موریس، شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد.

محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ابتدای بحث، درباره ادعای برخی نسبت به عدم انتقادپذیری خود به دلیل مصاحبه نکردن با رسانه های غیر هم سو، گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که در سازمان بسیج رئیس نداریم؛ بلکه بنده مسول مجموعه ای هستم که به کمک بسیجیان در سراسر کشور اداره می شود و بار اصلی بر دوش دانشجویان است و کار ما پشتیبانی ستادی از این افراد است.

وی در توضیح اینکه بسیج دانشجویی زیرمجموعه سپاه است یا یک تشکل دانشجویی است تصریح کرد: امام (ره) این پایگاه را برای دفاع از انقلاب تاسیس کردند که البته به صورت سیستمی زیرمجموعه سپاه نیست اما به سپاه تکیه دارد. بسیج دانشجویی، به عنوان یک عضوی از بسیج به یک مجموعه مقاومت نهاد انقلابی به اسم سپاه تکیه دارد.

حیدری با رد اجرای سیاست‌های سپاه توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه گفت: وظایف سپاه در قانون اساسی مشخص است. از طرفی در سال ۶۷ که توسط امام (ره) این مجموعه شکل گرفت، ایشان نپذیرفتند تا بسیج دانشجویی زیرمجموعه نهادی قرار گیرد. ایشان با فعالیت بسیج دانشجویی به عنوان شاخه ای از بسیج موافقت کردند با این تفاوت که سپاه فقط پشتیبان این مجموعه باشد نه سیاستگذار؛ لذا تصمیمات و تعیین برنامه ها همه در دل بسیج دانشجویی اتفاق می افتند به همین دلیل کم نبوده است مواردی که این دو مجموعه با هم اختلاف دیدگاه داشته اند مانند تفاوت دیدگاه این دو مجموعه درباره مسائل هسته ای یا طرح تحول سلامت و موضوعات دیگر.

مدیرمسئول سابق روزنامه جوان در پاسخ به سوالی درباره دستورپذیری بسیج دانشجویی از سایر ارگان‌ها، گفت: از آنجا که اتفاقات روز و رخدادهای اجتماعی به روز هستند، کسی فرصت ابلاغ دستوری را هم نمی یابد. لذا واکنش بسیج دانشجویی به اتفاقات گوناگون برآیندی از جمع بندی گردانندگان این مجموعه است.

وی در توضیح نحوه انتخاب رئیس سازمان بسیج دانشجویی نیز اظهار داشت: رئیس سازمان بسیج دانشجویی به دلیل زیرشاخه بودن این مجموعه در سازمان بسیج توسط این سازمان و با در نظر گرفتن نظر بدنه دانشجویی صورت می پذیرد و بنده با همین روش و به دلیل آشنایی کامل با بدنه بسیج دانشجویی و فعالیت در این مجموعه انتخاب شده ام و عضو سپاه هم نیستم.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیان تعداد اعضای این مجموعه و نحوه فعالیت آن‌ها نیز گفت: بنده چندان روش آماردهی را نمی پسندم و در این مجموعه نیز این روش چندان اعمال نمی شود اما طبق آنچه که تاکنون اعلام رسمی شده است، تعداد ۸۰۰ هزار نفر در بسیج دانشجویی عضوند که بخشی از این تعداد فعالیت دارند.

حیدری افزود: البته بسیاری از دانشجویان فعال در بسیج دانشجویی، فرم عضویت را پر نمی‌کنند. مثل خود بنده که در طول هفت سالی که پزشکی می خواندم تا سال ششم حتی در عین داشتن مسئولیت، پرونده بسیج نداشتم ولی بعدها دوستان برخی سوابق را جمع کردند که آن هم گم شد!

وی با رد اجباری بودن محاسن برای برادران و چادر برای خواهران بسیجی توضیح داد: در بسیج دانشجویی برای همه دانشجویان باز است اما برای انتخاب مسئول در این مجموعه طبعا مولفه هایی لحاظ می شود.

حیدری درباره جذب حداکثری در بسیج گفت: بسیج مجموعه ای مردمی است و در دانشگاه هم باید همینگونه باشد و محملی برای کمک به کشور و انقلاب باشد و در بسیج دانشجویی به نظر بنده به دانشجویان عُرضه تزریق می شود. چرا که در آن اعضا کار یاد گرفته و به رشد و بالندگی می رسند.

مسئول بسیج دانشجویی کشور در تعریف بصیرت و رد ادعای منتسب به بسیج مبنی بر بی بصیرت دانستن افرادی که دیدگاه مخالف با بسیج دارند گفت: ما فرد بصیر را کسی می دانیم که کلاه بر سرش نرود. امام (ره) و رهبری نیز همین را خواسته اند که دانشجو حواسش به جامعه، روابط بین الملل و اتفاقات اطراف باشد و در این راستا فریب نخورد.

وی افزود: در این مسیر میزان برای ما همان گفتمان انقلاب اسلامی است. این گفتمان در اندیشه های امام (ره) و فرمایشات رهبر انقلاب متبلور است، چرا که معتقدیم این دو بزرگوار بر اساس دین سخن گفته و می گویند و دین هم برگرفته از وحی است لذا راه این امام (ره) و رهبری برای ما میزان است.

معاون سیاسی اسبق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، درباره ادعای رسوخ برخی تحجرها به دلیل تدین در این مجموعه گفت: تا حد زیادی این ادعا غلط است. اساسا مجموعه های موثر و کارا منتقد زیاد دارند و از آنجا که فقط دیکته نانوشته غلط ندارد نمی توان وجود برخی اشتباهات را رد کرد.

ودود حیدری در ادامه اضافه کرد: ما هم می توانستیم با ادعای فراجناحی بودن از انقلابیون تا ضد انقلاب و مفسدین را هم در این مجموعه بگنجانیم تا کسی انتقادی نکند اما به دلیل رسالت این مجموعه مبنی بر حفاظت از انقلاب طبق فرمایش امام (ره) که فرمودند مراقب نفوذ ایادی استکبار هم باشید، هزینه این حفاظت را می پردازیم بنابراین اگر کسی در بسیج دانشجویی نیاموخت که باید برای مراقبت از انقلاب هزینه بپردازد عنصر رشد یافته ای نیست.

وی در تبیین چرایی تشکیل بسیج دانشجویی توسط امام خمینی (ره) گفت: در آذر ۶۷ سه ماه پس از اتمام جنگ و پذیرش قطعنامه به دلیل ماهیت دشمنی غرب با انقلاب با پیش بینی تغییر فاز جنگ غرب با انقلاب از نظامی به فرهنگی، با توجه به اینکه دانشگاه کانون فرهنگ است، دستور تشکیل این سازمان را صادر کردند و دستور دفاع از اسلام و انقلاب را به طلبه و دانشجو دادند به این معنا که ممکن است حوزه و دانشگاه هر دو مورد طمع دشمن قرار بگیرد.

حیدری در اثبات ادعای خود مبنی بر به چالش کشیده شدن بخش «نه غربی» در شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی گفت: امام (ره) در بیانیه تاسیس بسیج دانشجویی خواسته اند تا پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی، نه غربی باشیم. و ما به عنوان پاسدار این اصول مامور به دفاع و پافشاری و مراقبت از آن هستیم که در این زمینه همه باید ورود کنند و ما فقط مسئول نیستیم.

وی با رد کم کاری بسیج در این زمینه گفت: یکی از راهبردهای امسال ما زنده تر کردن و ایجاد گفتمان جدید مرگ بر آمریکاست. معتقدیم از سال ۵۸ تاکنون در هیچ دوره ای غیر از سال ۸۵ که لانه جاسوسی تسخیر شد این موضوع به چالش کشیده نشده بود.

محمد ودود حیدری در ادامه برنامه در پاسخ به ادعای به محاق رفتن بحث علمی در بسیج دانشجویی به سبب فعالیت های سیاسی توضیح داد: در بسیج اتفاقات بسیاری در همه زمینه ها رخ می دهد. اما کارهای سیاسی به دلیل توجهات زیاد و حساسیت ها بیشتر به چشم می آید البته نباید از تشکل ها توقع تولید علم داشت چرا که این امر مربوط به مجموعه دانشگاه است نه مجموعه ای خاص؛ اما هم اکنون در کل کشور حداقل ۱۸ مرکز پژوهشی توسط بسیج دانشجویی فعال هستند.

مسئول بسیج دانشجویی درباره میزان نخبه پروری در این سازمان گفت: در این مجموعه افراد نخبه کم نداریم البته ممکن است تعریف ما از نخبه متفاوت باشد ولی با همان تعریف شما هم نخبگان بسیجی کم نیستند به عنوان نمونه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نخبه برتر آن دانشگاه است. اما تعریف ما از نخبه منحصر در تعریف بنیاد نخبگان نیست. لذا ما طرفدار نخبگان علمی ای که کار بسیجی می کنند هستیم.

حیدری در تبیین نقش بسیج دانشجویی در دانشگاه با انتقاد از دوره اصلاحات برای ترساندن دانشجویان از فعالیت سیاسی گفت: نفس حضور بسیج دانشجویی در عرصه دانشگاه نشانه نشاط سیاسی است و عده ای سعی کردند دانشجویان را از نشاط سیاسی بترسانند و نشاط سیاسی را مترادف با تنش سیاسی بگیرند و دانشگاه را به بازارچه احزاب تبدیل کردند و هر حزبی در پی ایجاد غرفه ای در دانشگاه بود! البته در دولتهای بعدی هم همین رفتار بود اما اوج آن درد وره اصلاحات بود.

وی با انتقاد از امنیتی شدن فضای دانشگاه در دوره اعتدال افزود: باید فضا برای دانشجویان بازتر شود چرا که در بزنگاه‌هایی این امنیتی بودن حس می شود مانند اولین حضور آقای روحانی در دانشگاه تهران که از یکی دو روز قبل از حضور و تا لحظات حضور ایشان فضا امنیتی بود.

مسئول شازمان بسیج دانشجویی کشور افزود: البته در دولت‌های نهم و دهم با ورود رئیس جمهور فضای امنیتی از بین می رفت. همه دولت‌هایمان مایل بوده اند تا در دانشگاه هم کار سیاسی بشود و هم اتفاقی نیفتد منهای دولت اصلاحات که عزیمتگاه خود را دانشگاه می دانست و تصورش این بود اگر بخواهند حکومت را دچار مشکل بکنند باید از طریق دانشگاه اقدام کنند لذا ظلمی که در آن دوره به دانشگاه شد در دولتهای قبل وبعد نشد.

محمد ودود حیدری با رد انتصاب بسیج دانشجویی به دیدگاهی خاص مثل دولت نهم و دهم توضیح داد: بسیج دانشجویی همواره مورد غضب همه دولت ها بوده است چون هیچ عقد اخوتی با دولتی نبست و آرمان گرایانه پیگیر پیاده سازی مبانی انقلاب بوده است در عین حالی که دشمنی هم با دولتی نکرد. بسیج به میزان نزدیکی دولتها با مبانی انقلاب به همه دولتها انتقاد کرده است.

وی با رد گزینشی عمل کردن بسیج دانشجویی در بیان انتقادات اذعان کرد: بسیج گزینشی عمل نکرده است مثلا در سال ۸۳ وقتی آقای خاتمی آمدند دانشگاه تهران، دانشجویان انجمن اسلامی و تحکیم وحدت که طرفدار ایشان بودند در سالن شهید چمران (ره) دانشگاه به ایشان اهانت کردند. در آن زمان بسیج دانشجویی علیرغم انتقاداتش به خاتمی به عنوان رئیس جمهور از ایشان حمایت کردند. در دولت نهم و دهم نیز در موضوعات مختلف مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه ها و جریان انحرافی بسیار چالش می کردند.

مسئول بسیج دانشجویی با رد ابلاغ سیاسی درمورد دولت یازدهم گفت: اساسا بسیج دانشجویی ابلاغیه پذیر نیست و در کل دانشجویان باید در زمینه هایی که انتقاد دارند قانع بشوند و الا با ابلاغیه کاری نمی توان کرد.

وی درباره نقش اردوهای جهادی اضافه کرد: در بسیج ۱۸۰۰ گروه جهادی داریم که سال گذشته ۱۰۰۰ گروه آن فعال بودند و از آنجا که دولت مسئول ساختن کشور است هواره در ساخت کشور به گروه های جهادی کمک کرده است اما از آنجا که دانشجویان ظرفیت ها را بزرگتر می ببینند معمولا انتقاد هم دارند و مسئولین هم اغلب به این مسائله سیاسی نگاه نمی کنند.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره انتساب واژه خودسر به بسیج دانشجویی توضیح داد: این ادبیات برای بیش از ده سال پیش و در دوره اصلاحات است. در همان زمان هم هرکس به نیروهای خودسر انتقاد داشت می دانست که این افراد از دانشجویان نبوده اند.

وی درباره میزان ونحوه همکاری با سایر تشکل ها گفت: علی رغم اختلافاتی که با سایر تشکل ها داشتیم با اکثر آنها رفاقت نزدیک داشتیم.

حیدری به عنوان آخرین موضوع درباره علت حساسیت بسیج بر سر فتنه ۸۸ گفت: ما فتنه ۸۸ را اقدامی براندازانه می دانیم و در هیچ جای دنیا نخواهید دید که با اقدامات براندازانه برخورد نکنند. با بررسی رفتار سایر نظامها مثل چین با معترضانشان که در همان سال ۸۸ رخ داد که با تانک به خیابان آمدند و مردم را کشتند و اجازه رسانه ای شدن به این وقایع ندادند در می یابیم که رفتار نظام اسلامی با معترضین در فتنه ۸۸ در نهایت رافت بود. لذا هر چه از انتخابات آن سال فاصله گرفتیم ریزش حامیان و معترضان بیشتر شد و به دلیل دیدن سوءاستفاده برخی افراد از همراهی سرباز زدند.
منبع: دفاع پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
حتی دولت احمدی نژاد؟
من اين برنامه رو ديدم. هم مهمان و هم مجري بسيار مسلط بودند.
میلاد
واقعا جای تاسفه که بسیج مدرسه عشق اینطوری باهاش دولت ها برخور می کنن
زنده باد بسیج و بسیجی
خدا به همه بسیجی که سیجی واقعی عمل می کنه خیر بده
حسین موهبتی
Iran, Islamic Republic of
اینجانب دانشجویمقطع دکترای تاریخ بهترین و با ارزشترین تشکل سیاسی در دانشگاهها را بسیج دانشجویی میدانم ،ودولتها باید از نقد وانتقاداین تشکل ارزشی نهایت استفاده را در کامیابی وموفقیتشان ببرند.درود خدا بر روح پاک امام خمینی(ره) که بسیج را پایه گذاری نمودند.
Iran, Islamic Republic of
به گفته شهید اوینی در جمهوری اسلامی همه آزادند الا بچه حزب الهی ها .امروز هم بسیجی مظلومه و بسیج مظلومتر ولی در هرصورتی پیروزن
فان حزب الله هم الغالبون
Iran, Islamic Republic of
هر کس کار بلد نیست بکنه میگه نذاشتن !!!!!! همین چیزی که گاها همه دولت ها هم بهانه میاورند ....بسیجی باید با همه دولت ها بتونه کار کنه ...چون دولت ها همه تنفیذ رهبری رو دارن
نظر دانشجویان نسبت به بسیج دانشجویی چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
افتخار دارد ؟! این مزیت نیست که مورد غضب همه دولت ها هستید ! دولت ها همان نماینده های منتخب مردم هستند.
حسین
فتنه گران 88 از داعشی ها هم بدترند.
Iran, Islamic Republic of
بسیج دانشجویی که تقریبا تعطیله !!! باز بسیج محلات یه چیزی ....
سید محسن
دولتها همیشه باید به بسیجیان کمک کنندوپشتیبان بسیج باشند چون همیشه بسیج است که پشتیبان واقعی دولتهاست