يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

جنایات پلیس آمریکا در فرگوسن بیخ پیدا کرد

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 391845
اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه در میسوری/آماده‌باش گارد ملی برای سرکوب اعتراضات فرگوسن فرماندار میسوری برای پیشگیری از فوران دوباره خشم مردمی، ساعتی پیش از اعلام حکم قاتل جوان سیاه‌پوست در شهر فرگوسن وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورد.
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ فرماندار ایالت میسوری آمریکا روز دوشنبه در آستانه اعلام حکم دادگاه در رابطه با پرونده تیراندازی یک افسر سفید پوست به یک نوجوان سیاه‌پوست، با امضای حکمی، در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده و به نیروهای گارد ملی اجازه داد در صورت بروز تظاهرات در شهر «فرگوسن» که در ماه‌های اخیر صحنه اعتراض بوده، برای سرکوب تجمعات به نیروهای پلیس بپیوندد.

«مایکل براون» نوجوان ۱۸ ساله‌ای بود که در مرداد ماه امسال در حالی که اسلحه‌ای به همراه نداشت، هدف گلوله پلیس شهر «فرگوسن» قرار گرفت و از پای درآمد. مرگ وی، آغازگر اعتراضاتی بود که این شهر کوچک را به واسطه سرکوب‌گری پلیس، برای چند هفته در مرکز توجه رسانه‌ها قرار داد.

«جی نیکسون» که پیش از این هم به دلیل برخورد شدید نیروهای تحت امرش با معترضان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «به عنوان بخشی از تلاش‌هایمان جهت آمادگی برای هرگونه احتمالی، باید این منابع را پیش از صدور حکم هیئت منصفه، آماده داشته باشیم.»

وی به هنگام اعلام وضعیت اضطراری گفت که «بدون توجه به نتیجه تحقیقات دوایر فدرال و ایالتی جنایی، احتمال ناآرامی گسترده وجود دارد و ایالت میسوری آماده است که به هر واکنشی در برابر این اعلامیه، پاسخ مناسب بدهد.»

بر اساس حکم نیکسون، نیروهای پلیس مناطق حومه «سنت لوئیس» که فرگوسن بخشی از آن است، مسئولیت برقراری نظم در این شهر را عهده‌دار می‌شوند. این حکم که دستکم تا ۳۰ روز معتبر است، گارد ملی را نیز به حالت آماده‌باش درآورده و به آن‌ها اجازه مداخله برای سرکوب اعتراضات را داده است.

«فرانسیس اسلی» شهردار سنت لوئیس با بیان اینکه گارد ملی «نقش ثانویه» ایفا می‌کند، گفت: «نمی‌خواهیم اینطور به نظر برسد که داریم پلیس را نظامی می‌کنیم. نیروهای پلیس فقط می‌‌خواهند آرامش را برقرار کنند. آن‌ها قصد ندارند با معترضان درگیر شوند.»

تنش‌ها در فرگوسن در هفته‌های اخیر با نزدیک شدن به زمان صدور حکم در مورد «دارن ویلسون» افسر خاطی پلیس این شهر بار دیگر بالا گرفته و مقامات منطقه نگران هستند اعتراضات بار دیگر در این شهر از گرفته شود. احتمال بروز تظاهرات مجدد پس از آن شدت گرفت که رئیس پلیس شهر اعلام کرد در صورتی که حکم دادگاه ویلسون را تبرئه کند، وی بلافاصله به خدمت بازمی‌گردد.

فرگوسن و همچنین شهر «کلایتون» که میزبان هیئت منصفه مسئول پرونده براون است، در روزهای اخیر شاهد تظاهرات پراکنده بوده و انتظار می‌رود در صورت صدور حکم به نفع افسر پلیس، اعتراضات بار دیگر شدت گیرد.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه کلایتون که در هوای سرد و برفی برگزار شد، شعار می‌دادند: «ما می‌خواهیم که او محکوم شود، اما پاسبان‌ها این را دوست ندارند.»

«زوربا ساخور» یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات به خبرگزاری رویترز گفته است: «نحوه کشته شدن مایک براون آتشی در من برانگیخت که نمی‌توانم آن را نادیده بگیرم.»

رویترز همچنین به نقل از مقامات محلی نوشته است که انتظار می‌رود هیئت منصفه در ماه جاری میلادی که در حال حاضر ۱۸ روز آن گذشته، صادر شود.

سازمان‌دهندگان تظاهرات‌های فرگوسن می‌گویند قرار است همزمان با صدور حکم، تظاهراتی در برابر اداره پلیس فرگوسن و پس از آن دادگستری کلایتون برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *