کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آب پاکی رو دست متقاضیان مسکن مهر با یک آمار عجیب؛

بزرگنمایی غیرواقعی آخوندی از هزینه‌های مسکن مهر

21 آبان 1393 ساعت 15:50

در حالیکه با تاکیدات مقامات عالیرتبه نظام وزارت راه و شهرسازی باید بدنبال راهکارهای مختلف برای اتمام طرح مسکن مهر باشد، متاسفانه مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکتهای خدمات رسان با فرافکنی و بزرگنمایی در خصوص هزینه های مسکن مهر، تامین آن را در آینده ای نزدیک غیرقابل تحقق می دانند تا مردم را از دستیابی به مسکن مهری که به امید بسته اند، ناامید کنند.


گروه اقتصادی جهان نیوز:  آخوندی امروز در جلسه مشترک مدیران وزارت مسکن و شهرسازی با استانداری تهران گفت: رفع مشکلات مسکن مهر ۴۰ تا ۵۰هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد که تامین آن غیرممکن است.

کارشناسان امر معتقدند هزینه های واقعی مسکن مهر را براحتی با درآمدهای قابل اتکا می توان تامین کرد و بسرعت واحدهای مربوطه را به متقاضیان تحویل داد.

هزینه های مسکن مهر


۱- هزینه ساخت واحدها:


هزینه ساخت واحدهای مسکن مهر از دو منبع "تسهیلات بانکی" و "آورده متقاضی" تامین می شود؛ با توجه به تورم در هزینه های ساخت، وزارت راه و شهرسازی می تواند با مجوز بانک مرکزی اقدام به افزایش وام مسکن از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان کرده و قسمت عمده ای از کمبود آورده متقاضی را جبران نماید؛ این افزایش سقف تسهیلات باید از محل بازپرداخت اقساط ماهیانه مسکن مهر که ماهانه بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر به رقم ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، انجام شود.

البته آقای آخوندی باید توضیح دهد بطور مثال در شهر جدید پردیس که مشکل مالی وجود ندارد و آورده ۳۰ تا ۴۰ میلیونی مردم در حساب وجود دارد چرا پیمانکاران پروژه ها را نیمه تمام رها کرده اند؟

۲- هزینه تاسیسات زیربنایی


قبل از دولت یازدهم، غیر از یارانه دولت به وزارت نیرو، با تفاهمی که بین وزیر راه و شهرسازی و نیرو صورت گرفته بود هزینه آب و برق و فاضلاب برای هر واحد حداکثر بین ۹۰۰ هزار تا ۱/۲ میلیون تومان برآورد شده بود که مردم نیز با واریز آن به حساب شرکتهای خدمات رسان، انشعابات را دریافت می کردند؛ در حال حاضر هم بنظر می رسد آقای آخوندی با تورم موجود اگر تفاهمنامه جدیدی با وزارت نیرو امضا کنند مشکلات مالی این حوزه هم حل خواهد شد.

اما آقای آخوندی باید توضیح دهند در فاز ۸ دره بهشت که حتی هزینه انتقال تاسیسات زیربنایی هم علاوه بر حق انشعابات از مردم اخذ شده است چرا کار بخوبی و با سرعت معقول پیش نمی رود؟

۳- هزینه خدمات روبنایی


در دولت قبل "مساجد" با یارانه های مصوب وزارت راه و شهرسازی و با کمک خیرین ساخته می شد به طوری که با کمک وزارت راه و شهرسازی نزدیک به ۵۰۰ مسجد در کل کشور ساخته شد.

"مدارس" نیز طبق یک تفاهم با وزارت آموزش و پرورش تا مرحله اسکلت توسط پیمانکاران مسکن مهر و از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و شرکتهای تابعه ساخته می شد و مابقی کار توسط سازمان نوسازی مدارس به طور کامل تکمیل می شد.

زمین "تجاری" ها و سایر"خدمات روبنایی" نیز با مزایده قانونی از طریق شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی به شرط ساخت در مهلت معین به متقاضیان واگذار می شد تا علاوه بر ساخت سریع واحدهای تجاری و خدماتی، از محل فروش زمین های آن، وزارت راه و شهرسازی اقدام به تامین مالی سایر پروژه های خدماتی کند.

حال اینکه در ۱۸ ماه گذشته چه اتفاقی افتاده که این روال منطقی انجام نمی شود را بنظر باید در نوع مدیریت آقای آخوندی بر مجموعه و شرکتهای تابعه و زیرمجموعه وی دانست.

در هر حال به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی برای پوشاندن ضعف مدیریتی خود و همکاران زیرمجموعه اقدام به بزرگنمایی غیرواقعی هزینه های مسکن مهر و عدم توانایی در تامین آن کرده تا مطالبات به حق "مقامات عالیرتبه نظام" و "مردم" را غیرقابل انجام نشان دهد.
منبع: مسیر


کد مطلب: 390949

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/390949/بزرگنمایی-غیرواقعی-آخوندی-هزینه-های-مسکن-مهر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com