پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

ایران – عراق، رقابت کلاسیک در آسیا

سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 389557
سایت AFC از دیدار ایران و عراق به عنوان یکی از دیدار‌های کلاسیک فوتبال آسیا نام برد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، جام ملت‌های آسیا تقریبا دو ماه دیگر با حضور ۱۶ تیم برتر فوتبال آسیا در کشور استرالیا برگزار خواهد شد. تیم ملی ایران که تقریبا چهل سال است به قهرمانی در این رقابت‌ها دست نیافته است، امیدوار است با هدایت کارلوس کی‌روش بتواند به این افتخار دست یابد. ایران در مرحله گروهی این رقابت‌ها باید با بحرین، قطر و امارات روبرو شود. احتمال رویارویی ایران و عراق در جام ملت های استرالیا نیز هست و همین موضوع باعث می وشد تا هیجان دیدن این بازی بزرگ بار دیگر فرا رسد.

مثل خیلی از کشور‌ها که با هم همسایه هستند و مرز مشترکی دارند، ایران و عراق تاریخی را با هم سهیم هستند که به سال ها قبل بر می گردد. تاریخی که بین این دو کشور است و رقابتی که بین آنها وجود دارد، به بهترین شکل ممکن در فوتبال خود را نشان می دهد. این رقابت که در غرب آسیا برترین رقابت فوتبال بین دو کشور محسوب می شود، در دهه ۶۰ میلادی بین دو تیم آغاز شد. دو دیدار اول دو تیم به عنوان بازی دوستانه در ایران برگزار شد که در اولین دیدار دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند و در دومین دیدار عراق موفق شد با نتیجه ۲ بر یک به برتری برسد. ایران در سومین دیدار دوستانه خود که در تورنمت دوستی با حضور اسپارتاک مسکو، تیم ملی پاکستان، عراق و تیم ترکیه‌ای مرسین برگزار شد، ایران موفق شد شکست در بازی قبل را جبران کند و با نتیجه ۲ بر یک عراق را شکست دهد.

در تاریخ جام ملت‌های آسیا، دو تیم برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ برابر هم به میدان رفتند. ایران با درخشش ستاره آن روز‌های خود حسین کلانی و هت تریک این بازیکن توانست با ۳ گل عراق را شکست دهد. آن تیم خوب ایران را بازیکنان استقلال، پرسپولیس و پاس تشکیل می دادند. ایران که چهار سال قبل نیز موفق شده بود قهرمان شود، در این دوره که در تایلند برگزار شد توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و به عنوان قهرمانی برسد. حسین کلانی نیز در این دوره به عنوان برترین گلزن رقابت‌ها انتخاب شد.

در تمام چهار دیداری که در دهه ۷۰ میلادی بین دو تیم برگزار شد، عراق نتوانست برابر ایران صاحب برتری شود و تنها توانست یک بار گلزنی کند. در دیدار انتخابی المپیک ۱۹۷۵ که با تساوی یک بر یک به پایان رسید، عراق توانست یک بار دروازه ایران را باز کند. ایران در سال ۱۹۷۶ موفق شد برای سومین بار پیاپی به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دست یابد. این قهرمانی با شکست دادن عراق برای ایران لذت بخش تر هم شد. ایران در مرحله گروهی این رقابت‌ها موفق شد عراق را شکست دهد و در ادامه به قهرمانی برسد.

ایران و عراق در جام ملت‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ نیز بار دیگر در یک گروه قرار گرفتند. سهم هر دو تیم در این بازی های یک پیروزی بود. علی دایی مهاجم بزرگ ایرانی در هر دو دیدار توانست برای ایران گلزنی کند.

شاید حساس ترین بازی دو تیم، در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ بود. برای اولین بار در یک دهه قبل دیدار یاران و عراق در زمین بی‌طرف برگزار نشد. ۱۰۰ هزار تماشاگر ایرانی در ورزشگاه آزادی حضور داشتند تا تیم ملی ایران را تشویق کنند. در این دیدار حساس، علی کریمی جادوگر تهران توانست گل پیروزی بخش را برای ایران به ثمر برساند و باعث شد خیلی از ایرانی‌ها در خیابان پیروزی بزرگ را جشن بگیرند.

آخرین باری که این دو تیم برابر هم به میدان رفتند در جام ملت‌های سال ۲۰۱۱ بود که ایران توانست با نتیجه ۲ بر یک صاحب برتری شود. در جام ملت‌های اروپا دو تیم احتمال دارد در مرحله یک چهارم نهایی در یکی از دو شهر سیدنی یا کانبرا برابر هم به میدان بروند.

ایران با حضور بازیکنان بزرگی که در اختیار دارد شانس بیشتری نسبت به عراق در این دوره خواهد داشت. البته عراق بازیکنان جوان و با انگیزه‌ای در اختیار دارد. اگر این دو تیم در جام ملت‌های آسیا برابر هم قرار گرفتند، انتظار یک بازی بزرگ را از ستاره‌های آنها داشته باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
آخرین باری که این دو تیم برابر هم به میدان رفتند در جام ملت‌های سال ۲۰۱۱ بود که ایران توانست با نتیجه ۲ بر یک صاحب برتری شود. در جام ملت‌های اروپا دو تیم احتمال دارد در مرحله یک چهارم نهایی در یکی از دو شهر سیدنی یا کانبرا برابر هم به میدان بروند.

جام ملت های اروپا!!!!!