جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۰
۳۶

جدیدترین خاطرات هاشمی هم تکذیب شد

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 387005
سلسله خاطرات هاشمی درباره موضوعات مختلف مدتی است سلسله وار هم تکذیب می شود و به نظر می رسد کمتر کسی است که دیگر با شنیدن یا خواندن خاطره ای از وی، به راحتی صحت و درستی آن را بپذیرد.
جدیدترین خاطرات هاشمی هم تکذیب شد
به گزارش جهان به نقل از رجا، در آخرین مورد هاشمی در گفتگو با یکی از نشریات زنجیره ای، به بیان خاطره ای از سفر خود به عربستان در دولت نهم پرداخته و می گوید:

«من به دعوت ملک عبدالله و برای شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی ادیان به مکه رفتم و در خلال سفر تفاهمات خوبی برای کم‌کردن اختلافات از طریق یک مجمع علمایی داشتیم و هم‌زمان با سفرم، آنها محدودیت‌های حجاج ایرانی، مخصوصا حضور زنان در بقیع را برداشتند و مراسم سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) شبانه و با حضور اکثر زائران ایرانی حاضر در مدینه و شیعیان، در قبرستان بقیع برگزار شد و حتی ما را به فدک بردند که باعث رونمایی از این قطعه ارزشمند گم‌شده در دل تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام شد.

وقتی برگشتیم، ناگهان وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد (منوچهر متکی) اعلام کرد که از آقای ری‌شهری که نماینده ولی فقیه در سازمان حج بود، در فرودگاه جده انگشت‌نگاری شد و به ایشان توهین کردند. من موضوع را از خود آقای ری‌شهری پرسیدم و گفت اصلا چنین چیزی نبود. خود ایشان به آقای متکی زنگ زد که چرا چنین خبری را پخش کرده‌اید؟ در جواب گفت: من تحت فشار بودم که چنین خبری را بسازم و بگویم. ببینید مصالح جهان اسلام و منافع کشور را فدای اختلافات سیاسی خویش کردند و پس از آن دیدید که عربستان چه رویکردی نسبت به ایران داشت و چه ضررهایی که به‌خاطر این تخاصم ساختگی متوجه جهان اسلام، مخصوصا کشورهای اسلامی در منطقه شد.»

این خاطره در حالی از سوی هاشمی بیان شد که بلافاصله یکی از نزدیکان منوچهر متکی ضمن نادرست خواندن این خاطره مطرح شده از سوی هاشمی به دانا گفت: این بار چهارم است که این خاطره مطرح می شود. آقای متکی یکبار به این خاطره کذب پاسخ داده و دیگر در شان ایشان نیست که بخواهد چهار بار به یک مسئله نادرست پاسخ دهد!

اصل ماجرا چه بود؟


پیش از این منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در واکنش به گفت و گوی هاشمی و نقل قولی که از آیت الله ری شهری رئیس بعثه مقام معظم رهبری کرده بود، در سال ۱۳۹۰ گفته بود: شکایت حج گزاران عمره و تمتع از برخورد نامناسب مأمورین سعودی در فرودگاههای آن کشور به ویژه جده و رفتار اهانت آمیز آنان در اماکن زیارتی به خصوص در بقیع از فروردین ماه ۱۳۸۷ شدت گرفت. جناب آقای ری شهری امیرالحاج وقت ایرانیان در گزارشات مکتوب و شفاهی خود ضمن نقد این رفتارها از مقامات عالی کشور می خواهند که وزارت امور خارجه پیگیری جدی تری در این زمینه داشته باشد. شدت این اعتراضات تا حدی بود که برخی از مراجع عظام تقلید بر تعطیلی حج عمره در صورت ادامه رفتار ناشایست عربستان تأکید نمودند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حساسیت بالای افکار عمومی نسبت به برخورد نامناسب سعودی ها با زائران ایرانی و حتی طرح این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه اظهار داشت: شخصا سفیر عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده و از وی خواسته شد مراتب اعتراض جدی ایران را به مقامات کشورش منعکس نماید.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه اینجانب در مصاحبه ای در جده که خبر آن در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ منتشر شده، رفتار نامناسب با نماینده مقام معظم رهبری در جریان سفر به عربستان سعودی و همچنین رفتار ناشایست با زائران ایرانی را غیرقابل قبول خوانده و آن را تقبیح کردم افزود: در این خبر که صرفا بخش مربوط به نماینده محترم رهبری آن در اظهارات اخیر برجسته گردیده است هیچ صحبتی از بازرسی بدنی وی به میان نیامده است.

متکی با بیان اینکه هرگز به جناب آقای ری شهری نگفته است به خاطر فشار سیاسی چنین مصاحبه ای صورت گرفته و این ادعا خلاف حق و انصاف است، افزود: در تبعیت از سیره بزرگان دین، طی سالیان طولانی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسئولیت های مختلف هرگز دین خود را برای دنیای دیگران نفروخته ام. به همگان خصوصا به بزرگان توصیه می کنم در ثبت خاطرات یا بازگویی آنها، حق و انصاف را رعایت نمایند.

چرا دیگر کسی خاطرات هاشمی را باور نمی کند؟


توجه در آخرین خاطره نقل شده از سوی هاشمی درباره سفر به عربستان و تکذیب منوچهر متکی به خوبی نشان می دهد حتی آخرین خاطرات هاشمی که قرابت زمانی بیشتری با فضای فعلی دارند نیز توام با تحریف یا روایت های ناقص است و با این اوصاف طبیعی است که دیگر خاطرات هاشمی که مربوط به دهه ۶۰ و زمان های گذشته تری به نسبت امروز است، تا چه حد از سندیت و اعتبار برخوردار است.

این در حالی است که ابتدای سال ۹۳ و بعد از انتشار مستند «من روحانی هستم» که حامیان دولت به محتوای این مستند اعتراض کردند و مدعی شدند روایت این مستند درباره ماجرای مک فارلین نادرست است، سازندگان فیلم اعلام کردند این قسمت از مستند با توجه به خاطرات آقای هاشمی ساخته شده اما جالب آنکه برخی منتقدان این مستند از جمله مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق در اردیبهشت سال جاری در برنامه «گفت وگوی روز» رادیو گفت وگو به این مساله اشاره کرد و گفت: «آقای هاشمی برخی از مسائل را گفته است، اما بخش های مهم تری از مسائل را نگفته است. گفتن نصف حقیقت با دروغ فرقی ندارد.»

پیش از این نیز هاشمی با بیان خاطراتی مدعی شده بود آیت الله مصباح یزدی قبل از انقلاب از مبارزه با شاه کناره گیری کرده بود و به همین علت آیت الله خامنه ای به مدت ۱۰ سال با ایشان قهر بوده است!

این در حالی بود که فارغ از تاییدات رهبر انقلاب درباره شخصیت علامه مصباح و تاکید بر اینکه «بنده نزدیک به ۴۰ سال است که جناب آقای مصباح را می شناسم و به ایشان ... ارادت قلبی دارم»، حجه الاسلام سید حمید روحانی از مورخان با سابقه انقلاب نیز با تکذیب خاطرات هاشمی تاکید کرد این روایت، مصداق تحریف تارخ محسوب می شود.

همچنین هاشمی پیش از این خاطره نیز چند بار مدعی شده بود امام خمینی در دهه ۶۰ گفته بودند باید از شعار مرگ بر آمریکا دست کشید! این در حالی است که امام تا آخرین روزهای حیات خود بر شعار مرگ بر آمریکا تاکید داشتند چنانکه در پیام قطعنامه در ۲۹ تیر ۶۷ می فرمایند: «از خدا می‏خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبۀ مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم.»

در مجموع به نظر می رسد کهولت سن یا هر علت دیگری باعث شده تا سلسله خاطرات آقای هاشمی از قبل از انقلاب تا دهه ۸۰ با تکذیب های پی در پی افراد متعدد از جناح های سیاسی مختلف مواجه شود و این مساله نه تنها اعتباری برای خاطرات وی در افکار عمومی باقی نگذاشته بلکه در مواقعی موجب سرگرمی و تبدیل شدن به سوژه های طنز سیاسی- اجتماعی در میان مردم نیز شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای هاشمی با این سیاست هایشان...
Iran, Islamic Republic of
سیاست بازی نیست آلزایمره
حاج آقا! برای ترمیم حافظه و التیام اعصاب، دوباره روز تاسوعا عاشوراٰ با هلیکوپتر تشریف ببرید سد لتیان. اندکی جت اسکی کنید بلکه خاطرات بعدی، اصلاح بشه.
مهدي رحيمي
از جناب حاجي خاطره بخاطر اينكه موجبات شادي و خنده ملت ايران رو فراهم ميكنن شديدا متشكرم خدا بر خاطرات شيرينش بيفزايد !
هادی
Iran, Islamic Republic of
شما باور نمی کنید !!!!!!!!!!!!!
یعنی یک بار دیگر حاج آقای خاطره تیری در تاریکی انداختند.
.... هاشمي رنگ و بوئي ندارد.
مجتبی
اره کاش حاج اقا در اوج خداحافظی می کردند؟!
بوداره رنگ نداره
صفر سوخته سرائی اصل
Iran, Islamic Republic of
بازهم هاشمی بازهم خاطره
چه می کنه این عشق خاطره...
مجید
خاطرات آقای هاشمی را میتوان از دو دیدگاه مورد نقد و بررسی قرارداد:
1) غرایض شخصی و خود را منجی ایران و انقلاب نشان دادن (حتی به دروغ) برای ایجاد وجه از دست رفته در جریان حمایت از فته 88
2) کهولت سن و ضعف قوه حافظه و تایید خاطرات ساخته شده توسط اطرافیان مغرض با الاخص گل پسر و دختر خانم های فتنه گر و حامی فتنه.
تنها میتوان گفت: خداوندا تمام بیماران چه روحی چه ذهنی و ... را شفا عنایت کن.
دكتر
مجيد جان باز تو يادت رفت قرص هات بخوري حرف زدي..............
Iran, Islamic Republic of
دكتر تو خودت قرص هایت را خوردی?
عادل
3 - هردو گزینه صحیح است
فارض
مجيد خان! تو كه مدعى بودى در حال اخذ مدرك دكترا در امريكا هستى چه طور است كه از نگارش كلمات ساده عاجزى؟ چندين و چند بار غلط املائى و حتى نگارشى؟ نكند تو هم جزء همان بورسيه هائى باشى كه اين روزها اسمشان نقل محافله؟ يعنى اينقدر دانشگاهها بى در و پيكرند؟ من كه به جون داداش باورم نميشه!
غرایض یا غرایز؟
سوري
Iran, Islamic Republic of
اقا خداوكيليش جوسازي نكنيد من نميدونم اين موضوع چقدر صحت داره ولي واقعا اگه ميخواين پيگيري كنيد و در دو جهان مديون نباشيد يه تماس با اقاي ري شهري بگيريد اينكه يكي از نزديكان اقاي متكي چنين گفت و چنان گفت كه نشد دليل و مدرك ....!!! فكر كنم در اين موضوع اقاي ري شهري بايد تكليف را مشخص كنند جان برادر نه اقاي متكي
صحیح است
ک.م
سلام

به حساب کهولت سن و جابجائی منافع انسان و اسلام بگذارید. دیگر گفته های ایشان برای مردم سندیت ندارد!!
از ایشان مسن تر هم هستند که سکاندار امورات مهمی در مملکت هستند.
ح ف
حاج آقا خاطره باز هم خاطره با ز هم دروغ باز هم تکذیب ؟! با این همه خاطره جعلی شما انتظار داری که اگر به امامت جمعه باز گشتی مردم باز هم پشت سر شما نماز بخوانند؟!!
ميناب
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا خاطره را ول کن ساندويچو بچسب
Iran, Islamic Republic of
بهتره ایشون صحبت تاریخی امام راحل در مورد آل صعود بعد از کشتار حجاج را مرور کنه
هنوز نسلی عوض نشده مگر که ایشان دچار آلزایمر تاریخی باشند.
آل صعود یا آل سعود؟
اینکه نشد جواب!!!
باید از اقای ری شهری قضیه را پرسید
Turkey
راحت ترین کار اینه که آقایون مدعی متن اون مصاحبه ادعایی رو ارائه بدن
وگرنه پرسیدن از این و اون دردی رو دوا نمیکنه
گل گفتی؟
ما که باور می کنیم. شما هم می تونید باور نکنید. این رو برای این نوشتم که کذب بودن ادعای شما مبنی بر اینکه " چرا دیگر کسی خاطرات هاشمی را باور نمی کند" آشکار شود. شما نمی خواید باور کنید چرا تعمیمی به همه می دید؟
درست است. لطفا از طرف همه نظر ندین. ما خودمون می تونیم نظر بدیم. البته اگه منتشر کنید.
حاج آقا اگر اجازه میدهند ما هم از خاطرات تلخ 8سال ریاست جمهوری ایشان مثل تورم 50 درصدی و چندین برابرشدن نرخ دلار و بیکاری و خفقان سیاسی در دوران سازندگی یادی بکنیم .
امیدوار
شماحداقلیها یعهی 10 در صد 10 در صدیها باورنمی کنید چرا بنامهمه تمام می کنید
هاشمی قبل از انقلاب،
هاشمی بعد از انقلاب
هاسمی زمان فتنه
کدامیک؟
حيف كه تواين خاطره نتونست بگه فقط من بودم وامام........
اتفاقا سخنان ایشان اصلا کهنه نمی شود وچون واقعی است خستگی نمی آورد.
یحیی
Iran, Islamic Republic of
درست است که درجمهوری اسلامی ایران ،آزادی بیان حق افراداست ولی آیا ما مجاز به هربیانی هستیم حتی دروغ؟
Germany
يكي بود يكي نبود غير خودم هيشكي نبود