پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲

اعتراض علمای اهل سنت ایران به حکم اعدام آیت‌الله نمر

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 386629
رسانه‌ای شدن حکم اعدام آیت‌الله النمر سبب واکنش‌های شدید حتی در میان اهل سنت شده است... جامعه اهل‌سنت ایران این اعدام را غیر عادلانه و غیر شرعی می‌دانند و معتقدند آل‌سعود با این اقدام به دنبال بهم‌زدن وحدت در جهان اسلام هستند
اعتراض علمای اهل سنت ایران به حکم اعدام آیت‌الله نمر
به گزارش جهان به نقل از نسیم؛ مردم در عربستان سعودی به آیت‌الله نمر به عنوان شخصیتی فراتر از مسائل مذهبی و طایفه‌ای می‌نگرند. وی در طول دوران مبارزات سیاسی خود علاوه بر اینکه مدافع حقوق شیعیان شرق عربستان بوده؛ به عنوان فردی مدافع حقوق عموم شهروندان و اهل‌ سنت در این کشور نیز شناخته می‌شود.

از سوی دیگر مدارج بالای علمی آیت‌الله نمر به این عالم بزرگ جایگاه ویژه مذهبی در شرق عربستان بخشیده است. وی در تدریس کتاب‌هایی چون "اللمعة الدمشقیة و جامع المدارک و مستمسک عروة الوثقى" و همچنین "الحلقات" شهید سید محمدباقر صدر تبحر خاصی دارد و شاگردان متعددی نیز در حوزه‌های علمیه خارج از عربستان تربیت کرده است. تاثیر‌گذاری وی در محافل بین‌اللملی از جمله بحرین، یمن، لبنان، عراق و همچنین ایران در خارج از عربستان نیز از وی شخصیت بین‌اللملی و شناخته شده‌ای در خاورمیانه ساخته است. مهمترین اعتراض آیت‌الله نمر به آل‌سعود، نگاه تبعیض‌آمیز و سیستماتیک حاکمیت عربستان به طوایف و گروه‌های مختلف شیعه و سنی بوده است. اما حکم اعدام دادگاه آل‌سعود درباره این شخصیت شناخته شده مذهبی و سیاسی عربستان تاکنون واکنش‌های مختلفی در سرتاسر منطقه به وجود آورده است. تاکنون ده‌ها تن از علما در سرتاسر جهان اسلام به این حکم ظالمانه اعتراض کرده‌اند. در ایران نیز این مسئله با واکنش تند مراجع تقلید، حوزویان، فعالین سیاسی، دانشگاهی و دانشجویی رو به رو شده است.

طی این مدت اهل سنت ایران نیز نسبت به این اقدام مخالف با آزادی بیان و سیره حکومت‌داری در اسلام، انتقادات شدیدی را نسبت به حاکمان سعودی مطرح کرده‌اند.

براساس گزارش‌های متعددی که رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند؛ تاکنون ده‌ها تن از علمای اهل سنت در استان‌های گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان جنوبی و دیگر مناطق ایران این اقدام عربستان سعودی را محکوم کرده‌اند.

بسیاری از شخصیت‌های برجسته اهل سنت از جمله "حاج ناصر آخوند قزل، امام جمعه‌ قازاقایهریال؛ آخوند عدالباسط نوریزاد، امام جمعه اهل‌سنت گنبد کاووس؛ آخوند عبدالمجید آرمون، امام‌ جمعه اهل‌سنت شهرستان گالیکش؛ ماموستا عبدالرحمان خدایی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری؛ شیخ محمد الهامی، امام جمعه موقت اهل سنت سلخ قشم؛ شیخ حسین بازماندگان، امام جمعه اهل سنت بندرپل؛ شیخ عبدالرحمان راب، امام‌ جمعه اهل سنت ارمک بندرلنگه؛ مولوی عبدالغنی دهانی، مدرس حوزه علمیه اهل‌سنت زاهدان؛ مولوی عبدالغنی بارانی، مدیر حوزه طوبی زاهدان و مولوی عبدالملک ملکی‌پور، امام جمعه اهل سنت کنارک" تاکنون با صدور بیانیه، سخنرانی و مصاحبه‌های مختلف حکم دادگاه عربستان سعودی برای اعدام آیت‌الله نمر را خلاف موازین اسلامی و خارج از عدالت عنوان کرده‌اند.

در همین حال مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با نسیم درباره حکم اعدام آیت‌الله نمر، ضمن محکوم کردن این اقدام با اشاره به اینکه در عربستان سعودی اختناق وجود دارد؛ اظهار داشت: آزادی حق هر انسانی است. همه مردم در چارچوب قوانین اسلام باید به حقوق ملی خودشان برسند و آزادی که در اسلام به آن تأکید شده؛ باید در جوامع مختلف وجود داشته باشد.

یعقوب جدگال، نماینده اهل سنت چابهار در مجلس نیز در گفتگو با نسیم، با اشاره به محکومیت گسترده اعدام آیت‌الله نمر توسط علمای اهل سنت، اظهار داشت: این عمل خلاف شریعت اسلام است. در اسلام جان همه انسان‌ها شریف و گران‌بها است؛ چه برسد به اینکه بخواهند یک عالم دینی را اعدام کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: هر عملی که باعث برهم زدن وحدت جهان اسلام شود؛ مردود است و من هم به عنوان عضوی از جامعه اهل سنت این عمل را محکوم می‌کنم. نیاز امروز جهان اسلام وحدت و یکپارچگی در مقابل کفار و ایادی آمریکا، انگلیس و صهیونیسم بین‌الملل است. مسلمانان جهان باید ید واحدی شوند وزیر پرچم و لوای اسلام، یگانگی و وحدت خودشان را اعلام کنند.

نجیب‌الله میرمرادزهی از فعالین دانشجویی و سیاسی اهل سنت در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با نسیم در این باره عنوان داشت: دین اسلام نسبت به آزادی بیان حتی در مورد دیگر ادیان نیز توصیه‌های مکرر داشته است. اقدام عربستان سعودی برای زمینه‌سازی اعدام آیت‌الله نمر کاملاً مغایر با وحدت است.

این فعال سیاسی اهل سنت با اشاره به اینکه نیاز اساسی امروز جهان اسلام وحدت است؛ تصریح کرد: اقدامات عربستان کاملاً مغایر با مبانی اسلام است. این کشور با حمایت از گروهک‌های تروریستی به دنبال ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است. عربستان و قطر از گروهی مانند داعش حمایت می‌کنند. گروهی که هیچکدام از حرکت‌های آن در راستای اسلام نیست و فقط هدفشان بدبین کردن مردم دنیا نسبت به اسلام است. عربستان رویکرد مناسبی ندارد و به بازیچه دست آمریکا و استکبار تبدیل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اگر رژیم ال سعود چنین جنایت بزرگی را مرتکب شود عقوبت سختی در پیش خواهد داشت...
مولوی عبدالحميد هم طبق معمول حامی اربابش ملک عبدالله است!