جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
امروز «عقد اخوت» را فراموش نکنیم

اعمال و فضایل عید غدیر

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب: 385165
براى اعمال روز عید غدیر، فضیلت‌هاى منحصر به فردی قرار داده شده است. میرزا جواد آقا ملکی تبریزى در اهمیت این عید بزرگ می‌گوید: «فضیلتى که براى روز غدیر وارد شده نسبت به فضیلت‌هاى ماه رمضان زیادتر است».
به گزارش جهان به نقل از فارس، عید غدیر را از آن جهت بزرگ می‌شمارند که بحث ولایت الهی در جامعه اسلامی به صورت علنی مطرح می‌شود و نعمت بی‌کران خداوند بر بندگان مسلمانش کامل می‌شود، در این روز است یکی از ارکان شیعیان معنایی جدید می‌یابد و ولایت امیرالمؤمنین وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.
 
براى اعمال آن فضیلت‌هاى منحصر به فردی قرار داده شده است، به طوری که مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزى در کتاب «المراقبات» مى‏نویسد: «فضیلتى که براى روز غدیر وارد شده نسبت به فضیلت‌هاى ماه رمضان زیادتر است»، در ادامه به برخی اعمال مستحبی این روز فرخنده اشاره می‌شود:
 
*افطارى دادن
 
در میان اعمل روز غدیر افطارى دادن به مؤمن جایگاهى والا دارد، بر اساس روایات در این عمل فضیلتى بزرگ نهفته است، امام على(ع) مى‏فرماید: کسى که مؤمن روزه‏دارى رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است. فردى پرسید: اى امیرمؤمنان(ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید.
 
*برادر شدن
 
روز ولایت روز برادرى است و روز برادرى روز ولایت است؛ این دو با یکدیگر پیوندى ناگسستنى دارند و حلقه وصلشان ایمان است؛ زیرا از سویى ایمان با ولایت پا مى‏گیرد و از سوى دیگر اهل ایمان برادر یکدیگرند.
 
*بیرازى جستن
 
امام صادق(ع) فرمود: در روز غدیر از کسانى که به اهل‌بیت(ع) ستم کردند بیزارى مى‏جویى.
 
*پوشیدن لباس پاکیزه و نو
 
امام صادق(ع) فرمود: در روز غدیر لازم است مؤمن پاکیزه‏ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.
 
*تبریک و تهنیت
 
تبریک و تهنیت از برجسته‌ترین آداب هر عیدى است، در اسلام نیز سنت تبریک و تهنیت در عید غدیر جایگاهى ویژه یافته است. امام صادق(ع) شیوه تهنیت گفتن در روز غدیر را چنین آموزش داده است: وقتى یکدیگر را ملاقات کردید، بگویید: «الحمدلله الذى اکرمنا بهذا الیوم وجعلنا من الموفین بعهده الینا ومیثاقه الذى واثقنا به من ولایة ولاة امره والقوام بقسطه ولم یجعلنا من الجاحدین و المکذبین بیوم الدین»، سپاس خداى را که ما را به این روز گواهى داشت و ما را از مؤمنان و کسانى قرار داد که به پیمان و میثاقى که در باره والیان امرش و بر پا دارندگان قسط و عدالتش از ما گرفته است وفا کردیم و ما را از انکارکنندگان و تکذیب‏کنندگان رستاخیز قرار نداد.
 
امام رضا(ع) فرمود: هنگام برخورد با یکدیگر بگویید: «الحمدلله الذى جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین(ع)»، سپاس خداى را که ما را از متمسکین به ولایت امیرمؤمنان(ع) قرار داده است.
 
*تبسم
 
امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر روز تبسم به روى مؤمنین است، کسى که در این روز به روى برادر مؤمنش تبسم کند، خداوند، در روز قیامت، نظر رحمت به او مى‏افکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصرى از در سفید برایش بنا مى‏کند و صورتش را زیبا مى‏سازد.
 
*توسعه زندگى
 
در روز غدیر، باید چهره زندگى عوض شود. همه باید بکوشند برنامه عادى زندگى خود را بر هم زده و آن را با رفتارهایى سخاوتمندانه‏تر و نشاط انگیزتر بیارآیند تا همگان در همه جا طعم شیرین عید را بچشند و رایحه دل‏انگیز آن را استشمام کنند، امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر روزى است که خداى متعال در مال کسى که خدا را عبادت کند و بر خانواده، خویشتن و برادران ایمانى‏اش توسعه دهد فزونى پدید مى‏آورد.
 
*جشن گرفتن
 
امام رضا(ع) در عید غدیر احوال کسان و اطرافیان خود را تغییر داد و وضع تازه‏اى در آنان ایجاد کرد.
 
حمد کردن
 
پیامبر(ص) فرمود: یکى از سنت‌ها این است که مؤمن، در روز غدیر، صد بار بگوید: «الحمدلله الذى جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایة امیرالمؤمنین على بن‏ابیطالب(ع)»
 
*دید و بازدید
 
دید و بازدید یکى از آداب روزهاى عید و شادى است. این سنت مردم را شاداب‌تر و نام و یاد عید را در دل و ذهنشان ریشه‏دارتر مى‏کند، اسلام همین سنت را براى عید غدیر در نظر گرفته و آن را مورد تأکید قرار داده است.
 
امام رضا(ع) فرمود: کسى که در روز غدیر به دیدار مؤمنى برود، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع مى‏سازد؛ هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت مى‏دهند.
 
*روزه
 
روزه در روز غدیر، بسیار مستحب است و فضیلتى استثنایى دارد.
 
امام على(ع) فرمود: اگر بنده مخلصى در روزه این روز اخلاص داشته باشد، همه روزهاى دنیا توان برابرى با آن را ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر کسى تمام روزهاى دنیا زنده باشد و همه را روزه‏دار سپرى کند، ثوابش کمتر از ثواب روزه این روز خواهد بود.
 
امام صادق(ع) یارانش را به این امر تشویق مى‏کرد و مى‏فرمود: من دوست دارم شما این روز را روزه بگیرید، آن بزرگوار همچنین مى‏فرمود: روزه روز غدیر خم نزد خداوند، در هر سال، برابر با صد حج و صد عمره مقبول است.
 
* صدقه دادن
 
روز غدیر یکى از مستحبات مؤکد صدقه دادن است، امام على(ع) فرمود: فضیلت یک درهم که در روز غدیر داده شود، با فضیلت دویست هزار درهم برابر است.
 
*صلوات فرستادن
 
امام صادق(ع) فرمود: در روز غدیر، بر محمد و اهل بیتش صلوات بسیار مى‏فرستى.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *