جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۳۵

فتحعلی‌شاه بودن یا عباس‌‌میرزا شدن؛ مساله این است

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 383685
صاحبان تفکر مقاومت در صورت دیدن وادادگی‌ها، ساکت نخواهند نشست و چون تفکرشان مقاومت است، غلبه بر آنها در شرایط سخت و بحرانی کار ساده‌ای نخواهد بود. همان‌طور که بهترین سیاست صداقت است، بهترین دیپلماسی هم مقاومت است.
فتحعلی‌شاه بودن یا عباس‌‌میرزا شدن؛ مساله این است
گروه سیاسی جهان نيوز در دوران دبیرستان، شاید بسیار بودند و بسیار هستند دانش‌آموزانی که درس تاریخ را تنها «شب امتحان» می‌خواندند، چرا که ریاضیات گسسته و هندسه تحلیلی و حساب و دیفرانسیل و انتگرال مجالی برای تاریخ خواندن باقی نمی‌گذاشت. اما وقتی شب امتحان می‌رسید، دیگر چاره‌ای از خواندن نبود.

باز هم بسیار بودند دانش آموزانی که وقتی به دوران نادر شاه می‌رسیدند و فتوحات را «حفظ» می‌کردند، بسیار سریع پیش می‌رفتند و شاید دلشان نمی‌خواست که این بخش از کتاب تمام شود. اما وای به آن لحظاتی که صفحات مربوط به دوران قاجاریه فرا می‌رسید. نه فقط حفظ کردن بندهای متعدد گلستان و ترکمانچای سخت بود، بلکه حسی از تحقیر تمام وجود دانش‌آموز بخت‌برگشته را فرا می‌گرفت، حسی که پدرانش برای او به یادگار گذاشته بودند! تنها می‌خواست این صفحات زودتر و زودتر به پایان رسند و البته نمی‌توانست سرسری از آنها بگذرد چون می‌دانست در «امتحان فردا»، یا از گلستان سوال می‌آید یا از ترکمانچای.

آنچه دانش‌آموز را به ورطه حس تحقیر می‌افکند، سختی‌هایی نبود که ملت ایران برای حفظ آب و خاک و حقوق خود متحمل شده بودند بلکه «حس شکست» و از دست رفتن آن چیزی که متعلق به ملت بود، تحقیرزا و وحشت‌افکن می‌نمود.

هیچ دانش‌آموزی در حین خواندن تاریخ قاجار، در دل خود به «عباس میرزا» نگفت که «وای بر تو که ایستادی و پایداری ورزیدی» اما همه در دل که هیچ، بر زبان راندند که «وای بر فتحعلی‌شاه که سرزمین ایران را بر باد داد.» مشکل فتحعلی‌شاه این بود که بیش از آنکه با پیروزی در میدان نبرد احساس غرور کند، با نقاشی‌هایی که از چهره‌اش می‌کشیدند احساس غرور می‌کرد. مشکلش این بود که آذربایجان را تنها گذاشت تا به خراج خود برای مدیریت جنگ اکتفا کند و برای پیروزی بر روس‌های اشغال‌گر، بیش از توجه به توان بومی، چشم به کمک انگلیس و فرانسه داشت. مشکل فتحعلی‌شاه این بود که در مواجهه با مدرنیته مقهور بود، بازیگر منفعل محسوب می‌شد، نه بازیگر فعال.

دوران تلخ قاجاریه گذشته اما فراموش نشده است. هیچ دورانی در تاریخ فراموش نخواهد شد. این دوران اگرچه تلخ است، اما درس برای گرفتن زیاد دارد.

تاریخ در گذشته‌های ما متوقف نشده است. ما نیز روزگاری برای دانش‌آموزان همین سرزمین بخشی از تاریخ خواهیم بود و همواره باید این سوال را از خود مطرح کنیم که دانش‌آموزان آینده این سرزمین چه نگاهی به ما خواهند داشت؟ جدا از آن، همان‌طور که خود از مقاومت عباس‌میرزا نمی‌رنجیم، باید بدانیم تاریخ از مقاومت امروز ما برای حفاظت از حقوقمان به نیکی یاد خواهد کرد و اگر در حراست از حقوق ملی کوتاهی کنیم، در ذهن کودکان آینده چیزی شبیه به فتحعلی‌شاه خواهیم بود.

اگر امروز به‌جای ایستادن بر حقوقمان، از نقاشی‌هایی احساس غرور کنیم که رسانه‌های غربی از چهره‌هایمان می‌کشند، دیر یا زود باید منتظر آن باشیم که کسی با شنیدن ناممان احساس غرور نکند. اگر امروز تنها به‌فکر شکم‌هایمان و خوش زندگی‌ کردن باشیم، در چشم نسل‌های بعد به همان چیزی تبدیل خواهیم شد که امروز نسل قاجاریه در چشمان ما تبدیل شده است.
امروز، بسیارند کسانی که در سیاست خارجی باید بین «فتحعلی‌شاه» بودن یا «عباس میرزا» بودن یکی را انتخاب کنند. امروز هستند کسانی که باید ایستادگی کنند تا اگر دشمن روزی تا ارس پیش آمد، امروز تا نطنز پیش نیاید.

شاید آنچه نوشته شد، به وضوح، واضح باشد. اما شنیدن برخی حرف‌ها از برخی اشخاص به‌نام است که تردیدهایی ایجاد کرده و نگارش چنین سطوری را الزامی می‌نماید. وقتی انسان از کسانی می‌شنود که کلید مشکلات را در سیاست خارجی و بلکه در دستان خارجی‌ها می‌بینند، نمی‌تواند به یاد دل بستن فتحعلی‌شاه به اروپایی‌ها برای پیروزی در نبرد با روس‌ها نیفتد. وقتی عده‌ای تمام تلاششان این است که در رسانه‌های خارجی خوش‌چهره به نظر برسند، چطور می‌توان یاد آن نقاشی‌های کذایی نیفتاد، آنها که در برابر منتقدین ایرانی خود تیغ از روی می‌کشند اما در برابر دشمنان ملت لبخند به لب دارند.

در ایران تفکر مقاومت امروز غربت دوران قاجاریه را ندارد و فتحعلی‌شاه‌های زنده هم به این موضوع اذعان دارند. پس باید بدانند که صاحبان تفکر مقاومت در صورت دیدن وادادگی‌ها، ساکت نخواهند نشست و چون تفکرشان مقاومت است، غلبه بر آنها در شرایط سخت و بحرانی کار ساده‌ای نخواهد بود. همان‌طور که بهترین سیاست صداقت است، بهترین دیپلماسی هم مقاومت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این ولایت فقیه است که جلوی اینکه کشور دست فتحعليشاه ها بیفتد را می گیرد
افشین
Iran, Islamic Republic of
آیا دولت نهم ودهم چیزی از شاهان قاجار کم داشت؟ آیا این اختلاسهای نجومی و نابودی اقتصاد کشور وقراردادهای نفتی وگازی با چین کمتر از ترکمنچای وگلستان بود؟اینهایی که دم از مقاومت میزنند 8سال گذشته خفه خون گرفته بودن؟
ادب مرد به از دولت اوست.الان که واردات از چین در این دولت بنا به امار خود دولت بیشتر شده.از طرفی اون اگه دراواخر اشتباه داشت.لااقل هسته ای رو به سرانجام رساند.ما فضائی شدیم .موشکهامون بالستیک شد وتوان بازدارندگی زیاد شد.رویان وشبیه سازی ونانو رشد کرد.در دولت قهرمانان تعطیل وتعلیق وتسلیم !چی به دست اومده!
توتال
شما چرا در مقابل اختلاس های جونیور ، کرباسچی ، شهرام جزایری ، کرسنت و ...خفه خون گرفتید ؟
در مورد اختلاس صحبت نکنید که پیشینه شما مختلسین سیاه سیاه است ...
امروز سه كامنت به اين صفحه اضافه كرديد كه هر سه شامل توهين و كركرى بود ولى چند كامنت مرا كه كاملا محترمانه بود منتشر نكرديد . بنظر ميرسد تعمدا به دنبال ايجاد حس نفرت ميان كاربران با گرايشات فكرى مختلف هستيد . كسى كه حرف و عقيده صحيحى را تبليغ كند نياز به تكيه بيش از حد بر احساسات هوادارانش ندارد و مجبور نيست حصارى از نفرت به دور هوادارانش بكشد تا مانع از دور شدنشان از اطراف خودش شود .
زهرا
سلام این مطلب خیلی عالی بود خدا خیرتان بدهد.
قیاس شما اشتباه است. آن زمان دفاع که امری واجب بود رها شد.الان ما در برابر حمله نظامی نیستیم و در ضمن باید همان قدر که مبارزه با استکبار مهم است ،زندگی مردم ضعیف هم مد نظر باشد که اگر مردم پشت نظام را به خاطر فساد رها کنند دیگر آمریکا نیاز به حمله نظامی ندارد.
رشد بايد متوازن و همه جانبه باشد مثل چين . نه مثل شوروى كه شده بود مثل پيكرى كه دستهايش غول آسا شده و پاهايش هيچ رشدى نكرده . رشد را نبايد فقط در دو سه موردخلاصه كنيم و براى رشد همه جانبه نياز به روابط مناسبترى با كشورهاى پيشرفته داريم .
چین که مرتب داره قدرت نظامیش رو اضافه میکنه وبودجه اش رو زیاد میکنه.مثل دولت ما در این شرایط بحرانی منطقه یهو بودجه دفاعی رو یک هشتم نمیکنه.
روابط , نه خواری و ذلت, هیچ کس مخالف روابط نیست.
واقعا در زندگی شخصیت اگر کسی به تو توهین کنه و تحویلت نگیره ,بهش محل میزاری؟
حسین
اشکم در اومد...
بسیار بسیار زیبا و پر نکته بود
امیر
Australia
سلام
خبرنگارازآقای روحانی درباره هولا کاست سئوال کرد
اقای روحانی گفتند من تاریخ دان نیستم بدیشی
همینه چون ازتاریخ اطلاع ندارد که در گذشته چه اتفاقی افتاده است تا عبرت بگیرد
راست میگوییداین روزها اخبار هسته ای من را یاد ترکمانچای وگلستان می انداخت .واقعااخبارهسته ای قلبم رابه دردمی آوردخدا به خیر بگذراند
موضوع فقط شكم نيست كه بگوييم قناعت كنيد . وضع اقتصادى ما از همسايگانمان مثل جمهورى اذربايجان يا تركيه يا اقليم كردستان يا جنوب شيعه نشين عراق نبايد عقب بيفتد . آنوقت تجزيه طلبان قومگرا فرصت تاثير گذارى بر اقوام را پيدا ميكنند . در اكثر چيزها هنوز وضعيت مطلوبى نداريم و نميتوانيم پيشرفت را در سانتريفيوژ خلاصه كنيم . براى سانتريفيوژ اماده ايم هزينه بدهيم اما نه اينكه همه چيز حتى تماميت ارضى كشور را فداى سانتريفيوژ كنيم . اشكالى ندارد اگر مدتى سرعت رشد هسته اى را كم كنيم تا كمى فضاى تنفس براى بخشهاى ديگر فراهم شود .
نیست حالا که تاسیساتمون رفته مرخصی نامحدود! همه صنعتمون داره تنفس میکنه!یا دلار شده مفت! که علامت اقتصاد غیروابسته باشه.میخواهید سوءمدیریت ورانت وتورم زا بودم اقتصاد وابسته به نفت رو با پاک کن تحریم درست کنید؟؟؟؟؟؟!!!!!!
مهندس جان تنفس کردن برای چه، مگه ما خفه شدیم یا هوا کم داریم. همینکه سرعت رشمون رو کم کنیم از همه عقبتر می مونیم پیشرفت نمی کنیم که...

پاکستان رو ببین مردمش میمیرن از گشنگی اما قدرت نظامیش متکی بر هسته ایه هیشکی نمیتونه بگه بالا چشمت ابروست. حالا از این به بعد رو اقتصاد مردمش کار می کنه
فیروزی
United Kingdom
این جمله آقای رییس جمهور که تنها راه حل مسأله انرژی هسته‌آی ایران، گفتگو و دیپلماسی است آدم را به یاد فتحعلی شاه می‌اندازد. این جمله به این معناست که مقاومت فایده ای ندارد!
مهدی
با سلام با شما هم عقیده هستم. من هم عباس میرزا را انتخاب میکنم. ولی آیا شما کسانی را که خون ملت را در شیشه کردند و آسایش را از آنان سلب کردند و با قیمت دلار پدر ملت را درآوردند تایید میکند .? کسی که میگفت آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود کجاست. ?
حالا که ایشون نیست وهسته ای رفت پی کارش!حالا چرا دلار پائین نمیاد؟چرا دولت خودش نمیزاره دلار پائین بیاد.مگه نمیگفت که دلار بالای 1500مال تحریم نیست ،مال سوءمدیریته!
آن کسی که با سوروس دیدار می کرد یا آنکسی که کرسنت منعقد می کرد چه ؟
سجاد
ننگين تر از قرارداد تركمانچاي ، قرارداد كرسنت است
اگر واقعا نگران تاريخ مملكت عزيزمان هستيد به آن بپردازيد
اما متاسفانه فقط شعار دادن را آموخته ايد تا آنجا كه حتي بعيد است نظر من را هم تاييد كنيد
پس از اعلام استقلال گرجستان از ايران و حمايت روسها از گرجى ها ، اگر فتحعلى شاه ميفهميد كه نميتواند حريف روسيه شود از گرجستان ناچارا صرف نظر ميكرد تا داغستان و جمهورى اذربايجان و ارمنستان را هم از دست ندهد . جالب اينكه ميگويند تنها كسى كه در دربار مخالف جنگ با روسيه بود قائم مقام فراهانى بود كه به شاه گفته بود بودجه سالانه حكومت روسيه 200 برابر ايران است و دو كشورى كه چنين تفاوت فاحشى در توان مالى دارند اگر باهم درگير شوند نتيجه اش از قبل معلوم است . شاه طرفدار جنگ بود و اطرافيان چاپلوس هم هر چه او ميگفت تاييد ميكردند و كل قفقاز را به باد دادند . روسها تبريز را هم گرفتند و تا شهرستان ميانه و تركمانچاى جلو امدند و اگر الان تبريز جزو ايران است بخاطر مذاكره و مصالحه اى است كه انجام شد نه رشادت عباس ميرزا آنطور كه شما مدعى هستيد .
چقدر امثال تو حقیرید که حتی برای توجیه امروزتون، حاضرید تاریخ رو تحریف کنید. نامردید. یعنی اگر امروز خوزستان رو بخوان، باید بدیم تا مثلا یه استان دیگه از دست نره؟
شما تاريخ نميدانيد و فقط توهين ميدانيد . روسها در زمان استالين هم تبريز را گرفتند و آنجا حكومت فرقه دمكرات را تشكيل دادند و باز هم نه با جنگ بلكه با مذاكره توانستيم تبريز را پس بگيريم . اصلا زورمان به استالين نميرسيد كه بشود با جنگ كارى كرد . اميدوارم اينقدر تاريخ خوانده باشى كه لااقل اين يكى را بدانى . من ميگويم مذاكره هم يك راه است و نبايد بسته شود . اينكه بجنگيم يا مصالحه كنيم بر اساس محاسبه و هزينه و فايده تعيين ميشود .
عجب داستانی شده هاااا همه چی قاطی پاتی شده
اگر از ابتدا دو هيات سياسى به مسكو و تفليس فرستاده ميشد تا در ازاى امتيازاتى مجاب به باقى ماندن تفليس با ايران ميشدند ، نتيجه آن هرچه كه ميشد بهتر از 13 سال جنگى بود كه به از دست رفتن تمام قفقاز انجاميد . روسها هم خاك ما را در آن جنگها گرفتند و هم چنان زهر چشمى گرفتند كه تا 150 سال حكومت ايران جرات مخالفت با نظرات سفارت روسيه را نداشت و عملا هم خاك و هم براى مدتى استقلالمان در يك جنگ حساب نشده از دست رفت . كارى كه در سال 1325 كرديم و مشكل تصرف تبريز توسط روسها را با اجتناب از جنگ و از راه سياسى حل كرديم را بايد در زمان فتحعلى شاه هم انجام ميداديم . وقتى زور بازويت كم است ناچارى از قدرت زبان و فكرت بيشتر استفاده كنى
حقارت مال یه دیقه بعضی هاست
سايت جهان نيوز شايسته جمله شماست كه سوالى را منتشر ميكند و پاسخش را منتشر نميكند چون پاسخ را منطقى و اثرگذار ميبيند . ما در زمان فتحعليشاه بايد همان كارى را ميكرديم كه در زمان اشغال تبريز توسط استالين در دهه 1320 كرديم . وقتى زور بازويت كم است بايد از قدرت زبان و عقلت بيشتر استفاده كنى .
مهرداد ششم
مطمئنی تاریخ خوندی برو تاریخ ۶۰ سال قبل از جنگ های ایران وروسیه رو بخون ببین همین دولت قدرتمند روسیه ای که میگی حتی حاضر نمیشه با نادر شاه بجنگ وتمام متصرفاتش رو تو قفقاز رها می کنه بر می گرده به عقب ، مگه تو این شصت سال چه اتفاقی تو روسیه افتاده هیچی روسیه همون روسیه است ولی مشکل ایران این بود که یه پادشاه مثل نادر شاه نداشت که تمام امکانات کشور رو بیاره پای جنگ . حتی اگه آقا محمدخان توسط نوکرهاش کشته نمیشد ممکن بود سرنوشت تاریخ جنگ عوض بشه . حتی همین عباس میرزا دلیل شکستش به خاطر خیانت های بعضی وزرا بود . چون تو این جنگ سپاه مشکل فرماندهی کل داشت نه نداشتن توان کافی .
خدارا شکر که مردان این سرزمین در زمان جنگ تحمیلی از نظرات درخشان شما استفاده نکردند.والا الان استان عراق بودیم.خداراشکر.
بزک کردن تسلیم وعافیت طلبی نمیتونه زشتی وتبعات منفی اون رو بپوشونه.تاریخ هم نمیخواد،کشورهای دور وبرخودمون رو ببین!اونها که میخواستند سرشون فقط به کارخودشون باشه ،به چه بدبختی افتادند.
منطغد
نمره تاریخ دبیرستان تک ماده کردی نه؟
ایرانی
United States
چرا در پرده سخن می گویید؟

فتحعلی شاه مانندها همان کدخدا سالاران اند
بخوانید کوسه‌ی هفت خط و دارو دسته
سجاد
اگه مردم غزه بر سر خواسته های خودشون پافشاری نمیکردن چی نصیبشون میشد؟جز اینکه الان گذرگاهاشون بسته بود و با همون بدبختی وشاید بدتر از قبل الان درحال زندگی کردن بودند؟اگه بعضی از افراد موقع جنگ بودند فکر کنم با بنی صدر هم عقیده بودند که میگفت زمین بدیم زمان بخریم،دلم واسه دانشمندان شهید هسته ایمون میسوزه که چقدر زحمت کشیدند، حالا افرادی میخوان سر موضوعی که به خودمون ربط داره و حقمونه با خارجیا مذاکره کنند،،آقایان که از مذاکره طرفداری میکنید آمریکا دلش به حال ما نسوخته تا بتونه میدوشتمون پس الکی طرفداری نکنید،8سال جنگ رو با همه سختیش اداره کردیم یکم مقاومت کنید