چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

واکنش ایوبی به سخنان کیارستمی

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 382916
رئیس سازمان سینمایی گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم توضیح دهند که آقای کیارستمی نقل قول کردند. شاید برداشت ایشان این بوده است که چرا چنین مطلبی گفته می‌شود تا چنین نظراتی در ذیل آن بیاید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه نشست هم‌اندیشی فیلم‌سازان گروه سینمایی هنر و تجربه درجمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ داد. اولین سوال خبرنگاران در مورد جنجالی بود که پخش کلیپ عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران بوجود آورده است.

کلیپ پخش شده در فضای رسانه‌ای، در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ کیارستمی با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا است که در آن گفته است: «یک‌هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهیم حاتمی‌کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی - و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌هایی بود که من ساختم، درواقع همه‌جای دنیا آن را می‌شناسند.

«خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد. اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به دوره‌ای از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن دوره هم بچه‌ها را به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»

پخش این اظهارات کیارستمی، باعث واکنش‌هایی از سوی اهالی رسانه شد، تا جایی‌که حاتمی‌کیا، کارگردان سینمای ایران در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت با خطاب قرار دادن وزیر فرهنگ و مسئولان ارشد کشور گفت: من از شخص آقای وزیر، رئیس جمهور، دکتر ایوبی و مهندس جعفری‌جلوه توقع دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به صراحت بگویند. شما در جنگ بوده‌اید! شما بچه‌ها را دیده‌اید و شهدا را می‌شناسید، اگر نظر ندهید و نگاه خودتان را مشخص نکنید، اگر این میزان و فرقان مشخص نباشد آن وقت من معتقدم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق وجود دارد.

رسانه‌ها در نحوه پخش کلیپ کیارستمی دچار یک غفلت شدند/ وی در این کلیپ نقل قول می‌کند

اما ایوبی در مورد پخش اظهارات ویدیویی کیارستمی در فضای رسانه گفت: در نحوه پخش کلیپ در رادیو و تلویزیون و هم در نحوه بیانش در رسانه‌ها یک نکته‌ای است که مورد غفلت واقع شده است و آن این است که آقای کیارستمی این حرف را زدند. در صورتی که او نقل قول کرده که من مطلبی را در جایی خواندم و کسی در ذیل این مطلب چنین نظری داده است. من از رسانه ها می خواهم توضیح دهند که ایشان (کیارستمی) نقل قول کردند. شاید برداشت ایشان این بوده است که چرا چنین مطلبی گفته می شود که چنین نظراتی در ذیل آن بیاید.

از رئیس سازمان سینمایی در مورد گفت‌گوی تلفنی که با کیارستمی شده بود سوال شد که ایوبی گفت: من با آقای کیارستمی مفصل و چندین بار هم صحبت کردم و قرار هم نبوده است که با ایشان صحبت کنم تا به رسانه‌ها منتقل کنم. اما حس من این بوده است که ایشان با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد. اتفاقا دوستانش هم می‌دانند که ایشان بارها گفته است که من با سبک و شیوه‌ خودم جلوه‌هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنم و فیلم بسازم.

برگزاری جشنواره مقاومت کار اساسی برای دفاع مقدس نیست

از ایوبی سوال شد که چرا این اظهارات در جشنواره مقاومت که مورد حمایت سازمان سینمایی است مطرح شده است و او این چنین پاسخ داد: ما از هر حرکتی که باعث تقویت فیلم‌سازی در عرصه دفاع مقدس شود حمایت می‌کنیم. این جشنواره همان تکرار جشنواره فیلم فجر بود. برگزاری این جشنواره ها خوب است ولی کار اساسی برای دفاع مقدس نیست. امیدواریم از این جشن و جشنواره‌ها به کار اساسی برسیم.

هیچ تناقض گفتاری بین ما و جناب وزیر وجود ندارد


سوال بعدی در مورد نوعی تناقض گفتاری بین ایوبی و علی جنتی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بود.گویا علی جنتی در مورد این کلیپ هم اظهاراتی متفاوت از ایوبی داشته است. ولی رئیس سازمان سینمایی دراین مورد گفت: آخرین خبری که از موضع گیری جناب وزیر دیدم این بود که ایشان هنوز فیلم را ندیدند. هیچ تناقضی بین ما و جناب وزیر وجود ندارد و ایشان همواره حامی پروژه‌های سینمایی بودند و من در جریان گفته‌های جدید جناب وزیر به غیر از این موضوع نیستم. آنچه مسلم است این که هیچ کس حرف بر علیه دفاع مقدس را تایید نمی‌کند، اما باید دید که اصل حرف چه بوده است و عدالت و انصاف را رعایت کرد.

«شیفتگی» مشکل شرعی داشته باشد، پروانه نمایش نخواهد گرفت


سوال بعدی خبرنگاران در مورد فیلم‌های توقیفی که در نوبت اکران هستند بود که ایوبی این‌گونه پاسخ داد: جریان فیلم‌های توقیفی را معاونت نظارت و ارزشیابی بررسی می‌کنند و مدتی است که من به دلیل مشغله‌هایی که دارم فرصت نشده این نتایج را مطالعه کنم. فکر می‌کنم تدبیر اقتضا می‌کند از اقدامی که باعث ایجاد تنش در سینما شود پرهیز کنیم. ما به اهالی سینما اعتماد داریم و به ما کمک می‌کنند که ما اقدامات تنش آفرین را انجام ندهیم.

ایوبی همچنین در مورد وضعیت نمایش فیلم سینمایی «شیفتگی» گفت: «شیفتگی» هنوز در شورای پروانه نمایش مطرح نشده است ولی اگر مشکل شرعی داشته باشد این فیلم پروانه نمایش نمی‌گیرد.

با صدای بلند اعلام می‌کنیم که پول ساخت فیلم‌های فاخر دفاع مقدسی را نداریم


رئیس سازمان سینمایی در مورد تولیدات سینمایی دفاع مقدس گفت: من به گروه سینمای هنر و تجربه امیدوارم و شخصاً برای این گروه برنامه‌ریزی کردم. سینمای هنر و تجربه می‌تواند یک ژانر جدیدی را در سینمای دفاع مقدس شروع کند که سریع‌تر به نتیجه برسد و هزینه بالایی هم نداشته باشد.

وی افزود: امسال اتفاقی که افتاده است که در سال‌های قبل این‌چنین نبود و آن اینکه عزمی از سوی کسی برای تولید آثار دفاع مقدس ندیدم. در صورتی که پیش از این خیلی از نهادها فیلم‌های دفاع مقدسی می‌ساختند؛ مثلا در حوزه هنری مستقلاً هر سال سه یا چهار فیلم خوب در این حوزه تولید می‌شد، ولی تا به امروز مشترکاً به تولید یک کار فاخر جدی نرسیدیم.

ایوبی در مورد حمایت‌های بنیاد فارابی از آثار دفاع مقدس گفت: طرح‌هایی که به بنیاد سینمایی فارابی می‌آید پرهزینه است و اگر همه بودجه فارابی را به این فیلم‌ها اختصاص دهیم، ما فقط می‌توانیم یک فیلم دفاع مقدسی بسازیم. پروژهایی هم که می‌آید همه با رقم‌هایی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان است. بنابراین ما تنها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این را با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر کسی منتظر است سازمان سینمایی فیلم‌های فاخر دفاع مقدسی بسازد باید بگویم که ما پولش را نداریم. پس باید امکانات را روی هم بگذاریم و فیلم‌های پرهزینه دفاع مقدسی را بسازیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *