کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش کیارستمی و ایوبی به اظهارات دردمندانه حاتمی‌کیا

5 مهر 1393 ساعت 15:49

عباس کیارستمی در واکنش به اظهارات ابراهیم حاتمی کیا که در اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد به دو بیت شعر بسنده کرد و گفت: «گر خسته‌دلی نعزه زند بر سر کویی/ ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او».


به گزارش جهان به نقل از فارس، تقریبا پس از گذشت دو روز از مطرح شدن این سخنان از سوی حاتمی کیا روزنامه شرق صبح امروز با انتشار گفت و گوی خود با عباس کیارستمی به ابراهیم حاتمی کیا پاسخ داده است.

البته کیارستمی در این نطق خود به جمله ای کوتاه بسنده کرده و با ابیاتی از اشعار سعدی گفته است: «گر خسته‌دلی نعزه زند بر سر کویی/ ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او».

پس از اظهارات شرم آور عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس ابراهیم حاتمی کیا کارگردان متعهد سینمای ایران در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت طی سخنانی در واکنشی صریح به اظهارات کیارستمی عنوان کرد: عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زده و شهدا را از افرادی دانسته که قربانی جنگ هستند که من از قبل رخ‌دادن چنین اتفاقی را می‌دانستم و می‌دانستم که یک جریانی است که به جنگ بی‌اعتناست.

حاتمی‌کیا خطاب به معاون وقت سینمایی ارشاد گفت: آقای بهشتی! شما در آن زمان مرا به جنوب و ایشان [کیارستمی] را به شمال راهی کردید، ما می‌دانیم که ایشان عزیزکرده جشنواره‌ها هستند، الحمدلله. همیشه هم پرچم ایران را در جشنواره‌ها بالا بردند که باز هم الحمدلله.

وی با خطاب قرار دادن رئیس سازمان سینمایی که در سالن حاضر بود، گفت: من از آقای ایوبی، شخص رئیس‌جمهور و آقای جعفری جلوه انتظار دارم که نظرشان را در این باره به صراحت بگویند و اگر صراحت خود را در نظرشان جلوه ندهند من می‌فهمم در دولتی صحبت می‌کنم که در آن نفاق وجود دارد.

این کارگردان سینمای ایران در پایان سخنان خود عنوان کرد: دعا کنید به خون شهدا که کسانی که این خون‌ها را نمی‌بینند هرچه سریع‌تر رسوا شوند.

حجت الله ایوبی نیز که از سوی جاتمی کیا به پاسخ دادن به این اظهارات کیارستمی دعوت شده بود در صفحه شخصی خود نوشت: تقدیم به همه کسانی که از من واکنش می خواهند: «خدایا مرا طاقت جرح نیست و ترا حاجت شرح نیست" و اینکه خداپرستی آنست که خودپرستی را رها کنی.»

حال باید دید تا متولیان پاسخگو به اظهارات کیارستمی چه زمانی طبع شاعرانه خود را کاهش خواهند داد و به جای آن به صراحت نظر خود در این باره بین خواهند کرد.


کد مطلب: 382599

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/382599/واکنش-کیارستمی-ایوبی-اظهارات-دردمندانه-حاتمی-کیا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com