کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراضات به رویه غیرقانونی دانشگاه آزاد/ بحران شهریه

27 شهريور 1393 ساعت 10:28

بعد از افزایش غیرقانونی شهریه‌های ثابت دانشگاه آزاد، دانشجویان این دانشگاه از دریافت وام شهریه بلند مدت وزارت علوم نیز محروم شدند.


به گزارش جهان، دانشگاه آزاد اسلامی که در بسیاری از زمینه‌ها ساز خود را می‌زند و بدون توجه به آیین‌نامه‌های قانونی رفتار می‌کند، در برخی از واحدهای دانشگاهی اعلام کرده است فعلاً از وام بلندمدت وزارت علوم خبری نیست.

با توجه به هزینه بالای تحصیل اکثر دانشجویان دانشگاه آزاد بویژه در مقطع کارشناسی ارشد متقاضی دریافت وام شهریه یک میلیون تومانی صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

اقساط این وام ۹ ماه بعد از دانش‌آموختگی، قابل پرداخت است اما این روزها برخی دانشجویان که بر اثر افزایش شهریه، توان پرداخت مبلغ کامل هزینه‌ها را ندارند متقاضی دریافت وام هستند که با جواب منفی روبه‌رو شده‌اند.

رفتارهای فراقانونی دانشگاه آزاد پیش از این نیز مورد انتقاد ابری‌نیا، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم قرار گرفته بود. وی برخی اقدامات دانشگاه آزاد را خارج از ضوابط وزارت علوم عنوان کرده و گفته بود: دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند. وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند.

ابری‌نیا همچنین با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسؤولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه عدم قانونمندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

اما موضوع عدم ارائه وام بلندمدت به دانشجویان واکنش معاون دانشجویی دانشگاه آزاد را در پی داشت. سعید کاردار، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در این‌باره به مهر گفت: وام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به علت داشتن بیشترین متقاضی، با محدودیت مواجه است و احتمال دارد هنوز دستورالعمل اختصاص این وام به دانشجویان در سال تحصیلی جدید، ابلاغ نشده باشد.

وی درباره اختصاص سایر وام‌ها به دانشجویان متقاضی در دانشگاه آزاد، تاکید کرد: در صورتی که دانشجویان دانشگاه آزاد متقاضی دریافت شهریه در نیمسال تحصیلی جدید باشند می‌توانند از وام‌هایی که صندوق رفاه دانشگاه آزاد در اختیار دارد، استفاده کنند.

به گفته معاون دانشجویی دانشگاه آزاد، این وام‌ها در همین نیمسال قابل پرداخت است.
منبع: وطن امروز


کد مطلب: 380874

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/380874/اعتراضات-رویه-غیرقانونی-دانشگاه-آزاد-بحران-شهریه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com