دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

پایان اولین روز مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو

ادامه رایزنی‌ها ساعت ۱۲ جمعه به وقت تهران
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۴
کد مطلب: 378664
اولین روز مذاکرات ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه ۲ کشور در ژنو پایان یافت و این گفت‌وگوها ساعت ۱۲ روز جمعه به وقت تهران ادامه خواهد یافت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا به ریاست معاونان وزرای خارجه ۲ کشور که ساعت ۱۲ ظهر امروز -پنجشنبه- به وقت محلی (۱۴:۳۰ به وقت تهران) در شهر ژنو آغاز شد، سه ساعت به طول انجامید و پس از صرف ناهار دوباره در ساعت ۱۷ به وقت محلی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) از سر گرفته شد و مذاکرات نوبت عصر نیز سه ساعت به طول انجامید. همزمان با مذاکرات عصر، نشست کارشناسان دو طرف نیز به مدت سه ساعت برگزار شد.

قرار است این مذاکرات فردا ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی (۱۲ به وقت تهران) ادامه یابد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف، ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا ریاست هیأت‌های ۲ طرف را برعهده دارند.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران، محمد امیری مدیرکل پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و داود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه نیز در این مذاکرات حضور دارند.

تیم ۱۱ نفره آمریکا در این مذاکرات به سرپرستی ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه را «جیک سالیوان» مشاور ارشد، «بروک اندرسون» مشاور ارشد وزیر خارجه و معاون امور سیاسی در مذاکرات با ایران «جیمز تیمبی» مشاور ارشد معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل، «پاول ایروین» مدیرکل عدم اشاعه شورای امنیت ملی، «کریستوفر بکمیر» مدیرکل ایران شورای امنیت ملی، «ریچارد نفیو» هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها، «ایتان فیش» دستیار مدیرکل سیاسی اداره کنترل درآمدهای خارجی وزارت خزانه داری، «جولیا جاکوبی» دستیار ویژه معاون وزیر خارجه در امور سیاسی، «متن کوریو» دستیار ویژه قائم مقام وزیر خارجه همراهی می‌کنند.

این مذاکرات دو یا سه روز به طول خواهد انجامید و ادامه رایزنی درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین از جمله اهداف این گفت‌وگوهاست.

این دومین مذاکرات ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه طی یک ماه اخیر است. معاونان ظریف و کری ۱۶ مرداد ماه نیز به مدت ۴ ساعت در ژنو دیدار و گفت‌وگو کردند.

قرار است مذاکرات چهار جانبه‌ای نیز بین هیأت ایرانی و هیأت‌های سه کشور اروپایی در گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۰ شهریور ماه در شهر وین برگزار شود.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه ۱۰ شهریور ماه در بروکسل به همراه معاونانشان به مدت سه ساعت به گفت‌وگو درباره مذاکرات جاری هسته‌ای و دور بعدی مذاکرات در نیویورک پرداختند.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای ۲۷ شهریور ماه در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای شش دور در شهر وین به مذاکراه پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
1- بررسی فهرست اسامی تیم مذاکره کننده آمریکایی علی الخصوص در نشست های دو جانبه با تیم کشورمان شاید حائز نکات جالب توجهی باشد نکاتی که طی ادوار گذشته در تیم اعزامی کشورمان دیده نمی شود. 2- فهرست تیم آمریکایی اعزامی به ژنو برای حضور در مذاکرات پیشرو به شرح مذکور به ریاست برنز معاون وزیر خارجه و شامل 3 دستار عالی ، 3 مشاور ارشد و 3 مدیر اجرایی سیاسی می باشد یعنی بالغ بر 60% اعضای تیم اعزامی شامل دستیاران و مشاورین عالی رتبه متخصص و فاقد مشغله جاری تشکیل می باشند. مجموعه تخصصی علی رتبه که در عین برخورداری از بالاترین دسترسی سیاسی و اطلاعاتی فاقد مسئولیت و مشغله های اجرایی جاری هستند.
3- تیم اعزامی کشورمان از ابتدای شکل گیری پرونده هسته ای با مسئولیت شورای عالی امنیت ملی تا مسئولیت وزارت خارجه با حضور نمایندگان رسمی چهار مجموعه شامل معاونین یا مدیران کل بین الملل شورا علی ، وزارت خارجه ، سازمان انرژی اتمی یا سازمانی دیگر بوده است. بنلبراین اعضای حاضر در تیم مذاکره کننده ایران مدیرانی هستند که طبیعتا علاوه بر موضوع مذکور دارای مسئولیتهای مهم و جاری دیگری نیز می باشند.
4- دولت آمریکا برای مدیریت تمامی ابعاد مرتبط با موضوع ایران با توجه به اهمیت حیاتی و حیثیتی موضوع برای این کشور تلاش می نماید تا از اثرگذارترین شیوه ممکن برای تقویت و آماده سازی مدیران ارشد مذاکره کننده بهره گیری نماید اقدامی که قطعا توسط وزیر خارجه بسیار عزیز و قابل احترام و اعتماد کشورمان نیز مورد توجه می باشد اما در شرایط سیاسی و داخلی موجود و هدفگیریهای رقابتهای داخلی از قابلیت بهره گیری رسمی و آشکار برخوردار نیست. شیوه رفتاری گریز ناپذیری که بسیاری از قابلیتها و ظرفیتهای موثر و مناسبی که مانع از دسترسی سریع و موثر در صحنه های عملی مذاکره می شود.
5- ریاست جمهوری با عنایت به حمایتهای بسیار هوشمندانه و به وقت مقام معظم رهبری می توانند با دقت در رفتار مدیریتی و سیاسی به ایجاد زمینه های لازم برای افزایش توانمندی تیم مذاکره کننده ایرانی با تکیه بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت و پتانسیل کارشناسی مدیران و متخصصین فاقد مدیریت اجرایی اقدام فرمایند.
6- آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز بدلیل جایگاه رسمی ریاست مغننه ، شأن و منزلت سیاسی- اجتماعی و سوابق مدیریت در حوزه های مدیریتی مربوط به دولت ، صدا و سیما ، نمایندگی مقام معظم رهبری ، دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست پرونده هسته ای از موقعیت ممتاز و قابلیت لازم برای ساماندهی چنین مهمی برخوردارند ایشان می توانند با مساعدت ابتدایی به وزیر محترم خارجه برای تشکیل چنین جمع رسمی تخصصی فارغ از مسئولیت اجرایی راهگشایی نمایند. اقدامی جسورانه و هوشمندانه که قطعا به تقویت تیم مذاکره کننده و توانمندسازی مسئول پرونده هسته ای منجر خواهد شد.
7- آقایان ولایتی و خرازی نیز بدلیل تجربیات بسیار طولانی و ارزشمند مدیریت عالی در حوزه دیپلماسی و مذاکرات پیچیده دو و چند جانبه و جایگاه حقوقی ممتازی که امروز بنابر صلاحدید رهبری در اختیار دارند می توانند به توجه به چنین مهمی نسبت به حمایت ، همراهی و مساعدت عملی به آقای ظریف و تیم مدیریتی ایشان اقدام کنند.