جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - 14 Jun 2024
 
۵
۱۵
به بهانه رحلت آیت الله جباری عضو مجلس خبرگان رهبری؛

عالمی با تقوا که خود را وقف خدمت به مردم کرد/ درس روحانی بهشهری به مسؤولان

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 378271
این بار در بهشهر نباید از یاد برود کسی که از دیده ها رفته است، همانطور که از یاد آیت الله نرفته بودند عزیزانی که در سیل دوسال قبل بهشهر از دیدگان مردم بهشهر و مسئولین رفته بودند.
عالمی با تقوا که خود را وقف خدمت به مردم کرد/ درس روحانی بهشهری به مسؤولان
سرویس فرهنگی جهان نيوز - مهدی مهدیان: مرحوم آیت‌الله سید صابر جباری، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان بهشهر روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به جمع اساتید مشهوری همچون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله مشکینی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله العظمی کوهستانی و همچنین شاگرد شهید مجاهدش،آیت‌الله هاشمی‌نژاد پیوست.

عالمی که نتوانست چشمش را برروی مردم بهشهر ببندد و پیشرفت شخصی‌اش را به پیشرفت یک شهر شهیدپرور ترجیح دهد. شخص آیت‌الله هم به این موضوع در آخرین خطبه‌ای که خواند، اشاره‌ای داشت: "قراردادم سه ماهه تا ۶ ماهه بود، سه ماهه آمدم که جنگ شروع شد، گفتم مردانگی نیست که در زمان صلح کنار مردم باشم، و در زمان جنگ مردم رها کنم و در جای دیگر باشم، دوست ندارم بروم، تا اینکه جنگ شروع شد، گفتند یک ساله تمام می‌شود اما هشت ساله شد و تبعاتی داشت، بعد جنگ فرهنگی شروع شد، خدا هر چه خواست شد، اما ضرر نکردم، آنچه که شد سود بردم برای اینکه یا قیامت به من سودی خواهند داد یا دنیا، بارم سبک بود، ولی آنچه بار، بار داشت، آن بارش سنگین بود.” البته این حقیقت برای مردمی که آیت‌الله جباری همواره درکنارشان بوده است روشن تر از این حرف‌هاست.



این بار در بهشهر نباید از یاد برود کسی که از دیده‌ها رفته است، همانطور که از یاد آیت‌الله نرفته بودند عزیزانی که در سیل دوسال قبل بهشهر از دیدگان مردم بهشهر و مسئولین رفته بودند. آنجا که سیل بی‌سابقه پائیزی بهشهر را غرق در ماتم و مسئولین را غرق در خواب زمستانی کرده بود، اما آیت‌الله آگاه‌تر از همیشه در کنار مردم ایستاد و حتی به دلیل عدم توجه مسئولین به این بحران مردم بهشهر علیه مسئولین وقت، که برای فوت یک ادیب تاجیک پیام فرستادند، اما برای جان‌باختگان سیل بهشهر به خود زحمت ندادند(!)، موضع هم گرفت: "از دولت گلایه داریم و باید پیام تسلیتی یک خطی هم که شده برای این حادثه غم‌انگیز ارائه می‌کردند که انجام نشد. حادثه بهشهر حادثه‌ای بسیار بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی بود که باید از مردم دلجویی شود چراکه مردم ما مردم بزرگی هستند و باید در برابر خدماتی که به انقلاب کردند ما نیز باید اکنون در این وضعیت بحرانی کمک کار آنان باشیم"



البته این تعصب حاج آقا نسبت به مردم بهشهر برای ما پامنبری‌های ثابت ایشان، طبیعی بود چون می‌دانستیم که نسبت آیت الله جباری با مردم بهشهر، نسبت رئیس و مرئوسی نیست بلکه نسبت پدر و برادر بزرگتر و دوست و همراه است، عالمی که دیدنش برای مردم بهشهر و حتی استان سخت که نبود هیچ بلکه آسان هم بود، فقط کافی بود در نماز جمعه عبادی سیاسی که در مصلی بهشهر برگزار می‌شود شرکت کنی و بعد از نماز ایشان را ملاقات کنی. واقعا در چنین شرایطی روا نیست از یادها برود.

باید یاد و نام امام جمعه فقید بهشهر همواره در شهر و استان جاری باشد تا الگویی شود برای همه مردم. مانند شهدایی که هنوزهم که هنوزه یادشان در شهر جاری است. بدون شک یکی از عوامل اصلی این آمر شخص آیت الله جباری بودند. مطمئنا از اذهان عمومی مردم بهشهر پاک نمی‌شود که ایشان چه تلاش‌هایی در برگزاری یادواره های مختلف شهدای دفاع مقدس از جمله یادواره سردارن و 800شهید بهشهر داشتند که همواره سخنران این مراسم ها بودند و حتی یک شب قبل از ارتحال، ایشان با وجود هشدارهای پزشکان مبنی بر مساعد نبودن حال عمومی آیت الله جباری، ایشان در مراسم ختم پدر یکی از شهیدان دفاع مقدس حاضر می شود و در یک سخنرانی شکوهمندی عملا از مردم خداحافظی می کند.

البته ناگفته نماند که همراهی ایشان با مردم تنها در مشکلات و بلایای طبیعی نبود، نقش پررنگ ایشان در حل مسائل و مشلات مختلف نظیر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در شهر و حتی استان برای همگان مشهود بوده است.


مطمئنا در این باب یک قلم و صفحه ای محدود کارساز نیست اما یادآوری همراهی تمام قد ایشان با مردم آن هم با این همه مشغله امکان پذیر است. عالمی که شاید تنها انتظارش از مردم تقوا بود و همواره یکی از پرتکرارترین سخنان حاج آقا در نماز جمعه دعوت خود و مردم به تقوا بود. شاید بعدها این امر بیشتر مورد توجه قرار گیرد که چه رازی در تقوا وجود دارد که ایشان انقدر بر تکرار مکرر آن مصر بود.

"ابتدا خودم و بعد شما را به تقوا دعوت می کنم" جمله ای که در سخنان آیت الله  با دیگر امامان جماعت نماز جمعه های کشور فرق داشت آن هم از این باب که این جمله تنها یک جمله برای مطرح کردن در خطبه های نماز جمعه نبود بلکه جمله ای مهم و تاکیدی برای همه سخنرانی هایشان بودکه ان شا الله توسط مردم ولایتمدار بهشهر و استان مازنداران، این خواسته آیت الله اجرایی شود تا باشد که هیچ وقت دستانشان از دامان آل‌الله کوتاه نشود.

در خبرها آمده است که پیکر آیت‌الله جباری روز چهارشنبه هفته جاری، ساعت ۸ صبح از بهشت فاطمه شهرستان بهشهر به سمت قبور ۵ شهید گمنام واقع در مصلی بهشهر تشییع می شود و کلام آخر اینکه طبق وصیت آیت‌الله جباری، بدن مطهر ایشان در کنار قبور ۵ شهدای گمنام واقع در مصلی بهشهر به خاک سپرده خواهد شد، عالمی که حتی بعد از رحلت هم حاضر نشد از شهر و دیار شهیدپرور بهشهر دل بکند، که به نظر می‌رسد این وصیت با توجه به شرایط حاکم بر شرایط سیاسی و فرهنگی بهشهر شامل پیام‌های بسیار زیادی برای مسئولین محلی و حتی مردم است.

مرتبط: بهشهر غرق درماتم سیل پاییزی؛ ای کاش...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدتقی دماوندی
باسلام
به مسؤلین مازندران ازصداوسیما طبرستان تا پایین که تااقاحیات داشت ایت العضمی بودحالادرجه ایشون بعدحیات نزول پیداکرده واقعامتاسفم برای قدرنشناسی شون عالمی بااین عظمت مردمی اینطوربرخوردمیشود
میلاد
باهات موافقم برادر
جای آن است که خون موج زند در دل لعل/ زین تغابن که خزف می شکند بازارش
یک بهشهری
یکی از خصوصیات خیلی خوب ایشان این بود که با مردم با رویی گشاده و مهربان برخورد می کردند برعکس برخی از مسئولین مغرور بهشهری
ر
خداییش این شخصی که منفی زده اصلا ایشان را دیده است؟
بابا به خدا شماها اگر خودتونو تو بحث نندازین کسی نمی گه ...پیله ها کجان!
اشتباه سهوی بوده احتمالا
همشون همینطورین
عبدالله
امیدوارم روح این عزیز سفر کرد شاد باشه
انشاالله فردا در تشییع جنازه ایشون شرکت می کنیم
علی از سای
روحش شاد و یادش گرامی باد
احمد
با تمام وجود در خدمت خانواده شهدا ایثارگران بود
بهشهر باید همچنان حتی بعد از این عالم هم متحد باشد
... ایشان در حد حجت الاسلام بود نه
آیت الله . هرچند انسان خوبی بود ولی در حوزه علمیه هرکسی جایگاه خودش را دارد .
درس اخلاق
نه بابا از کی تا حالا شما برای علمای بزرگ اسلام نمره تعیین می کنی؟ شما سوادت در چه حدیه؟ این موضوع کاملا مرتبط به اساتید بزرگ حوزه است که آن بزرگواران هم ایاشن را ایت الله می نامند.
...یک بهشهری
Iran, Islamic Republic of
بنده به نوبه خودم فوت این عزیز بزرگوار رو به حضرت آقا، ملت ایران و مردم عزیز بهشهر تسلیت عرض می کنم.
اسماعیل
حضرت آیت الله خامنه‌ای، با صدور پیامی درگذشت روحانی مجاهد و عالمِ عامل، حجت الاسلام حاج سید صابر جباری نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بهشهر را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی مجاهد و مردمی مرحوم حجة الاسلام آقای حاج سیّد صابر جباری رحمة الله علیه امام جمعه‌ی بهشهر و عضو مجلس خبرگان را به مردم مؤمن و انقلابی استان مازندران بویژه مردم عزیز بهشهر و به جامعه‌ی علمی آن استان و بخصوص به خاندان محترم و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

خدمات این روحانی بزرگوار در سنگر تبلیغ و تبیین و استقامت ایشان در خط قویم انقلاب و حضور در صحنه‌های مردمی، برای مردم آن سامان آشکار و مایه‌ی نام نیک و ذخیره‌ی الهی است ان‌شاء الله.

از خداوند متعال رحمت و غفران و حشر با اجداد طاهرینش را برای آن عالمِ عامل مسألت می‌نمایم.

سیّد علی خامنه‌ای
11/ شهریور/1393
روحش شاد و یادش گرامیباد