کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارت قرمز مجلس در انتظار "وزیر ارشاد"

15 مرداد 1393 ساعت 11:50

رئیس کارگروه هنر کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به احتمال اکران فیلم‌های توقیفی و حاشیه‌دار ابراز نگرانی کرد و در این مورد به مسئولان سینمایی هشدار داد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر گفت: ما به‌شدت نسبت به احتمال اکران فیلم‌هایی که خطوط قرمز نظام و مخصوصا نظام خانواده را نشانه‌روی می‌کنند و از بسیاری عوامل نامشروع در ارتباط بین افراد قبح‌زدایی می‌کنند، نگران هستیم.

به گفته وی مجلس درباره اکران فیلم‌هایی که روابط غلط و غیراخلاقی را بدون موضع‌گیری نسبت به‌آن ترویج می‌کنند و صرفا راوی این روابط غیراخلاقی هستند سکوت نخواهد کرد. ما نسبت به این فیلم‌ها شدیدا نگران هستیم و به تمامی مسولین به خصوص وزیر ارشاد تذکر می‌دهیم که نسبت به این مسایل در همه حوزه‌ها دقت کافی صورت گیرد تا کار به جایی نرسد که ما بخواهیم برای مقابله با این موضوع از تعاملات عبور کنیم و مجبور به تذکرات و گاهی هم مراحل بالاتر که دادن کارت قرمز به وزیر ارشاد است مجبور شویم.

وی تاکید کرد: از این به بعد هم کمیسیون فرهنگی با دقت این موضوع را رصد می‌کند و با کسانی که مراعات ضوابط را نمی‌کنند برخورد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام پژمانفر، همچنین درباره علت حساسیت روی فیلم‌های حاشیه‌دار و توقیفی تاکید کرد: در دنیا،سینما برای اهداف سیاسی و اقتصادی یه عنوان یک ابزار پیشرفته نقش ایفا می‌کند. اما متاسفانه در سینمای ما بعد از انقلاب با یک فراز و فرود متفاوت نتوانست این نقش را داشته باشد که بتواند به عنوان یک ابراز، در جامعه ما به مسائل فرهنگی و اقتصادی ورورد پیدا کند و حتی آنها را حل کند،بلکه گاهی حتی در شرایطی قرار گرفت که سینما برای ما مساله درست کرد و بحران‌های مختلفی به‌وجود آورد. بنابراین باید به جایگاه اجتماعی فیلم توجه داشته باشیم و متولی این موضوع وزارت ارشاد و معاونت سینمایی است تا به‌صورتی تدبیر کنند که تولید و اکران فیلم‌ها در چنین راستایی قرار نگیرد.

پژمانفر با انتقاد از مدیریت سینمایی افزود: متاسفانه در حوزه سینما به دلیل ضعفی که در مدیریت داشته‌ایم بعضا فیلم‌هایی را داشته‌ایم که زیرپا گذاشتن خطوط قرمز، مسولان سینمایی تصمیم به توقیف آنها گرفته‌اند. توقیف فیلم در سینما در واقع یک معنای خاص دارد و این گونه نیست که بگوئیم برخی اشکالات محدود دارد و امکان اصلاح هست؛ مفهوم توقیف این است که یک فیلم به هیچ وجه امکان اصلاح شدن ندارد و تمامی تلاش مدیریت سینما و سازندگان آن نتوانسته‌اند فیلم را به درجه‌ای برساند که با چند عمل جراحی آن را زنده کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: فیلمی که توقیف می‌شود مطئمنا همه جراحی‌ها روی آن انجام شده است و آن فیلم دیگر قابلیت برگشت ندارد و در بایگانی‌ قرار میگیرد. مسولین اجتماعی و فرهنگی هم اجازه اینکه آن فیلم بتواند بحرانی‌ در جامعه ایجاد کند را نمی‌دهند. بنابر این اگر در مقطعی فیلمی توقیف شد دیگر نمی‌توانیم اجازه بدهیم این فیلم مجددا برگشت کند و اکران شود. مخاطبین هم تنها کسانی نیستند که نگاه فنی به سینما دارند و ساختاری به فیلم‌ها نگاه کنند. فیلم‌ها باید از لحاظ مضمونی هم مورد بررسی قرار گیرد و دایره اظهار نظر باید کمی جدی‌تر، دقیق‌تر و با افراد بیشتری باشد.

پژمانفر افزود: اساسا ما با اینکه فیلم توقیفی مجددا مجوز بگیرد و در سطح وسیعی اکران شود به شدت مخالف هستیم. مگر اینکه فیلم و کارگردان بتواند خودش را اثبات کند که فیلم جنبه‌های مثبتی دارد و مغفول مانده‌است.

وی همچنین در رابطه با فیلم‌هایی که توقیفی نیستند اما اکران آنها می‌تواند حواشی زیادی به‌وجود آورد متذکر شد: بخش اعظمی از این فیلم‌ها به دلیل عدم رعایت خطوط قرمز اعتقادی زیر سوال هستند. اساسا در چهارچوب تولید فیلم مجاز نیستیم با این عنوان که مخاطب در معرض این موضوع قرار دارد، هر حرفی را در جامعه مطرح کنیم. در‌ صورت اکران این فیلم‌ها گویی سینما دارد یک بخش غلط را در جامعه رواج می‌دهد و از این طریق به بخشی از روابط غلط جامعه مشروعیت می‌ببخشد که حتما در این‌صورت کمیسیون فرهنگی به شدت ایستادگی می‌کند و حساسیت نشان می‌دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد همانطور که تا کنون این موضوع درایت شده و به دقت تلاش شده‌است تا این اتفاق در سینما و در توقیف محصولاتی که مجوز ندارند و از خط قرمزها عبور کرده‌اند رعایت شود، امیدواریم از این‌به بعد نیز همین حساسیت وجود داشته‌باشد و سازمان سینمایی مانع از اکران فیلم‌های حاشیه‌دار یا توقیفی شود.


کد مطلب: 373907

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/373907/کارت-قرمز-مجلس-انتظار-وزیر-ارشاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com