شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۶
۵
رحیم‌پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه:

قوانین غیرشرعی بانک‌داری ما از سر اضطرار نیست، از تنبلی است

ترس صهیونیست‌ها از پیام سردار سلیمانی
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب: 373093
رحیم‌پور ازغدی گفت: در روزهای گذشته شاهد این بودیم که فرمانده سپاه قدس اعلام کرد: ما نمی‌گذاریم غزه به دست اسرائیل بیفتد و شهادت در فلسطین آرزوی ماست. همین گفته فرمانده سپاه قدس و تأکید رهبری بر مسلح شدن کرانه باختری باعث ترس صهیونیست‌ها شده است.
قوانین غیرشرعی بانک‌داری ما از سر اضطرار نیست، از تنبلی است
به گزارش جهان، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه امروز تهران در خصوص بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد.

رحیم‌پور ازغدی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تحولات خاورمیانه گفت: اگر کمک‌های ایران اسلامی و حزب‌الله لبنان نبود حماس نمی‌توانست در جنگ ۲۲روزه و جنگ فعلی مقاومت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه جوانان ایرانی آماده جان‌فشانی در فلسطین هستند، گفت: در روزهای گذشته شاهد این بودیم که فرمانده سپاه قدس اعلام کرد: ما نمی‌گذاریم غزه به دست اسرائیل بیفتد و شهادت در فلسطین آرزوی ماست. همین گفته فرمانده سپاه قدس و تأکید رهبری بر مسلح شدن کرانه باختری باعث ترس صهیونیست‌ها شده است.

عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه حوادث تلخی را رقم زده است گفت: علی‌رغم هزینه‌های زیاد جنایات صهیونیست‌ها، اتفاق‌های خوبی هم افتاد؛ یکی اینکه نشان داد صهیونیست‌ها نمی‌توانند از پس نیروهای جهاد اسلامی و حماس بربیایند و دیگر اینکه باعث افشا شدن رابطه جریان وهابیت و تکفیری‌ها با صهیونیست‌ها شد. همین که گروه داعش و مفتی آنها رسماً اعلام می‌کند شرکت در راهپیمایی روز قدس حرام است و اینکه اعلام می‌کند حمایت از مردم غزه به‌دلیل اینکه با جریان شیعی همراه است حرام است، باعث افشا شدن چهره این گروه‌های تکفیری شده است.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان پیش از خطبه با اشاره به موضوع جلسات پیش از خطبه نماز جمعه در خصوص اقتصاد اسلامی گفت: سؤالاتی در خصوص جلسه قبل اقتصاد اسلامی در نماز جمعه مطرح شده بود که اغلب آن به‌خاطر انعکاس نامناسب آنها در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بود. از همه رسانه‌ها می‌خواهم به‌درستی خبر این جلسات را منتقل کنند تا مخاطبان دچار سوء تفاهم نشوند.

وی با اشاره به سؤالاتی که در خصوص اقتصاد اسلامی مطرح می‌شود مبنی بر "آیا عقلانیت اقتصادی با روایاتی که در مورد اقتصاد اسلامی نقل می‌شود در تعارض نیست؟" گفت: نکته‌ای که در مورد اقتصاد اسلامی وجود دارد این است که بازار اسلامی اولاً بازاری عقلانی تجربی است که عنصر عقلانیت محاسبه، رقابت سالم و سود در آن لحاظ می‌شود و اتفاقاً نقطه مشترک اقتصاد اسلامی با سایر مکاتب اقتصادی تکیه بر عقلانیت است. در اقتصاد اسلامی قرار نیست به‌طور کلی نقل جای عقل را بگیرد. تعریف اسلام از بازار، اقتصاد، سود و تجارت در جایی با سایر نظریه‌های اقتصادی تفاوت دارد که در روایات به‌صورت مصداقی به آن اشاره می‌کنیم.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران در تعریف بازار اسلامی گفت: بازار اسلامی در تعریف اقتصادی اسلامی بازاری است که یک عقلانی باشد و دیگر اینکه تجربی باشد به‌علاوه اینکه اخلاق، خداباوری و عدل‌محوری در آن لحاظ شود. در بازار اسلامی رقابت وجود دارد ولی این رقابت از جنس تکالب (سگی) نیست. کلاه‌برداری، ایجاد میل کاذب به مصرف و دلالی در اقتصاد اسلامی وجود ندارد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: تا جایی که اقتصاد علمی باشد، بازار هم اسلامی هست. متفکران مسلمان می‌توانند دیدگاه‌های متفکران غیرمسلمان را بررسی کنند و آنهایی را که مخالف اسلام و شرع نیست استفاده کنند. در تعریف بازار اسلامی و غیراسلامی به شناسنامه گوینده نگاه نمی‌کنیم بلکه آنچه گفته می‌شود، مهم است.

عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی گفت: پیشنهاد می‌کنم در نماز جمعه‌ها کرسی‌های انتقادی برای مسئولین و نهادها اقتصادی برگزار شود و اینها به سؤالات نظری و عملی مردم پاسخ دهند. به‌نظر من برخی قوانین بانک‌داری ما غیرشرعی است و مسئولان می‌گویند اضطرار باعث شده است، در صورتی که اضطرار نیست و تنبلی است.

وی ادامه داد: ۲۰ سال پیش مقام معظم رهبری بحث وجدان کاری را مطرح کردند و حالا این سؤال وجود دارد: چند قانون در این زمینه تصویب شده است و ادارات و حوزه و دانشگاه در این مورد چه‌کاری انجام دادند؟

رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: تا زمانی که اقتصاد علمی است حتی اگر شرق و غرب هم گفته باشد آن اقتصاد اسلامی است. البته به‌شرط آنکه با ارزش‌های اسلامی مغایرت نداشته باشد. از آنجایی اقتصاد غیراسلامی می‌شود که هدف مادی شود و روش‌های غیرمشروع به‌عنوان پایه روش‌های اقتصادی قرار بگیرد. وقتی تعریف انسان مادی می‌شود دیگر اقتصاد اسلامی نخواهد بود، تعریف انسان می‌تواند الهی باشد یا غیرالهی، اقتصاد اسلامی همان اقتصاد علمی است به‌علاوه اخلاق و عدالت.

عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: تجارت در اقتصاد اسلامی امری خلاف اخلاق نیست و در احادیث و روایات زیادی پیامبر اسلام فرمودند تجارتی که کمک کند فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده کم شود به‌شرطی که سود نامشروع نباشد عین عبادت است. در اقتصاد اسلامی باید انتقال منظم بین تولید و خدمات فراهم شود، اینکه با یک تلفن و نفوذ و رانت پول جمع شود این اقتصاد اسلامی نیست.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (علیه السلام) گفت: حضرت علی (علیه السلام) جامعه اسلامی را به خشیت الهی توصیه کرده و تأکید کرده است که جامعه اسلامی باید از دورویی و ریا پرهیز کند، پنهان و آشکار نباشد، خانواده منافق، بازار منافق، مسئول منافق از آسیب‌های جامعه اسلامی است. توصیه دیگر امام بر این است که وقتی عصبانی و خوشحال هستید حدود و حقوق را زیر پا نگذارید. سوم اینکه جامعه اسلامی چه فقیر باشد یا ثروتمند باید کار کند. چون روح و روان انسان به کار احتیاج دارد. در روایات اسلامی آمده است که سه چیز باعث فساد قطعی می‌شود: جوانِ بیکارِ مرفه، بازار و مردمی که از کار فرار می‌کنند هیچ‌گاه بازار اسلامی نخواهد داشت.

رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما روایت داریم که حریصِ نمازخوان بین کفار محشور می‌شود چون توحید با حرص نمی‌تواند کنار هم قرار گیرد. اما در جای دیگری امام صادق (علیه السلام) به یکی از یاران خود می‌فرماید که کار را رها نکند، به دو دلیل، یکی اینکه از اعتبار خواهد افتاد و قدرت فکری انجام کار را از دست می‌دهد و دیگری اینکه نبض بازار کار را از دست خواهد داد و از گردونه رقابت حذف می‌شود.

وی با نقل روایتی از امام رضا ادامه داد: هرچه در اقتصاد اسلامی حرام شده است خط قرمزهای انسانیت است. محرمات در اقتصاد اسلامی مثل سیم خارداری است که بر لبه پرتگاه کشیده می‌شود و هرچه در آن حرام شده است بنا به حکمت و ضرورت است.

عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند در بازار حرام‌خوری نکنید و از محرمات پرهیز کنید، به دو دلیل که یکی سرمایه و مال تباه نشود دوم اینکه آدم‌ها کشته نشوند. شما اگر به دادگاه بروید و پرونده‌ها را ببینید چه کلاه‌برداری‌ها و قتل‌ها و خشونت‌های اجتماعی به‌خاطر عدم رعایت حدود و مقررات اسلامی پیش آمده است. امام رضا (علیه السلام) بر این تأکید داشتند که بازار اسلامی بازاری است که سود فرد در ضرر دیگری نباشد.

وی افزود: وقتی مال مردم‌خوری رایج شد کم‌کم تجارت سالم و صنعت ترک می‌شود و روش صحیح معاش نیز حذف می‌شود و تولیدکننده می‌گوید که چرا زحمت بکشم و سود کمتری بگیرم.

رحیم‌پور ازغدی در بخش پایانی سخنان خود به نقل روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خصوص شاخصه‌های بازار اسلامی پرداخت و گفت: پیامبر فرمودند هرکس وارد خرید و فروش می‌شود باید ۵ خصلت را رعایت کند، در غیر این صورت آن بازار غیراسلامی است و حق خرید و فروش ندارد. این پنج خصلت عبارتند از: ۱. ربا نخورد به‌معنای آنکه پول پول بیاورد، ۲. سوگند نخورند، در بازاری که خریدار، فروشنده و واسط قسم بخورند دیگر اسلامی نیست، ۳. کتمان عیب از سوی فروشنده در خصوص محصول صورت نگیرد، ۴. از جنس بیش از آن که هست تعریف نکند و ۵. خریدار توی سر جنس نزند و از ارزش جنس معامله شده کم نکند.

وی ادامه داد: پیامبر در جای دیگری به یکی از اصحاب که می‌خواست تجارت کند گفت: سه خصلت را باید رعایت کنی ۱. اگر کسی از تو جنسی خرید و پشیمان شد پس بگیری، ۲. اگر کسی دستش تنگ شد به او فشار نیاوری و ۳. آنچه از حق توست حتی از یک ریال هم نگذری.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
اری ماجوانان اماده ایم تااخرین قطره خونمان درفلسطین جانفشانی کنیم. انشاا...
United States
ما همه منتظریم
آدمیزاد
Colombia
یک پرسش : اگر تاجری شب بخوابد و آنشب ارزش کالاهایش و یا سرمایه های بانکی اش چندبرابر بشود ، صبح روز بعد، سودی که از فروش بدست بیاید "ربا" هست یا نیست؟
سرباز کوچولو
خدمت استاد عزیزم حسن خان باید بگم که بسیاری از اقتصاددانان و متفکران غربی به ناکارآمدی علم اقتصاد اذعان داشته اند و دارند اما خوب طرح جایگزین ندارند شما به عنوان استاد علوم دینی خواهشا برای اداره جامعه اسلامی یک طرح اسلامی ارائه دهید که صرفا از منابع قرآنی و روایی(سنت) استفاده شده باشد.
آدمیزاد
Colombia
یک اندیشمند غربی گفته بود:
" علم اقتصاد نوین را سرمایه داران یهودی بوجود آوردند تا با پیچیده نمایاندن اقتصاد و سفسطه گری ملتها را بفریبند وآسانتر بتوانند از کار و تولید ملتها برای خود سودببرند "