جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۲۲
۳۱ درصد خانوارها زیر خط فقر هستند؛

کاهش ۲۵ درصدی قدرت‌ اقتصادی خانوارها پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها

جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 368569
وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی ضمن بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که پس از اجرای این قانون قدرت اقتصادی خانوارهای کشور ۲۵ درصد کاهش یافته و هم‌اکنون ۳۱ درصد خانوارها زیر خط فقر هستند.
کاهش ۲۵ درصدی قدرت‌ اقتصادی خانوارها پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها
به گزارش جهان، نشریه شادا (نشریه رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی) در گزارشی به بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت و نوشت:

از همان روزهای که مردی در کسوت رئیس دولت بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و از پولی گفت که برکت دارد، مال صاحب‌الزمان است و حق همه مردم تا امروز که مرد دیگری در کسوت رئیس دولت یازدهم از مردم درخواست کرده تا با انصراف از دریافت این پول به دولت و اقتصاد کشور و در واقع به خودشان کمک کند، روزگار سختی بر مردم و بر اقتصاد کشور گذشته است.

این نشریه آورده است سخن از یارانه نقدی است که این روزها انصراف و یا عدم انصراف از دریافت آن نقل محافل عمومی و اقتصادی است. یارانه‌ای که جز استقراض از بانک مرکزی، ندادن حق تولید و صنعت کشور و در نتیجه ورشکستگی کارخانه‌های تولیدی و عادت دادن عده‌ای به تنبلی و بیکاری با این امید که یارانه نقدی ماهیانه به حساب آنها واریز خواهد شد، نتیجه‌‌ای برای اقتصاد کشور نداشت اما در هر حال نمی‌توان منکر شد که بخشی از مردم به دلیل گرانی فشار اقتصادی به بودن یارانه نقدی عادت کرده‌اند.

حالا در دولت جدید آخرین اطلاعاتی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم ایران پس از اجرای این طرح،‌ فقیرتر شده‌اند، میزان قدرت خرید خانوارهای ایرانی طی دوره‌ اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به میزان ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

طی اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. بررسی‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح‌های مسکن انجام داده،‌نشان می‌دهد قدرت اقتصادی خانواده‌ها طی دوره نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ۲۵ درصد کاهش داشته است.

حتی پیش از این از هر صد خانواده‌ای که وارد بازار مسکن می‌شدند، حداقل ۶۰ خانوار به سمت مسکن ملکی می‌رفتند ولی همین عدد در حال حاضر به ۶۵ خانوار رسیده که به سمت مسکن اجاره‌ای می‌روند.

همچنین بر اساس آمارگیری سالانه هزینه و بودجه خانوار مرکز آمار ایران، در سال ۸۴ نرخ مالکیت ۷۱.۵ درصد بوده که در سال ۹۱ به ۶۶.۶ درصد رسیده است تا سال ۸۵، حدود ۲۵ درصد خانوار زیر خط فقر بودند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد این عدد در حال حاضر به ۳۱ درصد رسیده است.

نتیجه تحقیقی دانشگاهی نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها حداقل در آمریکا منجر به کاهش میزان فقرا شده است ولی در مورد ایران افزایش قیمت‌ها بر تعداد خانوارهای فقیر افزوده است. از سوی دیگر در تازه‌ترین گزارش این مرکز شکاف قیمتی هر متر مربع آپارتمان و حتی اجاره‌بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود ۴۱ برابر اعلام شده است.

در این گزارش، منطقه دو شهرداری تهران گران‌ترین منطقه برای خرید آپارتمان ذکر شده است. قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان در این منطقه ۲۱.۶ میلیون تومان است در مقابل، ارزان‌ترین آپارتمان در تهران متری ۵۲۶ هزار تومان معامله می‌شود آپارتمان‌هایی با این قیمت در منطقه ۱۵ شهرداری تهران قرار دارند.

مرکز آمار ایران در گزارشی مربوط به وضعیت قیمت مسکن و اجاره‌بها در پاییز ۹۲ و در شهر تهران است متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان را ۳.۹ میلیون تومان ذکر کرده است بررسی این اعداد نشان می‌دهد، هر متر آپارتمان افراد ساکن در منطقه ۲ تهران ۴۱ برابر گران‌تر از اهالی منطقه ۱۵ تهران است که آپارتمان نشین هستند به این ترتیب این آمار نشان می‌دهد هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی تنها باعث افزایش فاصله میان فقیر و غنی شده و تاثیر مثبتی بر اقتصاد نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


والله بالله تالله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و دیگر تکرار نمی‌شود
امين
Iran, Islamic Republic of
اگر مرحله اول هدفمندي اشتباه اجرا شده،‌ چرا آقايان مرحله دوم را به طرز بدتري اجرا مي كنند!!؟؟

حاملهاي انرژي را گرانتر كرده اند،‌سهم يارانه مردم را افزايش نداده اند و تازه مي خواهند قطع كنند، سهم توليد را نمي دهند و...
Iran, Islamic Republic of
نظر آقايان اين است كه يارانه را قطع كنند و خلاص
اینم مثل بقیه آمار هاشونه
نیما راسخ
این دولت از اولین روزهای سرکارآمدنش تا کنون هر دوسه ماه یک بار آیه های یاس به گوش مردم می خواند و با نداریم و نیست توی دل همه را خالی می کند.خدا کند این چهارسال عذاب آور هرچه زودتر تمام شودو دولتی واقعا امیدبخش و کارآ بر سر کار آید.
سه سال عزیزدلم فقط سه سال !
Iran, Islamic Republic of
7 سال دكتر
علی آقا@
یاد آن ایام بخیر
هم قدرت خرید بالا بود هم اقتصاد خوبی داشتیم
ولی الان چی؟خون مردم رو کردن تو شیشه
خدا از باعث و بانیش نگذره
از مشهد کامنت میذارم . دوروز پیش یه بطری شیر کم چرب خریدم و مثل همیشه یه اسکناس 2 تومنی دادم که فروشنده گفت آقا با عرض شرمندگی 300 دیگه لطف کنین ! لبنیات 10 -15 درصد گرون شده! رفتم سبزی بخرم هر بسته سبزی از 400 - 500 شده 700 - 800! حقیقتا شاهکاره !
کمال
Iran, Islamic Republic of
من از یزد کامنت می گزارم هندوانه کیلوئی 250 توی اردیبهشت توی اوج فصل عرضه شده است کیلوئی 600 تومان،
خودتان را جمع کنید و بورس را درست کنید.کارتان به کار دولتی که یک سال است که رفته است نباشد.
رسولی
باز هم خبری رو زدید که نمیدونید درسته یا نه
عناد شما با احمدی نژاد چشمتون رو کور کرده
با تمام اشکالاتی که احمدی نژاد داشت و همه بهش وارده اما برید حتی مجلات خارجی و دشمنانمون و سازمان ملل و صحبتهای کارشناسان و مقام معظم رهبری رو راجع به فاز اول هدفمندی ببینید .
این خبرتون دروغ محضه.
دو سال اول اجرا بهترین بود و از زمانی که هاشمی اعلام کرد دوره ی مدارا تموم شد همه چی کشید بالا.
وگرنه دو سال اول قدرت خرید مردم بالا بود بعد از گرونی دلار قدرت خرید کشید پایین.
چرا راجع به فاز دوم خبر نمی زنید؟
این مربوط به تحریم بوده نه هدفمندی. والا الانم هدفمندی ادامه داره پس چرا میگن تورم داره میاد پایین مسکن مهر ادامه داره پس چرا تورم میاد پایین نقدینگی ادامه داره پس چرا میگن تورم داره میاد پایین.دبعد از تحریم ارزش پول ملی یک سوم شده معلومه قدرت خرید میاد پایی
این دولت هروقت یه گندی میزنه زود یه چیزی از دولت قبل رو میکنه وشروع میکنه به حاشیه سازی
ما یادمون نرفته زمانی که مردم با یک نه قاطع به دولت اعتدال گفتند یارانه نقدی حق مسلم ماست چه جناجای سر فیلم من روحانی هستم راه انداختن.الانم بوروس یه عده سهام دار جز رو به خاک سیاه نشونده پس باید حاشیه سازی شروع بشه
وکی بهتر از دولت احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
یارانه بگیران تنبل شده اند در حقیقت از طبقات پایین جامعه هستند که کارگرند پس برای جلوگیری از تنبلی باید اول یارانه طبقه پایین قطع شود
علی
Iran, Islamic Republic of
میشه بگین تو این گزارش نقش تحریم ها بورس بازی ها
کار شکنی ها
و دشمنی و عناد بعضی آقایون با همون آقای در کسوت رئیس جمهور کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منم ادعا میکنم بعد از کمبود بارش در سال گذشته هزینه های خانوار های ایرانی افزایش پیدا کرده
جمع کن عزیز من
این دولت مردمو چی فرض کرده خودش هربلایی می خواد سرمردم داره میاره وبعد برای رد گم کنی یه فحشی هم به دولت قبلی می ده....آقا اگه بد بود شما که به شکل بدتری داری ادامه می دی
یییی
Iran, Islamic Republic of
شما خوب
با این اقتصاد داغون چه کار میکردی؟
این و شنیدی که خراب کردن آسونه ولی ساختن سخته
لطفا کمی فکر کنید
یک ثانیه فکر کردن از 1000 سال عبادت ثوابش بیشتره
رضا
Iran, Islamic Republic of
من شخصاً مسئولين دولت قبلي را حلال نمي كنم چون احساس مي كنم عمداً باعث اين مشكلات شده اند.
کوثری
باز هم بازی با آمار با هدف تخریب رقیب!!!
25 در صد ؟؟؟آخه مرد حسابی دلار سه برابر شده هزینه هم بر اساس دلار است سوخت آب مواد غذایی و...همه سه برابر شده تو با سواد 25 را از کجا آورده ای
p
Iran, Islamic Republic of
سیاست ها و اشتباات احمدی نزاد تا سال های سال گریبانگیر این ملت خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
قیمت اجناس آب بنزین نفت گاز و نان خالی مردم را هزاربرابر کردید مردم حتی نان خالی هم نمی توانند بخرند پیرزنی دیدم آرزوی خوردن یک نان سنگگ در ماه را دارد مردم یارانه را نمی خواهند بشرطی که قیمت اقلام به اول برگردد وقتی نمی توانی یک نان و پنیر تهیه کنی وقتی نمی توانی ماست و شیر را برای خانواده تهیه کنی مقصر تعدادی مسول بیعرضه و ناتوان هستند که با مدرک بسیوادی هزارادعا هم دارند