کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

'نباید به‌زور آدمها را به بهشت ببریم' ناشی از تفکر لیبرالیته است

22 خرداد 1393 ساعت 17:02

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه شعار «نباید به زور آدمها را به بهشت ببریم» قدری ناشی از تفکر لیبرالیته و مدرنیته است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در چنین جوامعی بی ارزش می‌شود.


به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله صادق‌ آملی لاریجانی صبح امروز در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اعلام این مطلب افزود: آن چیزی که به نظرم ضرورت توجه دارد موضوع سبک زندگی است یا همان نحوه‌های زندگی است.

وی گفت‌: از نظر ما و بر اساس اعتقاداتمان سبک زندگی همان چیزی است که ما را به امام می‌رساند و موجب حیات طیبه انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: برخی از متفکرین غربی معتقدند سبک زندگی همان چیزی است که در هر دوره از سوی مردم همان جوامع اجرا می‌شود در حالی که ما این نظریه را رد می‌کنیم و معتقدیم سبک زندگی نحوه‌ای از زندگی است که نسبت به سایر نحوه‌ها برتری دارد.

آملی لاریجانی گفت: با نگاهی به زندگی امروز شهروندانمان این سوال اساسی مطرح می‌شود که آیا این نحوه زندگی فعلی همان نگاه محض قرآنی است که در جواب آن باید بگوییم خیر نحوه زندگی فعلی ما خلطی از نحوه زندگی وارداتی غربی و نحوه زندگی ایمانی است که البته مشکلاتی را هم برای ما ایجاد کرده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: سبک زندگی غربی یک سری ظواهری دارد که امروز نگاه لیبرالیسم تقریبا بر آن حاکم شده است و ما شاهد تبرج در امور جنسی هستیم و البته این ها به دنبال در خود فرو رفتن هستند.

لاریجانی گفت: متاسفانه اینها این نحوه زندگی را به کشورهای دیگر نیز سرازیر کردند و همه کشورهای شرق را درگیر آن کردند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه این سبک زندگی ناشی از یکسری بنیادهای عقیدتی و فکری است گفت: مظاهر موجود از این نحوه زندگی در غرب ناشی از مدرنیته و تجدد است.

وی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های مدرنیته فردگرایی است که اینگونه معنا می‌شود که هر انسانی خودش مهم بوده و یک واحد مستقل به حساب می‌آید و می‌تواند خودش مسیر زندگی خودش را تعیین کند و اینگونه است که نسبیت در اخلاق آغاز می‌شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: بر اساس این دیدگاه ارزش‌ها را فرد تعیین می‌کند و مدرنیته ارزش مطلق را که به آن قائل هستیم نفی می‌کند و به این تربیت یک نسبیت ارزشی به وجود می‌آید.

آملی لاریجانی با اشاره به شعار ما نباید مردم را به زور به بهشت ببریم گفت: قدری از این تفکر ناشی از مدرنیته لیبرالی است و از آن نشات گرفته است.

وی گفت: غربی‌ها معتقدند دولت‌ها باید بی‌طرف بوده و هیچ نقشی در تعیین ارزش‌ها ندارند و اینها ناشی از همان تفکر مدرنیته است.

رئیس قوه قضائیه گفت: وقتی در یک جامعه مدرنیته رواج پیدا کند هر شخص فقط به خودش فکر می‌کند و همین باعث می‌شود تا امر به معروف و نهی از منکر و ایثار در فرهنگ لیبرالی معنی نداشته و از درجه ارزش ساقط شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عقلانیت و تاثیر آن در مدرنیته اشاره کرد و گفت: عقلانیت در مدرنیته همیشه به دنبال تولید بیشتر می‌رود زیرا کار عقل ابزاری حسابگری است و همیشه به این می‌اندیشد که با چه وسایلی بیشترین مقصودها برایش مهیا می‌شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: در جامعه لیبرالی دیدید که چه بساطی در موضوع تولید پیش آوردند و تلاش می‌کنند تا هر چه می‌شود کار و کارگر را بیشتر کرده و تولید را بالا ببرند.

وی افزود این تفکرات در دوره اصلاحات نیز با عنوان توسعه مطرح می‌شد که ناشی از همان تفکر لیبرالی بود که در تفکر سیاسی آنها هم نقش داشت.

وی به جهان غرب اشاره کرد و گفت: در جهان غرب از دور که نگاه می‌کنیم و فیلم‌هایی که پخش می‌شود و حتی نحوه سیاسی آنها را که می‌بینیم پی می‌بریم که نحوه زندگی آنها ناشی از همان نگاه لیبرالیسم است البته بنیادهایی که این روبناها بر آن استوار شده از جانب برخی از فیلسوفان غربی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

آملی لاریجانی گفت: بر اساس نظر و اعتقاد ما مومنین حیاتی متفاوت از این دارند حتی می‌بینیم که غربی‌ها در بحث حضانت به ما ایراد می گیرند در حالی که هنوز متوجه نشده‌اند که حضانت یک امر اجتماعی است و فرقی میان زن و مرد وجود ندارد.

وی گفت حیات طیبه همان حیات قرآنی است که می‌گوید مومن به دنیا چگونه نگاه کند برخلاف آنچه که امروز در غرب مطرح می‌شود و همان مظاهر غربی ناشی از نگاه فردگرایانه است و البته همان عقلانیت ابزاری است.

آملی لاریجانی گفت: بر اساس نظر قرآن کسانی صاحب‌ آن عقل هستند که دائم در حال ذکر خداوند بوده زیرا قرآن انسان را یک موجود مادی در حد همان عالم ماده نمی‌داند و حقیقت انسان یک حقیقت عظیم قلمداد می‌کند.

وی با گلایه از برخی از رفتارهای امروز در خانواده‌ها گفت: می‌توان از فرزندانمان که تا نیمه‌های شب مشغول استفاده از ابزار الکترونیکی نظیر تلویزیون و رایانه و گوشی همراه هستند توقع داشت که نیمه‌های شب از خواب برخیزند که ذکر خداوند را بگویند.

وی افزود: ما به هیچ عنوان مخالف استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز نیستیم اما معتقدیم که باید استفاده از این ابزار و وسایل به صورت معقول و بر اساس نیاز باشد نه آنکه انسان را سرگرم خود کند.

آملی لاریجانی این سوال را مطرح کرد که باید امروز از خودمان بپرسیم که جامعه ما مبتنی بر همان سبک زندگی قرآنی است یا خیر، آیا نحوه پوشش و حتی خانه‌های ما و زندگی و رفتارمان قرآنی است یا خیر ؟

وی افزود: حیات ما باید حیات قرآنی باشد و حرکات و سکنات ما جلوه و باطنی از آنچه در قرآن آمده داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه گفت: همانا صراط مستقیم الهی تفاوتی با امام و عبودیت ندارد و بر اساس شواهد زیادی که وجود دارد امام همان عبودیت محض است و عبودیت هم که ما را به صراط مستقیم الهی می‌رساند.

وی گفت: امروز اسراف‌ها و زیاده‌روی‌هایی که در زندگی‌مان صورت می‌گیرد و نحوه زندگی که داریم قرآنی نیست و این حیات باید به سمت حیات طیبه و صراط مستقیم حرکت کند.


کد مطلب: 364754

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/364754/نباید-به-زور-آدمها-بهشت-ببریم-ناشی-تفکر-لیبرالیته

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com