پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵
۱۱

دولت با این کار انصراف‌دهندگان از یارانه را هم پشیمان می‌کند

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 364277
با این‌که دولت وعده داده بود حذف یارانه ثروتمندان را بسرعت کلید بزند، اما به نظر می‌رسد این وعده به مرور در حال فراموشی است؛ فراموشی که صراحتا غیرقانونی است.
دولت با این کار انصراف‌دهندگان از یارانه را هم پشیمان می‌کند
به گزارش جهان، جام جم نوشت: براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه خرداد خانوارها، بیست‌ودوم ماه جاری (پس‌فردا) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. به گفته صریح اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور فعلا قرار است یارانه نقدی به همه افراد پرداخت شود. استفاده از لغت مبهم «فعلا» شاید به این معنی باشد که دولت دست‌کم در آینده نزدیک کار حذف یارانه ثروتمندان از سبد یارانه‌ای را به‌رغم وعده‌های مکرر و تکالیف قانونی، کنار گذاشته است.

این در حالی است که در فروردین امسال و پس از پایان یافتن کار ثبت‌نام سری جدید یارانه‌ها، دولت اعلام کرد صرفا در اردیبهشت ماه، به همه ثبت‌نام‌کنندگان یارانه خواهد پرداخت و از ماه بعد از آن - خردادماه جاری – کار غربال اطلاعات ثبت شده در سامانه هدفمندی یارانه‌ها را به منظور شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه آنها آغاز خواهد کرد، اما به دلایلی که تاکنون اعلام نشده است، دولت درصدد به تاخیر انداختن حذف پردرآمدهاست.

به این ترتیب و با وجود انتقادهای گسترده‌ای که مردان اقتصادی یازدهم به دولت‌های سلف خود برای کسر بودجه ناشی از روش غلط اجرای هدفمندی وارد می‌کردند و پرداخت یارانه نقدی به همه را علت‌العلل کسر بودجه فراوان و استقراض از بانک مرکزی می‌دانستند، اکنون خود قصد طی کردن همان راه غلط را دارند. با این اوصاف که توضیح نمی‌دهند کسر بودجه ناشی از این راه را چگونه تامین می‌کنند یا اهداف عدالت گرایانه‌ای که از تغییر روش اجرای هدفمندی اعلام کرده بودند مانند بهبود قابل توجه سیستم سلامت، پرداخت سهم بخش تولید از هدفمندی، ارائه کمک غیرنقدی به نیازمندان و ... قرار است با کدام بودجه پیاده شود.

این سکوت دولت، نگرانی مجلس و کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است. به‌زعم آنان دولت از نظر قانونی و تصریح قانون بودجه ۹۳، ملزم به حذف یارانه پردرآمدهاست و طفره رفتن از اجرای این قانون به هر دلیل نگفته که باشد، ادامه ماراتن در جاده بی‌قانونی گذشته خواهد بود.

از زاویه‌ای دیگر، حذف نشدن پردرآمدها تمام برنامه‌های دولت برای اصلاح در اجرای قانون هدفمندی را نقش بر آب می‌کند؛ زیرا بودجه کافی برای این امر در اختیار نیست.

علت تردید را نمی‌دانم


دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت با انرژی و انگیزه خوبی وارد میدان اصلاح هدفمندی یارانه‌ها شد، اما اکنون از آن انرژی خبری نیست و این جای سوال دارد.

وی افزود: دولت پیش‌نیازهای لازم برای حذف یارانه ثروتمندان را نیز فراهم کرد. انصراف داوطلبانه، پر کردن فرم‌های جدید، ثبت‌نام مجدد، ورود اطلاعات و غیره. از سوی دیگر اعلام کرد که ۳۹ بانک اطلاعاتی برای راستی‌آزمایی در اختیار دارد. همچنین گفت همین دست به نقد، دو میلیون ثروتمند را می‌شناسد.

وی اظهار کرد: بنابراین دست‌کم از خردادماه جاری می‌شد آرام آرام کار را آغاز کرد. حتی اگر عده‌ای اندک هم حذف می‌شدند باز به معنی کلید خوردن کار بود، اما این سکوت و بلاتکلیفی نه برای اتوریته دولت خوب است و نه برای اجرای برنامه‌های اصلاحی‌اش. بی‌قانونی‌اش نیز در شأن دولت یازدهم نیست. رزاقی گفت: کمترین آسیب این دست ـ دست کردن دولت آن است که همان معدود افرادی که از دریافت یارانه به طور داوطلبانه انصراف داده‌اند، نیز از کرده خود پشیمان می‌شوند و می‌گویند ما هم می‌خواهیم یارانه بگیریم. البته در این شرایط، چنین درخواستی حق آنهاست.

وی تصریح کرد: بنابراین دولت باید به سرعت تحرک لازم را از خود نشان داده و به هر نحو، حذف ثروتمندان از دریافت یارانه را کلید بزند و از تبعات احتمالی آن هراس نداشته باشد.

نمی دانیم چرا اجرا نمی‌کند

در همین حال، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که دولت باید هر چه زودتر قانون حذف دهک‌های برخوردار از دریافت یارانه را اجرا کند، گفت: توصیه می‌شود مسئولان با تمکین به قانون بسترهای ایجاد تنش بین دولت و مجلس را از بین ببرند؛ زیرا در صورت اجرا نشدن این قانون، نمایندگان از اهرم‌هایی نظیر تذکر و سوال استفاده خواهند کرد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در صورتی که دولت احساس می‌کند که در زمان فعلی نمی‌تواند قانون بودجه را اجرا کند، باید طرحی در این خصوص به مجلس ارائه کند تا به تصویب نمایندگان برسد.

وی ادامه داد: اما اگر طرحی به مجلس ارائه نشود، به منزله الزام دولت به اجرای مصوبه مجلس در زمان قانونی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون دولت در خصوص اجرا نشدن حذف یارانه افراد ثروتمند با مجلس مذاکراتی داشته است، تصریح کرد: تاکنون دولت در خصوص اجرا نکردن حذف یارانه افراد ثروتمند با مجلس مذاکره و رایزنی نداشته است.

قادری گفت: دولت ابرازهای مناسبی در خصوص جمع‌آوری میزان درآمد خانوارها دارد و می‌تواند افرادی که نیازمند یارانه نیستند را بخوبی شناسایی و حذف کند. براین اساس این تاخیر قابل قبول نیست.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که دولت در زمان تصویب بودجه ۹۳ در خصوص حذف یارانه افراد برخوردار با نمایندگان همفکر بود، تصریح کرد: دولت باید هرچه زودتر میزان درآمد حذف یارانه خانوارها را مشخص و سپس به حذف افراد غیرنیازمند اقدام کند.

پرداخت یارانه به شیوه فعلی، عامل رکود تورمی


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز بابیان این‌که ادامه پرداخت یارانه به شیوه فعلی سبب تشدید رکود تورمی در کشور می‌شود، گفت: نمایندگان مجلس باید دولت را موظف به اجرای قانون بودجه ۹۳ در خصوص حذف یارانه دهک‌های برخوردار کنند.

دکتر مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: درصورتی که دولت همچنان بر ادامه شیوه فعلی یارانه اصرار کند نمایندگان مجلس هم باید از اهرم‌های قاطع نظارتی برای اجرای دقیق قانون بودجه ۹۳ استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شیوه فعلی پرداخت یارانه در هیچ کشوری مرسوم نبوده و فقط به رکود تورمی دامن می‌زند. از این رو این شیوه باید هرچه زودتر اصلاح شود.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ایرادات وارده به شیوه فعلی پرداخت یارانه به همه، دولت در حذف یارانه پردرآمدها وقت‌کشی می‌کند، گفت: به نظر می‌رسد ارزیابی‌های دولت از درآمدهای خانوارها از زمان ثبت‌نام یارانه‌ها تاکنون به جمع‌بندی نهایی نرسیده و از آنجا که دولت اعتقاد دارد نباید در این موضوع شتاب‌زده عمل کرد، می‌خواهد تا زمان نهایی شدن مسائل کارشناسی شیوه فعلی را ادامه دهد.

وی با بیان این‌که در کشورهای توسعه یافته اخذ مالیات بیشتر از افراد ثروتمند و حمایت از اقشار ضعیف متداول است، خاطرنشان کرد: ما نیز باید به سمتی برویم که یارانه نقدی بیشتر به اقشار نیازمند اختصاص یابد.

تقوی ادامه داد: البته وجود مشکلاتی درباره استخراج درآمد خانوارها و شناسایی افرادی که به یارانه نقدی نیاز ندارند و همچنین مقاومت منفی بخشی از جامعه در برابر این اقدامات، قابل انکار نیست، اما جراحی بدون درد و خونریزی امکان‌پذیر نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که پرداخت یارانه نقدی به همه مانند انداختن سنگی به داخل چاه بود، تصریح کرد: حال که پرداخت یارانه نقدی سبب تشدید تورم و رکود در کشور شده، باید کارشناسان زیادی همفکری کنند تا این سنگ را از چاه اقتصاد کشور بیرون بیاورند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت در زمانی که ملت در حال ثبت نام دریافت یارانه و یا عدم دریافت یارانه بودند خودش به ملتش نشان داد که به بهانه تولد خانم فاطمه زهرا(س) با استفاده از پول بیت المال و مکان بیت المال برای خودشان جشن گرفته و فقط افراد خاص را هم دعوت کردند و هدایای آنچنانی هم برای همه تهیه نمودند آنهم با هزینه بیت المال. بعد به ملتش می گوید به دولت کمک کنید و از یارانه گرفتن انصراف دهید. ملت ساده هم آنهایی که جو گیر شده بودند انصراف دادند اما وقتی دیدند همسر رئیس جمهور اهمیتی به بیت المال نداد پشیمان شدند و برای دریافت یارانه ثبت نام نمودند عده ای دیگر هم فرصت ثبت نام را از دست داده بودند پشیمان شدند در حالیکه نیازمند دریافت یارانه بودند. باز هم دولت می خواهد برای چندمین انصراف کنندگان از یارانه را پشیمان کند. اینها همه ریزش رای ملت است ملت در دور بعد به کسی رای می دهد که صرفه جویی از دفترش شروع شود و حرفی که می زند روی حرفش بایستد نه اینکه به ملتش دروغ بگوید.
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما طلا فروشان و آهن فروشاني كه ماليات خود را هم نمي دهند به راستي درآمد واقعي خود را نوشته اند؟ به نظر من اكثر افراد درآمد هاي غيرواقعي خود را نوشته اند . پس حذف افراد تنها با استناد به اظهار خودشان ، موجب حذف راستگويان و باقي ماندن دروغگويان مي شود . شما باور مي كنيد 80 درصد خانوار ها درآمد ماهانه زير 600هزار تومان دارند؟ پس اين همه خودروي لوكس و خانه هاي آنچناني و سفرهاي داخلي و خارجي و.... چيست؟ به نظر من هم عمل بر اساس خوداظهاري در مورد درآمدها صحيح نيست و دولت نبايد شتابزده عمكل كند.
Iran, Islamic Republic of
چرا فقط درآمد سال 92 ملاك بوده؟ اگر كسي در حال حاضر درآمد متفاوتي از سال 92 داشته باشد چه؟ ضمنا چرا فقط دريافتي ها ملاك است؟ آيا نبايد ميزان هزينه هاي خانوار اعم از اجاره مسكن، شهريه دانشگاه، اقساط وام هاي بانكي، هزينه هاي ثابت درمان و .... را هم در نظر گرفت؟ چرا در زمان ثبت نام اين اطلاعات خواسته نشده؟ چرا امكان ويرايش مجدد به خانوار ها داده نشده؟ چرا درآمد خانمها به حساب خانواده گذاشته شده در حاليكه بسياري از آنها نقشي در هزينه هاي خانواده ندارند و شرعا هم الزامي به دادن درامد خود به شوهشان ندارند؟ چرا؟ ... و صدها چرا و ابهام ديگر . پس لطفا به دولت فشار نياوريد كه بدون منطق و سند تصميمي بگيرد .
این دولت کارهایی رو که نمیخواد انجام بده پشت گوش میندازه! مثل آزمون های استخدامی که یکساله معلق کردن و هیچ جوابی نمیدن
Iran, Islamic Republic of
با سلام خواهشمند است در صورت عدم حذف پردرآمدها وبه منظور همکاری مردم در آینده با برنامه های دولت وبا توجه به اینکه تعدادی از انصراف دهندگان پردرآمد نیستند سایت رفاهی در هر زمان تقاضای دریافت یارانه را ثبت نماید با تشکر
Iran, Islamic Republic of
بنزین و انرژی گران شد ولی یارانه اضافه نشد
چرا مرد خانه را پیش خانواده سرافکنده میکنید
مگر حقوقها چقد اضافه شده ؟ مگر اجناس دیگه گران نشده ؟ واقعا امثال بنده این پول اضافی بنزین و انرژی را از کجا تامین کنم؟
خدا کند مسوولین ماه رمضان روزهاشون را بگیرند و با سفر های غیر ضرور خود را از این فیض محروم نکنند تا بفهمند بعضی از گرسنگی دارند چه میکشند هرچند تعدادشان زیاد نباشد
نظرزاده
باسلام
دولت با افزایش قیمت سوخت و آب و برق مبلغی معادل درآمد مرحله اول هدفمندی یارانه ها کسب کرده بدونه اینکه ریالی به پرداخت قبلی به مردم اضافه کند . از طرفی رای خودرا از قشر پردرآمد جامعه میداند و لذا چونکه این دولت سیاست بازتر از همه دولتهای قبلی است لذا نباید حامیان خودرا از این پول بی زبان محروم کند . این یک معادله ساده و روشنی است . مجلس و کارشناسای اقتصادی مستقل هم زیاد خودشان را ناراحت نکنند . مردان سیاسی این دولت خوب میدانند چگونه باید از عوام سواری بگیرند .
Iran, Islamic Republic of
چرادوست دارید که یارانه مردم راحذف بکنند ؟
علي
واضح است كه چرا دولت نمي‌تواند!! زيرا ثروتمندان همان قدرتمندان هستند! قدرتمندان هم قادر به انجام خيلي از كارهاي هستند!!! اگر قرار بود يارانه طبقات مستضعف قطع شود با سه سوت قطع شده بود!!!!
بنده کارمند پدرم هستم و در منزل ایشان سکونت دارم و حدودا در ماه یک میلیون درآمد دارم وقطعا و یقینا از قشر پر در آمد نیستم اما به رسم جوانمردی ازیارانه انصراف دادم تا به محرمین که تعدادشان هم کم نیست کمکی کرده باشم اما اکنون به شدت پشیمانم و نا راضی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چطور مي شود چاقو دسته خودش را ببرد ؟ دولت با حمايت ليبرال سرمايه داران بظاهر مسلمان روي كار آمده حالا چطوري رويش مي شود يارانه آنها را قطع كند ؟ يارانه رمان دكتر احمدي نژاد دردي را دوا ميكرد اما يارانه حسن روحاني با اين تورم و گراني دردي بر دردها افزوده است . بهرحال يه جورايي دولت اعتدالو تدبير !!! وامدار سرمايه داران نوكيسه است نميتونه نون آنها را آجر كنه برويد فكر ديگري بكنيد !!!!!