پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳

عقود اسلامی بانک‌ها تنها روی کاغذ نباشد/ انتقاد از نبود نظارت بر قیمت‌ها

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 363589
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: بانک‌ها بدون ربا منشأ خیرات و برکات برای کشور هستند و عقود اسلامی نیز باید در بانک‌های کشور به طور کامل رعایت شود و تنها بر روی کاغذ نباشد.
عقود اسلامی بانک‌ها تنها روی کاغذ نباشد/ انتقاد از نبود نظارت بر قیمت‌ها
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، پیش از ظهر پنج شنبه در دیدار سیف رئیس بانک مرکزی در سخنانی اظهار داشت: اساسا در اسلام فقر وجود ندارد و برنامه‌های دین مبین اسلام به گونه‌ای است که اگر بتوان آن را به صورت کامل اجرایی کرد در جامعه اسلامی فقر و فقیری وجود نخواهد داشت.

وی گفت: اسلام با فقر، جهل و ظلم مخالف است و علیه آنان مبارزه می‌کند و می‌خواهد این موارد جای خود را به علم، عدالت و رفاه نسبی بدهند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: امام صادق(ع) فرمود مردم به سه چیز محتاج و نیازمند هستند که عدالت، امنیت و رفاه نسبی از این موارد است و کسانی هم که در نظام اسلامی مسئولیتی بر عهده دارند باید در راستای فراهم آوردن این موارد تمام تلاش خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه یکی از جنبه‌های زندگی انسان مسئله اقتصاد است، افزود: اقتصاد از جمله مسائلی است که تبعات آن به طور سریع در زندگی انسان نمایان می‌شود در حالی که برخی دیگر از مسائل همانند مسائل فرهنگی و اجتماعی ممکن است به مرور زمان آثار خود را بر جای بگذارند.

نباید همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخت


آیت الله نوری همدانی، با تاکید بر اینکه امروز در مسائل اقتصادی نباید همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخت، افزود: اگر کشور مجهز باشد و بتوانیم وحدت بین خودمان را حفظ کنیم در این صورت می‌توان فقر را از میان برداشت و یا آن را کاهش داد.

وی در ادامه عنوان کرد: هم اکنون اشراف و نظارتی بر قیمت کالاها در کشور وجود ندارد و عدم وجود نظارت های کافی نیز ممکن است یکی از علل ایجاد فقر و افزایش گرانی‌ها در جامعه باشد.

نوسانات قیمت کالا در کشور بسیار زیاد است


این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در کشور نوسانات قیمت کالا بسیار زیاد است و می‌بینیم که در شهرهای مختلف و حتی در یک شهر قیمت یک کالا با همدیگر متفاوت است که البته این امر ربطی به تحریم‌ها ندارد بلکه باید نظارت مسئولان بر قیمت گذاری کالاها بیشتر شود.

وی ابراز داشت: باید نظارت‌های مسئولان بر قیمت کالاها آنقدر زیاد باشد که شاهد قیمت متفاوت یک کالا در دو مغازه مجاور هم نباشیم.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه نبود نظارت بر قیمت کالاها یکی از دلایل گرانی در کشور است، افزود: فقر عارضه کمرشکن و تلخی است که در روایات نیز داریم که انسان فقیر در شهر خود هم غریب است.

وی گفت: مشکلاتی که فقر در جامعه ایجاد می‌کند بسیار زیاد است و موجب عقب افتادگی‌ها و انحطاط در جامعه خواهد شد و باید مسئولین برای از بین بردن و ریشه کن کردن فقر در کشور برنامه ریزی کنند.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: در برخی کشورها می‌بینیم که قیمت یک کالا بعد از گذشت سالیان متمادی همچنان ثابت مانده و تغییری نکرده است اما در کشور ما اینگونه نیست و مسئولان باید این موضوع را پیگیری کنند.

بانکداری بدون ربا در کشور حاکم شود


وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: بانک‌ها در زندگی اقتصادی مردم نقش موثری دارند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه فرهنگ بانک از اروپا وارد ایران شد و چرخش بانکداری در اروپا نیز بر اساس قرض است، افزود: در اروپا این بانک‌ها هستند که دولت‌ها را بر سر کار می‌آورند و دولت‌ها نیز قوانینی را در راستای افزایش سود بانک‌ها وضع می‌کنند که مسائلی همانند ربا و احتکار از جمله مواردی است که در بانکداری غربی وجود دارد و این امر در نگاه اسلام حرام است.

وی با تأکید بر اینکه باید بانکداری بدون ربا در کشور حاکم باشد، افزود: هدف اصلی بانک‌ها باید خدمت به مردم باشد و نباید اهداف اقتصادی خود را دنبال کنند و باید تلاش کرد تا تفکر ربوی از سیستم بانکی کشور ریشه کن شود.

استاد برجسته حوزه عنوان کرد: مردم باید به جای سپرده گذاری در بانک‌ها به دنبال سرمایه گذاری در امر تولید باشند تا کشور هر چه بیشتر در مسیر عمران و آبادانی و پیشرفت قرار گیرد.

اخذ دیرکرد از سوی بانک‌ها ربا و حرام است


وی در خصوص سئوال هر روزه مردم در زمینه حکم اخذ دیرکرد از سوی بانک‌ها اظهار داشت: ما در جواب این نامه‌ها می‌گویم که اخذ دیرکرد از سوی بانک‌ها ربا و حرام است.

آیت الله نوری همدانی، ابراز داشت: اگر بر اساس زمان برخی برای جریمه در نظر بگیریم این کار ربا است و اسلام می‌خواهد سود در برابر کار و خدمت باشد و در غیر این صورت آن را حرام می‌داند.

وی در پایان تصریح کرد: بانک‌ها بدون ربا منشأ خیرات و برکات برای کشور هستند و عقود اسلامی نیز باید در بانک‌های کشور به طور کامل رعایت شود و تنها بر روی کاغذ نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


همه مردم ایران از برکات انقلاب باید بهره مند شن
حضرت ایت الله

لطفا به داد مردم برسید که خونشان توسط بانکها در شیشه شده است

آیا سود 27 درصد اسلامی است؟!!
ناشناس
United States
خب شما علما طرح بدهید آقایان اجرا کنند. کسی جلوی اسلامی شدن بانکها را نگرفته