پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

واشنگتن: منتظر گامهای بعدی ایران هستیم

چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب: 363472
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اذعان به همکاری مناسب ایران با این نهاد نظارتی سازمان ملل خواستار گامهای بیشتر از جانب ایران در این زمینه شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ژوزف مک‌مانوس»، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گامهای مثبت ایران در زمینه همکاری با این نهاد نظارتی سازمان ملل اعتراف کرد اما گفت که این همکاری‌ها تنها به منزله گامهای آغازین هستند.

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران علاوه بر پایبندی به تعهدات خود تحت توافق موقت ژنو، موسوم به «طرح اقدام مشترک»، همکاری‌های مناسبی با این نهاد نظارتی سازمان ملل در زمینه نگرانی‌ها از ساخت تسلیحات اتمی داشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول این مقام آمریکایی گزارش داد: «نمی‌توان گامهایی که انجام می‌شوند را دید و گفت که آنها مناسب نیستند؛ اینها گامهای مثبتی هستند.»

«مک‌ناموس» در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: «این، راهی طویل برای پیمودن است و هر گام آن، پیشرفت است.»

با این حال، چنانکه خبرگزاری فرانسه گزارش داده وی در اظهاراتی که پیش از این در جلسه شورای حکام آژانس ایراد کرده بود پایبندی ایران به توافقنامه موقت ژنو را «تنها گامی اولیه» خوانده و خواستار «پیشرفت سریع» و «همکاری کامل» در تمامی موضوعات شده بود. کاهش حجم غنی‌سازی و ارائه تمامی اطلاعات در موضوعات مرتبط با تسلیحات از جمله موارد درخواستی این مقام آمریکایی از ایران در زمینه برنامه هسته‌ای بوده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران قاطعانه این ادعاها را رد و بر اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید می‌کند.

مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۵ برای رفع این مناقشات درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند.

ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین – به علاوه‌ی آلمان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای خود را روز جمعه (۲۶ اردیبهشت، ۱۶ می) در وین به پایان بردند.

دو طرف اعلام کردند نتوانستند بر سر تدوین پیش‌نویس طرح جامع هسته‌ای به توافق دست پیدا کنند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته در گزارشی مدعی شده بود درخواست ایران برای تولید سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر عامل عدم پیشرفت در مذاکرات بوده است.


دو طرف در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو سوئیس به توافق موقتی دست یافتند که از ۲۰ ژانویه اجرایی شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۷ آوریل، ۲۸ فروردین در گزارش ماهانه‌ی خود اعلام کرد تهران تا کنون به تمام تعهدات قراردادی خود عمل کرده است.

قرار است ایران و شش قدرت جهانی از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت (۵ تا ۹ می) گفت‌وگوهای خود را در سطح کارشناسان در نیویورک از سربگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *