پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۷

پیشنهاد ایران برای بازطراحی رآکتور اراک

شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 357044
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، جزئیاتی از پیشنهاد تیم مذاکره‌کننده ایران به ۵+۱ برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک را تشریح کرد.
پیشنهاد ایران برای بازطراحی رآکتور اراک
به گزارش جهان، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به پیشنهاد تیم مذاکره‌کننده ایران به کشورهای ۵+۱ برای بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک که به گفته علی‌اکبر صالحی مورد استقبال ۵+۱ هم قرار گرفته است، اظهار داشت: طی جلسه‌ای که با کارشناسان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای داشتیم، بحث‌های زیادی روی موضوع بازطراحی صورت گرفت.

وی "تغییر و تجدیدنظر در طراحی راکتور آب‌ سنگین اراک"، "تغییر در تعداد میله‌های سوخت سایت اراک" و "اضافه کردن مقدار اندکی از اورانیوم غنی‌شده به سوخت این رآکتور" را از جمله مواردی برشمرد که قرار است در بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک انجام گیرد.

** معنای بازطراحی رآکتور اراک

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه "رآکتور اراک با سوخت اورانیوم خام طراحی شده بود تا اگر مشکلی در غنی‌سازی به وجود آمد، رآکتور بتواند به فعالیت خود ادامه دهد"، این رآکتور را برای تولید رادیوداروها "بسیار مهم" خواند و گفت: گویا قرار است در بازطراحی رآکتور اراک حدود یک یا دو درصد اورانیوم غنی‌شده به این سوخت اضافه شود تا میزان پلوتونیوم تولید شده در چرخه رآکتور کمتر شود البته راه‌های مختلفی برای بازطراحی سایت اراک وجود دارد اما طبق اظهارات کارشناسان تیم مذاکره‌کننده، این روش بیشتر مورد توجه است.

کارخانه‌ای تأکید کرد: در این مذاکرات به‌گونه‌ای رفتار شده که ما به هر آنچه اروپا و آمریکا خواسته‌اند، عمل کرده‌ایم اما آنها در مقابل به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، در حالی که جاده توافق دوطرفه است ولی فقط این ما هستیم که به هر آنچه آنها تمایل دارند، عمل می‌کنیم.

وی با طرح این سوال که آیا وقت آن نرسیده که ۵+ ۱ به خواست ملت ایران عمل کند؟ تأکید کرد: اکنون امتیاز دادن یک طرفه شده و هیچ اثری از انجام تعهدات غربی‌ها نمی‌بینیم، در حالی که قرار بود قطعات هواپیما و خودرو در اختیار ایران قرار بگیرد اما هیچ خبری از آن نیست و حتی از بازگشت دلارهای آزادشده نیز خبری نیست.

** ۱+۵ به تعدات خود در توافق ژنو عمل نکرده است

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ارزش تعلیق غنی‌سازی ۲۰درصد را برابر با لغو تمام تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و اضافه کرد: با این حال ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کردیم اما آنها به همان تعهدات اندک خود نیز عمل نکردند و این نشان می‌دهد آنها به هیچ تعهدی پایبند نیستند و فقط ما به حرف‌ آنها گوش کردیم.

کارخانه‌ای با تأکید بر این نکته که تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی باید از غربی‌ها امتیازات بالایی بگیرد، خاطر نشان کرد: اگر تیم مذاکره‌کننده بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک را انجام دهد، ما یک امتیاز در تنوع سوخت‌گذاری را از دست می‌دهیم لذا باید دید در مقابل این امتیاز مهم چه بدست می‌آوریم؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا یکی جلوی اینا رو بگیره! هرکاری که غربی ها میگن اینها دارن انجام میدن! انگار ما مسئول رفع نگرانی های غرب هستیم! همه چیز داره نابود میشه! در قبالش هم هیچ چیزی دریافت نمیکینم؟ پس نماینده های مجلس کجا هستند؟؟ مگر نباید از منافع ملت دفاع بکنند؟
خوب ایران هم اقدامات خودش را متوقف کنه و بگه هرزمان طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد ما هم ادامه میدهیم البته اگر تیم مذاکره کننده بخواد این کار را به نفع مردم و ایران انجام دهد و قصد و غرضی در کار نباشد
سید سجاد
خوشم میاد از همه چیز اطلاع دارید که ما فقط داریم امتیاز میدیم
چرا گوش بگیر غربی ها شدیم چند بار امام خامنه ای در این مورد صحبت کردن که ما خوشبین نیستیم ولی کو گوش شنوا
باید بگم برای دولت جدید بسیار متاسفم
احمد
United States
جناب سالی که نکوست از بهارش پیداست تا حالا همه چیز دادیم و هیچ چیز نگرفتیم این باز طراحی را هم که بخواهند انجام دهند همین امکان رو هم از ما می گیرند و آنرا نیمه تمام رها می کنند و بلا استفاده .
احمد
چرا سنگ می اندازید؟ بذارید آقایان با سواد کارشان را بکنند. بنده خدا آقای عراقچی در قبال وجدانش نتونست قد علم کنه بلاخره اعتراف کرد. 
دیر یا زود مردم همه چیز را راجع به این وطن فروشی ها میفهمند و امیدواریم بعضی اقایان نتوانند فرار کنند و پیش دوستانشان مهاجرانی و .. بروند .
معلم دانشگاه
خدایا عاقبت ما را به خیر کن . تا اینجا که متن پیشنهادی آن ها را امضا کرده ایم و همه چیز به سود دشمن تمام شده است.آقای جهانگیری می گوید تخریب نکنید انتقاد کنید ؛ برادر عزیز ! وقتی شما عجولانه همه دستاوردهای دانشمندان مظلوم هسته ای را در مقابل هیچ و پوچ به باد داده اید ، باید آفرین بگوییم ؟!