پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱
حسن روحانی در بندرعباس؛

اراده لازم ‌در گروه ۱+۵ برای حل مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد

از توسعه روابط با دنیا خوشحال باشیم
سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب: 346447
رئیس ‌جمهور گفت: همان طور که ایران اراده لازم را برای حل و فصل مسئله هسته‌ای دارد، در نشست اول این اراده در ۶ قدرت اول دنیا دیده شده است.
اراده لازم ‌در گروه ۱+۵ برای حل مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد
به گزارش جهان به نقل از فارس، ‌حسن روحانی دقایقی پیش در دیدار با فعالان صنعت فولاد و توسعه دریامحور با بیان اینکه خداوند نعمت‌های متعددی به ایران عطا کرده است،‌گفت: کشورهایی هستند که حاضرند هزینه‌های بالایی برای دستیابی به یک کیلومتر از دریا بدهند، ‌خداوند در کنار دریا؛ معادن ذی‌قیمتی به ما داده است.

رئیس ‌جمهور با بیان اینکه صادرات خام معادن، گاز، نفت و سنگ آهن جای تاسف دارد، اضافه کرد: باید پرسید که چرا ما به صادرات خام مواد و معادن روی آورده‌ایم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که معادن کشور در مقایسه با معادن کشورهای دیگر که نیازمند صدها متر حفاری است، سطحی بوده و با کمترین هزینه می‌توان به استخراج رسید.

رئیس ‌جمهور در ادامه این بخش از سخنان خود افزود: آنهایی که سر چیزهای جزئی شکاف ایجاد می‌کنند، نمی‌دانند که ما چه بار سنگینی را بر دوش داریم.

وی با بیان اینکه ‌با این همه نعمت و ثروت باز هم در کشور فقیر و بیکار داریم جای تاسف دارد‌،‌ اضافه کرد: زمانی کسی به من گفت که امروز فردی نیازمند کالا در کشور نیست و برای دریافت آن در صف نمی‌ایستد، اما ما می‌گوییم در کشور کسانی هستند که به کالاهای اساسی نیازمندند.

رئیس جمهور ادامه داد: خداوند این کشور را با این همه نعمت و استعداد در اختیار ما قرار داده ‌و اگر تمام توان خود را به کار نگیریم باید در پیشگاه ملت جوابگو باشیم.

وی با بیان اینکه چرا باید امروز در بندر شهید رجایی برای تکمیل ظرفیت فاز ۲ سرمایه‌گذار پیدا نشود، تصریح کرد: ‌می‌توان با تدبیر پس از تکمیل فاز دوم و سوم برای ایجاد فازهای چهار و پنجم نیز برنامه‌ریزی کرد.

به گفته روحانی به خاطر تحریم‌های ظالمانه برای هر کانتینر وارداتی به ایران ۷۰۰ دلار اضافه‌تر از حالت معمول پرداخت می‌شود که این هزینه اضافه در راستای حمل مجدد از کشورهای همسایه تحمیل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما مستأصل نیستیم بلکه می‌خواهیم تحریم‌های ظالمانه را برداریم، خاطرنشان کرد: ما باید از توسعه روابط با دنیا خوشحال باشیم چرا که زمانی که سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف به سمت ایران می‌آیند می‌دانیم که در نتیجه می‌تواند به سود مردم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در اقتصاد مقاومتی باید حرکتی درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم و دولت برای بهبود محیط کسب و کار در حوزه درون‌زایی تلاش خواهد کرد.

رئیس ‌جمهور گفت: باید برای دانش‌ بنیان شدن اقتصاد گام‌های محکم برداشت و صنعت را رشد و مصرف انرژی را با کار دانش‌بنیان کاهش داد.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است‌، اضافه کرد: دولت باید تمام توان خود را برای اقتصاد درون‌زا و دانش‌بنیان و از طرفی دیگر اقتصاد برون‌نگر به کار گیرد.

روحانی با بیان اینکه مگر می‌شود با این همه بندر و طول ساحل با دنیا بی‌ارتباط بود،‌ اذعان داشت: کشورهای حوزه شمال شرقی خواستار تجارت از راه‌های آب‌های ایران هستند و این به معنای آن است که می‌توان این ظرفیت را مورد توجه قرار داد.

رئیس ‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ‌در اقتصاد مقاومتی به دیپلماسی به ویژه دیپلماسی با همسایگان و کشورهای همجوار تأکید شده است.

وی با بیان اینکه در مورد درون‌نگر بودن برنامه‌های گسترده‌ای توسط دولت مدنظر است که گام اول آن نیز محکم برداشته شده، گفت: امیدواریم گام بعدی در مذاکرات هسته‌ای، قدم نهایی باشد چرا که همان طور که ایران اراده لازم را برای حل و فصل مسئله هسته‌ای از خود نشان داده ‌در نشست اول نیز اراده لازم در ۶ قدرت اول دنیا برای حل این مسئله دیده‌ شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حوزه تولید فولاد و چرخه آن، باید تعادل و توازن را با برنامه‌ریزی برقرار کرده و این حوزه را به ثبات برسانیم و در کنار توسعه صنعت باید به محیط زیست نیز توجه کنیم.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر همگان وضع شهرهای بزرگ کشور را دیدیم و بر این عقیده‌ایم که اگر مردم نتوانند در هوای پاک و سالم نفس بکشند توسعه نیز به درد آنها نمی‌خورد.

روحانی ‌با بیان اینکه دولت، تدبیر و امید را از کارآفرینان، فرهیختگان و مردم می‌گیرد، افزود: به دنبال امن‌سازی تمامی عرصه‌ها با هدف ثبات در کشور هستیم و همان طور که دیده می‌شود طی ماه‌های اخیر ثبات مناسبی در کشور حاکم شده است.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود در توسعه سواحل شرقی کشور و به ویژه شهرستان جاسک در هرمزگان اشاره کرد و گفت: این شهرستان ظرف ‌چهار سال آینده به یکی از بنادر مهم در عرصه صادرات انرژی تبدیل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
دروذ بر عقل گرایی ...اندکی صبر افراطی گرایی نابود است...