پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۱
۲۸

فساد سازمان‌یافته از دوره کارگزاران شکل گرفت/اخراج برخی دانشمندان هسته‌ای از نطنز انتقام‌جویی است

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 344660
دبیرکل جمعیت رهپویان با بیان اینکه جریان منتسب به رفسنجانی به دنبال ایجاد سازمان رای منسجمی در دانشگاه آزاد است، گفت: آنها به معاونت فرهنگی و اجزا مختلف این دانشگاه ماموریت داده‌اند و این دانشگاه مورد طمع واقع شده است.
فساد سازمان‌یافته از دوره کارگزاران شکل گرفت/اخراج برخی دانشمندان هسته‌ای از نطنز انتقام‌جویی است
به گزارش جهان، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس،‌ در تشریح شکل گیری مفاسد اقتصادی و مبارزه مستمر اصولگرایان با مفاسد اظهار داشت:‌ بحث مفاسد اقتصادی امر ریشه‌داری در کشور ماست و رژیم گذشته بقای خود را در توسعه فساد می‌دید و این فساد را به صورت فساد سازمان‌یافته دنبال می‌کرد لذا اساسا پیکره و شالوده سیستم گذشته بر محور فساد شکل گرفته بود.

زاکانی تاکید کرد: با انقلاب اسلامی خیلی از حوزه‌ها دگرگون و آن سامان‌یافتگی زیر و رو شد و ما شرایطی را حس کردیم که محصول آن، تنفس و روزنه امید در دهه اول انقلاب اسلامی بود.

دبیرکل جمعیت رهپویان با یادآوری ایام پایانی جنگ ادامه داد: در این دوره ما می‌بینیم رویکردی در حوزه اقتصاد رقم می‌خورد که توسعه اقتصادی مبتنی بر مدل غربی را در دستور کار دولت قرار می‌دهد و آن مدل توسعه نادرست غربی، عوارض خاص خودش را هم ایجاد کرد.

* آغاز شکل گیری کانون‌های ثروت در ایام پایانی جنگ

وی افزود: یکی از عوارض این امر این بود که میدان برای حضور عناصر سودجو باز شد طوری که این لکه‌های کم‌رنگ فساد کم‌کم توسعه پیدا کرد و به سمتی رفت که ما دیدیم بنیان شبکه ای عناصر سودجو از آن زمان گذاشته شد و به یک مسیری تبدیل شد که عده‌ای فکر کردند اگر از این مسیر نروند سرشان کلاه می‌رود؛ این افراد کم‌کم با یکدیگر مرتبط شده و برخی افراد به صورت حساب شده، شبکه و کانون ایجاد کردند.

* فساد سازمان‌یافته نفتی در دوره قبلی زنگنه

زاکانی بر همین اساس تصریح کرد: یک نمونه عینی آن در حوزه قراردادهای نفتی است چراکه نفت به عنوان پایه جدی تامین منابع مالی در کشور است. در این زمینه در برهه‌هایی اتفاقات بسیار ناپسندی افتاده است مثلا در مدیریت قبلی آقای زنگنه در وزارت نفت، فساد سازمان‌یافته‌ای در قراردادهای نفتی از استات‌اویل گرفته تا کرسنت، توتال و بخش دیگری از قراردادهای نفتی مشاهده می‌شود.

دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: ما در گزارشی که برای مجلس تنظیم کردیم، به اسنادی رسیدیم که در این اسناد اسامی عده‌ای از افراد که برخی از آنان در این اواخر مصاحبه و فضاسازی می‌کنند، دیده می‌شود. کسی که شرکتش ۸۵۰ هزار دلار دریافت کرده امروز با حمایت از کرسنت تذکر می‌دهد؟ یکی از بحث‌هایمان این بود که آنها بگویند این پول‌ها را چرا گرفته و چه کار کرده‌اند.

وی در خصوص پرونده کرسنت و در پاسخ به این سوال که برخی در بحث کرسنت مدعی هستند که هر چیزی در این زمینه گفته شود علیه ما استفاده خواهد شد و به همین خاطر رسانه‌ها را از پرداختن به این موضوع منع کرده‌اند اظهار داشت: در موضوع دادگاه لاهه «حمید جعفر» ادعایی را علیه ایران مطرح کرده مبنی بر اینکه ایران دیرکرد تحویل گاز برابر قرارداد کرسنت دارد و ایران از مفاد قراردادی که زمان آقای زنگنه در دولت هشتم بسته‌ شده عدول کرده‌ است، از این رو به ازای آن درخواست جریمه‌ای برای قبل و درخواست برقراری همان قرارداد را برای ۲۵ سال آینده مطرح کرده است.

«اعداد و ارقامی هم که ذکر می‌کنند بسیار نجومی است یعنی حدود ۸ میلیارد دلار مربوط به گذشته و دیرکرد تحویل گاز است و تضمین برقراری گاز برابر قرار داد برای ۲۵ سال آینده است در حالی که اساساً گاز آن میدان گازی، برای تامین این قرارداد کفاف نخواهد داد. البته قرارداد کرسنت حدود ۱۵ اشکال کلیدی دارد که یکی از اشکالات آن عدم کفاف میدان گازی برابر قرار داد است.»

زاکانی یادآور شد: امسال قبل از اینکه ما بخواهیم درباره زنگنه در رای اعتماد نظری بدهیم از وزارت اطلاعات و دبیرخانه گفته شد که شما درباره کرسنت صحبت نکنید، ما زمانی که علت این موضوع را جویا شدیم، همین نکته (بهره‌برداری و سوء استفاده توسط شرکت کرسنت) را گفتند.

* ما از موضعی به قرارداد کرسنت می‌پردازیم که مقوم نظر لاهه باشد

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در جلسه‌ای که خود آقای زنگنه هم بود گفتم که ما از موضعی به قرارداد کرسنت می‌پردازیم که مقوم موضوع پرونده در دادگاه لاهه باشد و ما ثابت می‌کنیم که در این پرونده فساد وجود دارد. لذا اینجا از اساس دیگر خیرخواهی کسانی که می گویند پیرامون فساد قرارداد صحبت نکنید مورد تردید قرار می‌گیرد و توصیه برای صحبت‌ نکردن در مورد فساد این پرونده خواسته یا ناخواسته کمک به حمید جعفر است.

وی تاکید کرد: بنابراین عقل حکم می‌کند ما درباره فساد کرسنت صحبت کنیم؛ آقایان در نفت گفتند ما می‌خواهیم تفاهم کنیم و ما نیز پاسخ دادیم این به معنی عدول از لایحه فساد و به نفع حمید جعفر و خلاف منافع ملی ماست. وزیر نفت این پیشنهاد را مطرح کرد در حالی که وقتی ما می‌دانیم صورت مسئله چیست نباید اشتباه کنیم.

زاکانی در پاسخ به اینکه آیا زنگنه به دنبال این تفاهم‌نامه بود، گفت: بله آقای زنگنه به دنبال تفاهم است؛لذا اگر بخواهید تفاهم کنید باید مسیر دیگری را بروید در حالی که ما اسناد و مدارکی داریم که نشان می‌دهد در اینجا فساد وجود دارد لذا اگر فساد را ثابت کنیم اصل قرارداد زیر سوال می‌رود.

* برخورد با فساد موضوع جناحی نیست

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جریان اصلاح‌طلب به دنبال این است که جریان اصولگرا را متهم به فساد‌گرایی کند و در این زمینه به بحث مرتضوی و بابک زنجانی اشاره می‌کنند، تصریح کرد: ‌موضوع برخورد با فساد موضوع جناحی نیست و هرکس که در این زمینه اعتقاد داشته باشد باید نسبت به امر فساد حساسیت داشته باشد در واقع هرکس که معتقد به مبانی انقلاب و مصالح کشور است باید فسادستیز باشد.

* فساد سازمان‌یافته از دوره کارگزاران شکل گرفت

وی تاکید کرد: عَلَم فسادستیزی به دست حضرت امام بوده و پس از ایشان دست مقام معظم رهبری است، بیانی که مقام معظم رهبری در برخورد با فساد دارند و مواردی که منتج به فرمان هشت ماده‌ای ایشان در اردیبهشت‌ماه سال ۸۰ شد، شرایط را به سمتی برد که این علم را به جز رهبری دست کس دیگری نمی‌توانید ببینید و اگر کسی هم در این زمینه هنری داشته از رهبری پیروی کرده‌ است و این یک امر جناحی نیست اما متاسفانه اساس فساد سازمان‌یافته در دوره حاکمیت و مدیریت تفکر و عناصر کارگزاران در این کشور شکل گرفته است.

* جریان اصولگرا مبارزه جدی با فساد را شروع کرده است/ بهره‌برداری سیاسی اصلاح‌طلبان از مفاسد

زاکانی ادامه داد: در حرکت شعارگونه‌ای که جریان اصلاحات شروع کرده می‌خواهد بهره‌برداری سیاسی کنند اما ما می گوییم با هرکس که خطا کرد باید برخورد شود و اگر کسی خود را رهرو مقام معظم رهبری بداند و خطا کند باید دو بار با او برخورد کرد؛ این نکته را مقام معظم رهبری در پیام هشت ماده‌ای خود به صراحت بیان کرده است که به دلیل انتصاب به بنده کسی نباید از برخورد مصون بماند.

* دانشگاه آزاد به شدت مقابل تفحص مقاومت کرد

دبیرکل جمعیت رهپویان در خصوص نقش‌آفرینی در برخورد با فساد دانشگاه آزاد و جاسبی خاطرنشان کرد: ما از سال ۸۵ که شروع به بررسی در این زمینه کردیم، دانشگاه آزاد به شدت مقاومت کرد و خود را جزئی از این تحقیق و تفحص نمی‌دانست و به شدت هم از سوی مجلس حمایت می‌شد.

* برنامه انتخاباتی و سیاسی جریان منتسب به رفسنجانی در دانشگاه آزاد

وی متذکر شد: در بحث دانشگاه آزاد که در جریان است دوباره این تحقیق و تفحص‌ها انجام می‌شود و باید منتظر محصول کار جدید بود. براساس اطلاعاتی که بنده دارم جریانی که امروز به هاشمی رفسنجانی منتسب است به شدت دنبال می‌کند که سازمان رای منسجمی در سراسر کشور در دانشگاه آزاد ایجاد کند و از این رو به معاونت فرهنگی و اجزا مختلف این دانشگاه ماموریت داده‌اند.

زاکانی با بیان اینکه ما در آینده نزدیک شاهد این هستیم که این محیط خاص که قبلا به عنوان ابزار مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت طور دیگری مورد طمع واقع شده است، گفت: آنها دانشجویان و اساتید خدوم این دانشگاه را به سمت سویی سوق می‌دهند که برای یک تفکر خاص، عقبه اجتماعی درست کنند و این امر آموزش عالی کشور را تهدید می‌کند.

* بالاخره صندوقچه اسرار دانشگاه آزاد باز شد

دبیرکل جمعیت رهپویان درباره اینکه نتیجه تلاش‌های شما در پرونده آقای جاسبی بالاخره به کجا رسید، متذکر شد: نتیجه این شد که صندوقچه اسرار دانشگاه آزاد باز شد.

وی با بیان اینکه برای بسیاری از مسئولان کشور شناخت اندکی نسبت به عملکرد کسی که سعی می‌کردند او را قهرمان ملی کنند، وجود داشت، ادامه داد: در این پرونده مسیری دنبال شد که دیگر امروز کسی جرات نمی‌کند از این جریان دفاع و قهرمان‌سازی کند.

زاکانی با بیان اینکه یقین دارم که اگر همه همت کنیم ریشه فساد خشکانده خواهد شد تصریح کرد: علت کندی این مسیر را نیز در چند نکته می‌دانم؛ اول در شبکه فسادی که در داخل و خارج از حکومت شکل گرفته افراد متمول دارای عقبه و حامیانی از سوی بعضی مسئولان هستند. البته اکثر مسئولان جمهوری اسلامی افراد خدومی هستند اما اندک افرادی در دستگاه قضایی، تقنینی و اجرایی هستند که متاسفانه آبروی اکثریت مسوولان خدوم را برده اند.

دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: نکته دوم خواب‌آلودگی رسانه‌ای و جریان دانشجویی در مطالبه‌گری است و نکته سوم هم نقاط تاریکی است که بر اذهان و افکار عمومی ایجاد کرده اند و باعث شده مطالبه گری عمومی و امید به اصلاح را در جامعه کم کرده‌اند.

* دولت برای مبارزه با مفاسد باید از خود شروع کند


وی در پاسخ به اینکه اگر دولت بخواهد وارد مبارزه با فساد شود، چه توصیه‌ای به آنها دارید، اظهار داشت: دولت باید از خودش شروع کند؛ البته اینها شعار مبارزه با فساد را هم نخواهد داد، یعنی جرات شعار دادن هم ندارد لذا اگر شعارش را دهند آن زمان می‌شود به این مسئله پرداخت.

* علت به سرانجام نرسیدن مبارزه با مفاسد

زاکانی درباره اینکه چرا مبارزه با فساد به سرانجام نمی‌رسد یادآور شد: به خاطر اینکه این شبکه فساد در همه جا وجود دارد؛ الان در بحث فساد نفتی، اسناد بسیاری وجود دارد و افراد آن هم مشخص هستند، شاه‌کلیدهای آن هم معلوم هستند و همه هم می‌دانند، اما چرا برخورد نمی‌شود؟ به خاطر اینکه یا خجالت می‌کشند، یا حوصله برخورد ندارند و رودربایستی می‌کنند و یا خودشان آلوده هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس درباه نقش رحیمی و مشایی در ضربه زدن به دولت احمدی‌نژاد، تصریح کرد: احمدی‌نژاد خود را اصولگرا نمی‌دانست و یکی از اشتباهات بزرگ بخشی از اصولگرایان این بود که او در جلسات خود به ما می‌گفت که من این حرف‌هایی که شما می‌زنید را قبول ندارم.

زاکانی درباره موضع جریان اصلاحات که الان مدعی قضیه سعید مرتضوی و بابک زنجانی شده، در قبال این افراد گفت: آنها به شدت حمایت می‌کردند یعنی جایی که باید در‌می‌افتادند این کار را نمی‌کردند. برخی از نمایندگان مجلس نیز از این افراد حمایت می‌کردند اما من نمی‌خواهم اسم بیاورم؛ بخش زیادی از این افراد وابسته به جریان اصلاحات بودند.

* خودی‌ها سه گروه متاخر، ملازم و متقدم هستند

وی بر همین اساس افزود: بنده اخیرا یک تقسیم‌بندی را انجام داده و گفتم که خودی‌ها سه بخش متاخر، ملازم و متقدم نسبت به ولی‌فقیه هستند چراکه حضرت امام فرمود پشتیبان ولی‌فقیه باشید تا مملکت آسیب نبیند از این رو احمدی‌نژاد خودی بود اما از نوع متقدم و خود را ملازم نمی‌دید لذا از همان اول مسیری را که خودش تشخیص داد طی کرد و با دیگران کاری نداشت.

زاکانی در تشریح نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به برخی مولفه های موثر در این زمینه اشاره کرد و افزود: در انتخابات اخیر اصلاح‌طلبان و کارگزاران به وحدت رسیدند و ظرفیت‌های خود را تجمیع کردند و شعارهایی سر دادند که به صورت مبنایی غلط بود اما کسی نبود که به مردم بگوید این‌ها شعارهای غلطی است؛ به طور مثال گفته شد خوب است چرخ سانتریفیوژها بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد لذا اگر کسی این شعار را واکاوی کند مشخص می‌شود آینده تیره و تاری را جلوی مردم و کشور عزیزمان می‌گذارند که می‌خواهند حتی زندگی عادی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: نکته چهارم هم این بود که بین اصولگرایان نه تنها وحدت ایجاد نشد بلکه آنها به جان یکدیگر افتادند و معتقدم آنها کاری نبود که برای موفق نشدن انجام ندهند در واقع همه کاری کردند که رقیبشان موفق شود.

وی با اشاره به نکته دیگری در این زمینه افزود: آقای احمدی‌نژاد در لایه های دولت کسانی را به کار گرفته بود که در ستاد آقای هاشمی بودند یعنی امثال آخرین مسئول دفتر آقای احمدی‌نژاد از ستاد آقای هاشمی به دولت احمدی‌نژاد آمدند و جالب اینجاست که اسم و رسم هم داشتند.

* احزاب منحله دیگر نمی‌توانند مجوز بگیرند

وی در خصوص فعالیت حزب منحله مشارکت آن را غیرقانونی دانست و متذکر شد: این بحث باید از سوی دستگاه قضایی پیگیری شود چون پلمب به دستور آنها صورت گرفته است. اگر هم قوه قضاییه آنها را رد صلاحیت کرده باشد، دیگر نمی‌توانند مجوز بگیرند و این در قانون جدید صراحت دارد.

زاکانی درباره برنامه‌های جمعیت رهپویان و دیدار با گروه‌های مرجع اصولگرایی توضیح داد: در حال حاضر با هیچکس دیدار نداشته‌ایم.

* کنگره رهپویان اردیبهشت برگزار می شود

دبیرکل جمیعت رهپویان در خصوص زمان کنگره رهپویان، اظهار داشت: کنگره سال آینده خواهد بود ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در اردیبهشت برگزار شود اما اگر مقدمات آن فراهم نشود کنگره را شهریور ماه برگزار می‌کنیم.

وی درباره دیدار با احمدی‌نژاد گفت من مدتهاست احمدی‌نژاد را ندیدم و در خصوص ملاقات با جلیلی نیز یادآور شد: او را در نماز جمعه دیده ام و در زمان انتخابات نیز دو دیدار با آقای جلیلی داشتم.

* اخراج «برخی» دانشمندان هسته‌ای از نطنز انتقام‌جویی است

زاکانی در ادامه این گفت‌و‌گو در خصوص اخراج برخی دانشمندان هسته‌ای از نطنز و انتصاب‌های جدید در این نیروگاه اظهار داشت: ظاهر ماجرا این است که یک انتقام‌جویی است اما باطن قضیه شک ندارم که با یکی‌دو واسطه به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه برمی‌گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ممکن است ادله‌ مصداقی برای این بیانم نداشته باشم اما نمی‌شود شیمون پرز چیزی را درخواست کند و آن هم در کشور ما اتفاق بیفتد و ما هم بگوییم این موارد ساده اتفاق افتاده است؛ این خیلی سخت است.

وی توضیح داد: اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که کسانی که در این صحنه موثر بوده و نقش اصلی را داشتند و خیلی صریح بگویم کسانی که ۳.۵ درصد، ۲۰ درصد را گرفتند و ویروس استاکس‌نت را کشف کرده و آن را ناکارآمد کردند، هم عذرشان را خواستند، هم مسئولیتشان را گرفتند و هم محافظان آنها را برداشته و ماشین‌هایشان را گرفتند و همینطور آنها را در جامعه‌ای فرستادند تا در معرض خطر قرار بگیرند. اگر کسی روضه باز بخواند مشخص می‌شود که یک فاجعه در حال اتفاق افتادن است.

زاکانی تصریح کرد: با این حال اگر تصویر بدبینانه توافق ژنو را هم ملاک قرار دهیم، حوادث داخلی به مراتب تلخ‌تر از این تصویر بدبینانه توافق‌نامه است؛ البته مسئولان خبر دارند و دستور پیگیری نیز داده شده و عوامل آن نیز مشخص هستند اما به هر حال با مسئولان و وزرای کشور و اطلاعات صحبت شده است؛ به آنها گفته‌ام که این قضیه دامنگیر دولت خواهد شد.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: روزی که شهید احمدی‌روشن ترور شد از قبل گفته بود که آنها می‌خواهند مرا ترور کنند؛ اما هیچکس از او محافظت نکرد. حتی می‌خواستند او را در خانه‌اش ترور کنند اما باز هم کسی حرف او را گوش نکرد، آن سیستمی که باید به وظیفه‌اش عمل کند متاسفانه این کار را نکرد.

«افرادی که الان دارد روی کار می‌آیند، در تاریخ ۱۴/۱/۸۵ به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند غنی‌سازی کنند، این فردی که اخیرا او را تودیع کردند ۲۴ ساعت از آقای آقازاده فرصت خواسته که ظرف ۶ تا ۷ ساعت غنی‌سازی ۳.۵ درصد را گرفته است، یا همین ایشان طراحی کرده و ۲۰ درصد را گرفته است، حالا همین شخص را تودیع کرده‌اند.»

زاکانی درباره انتصابات صورت گرفته نیز گفت: برخی عناصر به دروغ القا می‌کنند که نظام می‌خواهد فعالیت هسته‌ای را راکد کند و به واسطه همین القای غلط، اتفاقی که می‌افتد این است که آنها سمت و سویی را دنبال می‌کنند که نتیجه آن راکد کردن عملی در صنعت غنی سازی است.

* تمام لوله‌کشی‌ زیرساختی فردو را در انبار ریخته‌اند!

«یعنی تیم فعلی سال ۸۹ فردو را تحقیقاتی کردند. فردو ۴۰ متر زیرزمین است و ۹۰ متر روی آن کوه قرار دارد، اما در سال ۸۹ فردوی زیرزمین را تحقیقاتی کرده و ۸ دستگاه سانتریفیوژ گذاشته‌اند، تمام لوله‌کشی‌های انجام شده در زیرساخت‌ها را قلع و قمع و جمع کرده و در انبار ریخته‌اند! مجددا امسال که آمده بودند حرف تحقیقاتی کردن فردو را می‌زدند، در حالی که فردو عملیاتی شده و در سانتریفیوژها گازرسانی می‌کنند و این همه دستگاه در آن مستقر شده است. لذا وقتی توجه می‌کنیم می‌بینیم که موضوع فراتر از سوءتدبیر است و به هیچ عنوان سوءتدبیر نیست.»

وی در پاسخ به اینکه آیا با اخراج افراد موثر درصددند این فرآیند را برگشت‌ناپذیر کنند، تاکید کرد: یقین دارم آنها به فضل الهی نمی‌توانند چنین کاری کنند اما کارشان حتما به ما آسیب می‌زند.

* ۵ گام ضروری در انتخابات آینده

دبیرکل جمعیت رهپویان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه برای انتخابات باید پنج گام برداریم، اظهار داشت: اولین گام باید تکثیر خالصین باشد و به تعبیر مقام معظم رهبری ما باید نیروهای انقلابی را تکثیر کنیم و هرکس باید از خودش آغاز کند.

وی با بیان اینکه گام دوم باید پیگیری وحدت بین نیروهای انقلاب بر محور اصول باشیم نه محوریت افراد و سلائق چراکه در این حالات اخیر منجر به سهم‌خواهی خواهد شد، ادامه داد: نکته سوم تلاش برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه است و تجلی این وحدت ایجاد یک گفتمان مشترک در جامعه است که بتواند جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

زاکانی یادآور شد: گام چهارم که باید هم‌عرض با سه گام قبلی صورت گیرد این است که ما باید تلاش کنیم در مسوولیتهایی که دست اصولگرایان است حداکثر خدمت‌گزاری به مردم را داشته باشیم نه به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان یک مسیر اعتقادی، اگر امروز که کار دستمان است به جای خدمت به فکر انتخابات باشیم مردم هوشمندند و می‌گویند کسانی که از الان ظرفیت‌ها را راکد نگه می‌دارند صلاحیت حضور ندارند.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه گام پنجم نیز این است که وحدت بر محور اصول باید در حوزه سیاسی تجلی‌اش برنامه مشخص برای انتخابات آینده با شناخت افراد صاحب صلاحیت باشد، اظهار داشت: باید بتوانیم محکم در انتخابات حاضر شویم اما اگر هرکدام از این بخش‌ها را فراموش کنیم آسیب می‌خوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خداییش هشداراش هم انقلابیه
Iran, Islamic Republic of
به امید سال 96
Iran, Islamic Republic of
... خدا ریشه ظلم و دروغ و درغگو را زود بر میکند....
دریغ از گوش شنوا
Iran, Islamic Republic of
زاکانی مردی انقلابی و درستکردار است اما بهتر است اگر توانایی دارد فکری به حال اوضاع نزار و زار اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده بکند. ما امثال ایشان را مسول شکست در انتخابات ریاست جمهوری نمی دانیم اما ایشان نیز بهتر می توانست عمل کند
رفیعا
Iran, Islamic Republic of
شما بهتر است به اسناد و مصاحبه ها و عملکرد ایشان در دوران انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کنید
کار سختی نیست در عصر ارتباطات و اطلاعات
آنوقت متوجه می شوید زاکانی آنوقت هم با بصیرت و انقلابی اقدام نمود
درود بر انتقاد
.... خیلی سیاست مداره!
.... زمانی که آقای هاشمی فعالیت انقلابی داشتند....
ببخشید میشه بفرمایید مه آفرید و بابک زنجانی و ... دقیقاً تو کدوم سالهای پایانی شکل گرفتند؟
منتسبین هاشمی همه جا هستن
مودی
Iran, Islamic Republic of
اگر در بین اصولگرایان بخواهیم کسی را به عنوان اصلی ترین مسئول شکست آنان در انتخابات معرفی کنیم به یقین این شخص علی اکبر ولایتی است .حرکت او در مناظره ها و کنار نکشیدن او که خیلی واضح و روشن بود که به درخواست هاشمی رفسنجانی است اصلی ترین ضربه را به رای اصولگرایان وارد کرد. البته جریانات و علل دیگر هم بودند اما مهم ترین و قطعی ترین ضربه را ولایتی زد و مزد کارش را با جانشینی در محل قبلی روحانی از هاشمی رفسنجانی گرفت. از عمق وجودم برای این رجل به اصطلاح سیاسی !!! متاسفم .او قبل از اینکه باعث شکست اصولگرایان شود ریشه خود را زد ....
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
بی تعارف حرف رهبری و مردم را میزند
همش رو خودش می چینه
برنامه هارو می گم
احسنت به آقای زاکانی ،مرد بزرگ و انقلابی
برادر شما فکر نکنید که روحانی رئیس جمهور است در ظاهر آری روحانی رئیس جمهور است ولی در باطن هاشمی و خاتمی دستورات را صادرو....
Iran, Islamic Republic of
اصولگرايان عزيز نيازي به مبارزه جماعت شما به مبارزه با مفاسد اقتصادي نيست ....
Iran, Islamic Republic of
جرات دارید طرح سوال از ریئس جمهور رو در مورد مسادل هسته ای از طریق مجلس پیگیری کنید.
.....
....
به خدا مشکلات نداشتن همسر در 31 سالگی مشکلات اخلاقی مردم در جامعه مشکلات اقتصادی و ... به خودی خود کمر من جوون رو شکسته دیگه ....
Iran, Islamic Republic of
انتقام همه این هشت سال رو می گیرن
احمد
Iran, Islamic Republic of
برادر ارجمند جناب آقاي زاكاني

رسانه اي كردن اين حليل ها صرف نظر از درست يا نادرست بودن آن، در شرايط خطير حاضر كه مملكت نياز به وحدت ملي در مواجهه با زياده خواهي دشمنان دارد به غير از اعلام ضعف و تفرق داخلي به دشمنان قسم خورده اين مملكت هيچ سودي ندارد.
آرش
سلام

اگه حرفاش دروغه چرا سازمان انرزی اتمی ازش شکایت نمیکنه و اگه راسته چرا کسی از سازمان انرژی اتمی بازخواست نمیکنه!
چرا مجلس از سازمان انرژی اتمی تحقیق و تفحص نمیکنه!!
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی دمت گرم. سوای همه دغدغه های جناحی
خدا حفظت کنه آقای زاکانی
Iran, Islamic Republic of
خدا ازشون نگذره
انگار نه انگار احمدی نژاد در مسیر هست های شدن ایران عزیزمان نقش مهمی داشته و اسمی ازش نمیاره. الان بیش از ر زمانی قدر احمدی نژاد را میدونیم. احمدی نژاد تو سرور کل چپ و راستی
Iran, Islamic Republic of
مشکل شما توقف غنی سازی نیست....
تالا
بحث زمان سازندگی در حد بزرگان است نه از روی غرض یا حسادت