سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

۲۲بهمن‌روزبزرگداشت‌زن‌انقلابی‌مسلمان است

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 343245
انقلاب اسلامی برای زنان در ایران و بلکه جهان تعریف کننده خط سیری تازه بود که نه با خط سیر زن شرقی دورمانده از رشد و حرکت اجتماعی سازگاری داشت و نه با خط سیر زن غربی که از سوی مدرنیته تعریف شد و عملا زن را در حد یک ابزار جنسی در خدمت نظام سرمایه داری فزون طلب در اورد.
به گزارش جهان، در آستانه یوم الله ۲۲ بهمن، شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان با انتشار بیانیه ای ضمن دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی بزرگ سالگرد پیروزی انقلاب، در بخشی از این بیانیه نوشت: زن برخاسته از انقلاب اسلامی ، چهره ای نو و درخشان بوده که نه اسیر روزمرگی و انزوای خانگی گشته و نه محکوم به عروسک بی اراده تبدیل شدن در دست ارباب زر و زور. و بزرگداشت انقلاب اسلامی یعنی بزرگداشت این زن و خط سیری که به حضور اجتماعی و سیاسی زن به عنوان عامل تکامل فرد و جامعه در کنار نقش بی بدیل او در خانواده تاکید دارد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

هو الحکیم

بیانیه شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان بمناسبت یوم الله ۲۲ بهمن

در آستانه سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، انقلابی که در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و این پیروزی معجزآسا تنها به مدد حضور و مشارکت توده های مردم انقلابی پاگرفت که حول محور رهبری حضرت امام(ره) بپاخاستند و به حیات رژیم سیاسی مستبد و وابسته به بیگانه دراین دیار پایان دادند.

بزرگداشت ۲۲ بهمن به عنوان سالروز پیروزی این انقلاب در هر سال بزرگداشت مبانی، آرمان ها، اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی است. مبنا و رکن مهم انقلاب اسلامی سه محور اسلام، مردم و رهبری بود که بی تلفیق حکیمانه این سه، بی تردید این انقلاب پا نمی گرفت و به پیروزی نمی رسید. آرمان های این انقلاب هم جز ساختن جامعه ای آباد، آزاد، رو به کمال نبود نه فقط در جغرافیای ایران که در کل پهنه جهان. هدف آن از میان برداشتن هر نوع سلطه بیگانه و ایجاد فضای رشد برای انسان و پیشرفت برای جامعه بشری بود و ارزش های مهم انقلاب که در لحظه لحظه شکل گیری آن سایه افکن بود، پافشاری بر معنویت، اخلاق و ادب بود. و ۲۲ بهمن گاه به یادآوردن و زنده کردن همه این ارزش ها و آرمان ها و ارکان و اصول انقلاب است؛ بگونه ای که برای نسل های بعدی که خود در ساختن و پرداختن بنای رفیع انقلاب اسلامی حضور و مشارکت نداشته اند، همه این ارزش ها و مبانی قابل درک و دریافت گردد . تردیدی نیست که نسل های نو در زمانی دیگر بسر می برند و زبانی دیگر برای گفتن و شنیدن دارند و هر نوع پیام و حرفی با این نسل باید با زبان مناسب آنها ارائه شود تا دریافتش کنند. حداقل اهمیت و ضرورت این دریافت این است که نسلی که باید میراث انقلاب را حفظ کند، به عمق و وسعت این میراث واقف گردد و باورش کند و این در حالی است که در همه این سالها که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، عوامل و دست هایی یکسره در کار تحریف سهوی یا عمدی وقایع و واقعیت های انقلاب اسلامی بوده اند و این، اهمیت و ضرورت حفظ و ارائه پیام ناب انقلاب را صدچندان می کند.

۲۲ بهمن فرصتی است برای تاکید و پافشاری بر روح و معنای انقلاب اسلامی که از نگاه شهید مطهری بیش از هر چیز فرهنگ بود و اخلاق. شاهد مثال آن نحوه برخورد داهیانه رهبری انقلاب حضرت امام(ره) بود که حتی دشمن انقلاب و اسلام را نصیحت به خیر می کرد و به مردمی که در صحنه بودند می آموخت راه و رسم برادری و رافت را که در شعارها و رفتار آنها بخوبی متجلی می گشت. گل در پاسخ گلوله از نمونه های این راه و رسم بود و در زمان جنگ در جبهه ها در شعارهایی چون "سوی دیار عاشقان به کربلا می رویم" متجلی شد و به بسیج نام "مدرسه عشق" را نهاد.

همین روحیه و اخلاق است که تعاون و همکاری را به زیباترین وجه در سخت ترین و بلکه تلخ ترین صحنه ها و حوادث انقلاب و هم جنگ بگونه ای بر رفتار و مناسبات مردم این دیار حاکم می کند و شیرینی ها و عظمت های خاصی را رقم می زند.و بی شک همین روحیه اخلاقی و معنویست که می بایست برانگیزنده نسل جوان باشد در صحنه های امروزین دفاع از انقلاب اسلامی.

تردید نیست که اگر این انقلاب علی رغم همه موانع و شدائد توانست به رشدی در خور در پهنه جهان دست یابد و در تسخیر دلها و بیداری وجدانها نقشی بی بدیل یابد، تنها و تنها به مدد این وجوه پررنگ معنوی بوده است. و بی شک آینده این انقلاب و رشد و پویایی بیش از پیش آن هم در گروی احیای بیشتر و بیشتر همین وجوه است و بس. و ۲۲ بهمن فرصتی است که نه فقط در درون مرزها که در سطح همه بشریتی که مخاطب پیام انسان ساز انقلاب اسلامی است، وجه فرهنگی و اخلاقی این انقلاب پررنگ شود . از یاد نبریم که اتفاقا در این ایام که درگیر یک جنگ تمام عیار دیپلماتیک هستیم تا از حقوق و حدود خود در عرصه دانش و فناوری هسته ای دفاع کنیم، تاکید بر وجوه انسانی و معنوی انقلاب اسلامی بزرگ ترین برگ برنده ماست در میان افکار عمومی دنیا و کارامدترین ترین ابزار اثبات حقانیت ماست در مصاف تبلیغاتی.

و بزرگداشت سالروز تولد انقلاب اسلامی باید بسان خود این حادثه همراه با حضور همه جانبه و مشارکت وسیع همه اقشار مردم باشد. صرف برپایی آیین های بزرگداشت انقلاب اسلامی از سوی نهادهای دولتی و رسمی به هیچ روی حق این بزرگداشت را ادا نمی کند. حضور و مشارکت مردمی باید مهم ترین وجه تمایز مراسم سالگرد انقلاب اسلامی از سایر مراسمی باشد که نظام های سیاسی دیگر برپا می کنند. تشکل های مردمی از مساجد و تکایا و حسینیه ها که فرم سنتی این تشکل ها را تعریف می کنند تا سازمان های مردمی می توانند از ابزارهای تحقق این وجه مردمی جشن های سالگرد انقلاب اسلامی باشند . این حضور مردمی برکات بسیار دارد که تنوع و تکثر اندیشه ، ایده و بروز خلاقیت و ابتکار در برنامه ها و حرکت و پویایی و نشاط در آیین ها و مراسم در این روزها از جمله آنهاست.

و از مهم ترین این آیین ها راهپیمایی روز ۲۲بهمن است که به لحاظ نمادین همه هویت و وجاهت انقلاب در گرو برپایی هرچه گسترده تر و با شکوهتر آن است . تجربه همه این سالیان که از انقلاب گذشته نشان می دهد که راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در کشور ما به لحاظ نشان دادن وجهه مردمی، اسلامی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی با هیچ آیین و نشانه دیگر همسنگ و همطراز نیست. تاثیر این پدیده عظیم بر امنیت ملی ما و بلکه بر سرنوشت دیگر مسلمانان منطقه و جهان اسلام کاملا روشن است. مخصوصا در سال جاری که به سبب موقعیت حساس جمهوری اسلامی در ارتباط با مذاکرات هسته ای، دشمنان به حجمی عظیم از تبلیغات بر علیه این نظام و انقلاب اسلامی دست زده اند، بی شک راهپیمایی ۲۲ بهمن می تواند بهترین و گویاترین پاسخ به این تبلیغات باشد و میزان نفوذ و تاثیر واقعی این تبلیغات را بر افکار عمومی ایرانیان نشان دهد.

اما از آنجا که انقلاب اسلامی با حضور و مشارکت همه اقشار و مشخصا با پیشقراولی زنان این سرزمین شکل گرفت، به پیروزی رسید و برقرار ماند، امروز هم برای ادامه طریق و بقای انقلاب اسلامی زنان باید در صحنه باشند و هستند. چرا که انقلاب اسلامی برای زنان در ایران و بلکه جهان تعریف کننده خط سیری تازه بود که نه با خط سیر زن شرقی دورمانده از رشد و حرکت اجتماعی سازگاری داشت و نه با خط سیر زن غربی که از سوی مدرنیته تعریف شد و عملا زن را در حد یک ابزار جنسی در خدمت نظام سرمایه داری فزون طلب در اورد. زن برخاسته از انقلاب اسلامی ، چهره ای نو و درخشان بوده که نه اسیر روزمرگی و انزوای خانگی گشته و نه محکوم به عروسک بی اراده تبدیل شدن در دست ارباب زر و زور. و بزرگداشت انقلاب اسلامی یعنی بزرگداشت این زن و خط سیری که به حضور اجتماعی و سیاسی زن به عنوان عامل تکامل فرد و جامعه در کنار نقش بی بدیل او در خانواده تاکید دارد.

پس سزاوار است که در روز ۲۲ بهمن امسال هم زنان و مردان این دیار دوش بدوش هم بار دیگر اقتدار و استواری نظام برخاسته از انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارند، نظامی که سی و پنج سال است در آوردگاهی به بزرگی همه تمکن و توان دشمنانش با آنها جنگیده است و امروز این جنگ را در میدانی دیگر که میدان سیاست ورزی و گفت وگوست تعریف کرده است. و کیست که نداند اقتدار و استواری این نظام تنها و تنها از مردمی است که علی رغم همه سختی ها و مرارت ها که در طول این سالیان تحمل کرده اند و می کنند هنوز پای انقلاب و نظام اسلامی ایستاده اند و به تمام قد از آرمان ها و ارزش هان آن که استقلال و ازادی در راس آن است دفاع می کنند.

شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان مفتخر است که همه اعضای خود را به حضور در این حماسه ملی و انقلابی فراخواند تا با پیوستن به امواج عظیم مردم یک بار دیگر جلوه ای درخشان از اقتدار و وحدت و پایداری را به نمایش بگذاریم.

بهمن ۱۳۹۲
شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان









نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *