جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آمریکا درپی تغییر استراتژی ایران

يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 342804
فواد ایزدی در گفتگوی ویژه خبری، هدف آمریکا در قبال ایران، تغییر استراتژی خواند
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ ریشه بی‌اعتمادی ایرانیان نسبت به آمریکا در پی یک قرن گذشته شب گذشته (۱۹ بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مهدی محمدی کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا درطی ۳۵ سال گذشته بر ضد ایران توطئه چینی کرده است، گفت: آمریکا از ابتدا موجودیت انقلاب اسلامی ایران را نپذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۵۷ در ایران انقلاب اسلامی صورت گرفت افزود: انقلاب اسلامی ایران دارای یک سلسله اهداف و ارزش‌ها و آرمان مشخصی است که همه مردم به آن آرمان‌ها پایبند هستند.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران بزرگترین اتفاق سیاسی در قرن ۲۰ بود خاطرنشان کرد: مهم‌ترین منشاء رفتار فعلی آمریکا نسبت به ایران این است که آن‌ها هیچ وقت انقلاب اسلامی ایران و تصمیم مردم را نپذیرفتند

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ نشانه‌ای از پذیرش انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا وجود نداشته است، اظهار داشت: باید راهبردهای دولت‌های مختلف آمریکا را از ابتدا تاکنون مورد رصد قرار دهیم، به گونه‌ای که در این رصد مشاهده می‌کنیم که هیچ یک از دولت‌های آمریکا انقلاب اسلامی ایران را نپذیرفته‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکا در طول ۳۵ سال گذشته نسبت به انقلاب اسلامی ایران مقاومت کرده است، گفت: آمریکا و ایران تنها کشورهایی هستند که برای خود چشم انداز جهانی تعریف کرده‌اند به طوری که ایران آرمان و اهداف جهانی در نظر گرفته است و از سوی دیگر آمریکا برای خود در همه دنیا منفعت جهانی را مورد تعریف قرار داده است.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها زیر بار گفتمان ایران که دارای داعیه جهانی است نمی‌روند، تصریح کرد: ایران توان دگرگون کردن معادلات بین‌المللی را دارد.

محمدی با اشاره به اینکه راهبرد آمریکا در طی ۳۵ سال گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است، ادامه داد: راهبرد اصلی آمریکا در قبال ایران براندازی نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه آمریکا از‌‌ همان روز‌ها و هفته‌های اول انقلاب اسلامی ایران استراتژی تغییر رژیم را در دستور کار خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: راهبرد تغییر رژیم در طی ۳۵ سال گذشته نتوانسته جای خود را به مسئله دیگری دهد.

کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه در طی ۳۵ سال گذشته راهبرد تغییر رژیم از سوی آمریکا به راهبردی مستقیم تبدیل شده است گفت: به دلیل همین راهبرد سفارتخانه آمریکا در تهران به لابی جاسوسی تبدیل شده بود.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکا در ایران تا مرحله انجام اقدامات تروریستی آن هم در حد سران انقلاب پیش رفت، اضافه کرد: استراتژی تغییر رژیم در طول آمریکا نسبت به ایران به مرور پیچیده‌تر شده است، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها با عمل‌گرایی و واقع‌گرایی بیشتری نسبت به این موضوع توجه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ایده اساسی تغییر رژیم را در ایران کنار نگذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: استحکام ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران سبب واقع بینی آمریکا شده است، به گونه‌ای که این ساختار توان مقاومتی خود را در قبال ضرباتی که به آن وارد شده نشان داده است.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه میان مردم و حاکمیت در ایران انسجام وجود دارد، گفت: به دلیل این انسجام ملی توان مقاومت ملی کشور رشد یافته است.

محمدی با اشاره به افزایش مقاومت ملی ایران ادامه داد: نفرت عمومی ظرف دهه‌های گذشته در قبال آمریکا و سیاست‌های این کشور از سوی مردم ایران شکل گرفته است، به گونه‌ای که این تنفر به سادگی از ذهن مرد ایران پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته بر ضد ایران به بهانه برنامه هسته‌ای افزود: محتوای تحریم‌ها متاسفانه با زندگی مردم سر و کار دارد، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که حریف واقعی آن‌ها در ایران چه کسی است.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه استراتژی تغییر رژیم آمریکا نسبت به ایران به استراتژی تغییر محاسبه تبدیل شده است، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی از سوی آمریکا اختلاف نظرهایی وجود داشته است.

محمدی با اشاره به اختلاف نظرهایی که میان نخبگان سیاست خارجی آمریکا وجود دارد، خاطرنشان کرد: این اختلاف نظر تا حدی بود که در ابتدای انقلاب وزیر خارجه آمریکا بر سر مسئله ایران استعفا داد.

وی با اشاره به اینکه دعوا، درگیری و اختلاف نظر در خصوص ایران همچنان ادامه دارد، گفت: در کنگره آمریکا یک سری مخالف سیاست‌های اخیر اوباما هستند.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه دعوا بر سر تاکتیک‌های برخورد با ایران است، افزود: اختلاف نظر و دعوا میان نخبگان سیاست خارجی آمریکا بر سر روش‌ها، ابزار‌ها و متدهای برخورد است.

محمدی با اشاره به اینکه دعوا میان نخبگان در آمریکا بر سر هدف نیست، خاطرنشان کرد: هدف اصلی میان جناح‌های آمریکا بر سر تغییر استراتژی در ایران است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نشانه‌های خشونت آمریکا در قبال موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قبال ایران چیست، افزود: ایالات متحده آمریکا استقلال مردم ایران را در حوزه‌های مختلف به رسمیت نمی‌شناسد.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه باید سیر تحولات راهبردی آمریکا را در قبال ایران مورد مطالعه قرار دهیم، گفت: مجموعه‌ای از مباحثات جدی، داغ و پرشور در آمریکا نسبت به ایران وجود دارد، به گونه‌ای که سیاست‌های اعمالی درباره ایران از دل این مباحثات متولد می‌شود.

محمدی افزود: گروهی در آمریکا عقیده دارند که استراتژی افزایش خطی فشار به ایران باید رشد پیدا کند، به گونه‌ای که باید به اندازه کافی به ایران فشار آورد تا توان مقاومتی ایران شکسته شود.

وی با بیان اینکه مجموعه جدی از مباحثات ظرف دو سال گذشته در آمریکا به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: افراد متعددی در آمریکا معتقد هستند که استراتژی خطی فشار به ایران لزوما منجر به امتیازدهی روزافزون ایران نخواهد شد.

کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه مقاومت ایران نسبت به بیگانگان به صورت صددرصدی خواهد بود، گفت: همه دعواها بر سر این بوده که باید به ایران فشار آورد تا نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر یابد.

محمدی با اشاره به حوادث سال ۸۸ در ایران گفت: آمریکا از حوادث سال ۸۸ به این نتیجه رسیده است که مقاومت ملی در ایران کاهش یافته و مردم دیگر همراهی پیشین را با حاکمیت ندارند، به گونه‌ای که ایران قادر به گرفتن تصمیم‌های بزرگ در حوزه‌های امنیت ملی نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از سال ۸۹ راهبرد جدیدی را در پیش گرفته‌اند افزود: آمریکا پس از فتنه سال ۸۸ در ایران به ترتیب به گزینه‌های فشار پرداخت.

کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال هدفمندکردن تحریم‌ها بودند، اظهار داشت: آمریکا به دنبال این بود که ذهنیت مردم را به این سمت و سو ببرد که راه حل همه مشکلات در حوزه امنیت ملی است.

محمدی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ به این سو دوران جدیدی از عملیات سایبری، خرابکاری صنعتی و ترور در ایران آغاز شد، اظهار داشت: از سال ۸۹ به این طرف عملیات‌های روانی و رسانه‌ای بر ضد ایران بیشتر شده است.

وی گفت: آمریکایی‌ها مکررا تکرار کرده‌اند که دیگر استراتژی فشار پاسخگو نخواهد بود، مگر اینکه کسانی در ایران باشند که گزینه تغییر راهبرد را مورد نمایندگی قرار دهند، یعنی باید عده‌ای در ایران بگویند که باید تجدیدنظر در امور صورت گیرد.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه اگر تجدید نظرطلبی داخلی نباشد، فشار خارجی به تنهایی موثر نخواهد بود، اضافه کرد: ایران اکنون در وضعیتی قرار دارد که همه مردم به حاکمیت پایبند هستند.

محمدی با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا افزود: تجربه تاریخی ایران نسبت به آمریکا بسیار گرانبها است، به گونه‌ای که برای شکل‌گیری این تجربه تاریخی هزینه‌های بسیاری صرف شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمریکا به بهانه حقوق بشر اقدام به مداخله در ایران می‌کند، گفت: سابقه حقوق بشری آمریکا به غرب بسیار سیاه و تاریک است.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکا راهبرد روشن و به تدریج پخته‌تر شده‌ای را در قبال ایران در پیش گرفته است، افزود: راهبرد آمریکا در قبال ایران هرگز موفق نبوده است، اما برای مطالعه بسیار جالب است.

محمدی با اشاره به اینکه امروزه آمریکا در دوران تاریخی ضعف و انحطاط قرار دارد، گفت: دولت اوباما ظرف ماه‌های گذشته در برخورد با پدیده‌هایی که با امینت ملی این کشور ارتباط دارد، محافظه کار‌تر و ترسو‌تر عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مقامات آمریکا دولت اوباما را تهدیدی برای این کشور ارزیابی می‌کنند، ادامه داد: توان ملی، باور افکار عمومی و توان ماشین جنگی آمریکا دیگر برای مداخلات مستقیم و یکسره کردن بحران‌ها کاهش یافته است.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه امروزه آمریکا از مفهوم مداخله مستقیم می‌ترسد، خاطرنشان کرد: راهبرد آمریکا در قبال خاورمیانه تغییر یافته است، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها دیگر معتقد هستند که باید بازی را به بازیگران منطقه‌ای بسپارند تا خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

محمدی با بیان اینکه امروزه جمهوری اسلامی ایران در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند از آمریکا امتیاز بگیرد، افزود: دشمن در ضعیف‌ترین موقعیت تاریخی خود قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بزرگترین آرزوی آمریکا این است که تهدیداتش نسبت به ایران عملی شود، اظهار داشت: اگر تهدید جواب ندهد آمریکا جرات تهدید نظامی هم پیدا نخواهد کرد.

این کار‌شناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه آمریکا امروزه با افت شدید قدرت ملی مواجه شده است، افزود: توان آمریکا برای جهت دهی به معادلات جهانی کاهش یافته است.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید با ایران که به پای توافقنامه‌های بین‌المللی نشسته با احترام صحبت کنند، گفت: آمریکا نباید ملت ایران را تهدید کند.

وی با اشاره به حجم تهدیدات مقام‌های آمریکا بعد از توافقنامه ژنو ادامه داد: حجم تهدیدات مقامات آمریکایی پس از سوم آذر نسبت به ایران بیشتر شده است.

فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت خصومت آمریکا علیه ایران چیست گفت: آمریکا در ابتدای انقلاب اسلامی ایران به دنبال تغییر استراتژی بوده است، به گونه‌ای که دعوا میان نخبگان سیاست خارجی آمریکا بر سر تاکتیک‌های برخورد با ایران است.

ایزدی با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی در روش رسیدن به هدف نسبت به ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند گفت: افرادی که مخالف اوباما هستند معتقدند که حکومت ایران را می‌توانند با فشار بیشتر تغییر دهند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها درصدد هستند تا سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را کم کنند خاطرنشان کرد: در آمریکا هدف رهبران این کشور ساقط کردن حکومت ایران است، به گونه‌ای که روش‌ها میان نخبگان در خصوص ایران تفاوت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اوباما معتقد به در پیش گرفتن روش جدید است، گفت: اوباما معتقد است که شاید بتواند ایران را عوض کند.

ایزدی با اشاره به نظریه‌ای که در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد، ادامه داد: این نظریه مشهور آمریکا کشور‌ها را به دو گروه دشمن و همراه تقسیم کرده است، به طوری که اوباما معتقد است که شاید ایران را از کشوری که با آن مدام در حال دعوا هستند به کشور همراه تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه اوباما معتقد است که باید در منطقه خاورمیانه میان شیعه و سنی درگیری ایجاد شود، ادامه داد: اوباما درصدد است تا از این طریق به اهداف خود برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا سیاست خصمانه‌ای را در قبال ایران پیش گرفته است، افزود: میزان بی‌اعتمادی ایران نسبت به آمریکا مدام در حال افزایش است.

ایزدی با اشاره به لحن بی‌ادبانه مقامات آمریکایی نسبت به ایران خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته کری و شرمن لحن بی‌ادبانه‌ای را نسبت به ایران داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به بهانه حقوق بشر و دموکراسی اقدام به مداخله در سایر کشور‌ها می‌کند، گفت: آمریکا در عمل نشان داده که در ضدیت با حقوق بشر پیش قراول است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکا از غیر دمکراتیک‌ترین کشورهای منطقه غرب آسیا همچون عربستان سعودی دفاع می‌کند، اظهار داشت: ایران کشوری با قدمت چند هزار ساله است به طوری که هیچ وقت تابع تهدید کشوری که عمرش به ۳۰۰ سال هم نمی‌رسد قرار نخواهد گرفت.

ایزدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمریکا در عمل از گزینه‌هایی استفاده می‌کند که تاثیری ندارد افزود: بحث گزینه نظامی آمریکا در خصوص ایران بیشتر جنبه عملیات روانی دارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به خوبی از توان نظامی ایران مطلع است، خاطرنشان کرد: رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا طی برنامه‌ای در خصوص حمله آمریکا به ایران گفت که اگر این امر صورت گیرد، ایرانیان کشتی‌های ما را غرق می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رابرت گیتس به خوبی با قدرت ایران آشنا است، افزود: در حال حاضر در آمریکا کسی از ضعیف بودن قدرت نظامی ایران صحبت نمی‌کند، زیرا آن‌ها به خوبی می‌دانند که ایران در حوزه نظامی قدرتمند است.

ایزدی با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی و مردم ایران هدف اصلی آمریکا است، اظهار داشت: هدف از اعمال تحریم‌های ایران اعمال فشار به مردم است تا آن‌ها دولت را تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا از تهدید گره زدن معیشت مردم به مباحث خارجی است، گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت توجه به درون است، به طوری که دولت بحث بهبود اقتصادی را در دستور کار قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جنگ و دعوا در آمریکا در خصوص ایران درباره مسائل هسته‌ای نیست، تصریح کرد: آمریکا به دنبال ایجاد فشار بیشتر به مردم ایران است تا از طریق مردم بتواند به دولت فشار ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *