دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۱

شگفتی جشنواره فیلم فجر

پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 342279
در پنجمین برنامه «سودای سیمرغ» فیلم نرگس آبیار به عنوان شگفتی جشنواره قلمداد شد. فیلمی که کم بهره از پول، ستاره و جذابیت‌های تحمیلی توانست حال و هوای جشنواره را عوض کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «سودای سیمرغ»، در بخشی از برنامه شب گذشته خود٬ ۱۶ بهمن ماه که بطور زنده از محل برگزاری سی ‌و دومین برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد روی موج رادیو گفتگو پخش می شد با مرتضی عباسعلی میرزایی، پژمان کرمی، مهدی انصاری و محمدرضا شهیدی فر گفتگو کرد.

در ابتدای برنامه و در بخش «نقد و گفتگو» پژمان کریمی میهمان برنامه «سودای سیمرغ» بود. این منتقد سینما درباره فیلم های اکران شده در روز پنجم جشنواره گفت: امیدوارم از دوره های بعدی شاهد باشیم دهه فجر ما در حیطه و عرصه های گوناگون متناسب و هم پوشان با عنوان جشنواره باشد.

وی با اشاره به شرکت ۶ فیلم در زمینه دفاع مقدس در جشنواره سی و دوم گفت: یکی از این فیلم ها «شیار ۱۴۳»، فیلم بسیار زیبایی بود. من انتظار دیدن فیلمی با این کیفیت را نداشتم. فیلم داستانِ انتظار یک مادر است برای دیدن فرزند شهیدش که سال ها در انتظار او بوده است. بخصوص صحنه در آغوش گرفتن کفن فرزند شهیدش که دو وجب بیشتر نیست و تناسب این صحنه با لحظه ای که نوزادش را در آغوش می کشد، بسیار تکان دهنده است و از بسیاری از مخاطبان گریه گرفت.

«شیار ۱۴۳» یکی از مصادیق ناب سینمای دفاع مقدس است

کریمی با اشاره به قدرت قلم فیلمنامه در «شیار ۱۴۳» گفت: این ناشی از هنر خانم آبیار در داستان نویسی است. این فیلم فضای قابل لمس، باورپذیر، بدون قهرمان پردازی، با شخصیت های ساده و در دسترس و یکی از مصادیق ناب سینمای دفاع مقدس بود. فیلم توانست حتی کسانی را که از حیث ایدئولوژیک نیز با ما زاویه دارند را تحت تاثیر قرار دهد.

شیار نشان داد که با پول کم و بدون ستاره ها می توان همه را مبهوت خود کرد

وی با اشاره به استفاده کم از موسیقی در فیلم گفت: یکی از شاخص های ارزیابی یک فیلمی که به دل می نشیند و شما را همراه می کند این است که ابزارهایی که به جذابیت کار کمک می کند و به نوعی تحمیلی هستند کم استفاده شوند. این چیزی است که ما در شیار ۱۴۳ دیدیم. شیار نشان داد که با پول کم و بدون بهره از ستاره های سینما می توان همه را مبهوت خود کرد.

حسینی: «چ» و «رستاخیز» نوید شروع سینمای جهانی ایران

در ادامه سیدبشیر حسینی، استاد دانشگاه و کارشناس برنامه درباره سینمای جهانی بیان داشت: به نظر می رسد ما امروز در نقطه عطفی هستیم که سینمای ایران می خواهد خود را از مخاطب ایرانی درنوردد و به بازار جهانی رود. از طرفی امروز فیلم «رستاخیز» را دیدیم که اشاره به داستان زندگی حضرت اباعبدالله دارد، «چ» را دیروز دیدیم با داستان زندگی شهید مصطفی چمران و فیلم «محمد(ص)» ساخته مجید مجیدی در سال آینده قرار است به نمایش درآید. این‌ها آرام آرام نوید این را دارد که سینمای ایران خود را به جهان دیکته کند. نمونه اش فیلم «رستاخیز» که قرار است با سه عنوان مختلف در سه بازار کشورهای عربی زبان، انگلیسی زبان و فارسی زبان حضور یابد.

همچنین در ادامه برنامه مهدی انصاری، منتقد سینما، میهمان ویژه برنامه «سودای سیمرغ» بود. وی درهمین خصوص بیان داشت: یکی از الزامات مهم ورود به بازار جهانی این است که از همان ابتدا فیلم با نگاه جهانی تولید شود. یکی از نکات فیلم «رستاخیز» همین بود که با زیرنویس انگلیسی پخش گردید. اگر قرار است با زبان جهانی صحبت کنیم باید بیان ما قابل فهم برای همگان باشد.

عباسعلی میرزایی: از تماشای «شیار۱۴۳» متعجب شدم

مرتضی عباسعلی میرزایی، میهمان دیگر «سودای سیمرغ» درباره فیلم «شیار ۱۴۳» سخن گفت. وی با ابراز تعجب و خرسندی از تماشای این فیلم عنوان کرد: تعجب بخاطر این بود که از خانم نرگس آبیار انتظار چنین فیلمی را نداشتم. چرا که فیلم گذشته ایشان را به هیچ وجه دوست نداشتم. اما امروز بسیار بسیار لذت بردم.

این فیلمساز دفاع مقدس در ادامه افزود: در تمام لحظه تماشای فیلم اشک ریختم. خیلی خوشحالم که کسی این فیلم را درباره خانواده شهدا ساخته که این فضا را کاملا لمس کرده و خود از نویسندگان و پژوهشگران این عرصه بوده است.

شهیدی فر: درویش یکی از طلایه داران سینمای استاندارد ایران است

در انتهای برنامه محمدرضا شهیدی فر کارشناس انتهایی برنامه درخصوص فیلم «رستاخیز» ساخته محمدرضا درویش بیان داشت: این یکی از بهترین فیلم های تکنیکی بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود. آقای درویش تکنیک های انحصاری خاص خود را دارند. آن چیزی که این سالها به عنوان سینمای استاندارد از آن یاد می کنیم، یکی از طلایه دارانش خود آقای درویش هستند.

وی در ادامه افزود: آن چیزی که از فیلم برمی آید این است که آقای درویش به شدت متوجه تماشاگر غیرایرانی، غیرشیعی و حتی غیرمسلمان فیلم بودند. نحوه انتخاب و چینش قصه ها این موضوع را نشان می دهد.

وی انتخاب نوع تدوین، موسیقی، بازیگران و نام فیلم را دلیل این مدعا عنوان کرد و گفت: نام نسخه انگلیسی فیلم یعنی «حسین آنکه گفت نه!» همین موضوع را نشان می دهد. این تلاش قابل تقدیری است. بازی بسیار خوب بابک حمیدیان در اینجا نیز مانند «چ» بسیار مشهود بود.

شهیدی فر: شیار بهترین فیلم جشنواره تاکنون بود

وی در ادامه درباره فیلم «شیار ۱۴۳» گفت: به نظرم بهترین فیلم جشنواره تا اینجا فیلم «شیار ۱۴۳» بوده است. بازی خوب خانم مریلا زارعی نیز مشهود بود. بازی خوبی که از دل ایشان بر می آید و یک تنه بار فیلم را بر دوش کشیدند. هرچند فیلم در ابتدا ریتم کندی داشت و تا درگیر قصه ها و آدمهای فیلم شویم طول می کشد، اما وقتی این قلاب از جانب فیلم در قلب شما گیر می کند، دیگر تکان نمی خورید.

«سودای سیمرغ» برنامه ای رادیویی است که به مناسبت برگزاری سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هر شب رأس ساعت ۱۸ از رادیو گفتگو موج ۱۰۳.۰۵ مگاهرتز پخش می گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *