پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

صالحی: متاسفم شعر و داستان برگزیده ندارد

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 341877
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیده نشدن کتاب‌هایی در بخش داستان و شعر در جایزه کتاب سال اظهار تأسف کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست خبری سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی و نجف‌قلی حبیبی دبیر جایزه کتاب سال در سرای اهل قلم برگزار شد.

بر اساس این گزارش سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: کتاب سال یکی از قدیمی‌ترین اتفاق فرهنگی کشور ماست، شاید اتفاق فرهنگی به سابقه‌ای چون کتاب سال نداشته باشیم.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ سال این اتفاق در کشور ما برگزار شده و دارای سابقه است، از سال ۱۳۳۲ که این اتفاق کار خود را آغاز کرد تا به امروز یعنی سال ۱۳۹۲ که این جایزه را در شرف برگزاری هستیم حدود ۶۰ سالی می‌شود که این اتفاق فرهنگی برگزار می‌شود. سه یا چهار سال در زمان انقلاب وقفه در برگزاری آن افتاد، اما برگزاری ممتد این جایزه از جایگاه کتاب در افق فرهنگی ایران حکایت دارد زیرا در یک درازنای فرهنگی ۶۰ ساله این اتفاق مورد احترام و حرمت اصحاب فرهنگ قرار گرفته است، برگزاری این جایزه را در آغازین ماه‌های دولت تدبیر وامیدبه فال نیک می‌گیریم چرا که شاهد برپایی چنین رویداد بزرگ فرهنگی هستیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه اعضای هیأت علمی جایزه کتاب سال تغییر کرده، اما به مانند نام داوران هرگز اعلام نشد و این گمان را ایجاد کرده که این جایزه پشت درهای بسته برگزار می‌شود، گفت: طبعا انسان مسئول چیزی است که خود آغازش می‌کند و یا در روند آن تصمیم‌گیرنده است، اما بازنگری و نوسازی‌های روبه پیشرفت در آن صورت خواهد گرفت زیرا این جایزه از دل جایزه کتاب فصل خارج می‌شود.

صالحی توضیح داد: پس از اینکه کار را به دست گرفتیم بیش از نیمی از راه و حدود ۷۰ درصد مسیر تا دی‌ماه طی شده بود و ما تنها در ۲۰ درصد باقیمانده می‌توانستیم اثرگذار باشیم، اما این سخنان منوط به گذشته غلط نیست، اینکه تیم ما ی یعنی معاونت فرهنگی از کجا باید مسئول باشد و چگونه باید عمل کند دو راه را فرارو می‌دیدیم. نخستین که گذشته را کم‌ لن یکن تلقی کنیم و بگوییم جایزه کتاب سال را امسال برگزار نمی‌کنیم. اما راه دوم این بود که به جایگاه علمی هیأت داوران احترام گذاشته و مسیر را ادامه دهیم. با این نوع نگاه خدمت آقای شجاعی و اوجبی رسیده و جلساتی برگزار کردیم که چطور می توانیم یک گام به جلو حرکت کنیم، در این اتفاق چند نکته مطرح بود یک نکته در فرصت باقیمانده تغییر داوران بود با این نگاه که ترکیب جدیدی را داشته باشیم و این می‌توانست یک تزریق هیأت داوران جدید به گروه‌ها قبلی باشد. بنده بر این مهم تاکید داشتم در این صورت با نگاه و سلایق مختلف افرادی را به ترکیب اضافه می‌کردیم. گام دیگر بحث دبیری کتاب سال بود زیرا بخشی از اعتمادسازی‌های جامعه علمی به این است که افراد ورودکننده و دبیران، اعتماد جامعه علمی را به خود جلب کنند که در این صورت نگاه سلیقه‌ای، جناحی حتی خط‌بازی دخیل نخواهد بود این نکته اطمینان بخش است که در نهایت به آقای «نجفقلی حبیبی» رسیدیم.

صالحی تصریح کرد: در فرصت دو ماهه آبان تا دی کل مسیر طی شده از سوی ما صورت گرفت. در مسیر داوری اسامی هیأت علمی که باید داوری نهایی را انجام دهد مطرح شد، اما چون فرآیند از گذشته بود دستمان باز نبود. نمی‌گویم هیأت علمی مطلوب است ولی طبیعتا نمی توانست هیأت علمی پایانی در یک فرآیند تعریف شده‌تر و ایجاد اعتمادساز دیده شود اما تلاش شد این هیأت علمی توسط اقای اوجبی اعلام شود و باید بگویم در معرفی این هیأت توصیه وزارتی در معیارها و اسامی افراد مطرح نشد.

وی در ادامه پیرامون جایزه‌های دولتی توضیح داد: نمی‌توان جایزه‌های دولتی را کاملا قطع کرد، اما باید مسیر آن در راستای اعتمادسازی پیش رود تا جامعه علمی به آن اعتماد کند. ما باید این طریق را طی کنیم که حداقل بخش اعظم جامعه علمی احساس رضایت کند. البته قبول دارم که اختلافات جدی داشته و داریم اما باید برطرف شود و ان‌شاءالله در سال آینده یک فرآیند اعتمادساز ایجاد کنیم تا همگان بدانند پشت پستوهای بسته بی‌اطلاع دیگران اتفاقی نمی‌افتد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه برگزیده نشدن هیچ کتابی در حوزه ادبیات داستانی و شعر آن هم در جایزه کتاب سال شبهاتی ایجاد می کند آیا بهتر نیست برای یک بار هم که شده معیارهای داوری را بیان کنید تصریح کرد: ادبیات دغدغه مهمی است من هم متاثر و متاسف هستم از اینکه کشوری که یکی از مزیت‌های هویتی و تاریخی‌اش ادبیات است چرا با اینگونه پدیده‌ها مواجه می‌شود باید بدانیم مشکل در کجاست، ما بد داوری می‌کنیم یا در بیرون شرایط مطلوب نیست. هرچه که پاسخ باشد باید این مهم دنبال شده و به صورت جدی پیگیری کنیم اما آنچه اتفاق افتاده متاثر کننده است.

وی در ادامه اینکه برخی‌ها عدم معرفی برگزیده را شرایط بد مالی و نداشتن بودجه جهت تامین هدایای سنگین جایزه می‌دانند ابراز داشت: ما متهم می‌شویم که چون وزارت ارشاد منابع مالی اندک و محدودی دارد بر این اساس است که برگزیدگان را معرفی نمی‌کند و یا تعدادشان اندک است ولی به یقین می‌گویم که در صورت برگزیده داشتن منابع مالی‌مان را تامین می‌کنیم و در صورت نیاز از زیر زمین هم باشد تهیه خواهیم کرد و متاسفانه در حوزه ادبیات داستانی و شعر کتابی در این حوزه از نظر داوران به عنوان برگزیده معرفی نشده است.

وی در ادامه اطمینان خاطر داد تا زمانی که بنده مسئول باشم شاهد اتفاقاتی نظیر برگزیده شدن کتابی از سوی هیأت داوران وعدم معرفی آن از سوی برگزارکنندگان نخواهیم بود و سپس گفت: جریان علمی کتاب سال باید کاملا فارغ از نظر و اظهارنظر مدیران اداری باشد در این دو سه ماه نوع مناسبات آن و چگونگی آن را افراد و مدیران می‌توانند شهادت دهند. تاکید می‌کنم که جریان علمی باید از جریان مدیریتی فاصله داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *