کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقاضای عجیب نوبخت از کوچک زاده

14 بهمن 1392 ساعت 13:40

نوبخت در مجلس از کوچک زاده تقاضا کرد که انتقادهایش را به جای طرح علنی، در گوشی او بگوید


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس نسبت به سخنان محمدباقر نوبخت در مورد تامین اعتبار سبد کالایی واکنش نشان داد و گفت: معلوم نیست آقای نوبخت با کدام مجوز در جلسه ای که برای دفاع از لایحه بودجه تشریف آورده اند، جواب تذکر نماینده را می دهد.

وی ادامه داد: ثانیا آقای نوبخت فرمودند که "چه لزومی داشت که از تریبون مجلس مطرح شود و می آمدید در گوش بنده می گفتید". برادر عزیز من شما یک تصمیمی گرفتید که کشور را دچار هیجان کرده و بنده به دو بخش این تصمیم معترض بودم.

در این هنگام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت با قطع سخنان کوچک زاده از وی خواست تا سخنانش شرایط بیان تذکر ماده ۷۹ برای فرد دیگری را ایجاد نکند.

وی افزود: درست است که ما در آیین نامه داخلی مجلس برای نمایندگان دولت ماده ۷۹ را قائل نشدیم، اما شما هم طوری صحبت نکنید که به کسی تعرضی شود.

کوچک زاده در ادامه سخنان خود گفت: آقای نوبخت، شما که می گویید بیایید به من خصوصی بگویید، من باید بگویم تذکر بنده قبل از صحبت شما در مورد مسئله ای بود که همه کشور متوجه آن شده اند. پس چطور یک نماینده این موضوع را در خفا به شما بگوید؟ همچنین شما چرا نیامدید آن سخنان را به شخص بنده بگویید.

وی ادامه داد: بخشی از تذکر من در مورد نحوه تامین منابع این سبد کالایی بود؛ در این بحث منابع، بنده، آقای رحمتی کارشناس دولت را به عنوان حکم قبول دارم و وی بیاید اعلام کند که نکته ای که شما به عنوان تامین منابع سبد کالایی عنوان کردید را قبول دارد یا خیر. اگر وی قبول داشت، من هم از شما قبول می کنم. لذا به گونه ای نباشد که ما یک ردیفی را از داخل بودجه در آوریم و بگوییم که از این ردیف پول را داده ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بخش دیگری از تذکر بنده در مورد نحوه توزیع سبد کالا بود، گفت: در روز شنبه ۵۰ نفر از کارگران دانشگاه در کلاس بنده آمدند و گفتند آقای دکتر چرا به ما سبد کالا نمی دهید در حالی که به حساب همه اساتید وجه سبد کالا واریز شده است. بنده هم به آنها گفتم که از دولت خواهم پرسید.

کوچک زاده بر همین اساس از مسئولین دولتی به خصوص محمدباقر نوبخت خواست تا در این زمینه جواب مردم را بدهند که این چه نحوه توزیع است؟

وی افزود: این چه طریقی برای توزیع سبد کالا است که افرادی که دستشان به دهانشان می رسد مشمول این سبد شده اند، اما بسیاری از کسانی که قشر محروم محسوب می‌شوند و کشاورز یا روستایی یا کارگر هستند از دریافت سبد کالا محروم شدند؟ بنابراین این نحوه توزیع شایسته دولتی که مدعی تدبیر است، نبود.

این نماینده مجلس در ادامه خطاب به نوبخت گفت: اگر آن ردیفی که شما گفتید، درست باشد، باید بگویم این خزانه که به قول دولتی ها خالی بود! آقای مصباحی مقدم می فرماید که هزار میلیارد تومان هزینه این سبدهای کالایی از کجا آمد؟ من گزارشاتی که وزیر اقتصاد دولت شما در هفته های گذشته داده است، نگاه کردم و دیدم که همه آنها منفی بود.

کوچک زاده با اشاره به سخنان محمد قسیم عثمانی مبنی بر اینکه ارائه سبد کالایی در گذشته هم بوده و در دولت قبل به نور چشمی ها داده شده بود، گفت: بنده حرفی نداشتم که منبع این سبدهای کالا کجا است، بلکه گفتم که از آقای مصباحی مقدم و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پرسیدم که آیا می دانید از چه محلی تامین شده است و آنها هم جواب منفی دادند. بنابراین آقای عثمانی اگر شما می دانید، پس احتمالا شما نورچشمی هستید که به شما می گویند محل تامین اعتبار سبد کالا کجاست.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: اگر آقای عثمانی دقت می کرد و این جمله را نمی گفت، بهتر بود؛ آقای عثمانی بنده شنیدم که گفتید به یک میلیون نفر بن دادند، اینکه یک میلیون نفر نورچشمی باشد خوب است و ما امید داریم که روزی ۷۰ میلیون نفر نور چشمی باشند. وقتی که می گویند نور چشمی یعنی ۱۰ تا ۵۰ نفر نه اینکه یک یا ۲ و ۳ میلیون نفر.

وی با اشاره به تذکرات پی در پی نمایندگان در مورد نحوه توزیع سبد کالا گفت: در شکل توزیع سبد کالا نگرانی های بسیار زیادی وجود دارد. ما انشاءالله سعی می کنیم در یک فرصتی از دوستان دولت بخواهیم تا در مورد نحوه توزیع سبد کالا توضیح دهد چرا که فکر می کنیم بهتر از این هم می شد که عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: باید رعایت کنیم تا برخی از واژه ها را استفاده نکنیم؛ آقای کوچک زاده در مورد سیاست خارجی کشور پشت تریبون گفت "عزت ملت ایران را فروختند"؛ غلط می کند کسی عزت ملت را بفروشد. مگر کسی می تواند عزت ملت را بفروشد. من هم ممکن است نقدی به توافقنامه ژنو داشته باشم، اما این واژه که عزت ملت را فروختند، درست نیست. مگر مملکت صاحب ندارد که کسی بخواهد این کارها را انجام دهد. لذا از نمایندگان می خواهم که در بیان برخی واژه ها دقت کنند.


کد مطلب: 341617

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/341617/تقاضای-عجیب-نوبخت-کوچک-زاده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com