پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۳
۴۰
لطفا پیام ۲۴ خرداد را دریافت کنید!

چرا دیروز کسی برای کروبی تره هم خرد نکرد؟

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 341572
صف طولانی مردم در مراکز توزیع سبد کالا در میانه برف و سرمای سخت این روزها نشان می دهد که دولت یازدهم رای خود را مدیون شعارهای معیشتی است و مطالبه جریانات افراطی نقشی در رای مردم نداشته است.
چرا دیروز کسی برای کروبی تره هم خرد نکرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز - صادق وفایی: دریافت و تحلیل پیام انتخابات از سوی جریان های سیاسی می تواند نقش موثری در ریل گذاری و تصمیمات آتی جریانات سیاسی داشته باشد. در چند ماه اخیر نیز بسیاری از تحلیلگران تلاش داشتند تا با تامل در آرای حاصله از انتخابات ریاست جمهوری تحلیلی واقع بینانه را به جامعه عرضه کنند که البته به دلیل تفاوت نتیجه انتخابات با پیش بینی سیاستمدارن موجب شد که بازار تحلیل و واکاوی این انتخابات بیش از دوره های گذشته گرم باشد.

تا جایی که «عدم دریافت پیام ۲۴ خرداد» این روزها تیتر طنز برخی رسانه ها شده است.
برخی تحلیل گران و تحلیل سازان در جبهه اصلاحات تلاش داشتند تا اقبال مردم به روحانی را به نام گفتمان اصلاحات سند زده و در تحلیل های خود از رویکرد مثبت ملت نسبت به گفتمان اصلاحات دم بزنند تا زمینه آمادگی روانی برای حضور در انتخابات مجلس دهم را آماده کنند.

بجای نقد این تحلیل و بازگویی دهها نقص و نقض در این آن، تنها رصد اتفاقات دیروز کشور ما را به جوابی منطقی و به دور از سیاست زدگی برای تحلیل نتیجه انتخابات اخیر می رساند.

در هفته گذشته در برخی محافل سیاسی خبر از رفع حصر مهدی کروبی شنیده شد و بالاخره روز گذشته این خبر تایید و کروبی به خانه خودش منتقل شد؛ فردی که چهار سال پیش به دلیل فتنه گری و تحریک عده ای برای مقابله با نظام و رای مردم در حصر بود و خود را یکی از رهبران جنبش قلمداد می کرد.  حسین کروبی در خبری با اعلام اینکه پدرش به منزل خود منتقل شده است، گفت: ایشان ساعاتی پیش به منزل خود در جماران منتقل و مامورین امنیتی هم در طبقه اول ساختمان مستقر شدند.

و دومین خبر دیروز آغاز توزیع سبدکالای دولت در فروشگاههای کشور بود. سبدی شامل یک کیسه برنج(هندی)، یک شانه تخم مرغ، دو عدد مرغ، دو بطری روغن و ۸۰۰ گرم پنیر!

در سال ۸۸ یکی از شعارهای جنبش سبز حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مقابل نظام بود. «موسوی دستگیر بشه، ایران قیامت میشه» «کروبی دستگیر بشه، ایران قیامت میشه» از جمله شعارهایی بود که در حد شعار و حرف باقی ماند و چهارسال پیش در زمانی که نظام با سران داخلی فتنه برخورد کرد، آب از آب تکان نخورد! اما نکته جالب آنکه باخبر آزادی کروبی نیز خبری از آن قیامت نشد!

هرچند که رفع حصر کروبی تیتر اصلی همه رسانه های اصلاح‌طلب بود و توزیع سبدکالا و حواشی تلخ آن در این رسانه ها جایی نداشت اما می شود به روشنی و سادگی دریافت که میان خواسته ها و مطالبات اکثریت قریب به اتفاق جامعه و خواسته های محافل سیاسی و رسانه ای مذکور تفاوت فاحشی وجود دارد.

مهدی کروبی در حالی به خانه اش منتقل شد که نه خبری از تجمع مردم جلوی خانه وی بود و نه صدایی از جشن و پایکوبی به گوش می رسید. مردم دغدغه های مهمتری دارند. دریافت سبد کالا!

صف طولانی مردم در مراکز توزیع سبد کالا در میانه برف و سرمای سخت این روزها نشان می دهد که دولت یازدهم رای خود را مدیون شعارهای معیشتی است و مطالبه جریانات افراطی نقشی در رای مردم نداشته است. طبیعتا یک کیسه برنج(هندی)، یک شانه تخم مرغ، دو عدد مرغ، دو بطری روغن و ۸۰۰ گرم پنیر برای مردم مهمتر از فردی همچون مهدی کروبی یا دیگر سران فتنه 88 است.

به واقع اگر بخواهیم تخیل را کنار گذاشته و به تحلیل «پیام ۲۴ خرداد» برسیم، بدون شک معیشت و امید به بهبود وضعیت اقتصادی جدی ترین مطالبه مردم است. پس به نظر می‌رسد دولت محترم نیز باید به گواه این نظرسنجی حضوری که دیروز در همه شهرهای کشور برگزار شد، بجای تلاش برای کسب نظر برخی سیاسیون افراطی؛ بیش از پیش برای تحقق مطالبه اقتصادی مردم تلاش و برنامه ریزی کارشناسی و البته عاجل کند تا بتواند پاسخی شایسته به اعتماد مردم داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا اینا فقط با این کارشون می خوان مردم رو تحقیر کنن
سعید
مردم کاملا پیام انتخابات رو درک کردند:

تنها دولتی که با اختلاف 0/7 در صد از ارا انتخاب شد ...
اقای روحانی، انقدر دکترای حقوق از راه دور خود را به رخ مردم نکشید. ...
محمدی
Iran, Islamic Republic of
راستی زرشک یادشان رفته
جوادی
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه 8 سال مهرورزی دولت شما بود که قرار بود نفت رو سر سفره مردم بیاره ولی با اقتصاد کشور کاری کرد که برای چهارتا قلم جنس که سرجمع 60 هزار تومان ارزش داره مردم ساعت ها در سرما توی صف بلرزند.(جهان میدونم منتشر نمی کنی چون به آزادی بیان معتقد نیستی.)
اگر معتقدي جهان به آزادي بيان اعتقاد نداره پس چرا مياي وقت خودت رو هدر ميدي و با ارسال نظرت وقت بقيه رو هم ميگيري
3 سال بعد: دولت مهروز شما کاری رده که ما بعد3 سال و اندی هم نونستیم کاری بکنیم.
4 سال بعد: به ما چه که دولت مهروز شما کاری کرده که ما نتونستیم کاری کنیم. این مردم بیسواد اصلا فرق بین حقوق دان و سرهنگ را نمیدونند. اگه میدونستند که به حقوقدان رو مایوس نمیکردند.
البته در صف نیز این امید باطل میشود
بخدا قسم وقتی مردم رو دیروز تو صف سبد کالا دیدیم خیل یناراحت شدم، بخدا دلم شکست، این حق مردم نبود، مردم کرامت دارن، بزرگوارن، این نبود آیین علوی، این نبود هدف انقلاب اسلامی، درست در سالروز پیروزی انقلاب شور و حال مردم را بردند به سمت سبد کالا... دلم شکست... اشکم جاری شد...
عزیز من
کرامت افراد دست خودشونه
چرا من احساس حقارت نمیکنم
بنده مشمول دریافت هستم و نیاز هم دارم ولی کرامتم اجازه نمیده اینطر تحقیرآمیز برم تو صف واسم واسه شکم
Iran, Islamic Republic of
چرا باید شرایط تکریم این همه تحقیر آمیز باشه که شما از حقت بگذری؟1
سعید
خب این که ناراحت شدی خیلی خوبه . اما یادت باشه وضع معیشتی یه شبه به این روز نمی افته و همچنین یهوئی و یه دفعه هم خوب نمیشه و برای یافتن علت این وضع هم کار سختی نباید انجام بدی و اگه اقدامات دولت گذشته رو یکم بررسی کنی مشکلت حل می شود . از طرفی این دولت هم می تونست مثل دولت قبل پول به حساب مردم بریزه اما اگه یکم به افق دیدت وسعت بدی می بینی که این کار اثر تورمی داره در حالی که توزیع کالا اثر ضد تورمی داره . هر چند که در نحوه ی توزیع و افراد مشمول سبد کالا ایراد های جدی واردهست اما به نظر میرسه جهان خان از چیز دیگه ای ناراحته چون چپ و راست هر اقدام دولت رو میکوبه .
Iran, Islamic Republic of
واقعاً.بله.هیهآت
United States
آقا تو آذربایجان برنج هندی نمیدن برنج هاتایلندیه
Serbia
مگه جز روحانی متشکریم چیز دیگه ای هم بود !!!
تروخدا بگید منم عقب نمونم !
هاشم
Iran, Islamic Republic of
یکی ازدوستام کارمند دولت هستش . میگفت یک هفته هست اقلام رو اوردن فروشگاهشون گفتن دولت گفته نگه دارید یکجا پخش کنید تا بار روانی داشته باشه مردم درک کنن دولت بفکرشون هست . با این صف گدایی واقعا تدبیر دولت تحصیل کردها رو فهمیدیم . صد رحمت به احمدی نزاد حداقل پولش رو میداد خودمون تصمیم میگرفتیم چی بخریم باهاش .نه اینکه مثل دوره جنگ صف کوپونی تشکیل بدیم
سعید
دادن وجه نقد اثر تورمی داره دوست عزیز.
نه اینکه الان تورم نزدیک صفره باید نقدینگی توی جامعه رو یکم تشدید کرد؟؟؟؟؟؟
اما دادن کالا اثر ضد تورمی داره . هر چند کار دولت سخت تر میشه و مردم شریف و عزیز هم به زحمت می افتند .
امیدوارم اگه بخاد این کار ادامه پیدا کنه یک مسیر مشخص برای انجام این کار در نظر گرفته بشه که نه تبعیض توش باشه و هم ارائه ی خدمات عزت مردم را تحت تاثیر قرار ندهد .
سحر
چقدر فلسفه میبافی اقا سعید....یه کلمه دولت بیپوله همین برادر من
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اینا که میگفتند احمدی نژاد پوپولیستی هستش؟
پس چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟
این گدا پروریه ؟ یا به همه یکسان خدمت کردن؟؟؟؟
سعید
برای این که بفهمی اقدامات دولت قبل پوپولیستی بود یا نه یه نگاه به زمان ارائه خدماتی که دولت انجام میداد بنداز بعد میفهمی که بود یا نه .
این که اقدام این دولت هم با تاسی از دولت گذشته باشد بعید نیست .
Serbia
حالا بخونید گردونه سانتریفیوژپر !!
گردونه زندگی رو هی بچرخون بچرخون!!!
واقعا کروبی آزاد شد؟متاسفم
United States
تو چه زود باورى ؛ مرد حسابى جهان خالى بسته كجاى كارى؟ به بقيه سايتهاى خبرى هم يه سرى بزن تا اعتمادت به جهان بيشتر بشه !
کروبی ازاد شد...
United States
چرا
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقاي وفايي من به مقالات شما علاقه دارم، اما اين بي مغزترين تحليلي بود كه از شما خوندم( البته با عذرخواهي) اولا كه كروبي رفع حصر نشده فقط مكان نگهداريش تغيير كرده و همچنان محدوديت ها و شرايط امنيتي به شكل سابقه و دوما بقيه كانديدا شعارهاي معيشتي نداشتن؟ خوب ميدونيد كه شعارهاي معيشتي در وعده هاي ساير كانديدها بيشتر از روحاني هم بود، لطف كنيد با اين تحليل هاي سطي خوراك رسانه هاي اصلاحاتي رو فراهم نكنيد، لطف كنيد اينقدر باعث نشيد كه بي سواد خونده بشيم
با تشكر
کروبی هنوز حصر است چه فرقی می کند کجا هم این است که حصر است
سحر
به نظر من مکان حصرش هم لندنه....
امیرحسینی
مرحبا صادق نیکو... احسنت
seyed
کجاس اقای هاشمی که بگه این کار دولت گدا پروریه؟!!!
به نظرمن يكي از تاثير گذاران در فتنه سال 88 ... بوده و هست كه هنوز دست از اين موضوع بر نداشته و ذهن مردم را ....
محمد
این... انقدر مردم را بدبخت و فقیر کرد که سبد کالا ....
محمد
United States
لعنت....
مطمین باشید سبد کالا...هم برای مردم مهم تر است
Iran, Islamic Republic of
اونایی که به خاطر معیشت به این اقا رای دادند حالا حالاها مونده تا بفهمند به چه ...... رای داند و بفهمند که به کجاشون خورده .
Iran, Islamic Republic of
خونه بشین شبکه پویا نگاه کن حالشو ببر تورا چه به سیاست مهدی جون
Iran, Islamic Republic of
شما مغزتون تليته تليت ...شايد مردم رو هالو يا عوام فرض ميكنيد براتون متاسفم جهان واونهايي كه اين تحليلهارد لز جامعه دارند..وقت كرديد يه چند كلاس اكابر تشريف ببريد يكم سواد ياد بگيريد
Iran, Islamic Republic of
دروغ پراکنی نکنید دیروز سخنگوی قوه خبر رفع حصر شیخ را تکذیب کرد
حسین
Iran, Islamic Republic of
این هم ازاصلاح طلبان
اقای احمدی نژاد حداقل حفظ ابرومیکرد
این یکی شوطه
Iran, Islamic Republic of
مردم از طرف ایت الله کروبی جواب شما را دادند ....
بهمن کشاورز
این حرفها همش کشکه روحانی احمددی نژاد اصلاح طلب اصولگرا و ...... فقط خدا سایه اقای خامنهای رو از سر ما کم نکنه اگر خحدای نکرده نبود وجود نازنین ایشون ما الان بد تر عراق و سوریه و .....بودیم برای سلامتی وجود نازنینشان صلوات