جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
در صورت توافق بر سر قیمت صورت می‌گیرد؛

افزایش ۲ برابری واردات گاز ترکیه از ایران

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 340891
وزیر انرژی ترکیه از پیشنهاد ایران برای افزایش صادرات گاز به این کشور خبر داد و گفت: در صورت توافق دو کشور در مورد قیمت، ترکیه ممکن است میزان گاز وارداتی از ایران را به ۲ برابر افزایش دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وزیر انرژی ترکیه یک روز پس از بازگشت از سفر به ایران گفت، در صورت توافق دو کشور در مورد قیمت گاز، ترکیه ممکن است میزان گاز وارداتی از ایران را به ۲ برابر افزایش دهد.

تانر ییلدیز که در مصاحبه با رویترز سخن می گفت افزود: خرید گاز از ایران یکی از موضوعات محوری سفر اردوغان به تهران بوده است.

وی در عین حال افزود دو طرف همچنان در مورد قیمت گاز با یکدیگر اختلاف دارند.

ییلدیز در ادامه گفت: «ما در مورد چگونگی افزایش واردات گاز به سطح ۲۰ میلیارد متر مکعب و مکانیسم های قیمتی مورد نیاز برای این افزایش گفت و گو کردیم.»

وی اضافه کرد ترکیه بر کاهش قیمت گاز ایران تاکید کرده است.

به گفته وزیر انرژی ترکیه، ایران پیشنهاد کرده که گاز بیشتری به ترکیه صادر کند و این پیشنهاد در حال بررسی است.

وی افزود: قیمت پیشنهادی آنها در این مرحله رضایت بخش نیست.واضح است که بدون توافق بر سر قیمت، ما نمی توانیم چنین قراردادی را امضا کنیم. تیم های ما به کار بر روی این موضوع ادامه می دهند.

ترکیه از مدتها قبل مدعی شده است که قیمت گاز ایران بسیار بالاست. شرکت دولتی بوتاس ترکیه در سال ۲۰۱۲، دعوایی را در مورد قیمت گاز ایران در یک دادگاه داوری بین المللی مطرح کرد که این دعوا در حال رسیدگی است.

ترکیه تقریبا تمام گاز مورد نیاز خود را از خارج تامین می کند و پیش بینی می شود که میزان واردات گاز این کشور در طی سال جاری میلادی به ۵۲ میلیارد دلار برسد. هزینه ۶۰ میلیارد دلاری ترکیه بابت واردات انرژی یک از مهمترین عوامل افزایش کسری حساب ترکیه و تضعیف اقتصاد این کشور به شمار می رود.

ییلدیز بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «ما همچنین در مورد یک سیستم معامله تهاتری با ایران گفت و گو کردیم که بر اساس آن می توانیم کالاهای مختلف را در مقابل واردات انرژی به ایران صادر کنیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *