پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳۷
۹۰

داستان ما و کدخدایی که نمی‌خواست فرفره بسازیم

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۲۵
کد مطلب: 339512
گفت: «قرار شده روروک را خراب کنیم اما فرفره دستمان باشد. آنها هم تخم‌مرغمان را بخرند و هم کمی آب بدهند.» بابابزرگ گفت: «کدخدا سر حرفش نمی‌ماند.» عمو حسن گفت: «قول داده که بماند. ما فرزندان شماییم. حواسمان هست!»
داستان ما و کدخدایی که نمی‌خواست فرفره بسازیم
جهان نيوز - محمد سرشار: ما فرفره نداشتیم. بچه‌های کدخدا داشتند اما همبازی ما نبودند که دست ما بدهند. مسعود و مجید نقشه‌اش را کشیدند و مصطفی بند و بساطش را جور کرد. ما که فرفره‌دار شدیم، لبخند نشست روی لبهای بابابزرگ. گفت: «دیدید می‌شود، می‌توانید!»

از ترس بچه‌های کدخدا، داخل خانه فرفره بازی می‌کردیم. مبادا ببینند و به تریج قبایشان بربخورد. اما خبرها زود در دهکده ما می‌پیچید.

خبر که به گوش کدخدا رسید، داغ کرد. گفت: «بیخود کرده‌اند. بچه رعیت را چه به فرفره بازی.» و گیوه‌اش را ورکشیده بود و آمده بود پیش عمو محمد به آبروریزی. (بعداً شنیدیم که همان روز، کدخدا دم گوش میرآب گفته: «این اول کارشان است. فردا همین فرفره می‌شود روروک و پس فردا چرخ چاه.» بیشتر موتورپمپ‌های آب ده، مال کدخدا بود.)

عمو محمد که صدایمان کرد، فهمیدیم کار از کار گذشته. فرفره را برداشت و گذاشت داخل گنجه. درش را قفل کرد و کلیدش را داد دست بچه‌های کدخدا. که خیالشان راحت باشد از نبودن فرفره.
رفتیم پیش بابابزرگ با لب و لوچه آویزان. فهمید گرفتگی حالمان را. عموها را صدا زد. به عمو محمد گفت: «خودت کلید را دست کدخدا دادی و خودت پس می‌گیری.»

عمو محمد مرد این حرفها نبود. همه‌مان می‌دانستیم. بابابزرگ گفت: «بروید و قفل گنجه را بشکنید.» عمو محمود گفت: «کی برایتان فرفره خرید؟ کدخدا؟!» گفتیم: «نه عمو جان! خودتان که می‌دانید، خودمان ساختیم!» گفت: «دیگر بلد نیستید بسازید؟» گفتیم: «چرا!» گفت: «بهترش را بسازید.» و رفت در خانه کدخدا به داد و بیداد. صدای بگومگویشان ده را برداشت. این وسط ما، قفل گنجه را شکستیم و بهترش را ساختیم.

بچه‌های کدخدا فهمیدند. کدخدا گر گرفت. داد زد: «یا فرفره یا حق آب!» و به میرآب گفت که آب را روی زمینهای همه‌مان ببندد. کار سخت شد. عموها از هزار راه ندیده و نشنیده، آب می‌آوردند سر زمین. که کشتمان از بی‌آبی نسوزد.

مسعود را گرفتند و کتک زدند. زورمان آمد. مجید به تلافی‌اش، روروک ساخت. کدخدا گفت که گندم و تخم‌مرغ هم ازمان نخرند. مجید و مصطفی را هم گرفتند و زدند. صدای عمو محمود، هنوز بلند بود اما گوشه و کنایه‌ها شروع شد.

عمو حسن جمعمان کرد و گفت: «این جور نمی‌شود. هم فرفره شما باید بچرخد و هم زندگی ما.» از بابابزرگ رخصت گرفت و قرار شد برود و با خود کدخدا حرف بزند. وقتی که برگشت، خوشحال بود.

گفت: «قرار شده روروک را خراب کنیم اما فرفره دستمان باشد. آنها هم تخم‌مرغمان را بخرند و هم کمی آب بدهند.» بابابزرگ گفت: «کدخدا سر حرفش نمی‌ماند.» عمو حسن گفت: «قول داده که بماند. ما فرزندان شماییم. حواسمان هست!»

بچه‌های کدخدا آمدند و روروک را، جلوی چشمهای خیس ما، خراب کردند. عموحسن آمد و فرفره را گذاشت پیش دستمان و رفت که با کدخدا قرار و مدار بگذارد. دل و دماغی نداشتیم برای چرخاندن فرفره. مهدی گفت: «وقت زانو بغل کردن نیست. باید چرخ چاه بسازیم. کدخدا از امروز ما می‌ترسید نه دیروز فرفره و روروک ساختن‌مان.» بابابزرگ لبخند زد.

عمو حسن هر روز با کدخدا کلنجار می‌رفت. یک روز خوشحال بود و یک روز از نامردی کدخدا می‌گفت. ما می‌شنیدیم و بهش «خدا قوت» می‌گفتیم. بچه‌ها داشتند بالای پشت بام یواشکی چرخ چاه می‌ساختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واقعا شما حالتون خيلي خراب شده معلومه از 24 خرداد به اينور به لطف خدا مشاعر و تعادلتونو كاملا از دست داديد اين شر و ور و اراجيف چيه؟كدخدا، بابابزرگ، عمو حسن؟ الان حداقل سطح تحصيلات در كشور ما شده ليسانس و فوق ليسانس، اونوقت شما اين مزخرفات رو واسه كي نوشتيد؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
خب تو ام بیگیر به هم برو یه مدرکی از یه ده کوره ای بگیر که برسی به "حداقل سطح تحصیلات کشور" تا بتونی بفهمی این چیزارو!
داغ نکن برادر (یا خواهر). حقیقته متاسفانه...
واسه شما نوشتیم که با لا اقل زبان بچه گانه بفهمی ما که هرچی با زبان علم و سیاست و کیاست گفتیم که این راهش نیست گفتید نه نطنز تعطیل بشه تا سبد غذایی بیاد تو سفره !!!!تا هی نگویید ما از گرسنگی مردیم
یکی از شمها
باسلام
از لیسانسه ها وفوق لیسانسه ها کمک بگیر متوجه میشوی !!!!!!!!!!!!!!!!!
امين
وقتي در منطق بسته ميشه در ناسزا و توهين باز ميشه.
اینها برای فهمیدن بچه ها بود شما برو دنبال کار خودت تا کدخدا از دستت دلخور نشده!
United States
کدخدا انتقاد پذیر هم هست؟؟؟آیا؟
United States
خدا بخیر بگذرونه
سرور
عمو محمد مرد این حرفها نبود.فهمیدی عزیز!
United Kingdom
کدخدا همونیه که عمو حسن میگفت باید به جای بقیه با اون صحبت کنیم اما حالا میگه تفسیرهاشو قبول نداریم. بابا بزرگ قبلا به همه گفت کدخدا عهد وپیمان سرش نمیشه اما عمو حسن تازه داره یادش میاد که یکبار دیگه هم قبلاً زیر قولش زده بود
غیور
پیام 24 خرداد بی ادبی نسبت به بیان حقایق مرتبط با افتخارات ملت ایران نبوده است.
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم این هم برای حد شعور شما خیلی زیاد باشه..
Iran, Islamic Republic of
باکنایه حرف ها رابهتر میشود رساند آقای صاحب سوادو مدرک
من که لذت بردم وقتی حرف حق بزنی روزنامه ات رامیبندن(یالثارات)شاید اینطوری صدای ماراهم شنیدن
یاحق
یک هم وطن
نه برادر مثل این که تو حالیت نیست
در مثل که مناقشه نیست
این داستان آمریکا و ماست
که به این شکل در اومده اتفاقا خیلی جالبه
یک دفعه دیگه بخونش
آمریکا ایران رو داره مثل فلسطین میکنه
اول 5 در صدش مال اسرائیل بود الان 95 در صدش
آمریکا یع هم چنین کاری میخواد با ما بکنه
فرفره = سانتریفیوژ
عموحسن= ...
..
.
.
.
حسین
آنکه باید بفهمد می فهمد!
...
حسین
در میدان می مانم تا نفس آخرم
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
عموحسن = چند تا نقطه يعني چي ؟ منظر از چند تا نقطه همون حسن كليد ساز نيست كه الان شده رئيس جمهور ملت غيور و دشمن شكن ؟
سلام ایول دمت گرم چرخ چاه ساختن را خوب آمدی
جهان جان ناقلا شدیا کلک
Iran, Islamic Republic of
احسنت
احسان
احسنت نوشته بسيار زيبا وجالبي بود به اميد چرخيدن ..... اسمشو نبر چون فكر كنم در اينده نه چندان دور بردن اسمش نيز از نظراعتداليون جرم باشد
Iran, Islamic Republic of
به خدا فقط باید زار گریست از این عقل و تدبیر آقایان..

خدایا مگر معنی عقل و تدبیر برعکس شده که این حضرات با مملکت خودشان چنین کاری کردند!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
عالی بود. خدابابا بزرگ رابرامون نگه داره. تعداد عمو مجیدها مصطفی ها مسعود ها داریوش ها زیاد کنه.خدا عمو حسن ها را هدایت کنه .عمو محمدها اگه...نابود کنه عمو محمود اگه دلش با بابا بزرگه توفیق بده بهش و....
از خدا برایت طلب عفو دارم از جایگاه خدا بیا پایین و بیاد داشته یباش توهم بنده ای
United States
من امیدوارم به جای بلدم بلدم دوستان یه کار درست و حسابی در 100 روز دوم ارائه بشه
Iran, Islamic Republic of
شما اصلا فهمیدی چی گفتی؟
Iran, Islamic Republic of
البته گفتن این نکته هم لازمه که هنوز جای مهرورزی‌های عمو محمود بدجوری درد می‌کنه. بد نبود این رو هم می‌نوشتید که گندکاریهای عمو محمود بود که مملکت رو به روزی انداخت که مجبوریم به خاطر چند تا تخم‌مرغ و کمی حق آب روروک‌مون رو بدیم دست کدخدا. به عمو سرشار و عمو ... بگید عمو محمود نوستالژی شما ما رو بیشتر یاد محمود افغان و کاری که با ایران کرد می‌ندازه تا داستان فرفره و روروک!
منصوری
بله کسی از اشتباهات عمو محمود دفاع نمی کنه . همچنان که سایت جهان و اصولگرایان بارها اون رو نقد کردند. اما اتفاقا یکی از کارهای خوبه عمو محمود اون اوایل همینه که تو داستان بهش پرداخته شده. ضمنا هر کسی خوبیهایی داره و اشکالاتی. مهم اینه که عملکردها نقد بشه نه شخص ها
امين
خواهشا شما محمود رو خائن و قاتل و .. و حسن رو فرشته و عاقل و مدير نكنيد.
وضع اقتصادي مملكت با احمدي نژاد خالي اين جور مشد باز خدا رو شكر كه احمدي نژاد اومد تا شما تمام مشكلات ايران رو از زمان خلقت تا حالا رو به اون نسبت بدين. مملكت 8 سال دست ايشون بود و اكثر پيشرفت ها در زمان ايشون صورت گرفت. در ثاني ايراداي ايشون مواردي نيست كه شما ها ميگين بلكه كم كردن نظارت بربانك ها و كاهش نظارت بر اقتصاد كشور بود.
درود بر عمو محمود
Iran, Islamic Republic of
حکایتی است که هر کس بخواند و اشکش جاری شود حتما از تحریمها سو استفاده می کرد که حالا اشکش جاری شد
اما اگر ناراحت نشد روشنفکر است و اصلاح طلب و اعتدال گرا!!!!
Iran, Islamic Republic of
جای عمو محمود هم اینجا خالیه که بعضی وقتها از پدر بزرگ سبقت می گرفت!!
Iran, Islamic Republic of
سلام،
متن قشنگی بود، انشاء الله برای تمامی زمینه ها(مشکلات کشورمون) بتونیم چرخ چاه بسازیم، تا وابسته به خارج از کشور نشیم، تا اینکه نخواهیم برای چرخیدن چرخ زندگی از بعضی از حقوقمون چشم پوشی کنیم،
به امید استقلال واقعی کشورمون
یا علی
وحید
Iran, Islamic Republic of
زیبا بود اما ای کاش به جای فرفره تمثیل بهتری قرار داده می شد
خیلی جالب بود واقعا فوق العاده بود
توصیه های یک دیپلمات به عباس بن علی!
خیلی خوب بود آقای سرشار عزیز
به نظرم در کنار بحث های مستدل و منطقی در نقد عملکرد تیم هسته ای، جای اینجور کارهای ادبی-کنایی هم خیلی خالی بود که الحمدلله دارد آرام آرام رواج پیدا میکند.
نمونه دیگرش «توصیه های یک دیپلمات به عباس بن علی علیه السلام!!» است. پیشنهاد میکنم لینک زیر را هم حتما بخوانید:

http://www.beyraqmag.ir/%D8%AA%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%82%D9%84%D9%85/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
ممنون
خواندیم
بسیار عالی بود
رضا
ما چرخ چاه می سازیم و کدخدا که بچه های ناخلف درب و داغونش کردن به گدایی میاد در خوانه مون، به شرطی که عمو حسن زیاد بهشون رو نده
...
نوید
Iran, Islamic Republic of
البته نویسنده این متن یک حقیقت خیلی جالب رو بصورت ناخواسته (یا شاید هم خواسته) بیان کرده، و اون بیان اولویت ها در قالب تمثیل فرفره که وسیله بازی بچه هاست و آب که برای زندگی مردم حیاتیه هست! و نسبت این دو با هم یه چیزی تو مایه های پیشبرد پروسه تحقیقاتی غنی سازی در مقابل دارو های بیماری های خاص و صعب العلاج، حمل و نقل و بیمه، امنیت اقتصادی و تجاری و... هست! حالا اگر اهالی ده فرفره برای بازی بچه ها رو به آب که برای کشاورزی و آبادانی روستا لازمه ترجیح بدن به دور از عقل و منطق نیست؟!
امين
اولا :آقا نويد تو متن بحث سر فرفره و پمپ آبه نه خود آب.
دوما: اگه اين حرفشما رو ملاك بگيريم كه اصلا پيشرفتي حاصل نميشه و ما هم ميشيم مثل بقيه كشورهاي جهان يعني دست گدايمون هميشه جلوي كدخدا دراز ميشه.
منم چندتا سوال از شما دوستان مخالف اين داستان نقادانه دارم.
1- آيا كدخدا در وضعيت قدرت كامله؟ اگه نيست پس چرا ما پيشرفتمون رو به خاطر ترس از اون متوقف كنيم؟
2- ما تو زمينه هاي فرهنگي ، نظامي و ايدئولوژي براي خودمون قدرتي هستيم. آيا قرار نيست تو زمينه هاي ديگه كشور قدرتمندي بشيم؟ اگر آره پس زمان شروعش الانه نه 100 سال ديگه و اگه نه پس از گذشتگان و دلاوران تاريخي مون حرفي نزنيد به عبارت ديگر پس بهتره مولانا و كوروش و غيره زماني كه ما گدايي مي كنيم مال كشورهاي ديگه باشن و اسم اونا با كارها ما خراب نشه.
3- همون بيماران صعب العلاج كه شما دارين سنگ شورن به سينه مي زنيد براي معالجه به فرآورده هاي هسته اي نياز دارند كه تو زمان هاي گذشته كه نياز داشيم كدخدا نداد مجبور به ساختش شديم. حالا سوال من از شما اينه آيا مي دونستيد برخي از فرآورده هاي هسته اي چند ساعت عمر دارن و انتقال اون فرآورده ها از تهران به مثلا سيستان بلوچستان سبب ميشه 1 تا 2 ساعت ازشون بشه استفاده كرد؟ اگه مي دونيد پس لازمه ما به خاطر همون بيمارا چند جاي ديگه هم راكتورها و مراكز هسته اي بسازيم.
4- آيا برخي ها در داخل با اهتكار بيماران را دچار مشكل نكردند؟ اگه آره پس عمو حسن چرا نمي خواد با اين افراد مقابله كنه؟
5- حمل و نقل و بيمه رو گفتي ياد يه خبري افتادم كه چين چون از ايران خريد مي كرد گفته بود بيمه اش مي كنم اگه اين خبر درست باشه پس چرا دنبال يه چسبوندن خودمون به دشمنمون كه كدخداست هستيم؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
يك سوال هميشه در ذهن من مونده كه چرا با وجود اينه همه پيشرفت در عرصه هاي مختلف نظامي دفاعي موشكي و ماهواره و پزشكي و هسته ايي و ... پول ملي ما "ريال" در مقابل ارز هاي خارجي مثل " دلار " يورو " و پوند " پول هاي دشمنان سال به سال تنزل پيدا مي كنه ؟ در حالي قبل از ايش پيش رفتها قدرتمند تر بود مثال هر دلار از 300 تومن تا 700 و 1000 و 1200 و .... تا حالا كه شده 3000 خورده ايي ؟
Iran, Islamic Republic of
ای خدا آخه برخی از این مثلا روشنفکرها کی میخوان فقط با همون عقل نباتی خودشون بفهمند که فقط از منظر بنفیت به کاست (همون چیزی که برای اونها از هر چیزی مهمتره).. این اراجیف فقط حماقت محضه...

یه مشت دروغ میسازن که دارو بیماران و .... فلان و بهمانه
بعد خوشدن قبل از همه باور میکنند..
موسي
Iran, Islamic Republic of
سلام
خيلي قشنگ بود
ولي جاي حاج محمود تو داستان خاليه
حسین
خیلی عالی بود چند لحظه اشکم دراومد.
البته نه از آزار و اذیت کدخدا از این که عموها اینقدر با هم اختلاف دارن و هیچ کدوم درست و حسابی به حرف بابا بزرگ گوش نمیدن.
مهدی
سلام برادرحسین نمی دونم کجایی بخدامنم اشکم دراومد پبش خودم فکرکردم من خیلی احساساتیم ولی دیدم نه اشک خیلی ازبچه رعیتادراومده
حسین

ان شا الله آقامون میاد...
اون وقت کدخدا باید تقاص همه جنایتاشو پس بده.
عالی بود
ایرونی
راستی کدخدا گفته اگه بازم بخواین روروک بسازین دوباره با چوب میام سراغتون! نمیدونم چرا عموها ساکتن و چیزی نمیگن؟
Iran, Islamic Republic of
خوب آخه دیپلماسی عزتمندانه دارند!
Iran, Islamic Republic of
این یواشکی شما نباید رو بشه وگرنه فرق شما با منافقین لودهنده تاسیسات نطنز در چیست.
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
ایده اش تکراری بود
....
گمنام
Iran, Islamic Republic of
عالی بود ولی چاره ای جز ساخت چرخ چاه نیست تا حالیشان شود. اما ما ماندیم با حسن چه کنیم کی باورش خواهد شد که حرف کد خدا حرف نیست؟؟؟؟؟!!!!!!!! میترسم زمانی این را بفهمد که زود دیر شده بااشد
گمنام
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده بود امیداریم بفهمیم دیگر از این ساده تر نمی توان نوشت از همین جا دست نویسنداش را می بوسم با خواندنش بد جور بغض کردم تشکر .
Iran, Islamic Republic of
سلام،
آقای سرشار، آقا مهدی کیه؟ تمام شخصیت های قبلی رو تونستم بگیرم، ولی اینو کاملش کن با تشکر
واسه منم جالبه...
کار عمو محمد و عمو حسن منطقیه. عمو محمود سر و سری با کدخدا داشت خونه را خراب کرد. ضمنا عمو حسن و عمو محمد انتخاب همه بچه ها هستن نه یه عده خاص. عمو جهان اگه دین نداری آزاده باش
سطل آشغاليها از دست شما آسايش ندارن
Iran, Islamic Republic of
این جماعت کلا متوهم هستند...
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کلا دوستان مثل اینکه پیام 24 خرداد رو درک نکردید!!
هاها
واقعا کشته مرده ی بضی ها هستم که سوسکه رد میشه میگن پیام 24خرداد رو درک نکرده بود!!
ما فقط پیام 22بهمن و 9دی را درک کردیم
من حقوق دانم سرهنگ نیستم ....
ما هم احمق نیستیم که زود خام بشویم.
Iran, Islamic Republic of
کاش عمو حسن عمو نمیشد همون حسن مونده بود
Iran, Islamic Republic of
درود بر روحانی
عباس
Iran, Islamic Republic of
خلايق هر چه لايق حيف اين رهبرو اين ملت با اين دولت خدا رحم كنه
Iran, Islamic Republic of
.... تفکر روحانی
غح - ط
Iran, Islamic Republic of
...
متن بسیار جالب بود دست شما درد نکند
علیرضا
طرف را به ژنو 2 راه نمی دادند سراغ خونه کدخدا را می گرفت.
موحد
بابا بزرگ رو عشقه! فداشيم.
جالب بود
استفاده کردم
خداییش اینطوری مطلب بزارید هیچ وقت گیر نمی دم بهتون
محمد
دوستان زیادی اظهار غم و غصه نموده اند . خوب کشورهای زیادی هستند که نه فرفره دارند نه دنبال فرفره هستند اما آمار اعتیاد و بیکاری... از ما کمتر دارند...
موحد
Malaysia
يه آمار بگيرين ببيني همون كشورها هر آن اراد كنن چندتا فرفره ميتونن بسازن بد نيست! ...
Iran, Islamic Republic of
بلاهت که شاخ و دم نداره
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
آمار بيكاري و اعتياد هم تقصير كدخداست كه با برخي عوامل داخلي براي ايجاد مشكل هماهنگ كرده ربطي به فرفره و رو روئك نداره .
متن آروم کننده ای بود، خدایش داشتم نگران می شدم، جمله ی آخری عطشم رو فروکش داد
خدا خیرت بده مسلمون
علی
خیلی خیلی قشنگ بود
حال کردم
من فوق لیسانس دارم تا بترکه چشم هرکی که نمی تونه ببینه :)
مختار
...عجب به دلم نشست!
...
Iran, Islamic Republic of
دست مریزاد به این بجه ها!چشم دشمنانشان کور ان شآالله.خداقوت!
روحانی مچکریم!!!
علی
خیلی عالی بود ولی جای محمود خالی . . در آخر یک دعا به ضمیمه یه صلوات خدا جون تا ظهور...
مهدی
با سلام جهان نیوز عزیز متاسفانه شما ۸ سال احمدی نزاد جونتون رو حساب نمیکنید . بخاطر همین کسی برای حرفاتون دیگه تره هم خورد نمیکنه . خدا رو شکر هنوز الزایمر نگرفتیم و یادمون هست مدیریتی رو که از اون دفاع میکردید.
دم عمو حسن گرم
خدا قوت همه چرخ چاه بسازها !
ما هم دعاتون می کنیم
روحانی چی بگم؟؟؟
گنجی پور
خیلی جالب بود . عمو حسن کاش میزد تو گوش این کدخدای بیخدا و نازش رو نمیخرید مثل عمو محمود .
Iran, Islamic Republic of
ولی ما در نهایت می سازیم
یک هم وطن
آمریکا هرگز با ایران کنار نخواهد آمد
این را بدانید
sad
Iran, Islamic Republic of
واقعا لذت بردم... آقای سرشار از اینکه خیلی هنرمندانه و البته مختصر و مفید حقایق مهمی را بیان نموده اید خیلی متشکرم.
Iran, Islamic Republic of
...
نميدونه اون چند سالي كه تو فرنگ بوده ، فرنگي ها قاپشو دزديدن ...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
عـــــالــــــــــــــــــــــی بـــــــــــــــــــــــــــــــــــود!
یکی مثل شما
من نفهمیدم