دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۲
۱۰
صدای پای شکست مذاکرات ژنو ۲ به گوش می‌رسد؛

فرار رئیس ائتلاف معارضان از مذاکره مستقیم و ترک ژنو/ المعلم: اگر جلسه مهمی برگزار نشود می‌رویم

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب: 339474
کارشکنی مخالفان سوریه و گذاشتن پیش شرط برای دیدار با نمایندگان دولت سوریه در سوئیس، بیش از پیش نشان می‌دهد که نشست ژنو ۲ مُرده به دنیا آمده و از پیش شکست خورده است.
فرار رئیس ائتلاف معارضان از مذاکره مستقیم و ترک ژنو/ المعلم: اگر جلسه مهمی برگزار نشود می‌رویم
به گزارش جهان به نقل از فارس، سازمان ملل اعلام کرد که نشست مستقیم دولت سوریه و معارضان امروز برگزار نمی‌شود.

«عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز که در ژنو حضور دارد ضمن تأکید بر نرمش سیاسی دمشق اعلام کرد که نشست دولت با ائتلاف معارضان سوری به زمان دیگری موکول شده است.

الزعبی تأکید کرد که دمشق از ژنو ۲ عقب نشینی نخواهد کرد و از مذاکرات کناره گیری نخواهد کرد.

پیشتر «احمد الجربا» رئیس ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه اعلام کرده بود که تا زمانی که دولت سوریه لزوم انتقال قدرت بر اساس ژنو۱ را نپذیرند در گفت‌وگوهای مستقیم حضور پیدا نخواهند کرد.

ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ این ائتلاف تا زمانی که بشار اسد از سمت خود کناره‌گیری نکند، با هیأت نمایندگی دولت سوریه در ژنو دیدار نخواهد کرد.

قرار بود این نشست عصر امروز به طور غیرمستقیم و در اتاق‌های جداگانه و با میانجیگری اخضر ابراهیمی برگزار شود.

دو روز پیش نمایندگان بیش از ۴۰ کشور جهان با حضور دولت و معارضان سوری در مونترو سوئیس گرد هم آمدند، ایران بعد از باز پس گرفته شدن دعوتش از سوی دبیر کل سازمان ملل از غایبان بزرگ این نشست به شمار می‌آمد. پیشتر بان کی مون از ایران به عنوان یکی از قدرت های مهم منطقه برای حضور در ژنو۲ دعوت کرده بود که معارضان سوری حضور خود را در این نشست تعلیق کرده و خواستار باز پس گرفتن دعوت از ایران شده بودند.

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه شامگاه پنج‌شنبه با ولید المعلم وزیر خارجه این کشور که ریاست هیئت مذاکره کننده دولت سوریه را بر عهده دارد، در محل اقامت خود در ژنو دیدار کرد. این دیدار لحظاتی پیش امروز نیز با نماینده دولت سوریه آغاز شد.

اخضر ابراهیمی همچنین با هیئت مخالف دولت سوریه نیز دیدار و درباره مذاکرات روز جمعه با هیئت سوریه به ریاست ولید المعلم گفت‌وگو کرد.

این در حالی است که دولت سوریه پیش از این اعلام کرده بود که بدون پیش شرط در این نشست حضور پیدا می کند.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز تهدید کرد که اگر تا روز شنبه جلسه مهم و جدی برگزار نشود هیئت نمایندگی دولت سوریه ژنو را ترک خواهد کرد.

طرح مباحثی همچون برکناری بشار اسد از قدرت و تشکیل دولت انتقالی که در آن اسد هیچ نقشی در آینده نظام سیاسی این کشور نداشته باشد نشان می دهد که مخالفان در صدد تحمیل نظرات و شروط خود بر نظام سوریه هستند.

در مقابل نظام سوریه اعلام کرده است که مردم سوریه هستند که درباره آینده سیاسی این کشور تصمیم می گیرد . عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی تاکید کرد که این کشور درخواست مخالفان برای تشکیل هیئت دولت انتقالی را نمی پذیرد.

مخالفان سوریه که با مشکلات عدیده ای دست به گریبانند از اختلافات داخلی رنج می برند و از گروه های مختلف و هفتاد و دو ملتی تشکیل شده که حتی یکدیگر را هم قبول ندارند و در واقع هیأتی که در این نشست به ریاست احمد جربا حضور پیدا کرده رویکردها و مواضع عربستان را دنبال می‌کند که پیش از این از زبان سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان جاری شده است که گفته بود: اسد نباید در آینده سیاسی این کشور نقشی داشته باشد.

باید گفت که مخالفان در شرایطی نیستند که برای دولت سوریه شرط و شروطی قرار دهند چون نظام سوریه در عرصه میدانی و نبرد توانسته پیروزی های بزرگی را بدست آورد و تروریست های سوریه را زمین گیر کند و در عرصه سیاسی نیز بسیاری از کشورهای غربی که از حامیان مالی و تسلیحاتی به تروریست ها بودند به این نتیجه رسیدند که نمی توان به زور نظام سوریه را ساقط کرد و به راهکار سیاسی روی آوردند و اخیرا در تماس با نظام دمشق خواستار همکاری با این کشور در مبارزه با تروریست‌ها شده بودند.

بسیاری از ناظران سیاسی پیش از این اعلام کرده بودند که نباید از این نشست که بیشتر به "شوی تبلیغاتی" و "نمایشی خنده دار " تبدیل شده، انتظار نتایجی را داشت. مخالفان سوریه نیز با اطلاع و علم به این موضوع با قرار دادن چنین شروطی تلاش دارند که نظام سوریه را از پیش عامل اصلی این شکست معرفی کند تا بتوانند با فشار بیشتر علیه نظام سوریه اهداف مورد نظر خود را پیش ببرد؛ امری که «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با المیادین بدان اشاره کرد و گفت که دمشق برای موفقیت آمیز بودن این نشست به ژنو آمده اما دیگران می‌خواهند این کنفرانس را نابود کنند.

موضع گیری سران مخالفان سوریه موئید این مطلب است که آنها برنامه های بعدی را نیز در دستور کار خود قرار داد‌ه‌اند تا در صورت شکست مذاکرات که چنین نیز خواهد شد، نظام سوریه را مسئول این شکست معرفی کنند.

اگر به این سخن «برهان غلیون» رئیس شورای ملی انتقالی معارضان سوری که گفته است: «در صورت شکست ژنو۲ به شورای امنیت مراجعه خواهیم کرد تا مسئولیت های خود را در قبال بحران سوریه بپذیرد.» دقت کنیم به اهداف بلندت مدت آنها پی‌خواهیم برد.

در واکنش به کارشکنی‌های معارضان
المعلم: اگر تا شنبه جلسه مهمی برگزار نشود ژنو را ترک می‌کنیم

به گزارش جهان، فارس به نقل از شبکه «العربیه» نوشت: «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که اگر تا روز شنبه جلسه مهمی برگزار نشود هیئت نمایندگی دولت سوریه ژنو را ترک خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه امروز یک جلسه یک ساعته با «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه درباره کارشکنی های معارضان داشته است.

این واکنش در پی کارشکنی معارضان برای برگزاری نشست رودروی امروز میان دولت و معارضان سوری روی صورت گرفته است.

پیشتر سازمان ملل اعلام کرد که نشست مستقیم دولت سوریه و معارضان امروز برگزار نمی‌شود.

«عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز که در ژنو حضور دارد ضمن تأکید بر نرمش سیاسی دمشق اعلام کرد که نشست دولت با ائتلاف معارضان سوری به زمان دیگری موکول شده است.

پیشتر «احمد الجربا» رئیس ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه اعلام کرده بود که تا زمانی که دولت سوریه لزوم انتقال قدرت بر اساس ژنو۱ را نپذیرند در گفت‌وگوهای مستقیم حضور پیدا نخواهند کرد.

قرار بود این نشست عصر امروز به طور غیرمستقیم و در اتاق‌های جداگانه و با میانجیگری اخضر ابراهیمی برگزار شود.

اوج‌گیری اختلافات میان مخالفین بشار اسد/احمد جربا ژنو را ترک کرد

شبکه خبری المیادین گزارش داد که رئیس ائتلاف معارضان سوری، از مذاکرات عقب نشینی کرده و ژنو را ترک کرده است.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که مخالفان دولت سوریه تاکید کرده اند، احمد جربا پس از ترک نشست ژنو دیگر مسئولیت ائتلاف معارضان سوریه را برعهده نخواهد داشت.

این شبکه خبری اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه و دلیل خروج احمد الجربا رئیس ائتلاف معارضان سوریه از ژنو ارائه نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مطمئنم این اجلاس هیچ نتیجه ای نخواهد داشت
چشم بسته غیب گفتی؟؟؟
... تو سوریه هم اشتباه استراتژیک انجام دادیم...
مثلا چه اشتباهی؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام.
این مخالفهای دولت اسد چرا همش از افریقا و عربستان مصر تونس و اروپا هستن ؟ مگه توخود سوریه مخالفهای اسد بیشمار نیستن ؟ نکنه اینها هم مثل مخالفهای ایران اقلیت هستن ولی دروغ میگن بیشمارن ؟
انصافا طرفداران اسد بیشمارن
مرگ بر آمریکا و اسرائیل
بعضی ها خوش خیالن
خداییش این ادمکش ها فکر می کنن با این همه تلاشی که نظامین سوری انجام دادند و کشورشون رو حفظ کردن حالا با یه برنامه ساده از دست می دن؟
United States
شتر در خواب بیند پنبه دانه
United States
با لطف....اسد پایدار می ماند