سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
متن بيانيه پاياني بيست و هفتمين کنفرانس وحدت اسلامي

متن بیانیه وحدت‌بخش علمای اسلام درتهران

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 338569
شرکت کنندگان بيست و هفتمين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي بر لزوم احترام گذاردن مسلمانان به يکديگر و واگذاري بحث در امور اختلافي به علما و کارشناسان و پرهيز از اهانت به شخصيتها تاکيد کردند.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزي خبر، بيست و هفتمين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي يکشنبه شب با صدور بيانيه پاياني خاتمه يافت.

متن اين بيانيه به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

به خواست خداوند و به مناسبت هفته وحدت اسلامي در سالروز ميلاد حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت امام جعفرصادق(ع) مجمع جهاني تقريب اسلامي بيست و هفتمين کنفرانس بين المللي خود رااز تاريخ ۱۵ تا ۱۷ ربيع الاول سال ۱۴۳۵ برابر با ۱۷ تا ۱۹ ژانويه سال ۲۰۱۴ ميلادي با حضور اعضاي مجمع عمومي مجمع جهاني تقريب اسلامي و صدها شخصيت مذهبي و فرهيختگان از جمهوري اسلامي وساير کشورهابرگزار نمود.

اين کنفرانس به موضوع قران عظيم و نقش آن در توحيد امت اسلامي اختصاص يافت. و شرکت کنندگان نسبت به ديدار با آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي ابراز تمايل و با ايشان ديدار و گفت و گو کردند و به سخنان هدايتگر و با ارزش ايشان گوش فرا دادند.

اين کنفرانس با سخنان جامع حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رياست جمهوري کار خود را آغاز کرد. شرکت کنندگان در اين کنفرانس در ۳ روز متوالي در ۲۰ جلسه کاري موضوع اين کنفرانس را در ۱۲۰ بحث و سخنراني بررسي کردند.

شرکت کنندگان در پايان جلسات اين کنفرانس توصيه هاي زير را گوشزد نمودند:


۱ - شرکت کنندگان در کنفرانس با توجه به مسلمات قران کريم و سنت شريف پيامبر اکرم تأکيد داشتند که اسلام گرد هم آورنده اهل قبله است و گواه آن شهادتين است که حافظ خون گوينده اين دو مطلب است همچنين براين عقيده هستند که تقريب مذاهب اسلامي گام مهمي در جهت تحقيق وحدت امت در تمام زمينه هاست و مذاهب اسلامي که به ارکان دين مبين اسلام و اصول ايمان دارند هيچ مطلب معلومي از دين را منکر نيستند و پيروان دين مبين اسلام در جمع امت اسلامي واحده را تشکيل ميدهند و خون آنها ياريکديگر است و کمترين آنها مورد توجه تمام آنهاست و نسبت به ديگران دست واحدي را تشکيل ميدهند و براي تحقق اهداف والاي اسلامي با هم همکاري ميکنند و اختلاف سياسي ميان آنها نبايد باعث بروز اختلافات عقيده اي و تاريخي و فقهي آنها شود و برانگيختن هرگونه فتنه مذهبي و نژادي به نفع دشمنان امت اسلام و تحقق بخش توطئه هاي فريبکارانه دشمنان ملت است و موجب تقويت دسيسه اشغال سرزمين ها از سوي آنان ميگردد و ضروري است با هر وسيله اي با آنان مقاومت کرد.

۲- شرکت کنندگان در اين کنفرانس هرگونه تجاوز صهيونيستي عليه ملت شکيبا و مبارز ما که در فلسطين حضور دارد محکوم مي نمايد. خصوصا آنچه که مربوط به تخريب مسجد الاقصي و منازل مردم شهر بيت المقدس و يهودي کردن آن از طريق تغيير بافت جمعيتي آن در فلسطين و محاصره کردن ملت بزرگ فلسطين و مقاوت شجاعانه آن است و يک بار ديگر بر لزوم اجراي حقوق مشروع ملت فلسطين که مهمترين آن حق اين ملت در تعين سرنوشت و تشکيل کشور مستقل خود در کليه سرزمين هاي فلسطين به پايتختي قدس شريف تاکيد دارد و بر حق آنها دربازگشت به خانه وکاشانه آنها تاکيد دارند همچنين از جامعه بين المللي خواستار محاکمه جنايتکاران صهيونيست و مجازات انها بخاطر جنايات جنگي و جرايم ضد بشري که داشته اند شده است .

۳- شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام مي دارند که مقاومت حق مشروع خلق هاست و همه انواع تروريسم اعم از فردي و گروهي و آنچه که به وسيله بعضي قدرتهاي بزرگ تحت پوشش جهاني شدن و دمکراتيزه کردن کشورها انجام مي دهند، از نظر اسلام و از نظر جهانيان محکوم است و حمايت خود را از فلسطين و لبنان اعلام مي دارند.

۴- در راستاي تحقق اين وحدت در ميان اهل قبله و اين تقريب بين پيروان مذاهب اسلامي، شرکت کنندگان در کنفرانس به لزوم احترام گذاردن مسلمانان به يکديگر و واگذاري بحث در امور اختلافي به علما و کارشناسان و عدم توهين و اهانت به شخصيتها را فرا مي خوانند. همچنان که شرکت کنندگان در کنفرانس بر عدم اهانت و بي حرمتي به هر طرف به ويژه به اهل بيت و همسران پيامبر يا صحابه و پيشوايان مسلمانان را يا تعرض به آنها به شکل هر نوع اساعه گفتاري يا عملي و عدم جواز بي حرمتي به مساجد و پرستش گاه ها و حسينيه ها و آرامگاه ها و مراکز عبادي تاکيد مي کنند.

در اين راستا شرکت کنندگان در کنفرانس فتواي تاريخي را که حضرت آيت الله امام خامنه اي، رهبر انقلاب اسلامي در مورد تحريم اساعه ادب به شخصيت هاي مذاهب اسلامي و توهين به همسران پيامبر که با استقبال گسترده علماي امت و محافل ديني و ازهر شريف روبرو شد، ارج مي نهند.

۵- شرکت کنندگان در کنفرانس تاکيد دارند که امت اسلامي با چالش هاي بزرگي روبروست که عقيده، شخصيت، فرهنگ و عناصر وجودي و نقش تمدني آن را نشانه گرفته و در معرض توطئه هايي براي متفرق کردن و پراکندن جغرافيايي، زباني، قومي و مذهبي و حتي تاريخي قرار دارد. همچنان که کوشش مي شود که در ابعاد اجتماعي علمي و اقتصادي و نظامي و غيره نيز عقب مانده نگه داشته شود و براي دور ساختن آن از اسلام و ايجاد ترديد در توانايي رويارويي با مشکلات جديد زندگي و نيز گسترش رفتارهاي انحراف آميز مادي و ايجاد نوعي غرب زدگي و تقليد و شيفتگي نسبت به غرب برنامه ريزي مي شود.

اين امر همچنين از طريق تضعيف آموزش و پرورش اسلامي و ايجاد ترديد در توانايي اين آموزش و پرورش در توسعه و پيشرفت امت و نفوذ در رسانه هاي اسلامي با اشاعه روحيه شکست و وادادگي اخلاقي تلاش مي شود تا نتواند نقش مطلوب خود را در ريشه کني فتنه ها و آگاهي بخشي و روشنگري و بناي شخصيت متعادل اسلامي ايفا نمايد.

۶- شرکت کنندگان در کنفرانس بر آنند که نياز مبرمي براي تدوين برنامه هاي مفصل در جهت تحقق تقريب مذاهب اسلامي در عرصه هاي زير وجود دارد:

الف) اعتلاي سطح آگاني نزد مسلمانان در عرصه هاي مختلف و به ويژه در عرصه درک اسلام و تعاليم و اهداف آن و درک واقعيت هاي موجود در ابعاد مختلف

ب)درخواست از کشورهاي اسلامي براي پياده کردن شريعت اسلامي در همه عرصه هاي زندگي

ج) فعال سازي روند آموزشي و پرورشي فراگير براي بخش هاي گوناگون امت طبق تعاليم اسلام

د) بهره گيري بهينه از امکانات سياسي و اقتصادي و جغرافيايي و توانايي هاي علمي امت و بسيج آنها در راستاي تحقق اهداف بزرگ و مقاومت در برابر چالش ها

ه) کمک به اقليت هاي مسلمان در سرتاسر جهان براي حفظ هويت خود و انجام شعائر ديني و فعال سازي نقش آنان در جامعه با رعايت حقوق غير مسلمانان در جامعه اسلامي

و) پرورش نسل مسلمان بر اساس فرهنگ مقاومت و عزت و شکل دهي به آينده برتر براي آنها همزمان با تاکيد بر نقش سازنده زنان و جوانان

۷- شرکت کنندگان در کنفرانس از طريق موارد زير به خلاقيت در عرصه انديشه هاي منجر به تقريب فرا مي خوانند:

۱) عمق بخشيدن به ميانه گرايي در فهم و درک شريعت

۲) رعايت فقه اولويت ها و شناخت اهداف و رعايت شرايط متغير به هنگام موضع گيري هاي شرعي

۳) رعايت مقاصد شريعت و ويژگي هاي عمومي اسلام

۴) احياي فقه مقايسه اي و علم خلاف

۵) توجه به تعميق در انديشه تقريب در مباحث و پژوهش هاي مختلف به ويژه پژوهش هاي فقهي

۸- و در بعد عملي شرکت کنندگان در کنفرانس موارد زير را پيشنهاد مي کنند:

۱) تعميم منطق گفتگو ميان مسلمانان بر اساس بنيادهاي شرعي

۲) تقويت فعاليت هاي کميسيون مساعي حميده و کميته هاي فرعي آن براي تحقق آشتي ميان مسلمانان و حل بحران هاي آنان و ايفاي نقش ميانجي بين حکومت ها و ملت ها و گروه هاي مختلف در جهت نزديک سازي ديدگاه ها و نيل به راه حل صلح آميز اسلامي براي مسئله سوريه و بحرين

۳) تشويق مطالعات تقريبي در دانشگاه ها از طريق گشودن بخش هاي دانشگاهي در اين تخصص و تشويق پايان نامه هاي علمي و تقويت همکاري هاي تخصصي

۴) کنترل روند فتوا بر اساس ضوابط تدوين شده از سوي مجامع فقهي

۹- شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام مي دارند که تقريب به معني تعصب مذهبي يا کوشش براي تبليغ يک مذهب ميان پيروان مذهب ديگر نيست و آنچه را که برخي طرف ها به عنوان کوشش شيعه کردن اهل سنت يا سني کردن شيعيان ترويج مي کنند بيشتر به قصد فتنه انگيزي و مفسده جويي ميان مسلمانان و گسترش اختلاف ميان امت است.

۱۰- شرکت کنندگان در کنفرانس خواهران مسلماني را که از توانايي علمي برخوردارند به همکاري در موفق ساختن فراخوان تقريب فرامي خوانند و از ايشان مي خواهند که نقش فعال تري در کنفرانس هاي وحدت اسلامي و گسترش آگاهي تقريبي ميان جوامع اسلامي داشته باشند.

۱۱- شرکت کنندگان در کنفرانس بر آنند که مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي - طي روندي که حدود ۳۰ سال به طول انجاميده است- نقشهاي مهمي در تحقق مواد پيش گفته ايفا کرده است گو اينکه موانع و کاستي هايي نيز وجود دارد که بايد برطرف شده تا تلاش ها و گام هاي برداشته شده براي تحقق اهداف مورد نظر دوچندان شود.

از اينجاست که شرکت کنندگان در کنفرانس موارد زير را پيشنهاد مي کنند:

۱) کوشش در جهت بهبود و گسترش مجمع عمومي

۲) تاسيس مرکزي براي گفتگو ميان علما و انديشمندان مذاهب اسلامي

۳) کوشش در راستاي بهبود فعاليت هاي مجمع در عرصه تعميق بيداري اسلامي و رهنموني آن و ممانعت از تحريف آن از سوي عناصر مشکوک

۴) فعال سازي اتحاديه علماي مقاومت و نيز اتحاديه جهاني زنان مسلمان و ديگر اتحاديه هاي شرکت کننده در روند ميداني تقريب

۵) کوشش در جهت فعال سازي منشور وحدت اسلامي صادره از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سال ۲۰۰۸ و اجراي مفاد آن

۶) گسترش فعاليت ها بر روي شبکه اينترنت از نظر محدوده مخاطبين، زبان ها و انواع فعاليت ها

۷) افزايش انتشارات به زبان هاي مختلف

۸) گسترش فعاليت هاي رسانه اي ديداري و شنيداري و نيز فعاليت هاي هنري و توليد برنامه هاي متناسب با اقشار مختلف جامعه

۹) توجه به فرهنگ مردمي تقريبي و تعميق آن براي سنين مختلف

۱۰) توجه فزاينده به شعائر ديني به ويژه حج و حضور فعال در آن

۱۱) کوشش براي حضور فعال در دانشگاه ها و مراکز علمي مختلف و ايجاد ارتباط هر چه بيشتر با اساتيد و دانشجويان

۱۲) کوشش در جهت گشايش شعبه هاي بيشتر براي دانشگاه مذاهب اسلامي وابسته به مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در ايران و خارج از کشور

۱۲- کنفرانس شوراي عالي و دبيرخانه مجمع رابه مطالعه ارزيابي هاي کميسيونها و توصيه هايي که در عرصه هاي بين المللي و فرهنگي و مسائل ايران داشته اند و نيز مطالعه پيشنهادهاي کميته ها دائمي مجمع عمومي و تصميم گيري براي آنچه که بايد طي ۳ سال آينده به مورد اجرا گذاشته شود و نيز ارائه گزارشي از اين به نشست آينده مجمع عمومي فرامي خواند.

۱۳- شرکت کنندگان در کنفرانس تأکيد دارند که قرآن کريم و سنت شريف نبوي فضاي انساني شکوهمندي را تحقق بخشيده اند و خردورزي و روحيه گفتگوي سازنده و آزادي اجتهاد طبق ضوابط شرعي و ترويج روحيه برادري و وحدت تحقق بخشيده اند و پيش از آن ويژگيهاي امت اسلامي و رسالت والاي آن را به همه جهانيان روشن ساخته اند. به همين دليل تعدد مذاهب حالتي طبيعي است که در ايجاد راه حل هاي متنوع در پرتو احکام شريعت اسلام تاثير سازنده اي داشته است.

۱۴- شرکت کنندگان در کنفرانس برآنند که هواها و گرايشهاي سياسي و شيوع حالتهاي تعصب آميز و جهل برخي پيروان مذاهب نسبت به حقيقت مذاهب ديگر به ايجاد حالت ناهمگون و فرقه اي و چيدگي پديده غلو و تکفير و افراط و نفرت و انتقال نزاع هاي فکري به عرصه عملي انجاميده و پيامدهاي منفي خطرناکي بر نيرو و همبستگي امت برجاي گذاشته و راه هاي ضربه زدن به آن را براي دشمنان آسان ساخته است.

۱۵- شرکت کنندگان در کنفرانس پيروزي ها و گام هاي موفقيت آميز ملت هاي اسلامي در بيداري آنها را شادباش گفته و همگان را فرا مي خوانند تا به حمايت مادي و معنوي از خلق هاي ستم ديده به ويژه در فلسطين و ميانمار بپردازند.

۱۶- شرکت کنندگان در کنفرانس به جهاد مردم ايران و رهبري آن را در راه اجراي شريعت خدا در عرصه هاي مختلف زندگي درود مي فرستند و هرگونه توطئه عليه اين روند را محکوم مي سازند همچنان که حمايت خود را از موضع جمهوري اسلامي ايران در پيشبرد توانايي هسته اي براي اهداف مسالمت آميز را اعلام مي دارند و هرگونه روش هاي پيچيده براي منع بهره گيري از حقوق مشروعي را که پيمان ها و قطعنامه هاي بين المللي تضمين مي کنند محکوم مي سازند و کشورهاي اسلامي را به بهره گيري از اين تجربه فرامي خوانند.

۱۷- شرکت کنندگان در کنفرانس تلاشهاي پيشگامان تقريب و وحدت اسلامي از جمله سيدجمال الدين حسيني و امام شيخ محمدعبده و امام محمود شلتوت و امام بروجردي و امام خميني و امام مودودي "رحمت الله عليهم" و امام سيد موسي صدر و امام خامنه اي "حفظه الله" و حضرت آيت الله واعظ زاده خراساني و حضرت آيت الله تسخيري را ارج مي نهند.

۱۸- شرکت کنندگان در کنفرانس تاکيد دارند که مذاهب اسلامي هشت گانه جملگي مذاهبي اسلامي بوده و پيروان هر کدام از آنها مسلمان تلقي مي شوند و حقوق و تکاليف همه مسلمانان نيز بر آنها جاري است. آنها بر مواضعي که از سوي مراجع ديني اهل سنت و شيعه و به ويژه بزرگان ازهر شريف و مراجع ديني در نجف اشرف و قم درخصوص ضرورت اجتناب از هر آنچه که منجر به پراکندگي صفوف مسلمانان مي گردد، انگشت مي گذارند و همه انواع تکفير و دعوت به تجاوز به خون و مال و ناموس مسلمانان را محکوم مي نمايند.

۱۹- شرکت کنندگان در کنفرانس بر ضرورت تشکيل کميته اي متشکل از شخصيت هاي فعال اسلامي براي پيگيري توصيه هاي کنفرانس و اجراي آنها و ارائه گزارش سالانه در مورد روند اجرايي اين توصيه ها به دبيرخانه مجمع عمومي تاکيد مي کنند.

۲۰- شرکت کنندگان در کنفرانس مراتب سپاسگذاري خود را از جمهوري اسلامي ايران و رهبر آن امام خامنه اي "دام ظله العالي" و نيز از مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي براي برگزاري و ميزباني اين کنفرانس مبارک اعلام مي دارند و برگزاري چنين گردهمايي هايي را متضمن خير و برکت فراواني مي دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *