سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

۶ دلیل برای نزول شاخص بورس

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب: 337063
باز هم شاخص بورس کاهش یافت تا سرانجام فعالان بازار به این نتیجه برسند که شاید روند نزول بازار ادامه دار است البته کارشناسان در مورد اینکه آیا نزول بورس ادامه پیدا می‌کند یا خیر، اتفاق نظر ندارند اما تقریبا همه آنها معتقدند ابهام در متغیر‌های کلان اقتصادی- سیاسی عامل نزول شاخص بورس است. این ابهام‌ها را در ۶دلیل می‌توان جست‌و‌جو کرد.
به گزارش جهان، همشهری نوشت: شاخص بورس که هفته اول دی‌ماه توانسته بود از مرز ۸۹هزار واحد هم عبور کند به زیر مرز ۸۸هزارواحدنزول کرد. این شاخص در طول ۴روز ۱۵۰۰واحد نزول کرده است.

کارشناسان دلایل مختلفی را در نزول شاخصبورسمؤثر می‌دانند. این عوامل را می‌توان در ۶دلیل اصلی دسته‌بندی و طبقه‌بندی کرد از جمله؛ افزایش سقف تسهیلات و وام مسکن و درنتیجه ایجاد چشم‌انداز رونق در بازار املاک، ابهام در نهایی شدن توافق ژنو، موضعگیری سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، انتشار آمار افزایش عرضه سهام سرمایه‌گذاران عمده در بورس، ابهام در لایحه بودجه۹۳ و انتشار شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی در بازار سرمایه.

این عوامل ۶گانه به افزایش ابهام در بازار سرمایه منجر شده است. مهم‌ترین عاملی که کارشناسان برسر اثر‌گذاری آن در بازار سهام متفق القولند انجام مذاکرات هسته‌ای است. هرچند مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان وزیر امور خارجه همچنان ادامه دارد اما اطلاعاتی در مورد توافق احتمالی وجود ندارد و اخبار ضدو نقیضی در این‌باره به گوش می‌رسد. از سوی دیگر دیروز تعداد نمایندگان مجلس سنای آمریکا که طرح اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را امضا کرده‌اند به ۵۶نفر رسید.

در کنار این دو موضوع سیاسی بحث افزایش سقف وام تسهیلات مسکن به ۳۵و ۵۰میلیون تومان از عوامل اثر‌گذار اقتصادی است که می‌تواند جریان نقدینگی را به نفع بازار مسکن تغییر دهد و منجر به خروج سرمایه‌ها از بورس شود. در چنین شرایطی ابهام در لایحه بودجه سال ۹۳در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن از دیگر عواملی است که بر ابهام‌های موجود در بازار سهام افزوده است.

تازه‌ترین اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران عمده در طول ۳‌ماه گذشته دست به عرضه‌های گسترده در بازار سهام زده‌اند و در این مدت ۱۵میلیارد سهم در بازار سهام عرضه کرده‌اند، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سهامداران حقوقی در کوتاه‌مدت منفعل عمل خواهند کرد. از سوی دیگر هفته گذشته شایعات جدیدی در بازار سهام مبنی بر تغییر مدیریت کلان بازار سرمایه مطرح شد که بر گستره ابهام‌های موجود در بازار سهام افزود. هرچند این شایعه بلافاصله تکذیب شد اما به زعم کارشناسان اثرش را بر بازار سرمایه برجای گذاشت.

نزول طبیعی است

در همین رابطه محمد رضا کفاش کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل نزول شاخص گفت: طبیعی است پس از صعود‌های ناگهانی بازار سهام با نزول مواجه شود اما به‌نظر می‌رسد آنچه بیشتر از همه در نزول شاخص‌ها مؤثر بوده بحث مذاکرات هسته‌ای است. از او می‌پرسیم آیا شایعات هفته گذشته مبنی بر تغییر مدیران بازار سرمایه هم در معاملات بورس اثر داشته است، او تأکید می‌کند: طبیعتا نمی‌تواند بی‌تأثیر بوده باشد اما اثرش نسبت به عوامل دیگر کمتر است. وی درپاسخ به این پرسش که نزول شاخص تا کجا ادامه پیدا می‌کند، گفت: نزول شاخص خیلی نگران‌کننده نیست، به‌نظر من روند صعودی شاخص دوباره آغاز خواهد شد.

او با تأکید بر طبیعی بودن نزول شاخص در مورد نگرانی‌اش در بازار سهام گفت: آنچه مرا نگران می‌کند صعود‌های هیجانی است نه نزولی که اکنون وجود دارد.

بازار حباب ندارد
ابراهیم قربانی فرید کارشناس دیگر بازارسرمایه هم در این‌باره گفت: جای نگرانی نیست، نزول جزئی از ذات بازار سهام است بالاخره پس از صعود‌های زیادی که در بورس وجود داشت این روند طبیعی است.از او پرسیدم آیا بازارسهام به حباب رسیده است او تأکید کرد: خیر بازار سهام با حباب فاصله زیادی دارد. نسبت قیمت به درآمد در بسیاری از بورس‌های دنیا بین ۱۶تا ۱۷است و بورس تهران با این عدد فاصله زیادی دارد. ممکن است سهام چند شرکت به‌طور مشخص بالا رفته باشد اما بازار سهام دچار حباب نشده وروند صعودی بازار سهام دوباره از سر گرفته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *