شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
سیروس ناصری:

آمریکا در مقابل ایران عقب نشینی کرد

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 336295
عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه مسئله هسته‌ای ایران در یک فرایند به فرصتی برای اهداف جمهوری اسلامی شده و جایگاه ایران را تثبیت کرده تاکید کرد که آمریکا پس از ۱۰ سال تقابل با ایران،‌عقب نشینی کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سیروس ناصری عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در نشست تحلیلی «توافقنامه ژنو؛ آثار سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» گفت: برخی تحولات برای جمهوری اسلامی در یک فرآیند تبدیل به فرصتی برای پیش بردن امور و اهداف نظام جمهوری اسلامی و کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران ساختگی هسته‌ای علیرغم هزینه‌هایی که داشته باعث شده جایگاه ایران بعنوان قدرت منطقه‌ای به رسمیت شناخته شود. همچنین بحران سوریه نیز با وجود هزینه‌هایی که داشته جایگاه ایران را در منطقه تقویت کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا پس از ده سال تقابل با ایران به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند بدون ایران مسائل را حل کند تصریح کرد که اکنون آمریکا در مقابل ایران عقب‌نشینی کرده و این عقب‌نشینی به حدی سنگین بوده است که متحدان این کشور از جمله آلمان، انگلیس و فرانسه از این عقب‌نشینی شوکه شده‌اند.

وی تأکید کرد که نباید توقع را توافق ژنو بالا برد بلکه توافق نهایی تعیین‌کننده جایگاه ایران در منطقه است.

این دیپلمات اسبق تیم مذاکره‌کننده با اشاره به اینکه ایران دارای ظرفیت‌های عمیق و بکری است تأکید کرد که ایران باید با مجموعه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) که با ظرفیت‌هایش همخوانی دارد از نظر بین‌المللی همسو شود و به آن بپیوندد.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند در دوره ۱۰ ساله با نرخ توسعه دو رقمی خودش را به اعضای این مجموعه برساند تصریح کرد: از نظر هویتی نیز بریکس به ایران نزدیک است.

ناصری با اشاره به اینکه اروپا و ژاپن و کره از برندگان توافق ایران و ۱+۵ هستند این سؤال را مطرح کرد که آیا آمریکا به این نتیجه می‌رسد که خودش نیز از توافق با ایران سود ببرد.

وی در ادامه با اشاره به سیر تحولات دو سال اخیر که منجر به بازبینی ترکیه در بلندپروازی‌های خود برای احیای امپراطوری عثمانی تجدیدنظر کرده و قطر نیز گامهایش را در منطقه تنظیم کرده، عربستان را همچنان حریفی سمج و سرسخت برای ایران در منطقه دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *