شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۱۷
پرونده استیضاح نعمت‌زاده بسته نشده است؛

پیرترین وزیر، اولین قربانی؟

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 333618
پیرترین وزیر دولت یازدهم با ۱۹۹ رای وزیر دولت یازدهم شد تا نشان دهد که از پشتوانه قوی‌ای برخوردار است و آن پشتوانه کسی نبود جز حسن روحانی. روحانی در جلسه دفاع از محمدرضا نعمت‌زاده حجت را بر نمایندگان تمام کرد و او را پدر صنعت کشور خواند و مدعی شد کسی بهتر از نعمت‌زاده نمی‌تواند چرخ صنعت را بچرخاند.
پیرترین وزیر، اولین قربانی؟
به گزارش جهان، پدر صنعت سرانجام بر تخت صدارت صنعت، معدن و تجارت نشست اما چیزی نگذشت که حاشیه‌های او آغاز شد. نعمت‌زاده پس از سیف رئیس کل بانک مرکزی که از به کف رسیدن نرخ دلار خبر داده بود، دومین عضو کابینه بود که در مورد کف قیمت سخن می‌گفت و این بار كف نرخ خودرو. نعمت زاده اعتقاد داشت خودرو به کف قیمت رسیده و نباید ارزان‌تر شود و خودروسازان حتی می‌توانند نرخ‌ها را افزایش دهند. نمایندگان مخالف نعمت‌زاده در روز ۲۴ مرداد ماه یعنی ۷۰ روز قبل از این اظهارات به نعمت‌زاده هشدار داده بودند. کائیدی نماینده پلدختر در این روز گفته بود:" شما با مساله خودرو چکار خواهید کرد ، شما هیچ برنامه ای برای رفع مشکل خودرو انجام نداده و ظاهرا در بعضی مصاحبه ها بیان داشته اید که خودرو انحصاری نیست ولی خودرو بطور کامل انحصاری است و در اختیار دو غول خودروساز است و دیدید در آخر دولت دهم چه کردند." یا تمیمی نماینده شادگان خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت مدعی شده بود: " آقای نعمت زاده، شما هشت سال وزیر صنعت بودید و در زمان تصدی شما فقط خودروسازی موفق بود آن هم خودرویی با نام پیکان که حتی برف پاک کن آن از سمت چپ به راست منتقل نشد."

نعمت‌زاده حرف‌های جنجالی‌اش درباره خودرو را ۳ آبان عنوان كرد و ۴ روز بعد تهدید به استیضاح شد. روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ۷ آبان ماه نعمت‌زاده را به علت اخراج كارگران و كارمندان صنایع در تهران، البرز و قزوین تهدید به استعفا كرد اما موضوع مهمتری در میان بود. تهدید جدی نعمت‌زاده از سوی اعضای كمیسیون صنایع نبود بلكه اعضای كمیسیون كشاورزی مدعی اصلی استیضاح نعمت زاده به شمار می‌رفتند.

كشاورزی‌های مجلس معتقد بودند وزیر صنعت در اجرای قانون انتزاع وظایف وزارتخانه‌های صنعت و جهاد كشاورزی یا همان قانون تمركز وظایف بخش كشاورزی در وزارت جهادكشاورزی تعلل می‌كند به همین علت به نعمت‌زاده تا پایان آبان ماه مهلت دادند كه این قانون را اجرا كند. احمدی نژاد اصلا قصد نداشت این قانون را اجرا كند به همین علت آن را ابلاغ نمی‌كرد تا اینكه در اردیبهشت ۱۳۹۲ لاریجانی، رئیس مجلس آن را ابلاغ كرد. طبق این قانون كلیه تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم،
" یا تمیمی نماینده شادگان خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت مدعی شده بود: " آقای نعمت زاده، شما هشت سال وزیر صنعت بودید و در زمان تصدی شما فقط خودروسازی موفق بود آن هم خودرویی با نام پیکان که حتی برف پاک کن آن از سمت چپ به راست منتقل نشد."
برنج، جو، ذرت، پنبه‌وش، روغن و دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و نیز پیله ابریشم از وزارت صنعت سلب شده و به وزارت جهادكشاورزی واگذار می‌شود.

همچنین در بخش دیگری از این قانون آمده است که صنایع تبدیلی بلافصل ذیل با یک مرحله در بخش کشاورزی واگذار خواهد شد:

۱ـ عمل‌آوری و حفاظت گوشت و محصولات گوشتی از فساد ۲ـ عمل‌آوری و حفاظت آبزیان و محصولات حاصل از آبزیان از فساد۳ـ عمل‌آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد ۴ـ روغن‌کشی ۵ ـ فرآورده‌های لبنی ۶ ـ تولید دانه‌های آسیاب‌شده ۷ـ تولید نشاسته ۸ ـ تولید غذاهای آماده برای حیوانات ۹ـ محصولات غذایی و صنایع تبدیلی مرتبط با انواع میوه، سبزی، صیفی و چای چنانچه در حوزه مسۆولیت سایر وزارتخانه‌ها طبقه‌بندی نشده باشد. ۱۰ـ تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی و انواع عرقیات ۱۱ـ تولید کودهای آلی (غیرشیمیایی)

یکی دیگر از مهم‌ترین ماده‌های قانون تمرکز وظایف کشاورزی نیز الحاق شرکت پشتیبانی امور دام با کلیه وظایف، اختیارات، نیروها و امکانات از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی است. این‌ها به معنای آن است كه كنترل و تنظیم بازار عمده محصولات مصرفی دیگر به دست وزارت صنعت نخواهد بود و بدین ترتیب بودجه كلانی نصیب وزارت جهاد كشاورزی خواهد شد. به همین علت وزارت صنعتی‌ها در دولت قبل زیر بار نمی‌رفتند و نعمت‌زاده نیز تا اواسط هفته گذشته زیر بار این قانون نرفت. تهدیدها آن قدر جدی شد كه امضای استیضاح‌كنندگان به ۶۳ عدد رسید تا سرانجام وزیر صنعت کوتاه بیاید. نعمت‌زاده و حجتی در سوم آذر در مجلس حاضر شدند و در اتفاقی نادر در کمیسیون کشاورزی مجلس تفاه‌نامه‌ای امضا كردند كه قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی را اجرا كنند. البته نمایندگان برای اجرای قانون فقط یك ماه به این دو فرصت داده‌اند.

با قول نعمت‌زاده مبنی بر اینكه وظایف كشاورزی را به وزارتخانه جهاد كند خطر استیضاح تا حدودی از سر وی رفع شده اما گویا باز هم خبرهایی در میان است. اظهارات نعمت‌زاده در مورد بازار خودرو، استفاده از افراد مساله‌دار، اخراج‌های فله‌ای استفاده از بازنشستگان و افراد غیر متخصص در وزارتخانه موجب شده استیضاح كنندگان همچنان او را بخت اول استیضاح در دولت یازدهم بدانند.

وزرای دولت یازدهم بارها و بارها از سوی مجلسی‌ها برای ادای توضیحات فراخوانده شده‌اند و منتقدان مجلس اعتقاد دارند این کار موجب خواهد شد وزرا نتوانند به وظایف خود عمل کنند اما موضوع این دفعه متفاوت بود. نعمت‌زاده باتجربه متوجه شد برای دوام آوردن در صندلی وزارت راه سختی را در پیش دارد. آیا او اولین قربانی خواهد بود؟
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این 1 سال هم بتازید....
درست است که ایشان تجربه دارند، اما آن زمان دوره عافیت بوده و نه تحریم. الان یه وزیر جوان و باهوش می خواهیم که بره زیر یه خم این وزارتخانه عرض و طویل. ایشون مگه چقد ظرفیت کار روزانه داره؟!
قربانی یعنی چه . از روز اول رای دادن به یک ادم با اینهمه سن و ان کارنامه درخشان پیکان اشتباه بود . هرچه زودتر این اشتباه جبران شود
Iran, Islamic Republic of
... یا تمام کارخانه ها تعطیل شد یا خودرو چند برابر شد...
Iran, Islamic Republic of
بابا کرسنت و صاحبینش را دریابید
ای نماینده ها
Iran, Islamic Republic of
نماینده ها به گوش
کرسنت چه خبرررررررررررررر؟
صادق
...ما چه گناهی کردیم که به اسم اعتدال ما رو اخراج کنن؟؟؟؟؟؟
....
به همون گناهی که ما رو به جرم همصحبتی با یک نماینده مجلس که در تیم دولت عدالت و مهرورزی نبود اخراج کردند! این چرخ روزگار داداش. ما ها باید تحمل کنیم و از مابهترون ....
رضاحسنپور
به نظرم ایشون پیرترین وزیر دنیاست.
باید اسمشو بدیم گینس ثبت بشه
رضا
با سلام با توجه به سن وسال ایشان توانایی و کارائی لازم را ندارند ما که در وزارتخانه کار می کنیم می دانیم چه وضعیت بدی حاکم است کارهای غیر قانونی ایشان چندین برابر وزیران قبلی است نظم وساختار اداری بهم خورده دستورالعملهای جدید ایشان بیشتر یه نفع سرمایه داران و به ضرر اقتصاد کشور است تغییر دستورالعمل اضافه برداشت از معادن و لغو مجازات این افراد، حذف یک شبه ایران کد و طرح شبنم ، حذف و ناکارامد کردن شورای رقابت ، بکارگیری واستخدام افراد بخش خصوصی و بازنشسته با حقوقهای بالای ده میلیونی و واگذاری پستهای مدیریتی به انها ،اخراج کارمندان قراردادی ،واگذاری ساختمانهای وزارتخانه بدون طی مراحل قانونی وکسب مجوزهای لازم ،و................قسمتی از عملکرد غلط ایشان است....
Iran, Islamic Republic of
نعمت زاده بای بای
کاش حساسیتی !!!! که امروز نمایندگان به خرج می دهند در هشت سال گذشته هم حاکم بود که این گرانی ها - تورم و مشکلات بی شمار اقتصادی را با تصویب قانون هدفمندی یارانه ها به مردم تحمیل نمی کردند. حال چطور شده است که پس از چند ماه این همه دل سوز شده اند. بهتر است سنگ اندازی را کنار بگذارند و خدا را شاهد اعمال خود قرار دهند که همه در پیشگاه خداوند در روز قیامت باید پاسخ گوی اعمال خود باشیم و نمایندگان بیش تر از همه .
منتظر المهدی
عزیزم فکر کنم شما در این کشور زندگی نمیکنید سوالها و استیضاحها در هشت سال به قدری زیاد بود و برای هر چیز کوچکی وزرا و مسولین مربوطه را به مجلس میکشانند که رهبری هم تعامل مجلس با دولت را خواستار شدند و اگر باز هم نمیدانی برای اولین بار همین مجلس ریس جمهور را برای سوال به مجلس کشانند
این گرانی ها را خود به وجود اوردید تا به قدرت برسید.
کاش شما این تعصبی که به دولت عدالت محور داشتی به کشور داشتی تا وقایع رو ببینی
Iran, Islamic Republic of
از نمایندگان عزیز و انقلابی تشکر میکنیم ولی باید به برخی هشدار ها و اخبار غیررسمی هم توجه داشته باشند
نکته مهم در باره وزیر صعنت و معدن اینست که:
این اقا به دلیل کهولت سن و ناکار امدی خود دولت هم تصمیم دارد او را کنار بزند ولی با زیرکی اقایان اصلاح طلب ها تصمیم دارند که هزینه های این کار را به گردن مجلسی ها بیندازند.
نمایندگان عزیز
ترا خدا به جای ایشان وزیر علوم را استیضاح کنید، همو که دانشگاه را دوباره جولانگاه فتنه گران و اصلاح طلبان افراطی کرده است. که اقدامی در خور شأن مجلس خواهد بود نه اقای نعمتی که خود دولت هم قصد کنار زدن او را دارد!
آفرین به نمایندگانی که از زمان آغاز دولت یازدهم چرتشان پاره شده و همیشه در صحنه حاضرند، حتی اگر نیاز نباشد.