دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰
۲

کار خوب فتح‌اله‌زاده در پيوند هنر و ورزش

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 333198
استراحت واجبه خان‌دايي اما حرف از مردي و مردانگي‌ نزن که حالم به هم مي‌خوره... سه دفعه که آفتاب بيفته روي اون ديوار مردم يادشون مي‌ره که ماچي بوديم و چي کرديم خان دايي...
کار خوب فتح‌اله‌زاده در پيوند هنر و ورزش
محمد سررشته‌داري

استراحت واجبه خان‌دايي اما حرف از مردي و مردانگي‌ نزن که حالم به هم مي‌خوره... سه دفعه که آفتاب بيفته روي اون ديوار مردم يادشون مي‌ره که ماچي بوديم و چي کرديم خان دايي...

(ديالوگ قيصر و بهروز ...) با خان دايي استاد (جمشيد مشايخي).

اين يک فيلم فارسي بسيار قديمي بود. البته فيلم فارسي که انقلابي در صنعت سينماي ايران درست کرد! به چيزي تومايه‌هاي آژانس شيشه‌اي بود که گفتمان نسل ها را رقم مي‌زد.

نسلي که پهلووني (خان‌دايي) و دفاع مقدس (پرويز پرستويي) شدند سخنگويش و مواجه شدند با مردماني که از پهلواني بوي نبرده‌اند (قيصر و شايد برادرهاي آب منگل و مسافران آژانس هواپيمايي و شايد حتي رضا کيانيان)

استاد مشايخي دستش رو گذاشت روي چهارچوب در و فرياد زد از روي نعش من بايد رد بشي،‌چاقو رو غلاف کن، نامردا بايد از بازوي آدمها بترسند نه از چاقو!

جمشيد مشايخي حالا بعد از ۴۰ سال دوباره مي‌خواهد در نقش خان دايي ايفاي نقش کند؛ البته نه در دنياي پست مدرن مجازي! بلکه در دنياي واقعي!

حالا برادرهاي آب منگل چاقو ندارند، مسلح شده‌اند، روبوکاپ شده‌اند! ترميناتورهاي فرهنگي هستند و با کامپيوتر حمله مي‌‌کنند! حمله‌هايي به قلب فرهنگ ايران؛ حمله به مسي، حمله به ليما! حمله به ۴۰۰۰ سال تمدن حمله به کورش و رازي و بوعلي سينا و فردوسي و مولوي و ...

با چاقو زمان خان دايي يک نفر را مي‌کشتند،‌با کامنت ۷۰ ميليون ايراني را مي‌زنند اما!

اين وسط خان دايي دوباره پاشنه بالا کشيده و آمده وسط گود.

آمده تا جلوي برادرهاي آب منگول را با فرمان و نه قيصر بگيرد!

آمده با باشگاه استقلال به قلب هوليگانهاي آب منگلي بزند، آن هم با اين سن و سال!

فتح‌اله‌زاده کار خوبي کرد، البته هوليگانهاي مجازي اصلا خوششان نيامد! همانها که به مسي حمله مي‌کردند، به حاجي و جمشيد مشايخي هم حمله کردند! از همان جنس،‌ همان نوع!

کار اما کار بزرگي بود.

خان دايي اما امروز قند داره، سفر برايش سخت و حتي بسيار خطرناک است. سوار شدن بر هواپيما همانا و احتمال پايين رفتن فشار خون همان!

مشايخي اما جانش را در دست گرفته تا از فرهنگ ايران زمين دفاع کند، فتح‌اله‌زاده هم کار قشنگي کرد!

سفير صلح ايران حالا جمشيد مشايخي است. مرد بزرگ دنياي هنر که از طريق باشگاه استقلال قرار است نامه‌نگاري شود و به بندر بارسلون برود و با مسي مصاحفه کند.

کاش از اين دست کارها بيشتر در دنياي فوتبال شکل بگيرد. به قول استاد مشايخي:

فوتبال يک هنر است و مسي يک هنرمند بزرگ.

کارها خوب جلو رفته، بر حسب اتفاق فتح‌اله‌زاده رئيس بخش فرهنگي ورزشي انجمن دوستي ايران و آژرانتين هم هست. شايد بتواند.

نه بايد بتواند...

حاجي خان دايي را براي مبارزه با بي‌فرهنگ‌هاي مجازي آورده‌؛ البته خان دايي خودش قدم پيش گذاشت اما کاش آب منگليهاي مجازي جول و پلاسشان را جمع کنند و حرمت نگه دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خیلی آبکی بود
Iran, Islamic Republic of
خوب یکی دیگر را بفرستند. اصلا کسی را نفرستند. اصلا مگر برای مسی فرق هم می کند؟ بجایش به ان روستایی استقلالی که در بستر بیماری اافتاده کمک کنند؟ اینها همش لوس بازی است