جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۱۷

راننده‌تاکسی درباره رابطه‌با امریکا صاحب‌نظراست امادرهسته‌ای نه!

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 331929
نوع مواجهه با رای و نظر مردم از موضوعات مهمی است که همواره در سالهای بعد از انقلاب مورد بحث و بررسی گروه های مختلف بوده است، درست از همان برهه ای که جریان های لیبرال و در راس آنها نهضت آزادی بیش از دیگر گروه ها مدعی توجه به رای و نظر مردم و ایجاد یک حکومت «دموکراتیک» بودند اما در عمل همانها با محوریت عباس امیر انتظام سخنگوی دولت بازرگان، در پی انحلال مجلس خبرگانی بودند که با رای مردم تشکیل شده بود.
راننده‌تاکسی درباره رابطه‌با امریکا صاحب‌نظراست امادرهسته‌ای نه!
به گزارش جهان، رجا نوشت: این استاندارد دوگانه البته مختص نهضت آزادی نبود بلکه در جای جای تاریخ بعد از پیروزی انقلاب همواره نیروهای لیبرال، اصلاح طلب و مدعی توجه به رای و نظر مردم در عمل هر جا که نظر مردم مطابق با خواست آنها بوده، از آن به عنوان یک سپر برای حذف مخالفان استفاده کرده اند و هر کجا نیز که نظر مردم مخالف با میل و خواست آنان بوده است، با تحقیر و حتی شورش علیه آن، در تلاش برای اثبات میل شخصی و گروهی خود به جای آرای ملت بوده اند و بهترین شاهد مثال برای این ادعا را می توان در فتنه سال ۸۸ مشاهده کرد که جریان شکست خورده در انتخابات نه تنها حاضر به پذیرش رای اکثریت ملت نگردید بلکه با لشکرکشی حیابانی درصدد وتوی رای مردم و تحمیل خواسته غیر منطقی خود بود.

اما این داستان ظاهرا سر پایان ندارد و در آخرین مورد اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد دولت جدید نیز نشان می دهد توجه به رای مردم تنها یک صحبت تزیینی است که هر آنجا که در برگیرنده خواسته های آنان باشد، با صدای بلند فریاد زده می شود و هر آنجا نیز که نظر مردم تطابقی با خواسته های دولتمردان نداشته باشد، با زبان تحقیر روبرو می شود.

به عنوان مثال در حالی که رییس جمهور در ۱۰ مهر ۱۳۹۲ در جمع خبرنگاران در پاستور از دستور خود برای نظرسنجی از مردم درباره مذاکره با امریکا سخن گفته بود، ۷۱ روز بعد محمود سریع القلم محمود سریع القلم مشاور ارشد و مغز مفتکر دولت تدبیر و امید در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلبان با تحقیر همان مردم گفته است:

«صدا و سیمای ما هم متاسفانه به این جریان کمک می‌کند. از یک لبوفروش یا راننده تاکسی که تمام روز را سرگرم حل مشکلات معیشتی‌اش است، درباره جریان هسته‌ای نظرخواهی می‌کند. بنابراین صدا و سیما اصالتا یک نهاد پوپولیستی است.»

این اظهارات به خوبی نشانگر نوع نگاه این جریان به مردمی است که چند ماه قبل در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با حضور در پای صندوق های رای، حسن روحانی را به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب کرده اند، در واقع باید از آقای سریع القلم پرسید چگونه همان رانندگان تاکسی، لبو فروش ها و ... که امروز مورد تحقیر شما قرار گرفته و نباید درباره موضوع هسته ای اظهار نظر کنند چند ماه قبل باید رییس جمهور منتخب خود را انتخاب می کردند و چگونه است که باز همان مردم به فاصله چند ماه بعد از انتخابات باز باید درباره مذاکره یا عدم مذاکره با امریکا نظر بدهند اما زمانی که پای توافقات هسته ای به میان می آید و ممکن است نظری مخالف آنچه که دولتمردان تصور می کنند داشته باشند، با زبانی تحقیر آمیز و از بالا به پایین، بگونه ای توصیف می شوند که گویی هیچ فهمی از تحولات کلان کشور ندارند؟

گفتنی است تحولات ۳۵ ساله تاریخ بعد از انقلاب به خوبی نشان داده است که برخلاف نگاه های روشنفکرانه، از بالا به پایین و تحقیرآمیز به توده های مردم، همین مردم که بخش زیادی از آنها را هم رانندگان تاکسی، کارگران، لبوفروشان، کسبه، کارمندان و ... تشکیل می دهند فهم درست تر و عمیق تری از واقعیات و عرصه سیاسی- اجتماعی کشور داشتند بگونه ای که در طول ۸ سال جنگ تحمیلی نیز زمانی که همین مردم مشغول جنگ با دشمن و تقدیم جان خود بودند، همزمان سریع القلم ها در پی ادامه تحصیل برای کسب مدرک و تبدیل شدن به «دکتر»، «مهندس» و «حقوقدان» بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من تعدادی راننده تاکسی می شناسم که با مدارک لیسانس و حتی فوق لیسانس مسافرکشی می کنند بخاطر اینکه همین آقایان سیاسی عرضه نداشتن شغل درست کنند و یکیو می شناسم که اتفاقا فوق لیسانس فیزیک هسته ای هم هست حالا یکی به من بگه این آقایان که معلوم نیست مدارکشون جعلیه و از کدوم دانشگاهی (مثلا هند، مالزی یا ...) یا حتی تقلبی گرفته اند صاحب نظرند یا این رانندگان زحمتکش در ضمن شعور سیاسی به مدرک تحصیلی و نوع شغل نیست تازه اولشه این دولت دنباله روی اقای رفسنجانیه که می گفت در زیر چرخ صنعت یک عده باید له بشوند هرچند در همان دوران هم پیشرفت صنعتی ندیدیم و پیشرفت واقعی صنعتی و عمرانی و علمی به اندازه ده برابر دوران اقایان در دولت بی ادعای احمدی نژاد اتفاق افتاد و من قول می دم حتی این اقایان نتوانند یک پروژه درست و حسابی در طول این چهار سالشون افتتاح کنند شک نکنید رتبه علمی کشور از دست خواهد رفت و شک نکنید عزت ما خدشه دار خواهد شد اگر همینطور ادامه بدند (که قطعا همینطور ادامه خواهند داد چون وامدار انها هستند )
عمار
موافقم... آفرین
چطور در مقابل مسئله ی امریکا اجازه ی اظهار نظر به همین راننده های تاکسی ندادین حالا حامی حقوق ملت شدین ؟
شما هم مثل اونا دوگانه برخورد میکنید
مهدی
شبی که شومه ازغروبش معلومه تازه این اولشه اینا تادودستی مملکت دست آمریکاندن !بقیشه تاآخربخون
يك پزشك
Iran, Islamic Republic of
بارك الله
انتخاب مردم زماني ميتونه بهترين انتخاب باشه كه به مردم اطلاعات و آگاهي داد و اين زمينه زماني فراهم ميشه كه آزادي بيان و مطبوعات و.... وجود داشته باشه تا مردم با مقايسه ايده هاي مختلف بتونن درست ترين رو انتخاب كنن. اگه به مردم آگاهي داده نشه و يا يكسري آموزشهاي خاص داده بشه نميشه از مردم انتظار بهترين انتخاب رو داشت.
رضا
هاشم آقاجری : دموکراسی بدون حمایت طبقات محروم امکان ندارد
قابل توجه اقاي سريع القلم هااز همفكرانش.وتامل دربي احترامي به اقشار زحمتكش وتاثير گذار در تمام صحنه ها همان انان كه با راي دادن به روحاني امثال سريع القلم رنج نديده وتازه بدوران رسيده را مشاور كردند.كساني كه با پايداري در مقابل تجاوز دشمن باعت شدند تا شماها اكنون به گذشته افتخار كنيد وبه اعراب نگوييد داداش.....
همینه دیگه تا چهار تا کتاب ازاون وریا میگیرن ومیخونن فکر میکنن علامه دهرن ؛همچین ژست میگیرنو از اون نظریات دفاع میکنن که انگار نظریات خودشونه
بعدم یه نگاه عاقل اندر سفیه به مردم میکنن که :مااین کتابارو خوندیم وشمانخوندید
اقایون از خودتون چی دارید ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای سریع القلم تقصیر ندارد یا جزو متمولینی بوده که در ناز ونعمت بزرگ شده و با بقالی و راننده جماعت حشر و نشر نداشته و یا از کسانی بوده که با زد و بند به جایی رسیده و نمی خواهد با مردم جماعت برخوردی داشته باشد .
من به زبان ساده میگم با پوپولیسم و این اصطلاحات غربی راه به جایی نمی برید خودتان را پشت این جملات مخفی نکنید و به میان مردم بیایید و واقعیات جامعه را ببینید و بگویید . نه آنچه در عالم خیال فکر می کنید .
United States
این ... نمیدونه همین لبو فروش و راننده تاکسی رییس جمهور را انتخاب می کنند . چطور زمان رای دادن اینها میشن مردم فرهیخته . ای اف بر این سیاستی که شما مدافع آن هستید
United States
انتخاب رئيس جمهور از راه همه پرسي است،در همه پرسي اراي كل جامعه فارغ از تحصيلات ودانش و فقط براي دموكراسي و برابري كل جامعه بررسي وگرفته ميشود نه براي موضوع كاملا أمنيتي واستراتژيكي مانند انرژي هسته اي كه بأيد توسط أهل فن نظر دهي شود ولي اي كاش در اين مورد هم همه پرسي إنجام ميشود تا نظرات كارشناسانه همان راننده فوق ليسانس هم مد نظر قرار مي گرفت
United States
این بنده خدا سریع القلم نیست ...
زمانی که همین مردم مشغول جنگ با دشمن و تقدیم جان خود بودند، همزمان سریع القلم ها در پی ادامه تحصیل برای کسب مدرک و تبدیل شدن به «دکتر»، «مهندس» و «حقوقدان» بودند.
به .... ها گفتند زکی...
Iran, Islamic Republic of
بد جوری سوختین ها!!!!
شما اهل کدام سرزمینی که از توهین به مردم ایران لذت می بری!
البته اگر مسلمان هم بودی نباید از شنیدن توهین به مسلمانی لذت می بردی!
در پاسخ به نوشته های ان شخص که گفته اند لیسانس و فوق لیسانسهائی را می شناسمکه راننده تاکسی هستند چند نفرند ایا به نطر شما با این افراد مصاحبه شده بود و درثانی اگر لیسانس و فوق لیسانس فیزیک هسته ای که شما گفته اید با تاکسی کار کند هیچ اشکالی هم ندارد و به موقع خود نیز قابل ستایش است ولی این حرف شما قابل پذیرش نیست حتما مشکلی وجود دارد ویا انان خود را در حد مدرک تحصیلی خود نمیدانند واحتمالا گفته شما در خصوص جعلی بودن در خصوص این افراد بیشتر صدق میکند