پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۴
۲۶
علیرضا زاکانی مطرح کرد؛

ضرر چند ده میلیارد دلاری ایران در صورت تعلل در پیگیری فساد پرونده کرسنت

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 331677
رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس با اشاره به موفقیت ایران در اثبات فساد در قرارداد کرسنت در دو گام اول داوری در دیوان بین‌المللی لاهه، گفت: در صورت تعلل در ادامه این روند و عدم پیگیری فساد در این قرارداد در دیوان لاهه میلیاردها دلار خسارت خواهیم دید.
ضرر چند ده میلیارد دلاری ایران در صورت تعلل در پیگیری فساد پرونده کرسنت
به گزارش جهان علیرضا زاکانی در گفتگو با شبکه خبر اظهارداشت: ما به شدت پیگیر برگزاری جلسه سه جانبه بین نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی و وزارت نفت بوده‌ایم تا درباره محتوای لایحه ارسالی ایران برای گام سوم داوری کرسنت به نتیجه مطلوب برسیم اما این جلسه تاکنون دوبار لغو شده و برگزار نشده است.

وی افزود: من در طول این هفته و هفته گذشته چندین بار با آقای لاریجانی دیدار کردم و آقای لاریجانی گفته‌اند من دو بار با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای برگزاری این جلسه سه‌جانبه دیدار کردم.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: اگر موضوع فساد در این پرونده مورد تائید قرار بگیرد هم کمک به امنیت ملی هم کمک به بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری در داخل و هم باعث تائید رای دادگاه لاهه در پرونده کرسنت به نفع ایران خواهد بود.

وی با اشاره به موفقیت ایران در اثبات فساد در قرارداد کرسنت در دو گام اول داوری در دیوان بین‌المللی لاهه، اضافه کرد: این پرونده در لاهه با موضوع فساد در حال رسیدگی است و ما امروز در حال دست برداشتن از اعتراض به حق ضایع شده خود درباره فساد در این قرارداد هستیم که چنین کاری می‌تواند حداقل ۸ و حداکثر تا ۳۵ میلیارد دلار به ضرر ایران تمام شود و باید خسارت پرداخت کنیم.

زاکانی تصریح کرد: بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار از این رقم ضرر دیرکرد است و ایران برای ۲۵ سال باید گاز تحویل دهد.

وی افزود: این در حالی است که میدان گازی سلمان به اندازه ۲۵ سال گازی برای تحویل به امارات نداشته است چنانکه ۱۴ اشکال فنی به قرارداد کرسنت وارد است که یکی از آنها پیش فروش گازی است که اساساً در این میدان وجود ندارد و دیگری اشکالات سرزمینی‌ است که الان به آن نمی‌پردازم.

وی با اشاره به ضررهای دیگر باخت ایران در این پرونده در دادگاه داوری بین‌المللی گفت: با توجه به قیمت‌های پایین کرسنت در قرارداد صادرات گاز ایران به بوتاش ترکیه در ابتداا بوتاش شکایت کرده و به دلیل قیمت پایین کرسنت مجبور به کاهش قیمت صادراتی گاز شده‌ایم و بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار از این محل خسارت دیده‌ایم و در عین حال ترکیه دوباره برای کم کردن ۱۲ درصد از قیمت صادرات گاز ایران به ترکیه شکایت کرده است که در صورت پذیرش این شکایت خسارت کلان‌تری متوجه کشور خواهد شد.

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس تاکید کرد: قیمت پایین کرسنت به همه قراردادهای امروز و آینده صادرات گاز ایران تاثیر خواهد گذاشت و حیثیت شرکت ملی نفت خواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی واقعا هیچ کس نیست دست غارتگران رو از اموال بیت المال کوتاه کنه؟؟؟
آقای وزیر اینجا چه کاره هست؟؟؟
چرا مجلس دوباره فردی رو بر سر کار آورده که ننگین ترین قرارداد نفتی در زمان وزارتش به وسیله برخی افراد معلوم الحال انجام شده؟؟؟
خود کرده را تدبیر چیست؟
یادت رفته این ها همه از شعارهای انتخاباتی بود و مردم به همه این ها رأی دادند. مجلس را هم با همین حرف تهدید می کنند که مردم به ما رأی دادند. پس همین را می خواهند. پیوسته می گویند که مجلس مانع کار است و دوره بعد نمی گذاریم یکی از شما افراطیون وارد مجلس شوید!!!
اون نمایندگانی که رای اعتماد به زنگنه دادن باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشن نمی دونستن که زنگنه وزیر بشه نمیذاره رسوایی کرسنت معلوم بشه مفسد مفسد چه 3000 میلیاردی باشه چه مقصر در پرونده کرسنت
آقای روحانی رییس جمهور محترم مگه خزانه خالی نیست چرا اقدام نمی کنید چرا خودتون وزیرتون و برکنار نمی کنید و وزیر جدید پیشنهاد نمی دید به چه درد میخوره تعلل انجام بشه و ایران ضرر کنه بعدش نمایندگان یا خود شما بخواید برکنارش کنید اونموقع که دیگه پول مرده مردم ایران زنده نمیشه سبد غذایی پیشکش شما همین پول رو زنده کنید به اقتصاد رو به ورشکستگی ایران کمک کنید
چند سال پیش حضرت آقا فرمودند: با دستمال چرکین نمی‌شود شیشه را پاک کرد
Iran, Islamic Republic of
زنده باد نماینده ضد فساد ، پاک و ساده زیست
زنده باد آقای زاکانی هم در زمان فساد دولت قبل که ظاهرا اصولگرا بود و هم الان مقابل فساد ایستاده. امیدوارم مردم بفهمند که فساد و بدی از هر که رخ بدهد بد است و اصولگرا و اصلاح طلب نداره
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی از اینکه در برابر فساد ایستاده ای و اصولگرا و اصلاح طلب برای شما فرقی نداره از شما ممنون و دعا گو هستیم.
Germany
آقای زاکانی عزیزم ، چند ده میلیارد دلار که قابل آقازاده ها را ندارد. غدای سر آقای آن آقازده محترم.
ان شاء الله دم شان چنان گرم باشد که هیچ دارویی از حرارت آن نکاهد تا به جایگاه رفیع شان در جهنم وارد شوند.
فدای سرت آقای زاکانی سر دولت مردان و مختلسین محترم و آقا زاده های عمیق الجیب و فراخ الحلقوم سلامت!
دندمان نرم، ما مردم از جیب مان می دهیم!
فقط نمی دانم آقای محسن رضایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همیشه با یک نگاه اقتصادی نگران فلاکت و بدبختی مردم است چرا حرفی نمی زند؟!
اون دوره سال 88 هم اول اعتراضی به نتایج انتخابات نداشت رضایی بعد که دید موسوی و کروبی اونجوری می تازونن اونم ادعای تقلب کرد که از قافله عقب نمونه
عمار فاطمی
تشکر از آقای زاکانی
از هیچ کس نترسین
این مجلس با این لابی بازی کردن . برگردون وزیر مسئله دارد کشور را در یک بحران فروبرده است. این اقایان مجلسی نیز که به این ادم رای دادن نیز باید پاسخگو باشند.
ای آقا زاده های خیلی بلند شأن؛
ما ملت مفلس را ببخشید که بیش از این نداشتیم تا شما بتوانید ما را بیشتر بچاپید!
خون عزیزان مان را که دادیم و ثمره آن کشوری آرام و امن شد تا شما توانستید در آن به اریکه قدرت و ثروت تکیه بزنید. خزانه را هم خالی کردید. شرمنده ام از اینکه دیگر چیزی ندارم.
ولی دعا می کنم که خداوند شما را با سازندگان کاخ ها و قصرهای سبز و خوابیدگان در اهرام ثلاثه محشور فرماید!!! آمین یا رب العالمین
این شرایط خطر ناک را مدیون اقایان نمایندگان مجلس هستیم که به این شخص رای اعتماد دادند فکر میکنم مقصر اصلی نمایندگان هستند و خودشان هم باید این مشکل را سریع تر بر طرف کنند از حرف زدن هم چیزی در نمی اید
1400
Iran, Islamic Republic of
ای کاش 289 نفر نماینده مثل آقای زاکانی داشتیم.
فعلا که فقط 28 نفر داریم.!!
کارت هدیه انوقت نصیب ما می شد
Iran, Islamic Republic of
تمام ایران به فدای این خانواده !25 میلیارد دلا ر چه ارزشی دارد؟
کدوم متوهم و به چه دلیل و با چه توجیهی انو لغو کرد و هر دو حالت رابفرمایید کدام بیشتر به نفع ایران بود می دونم منتشر نمی کنی ولی چطور شبها از این نونی که می خورید خوابتان می برد . دروغ فقط چون دوستشان نداریم . خدا از شما نگذره
این و زاکانی داره میگه نه جهان عزیزم تیتر رو بخون بعد نفرین کن وگرنه برمی گرده به خودت
Turkey
قراردادی که همه دستگاه های نظارتی علیهش موضع گرفتن و فساد توش اثبات شده به دلیل توهم لغو شده؟
شماها دیگه چه جور موجوداتی هستید؟ شکم هاتون رو از چی پر می کنید که حرف حق به این شفافیت رو نمی تونید بفهمید؟
اگه اینطوره پس نمایندگان چرا سکوت میکنن؟؟؟/این خیانت دوجانبه ی دولت ومجلس نیست؟؟آقای زاکانی مثل زمان احمدی نژاد داد وااسلاما وا انقلابا سر نمیدی؟///
United Kingdom
سلام
مگه چی می شه به خاطر مهر و جناب کرسنت امضاء کن چند میلیارد دلار از دست بدیم !؟

اونها خوش باشند .... ما اگه لازم باشه از نون شبمون هم برای پرداخت غرامت می زنیم ...

به هر حال باید بین رعیت و ارباب فرق باشه ... مگه نه !؟
Finland
تو این 8 سال پس چرا ....