کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در آستانه هفتمین سال فعالیت منتشر شد

اطلاعاتی درباره جهان‌نیوز/ میزان بازدید از سایت/ تعداد شاکیان/ نحوه تامین هزینه‌ها/ معرفی مسئولین

16 آذر 1392 ساعت 14:48

سایت خبری تحلیلی جهان نیوز در آذر ماه سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد.


در آستانه آغاز هفتمین سال فعالیت این رسانه، نکاتی را جهت اطلاع مخاطبان گرامی عرض می کنیم.

هزینه های جهان نیوز از کجا تامین می شود؟
جهان نیوز هیچگونه وابستگی مالی به دستگاههای دولتی ندارد و تا کنون به جزء یک مورد به مبلغ کمتر از ۲ میلیون تومان مربوط به یارانه تخصیصی از دولت نهم به همه رسانه ها، هیچ مبلغی را تحت هیچ عنوانی از بودجه دولتی دریافت نکرده است.

چند سالی است که سایت جهان از محل تبلیغات تجاری، هزینه های خود را تامین می کند و پیش از آن نیز هزینه های اندک اداره سایت جهان نیوز، به صورت کاملا شخصی و کمکهای غیر دولتی تامین می شد.

چرا جهان نیوز تاسیس شد؟
همزمان با ورود مجلس هفتم در پرونده تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، مطالب و پرونده های بسیار نگران کننده ای از تخلفات سازمان یافته که فضای مدیریت کشور را تحت تاثیر قرار می داد به دست آمد که هیچ رسانه ای در آن زمان کمترین همکاری را در انتشار این مطالب انجام نمی داد.

پرونده دانشگاه آزاد از این منظر حائز اهمیت بود که مدیریت وقت دانشگاه به دلیل فرهنگ اشتباه مدرک گرایی در کشور، توانسته بود بخش زیادی از مسئولین در قوای سه گانه، رسانه ها و بخشهای مهم کشور را وامدار خود نماید و از این طریق مفاسد مدیریتی خود را بدون کمترین مانعی دنبال نماید. معاون اول دولت دهم، دادستان سابق تهران، بسیاری از نمایندگان مجلس، برخی مسئولین دولتی و قوه قضائیه از افرادی بودند که یا خود به صورت ویژه فارغ التحصیل دانشگاه آزاد شده بودند و یا وابستگان و اطرافیانشان، نیاز به تسهیلات ویژه این دانشگاه داشتند!

بنابراین اراده ی چندانی برای برخورد با مفاسد مدیریتی این دانشگاه وجود نداشت و به نظر می رسید تنها راه مبارزه با این مفاسد، رسانه ای شدن برخی موضوعات باشد.

جهان نیوز در چنین شرایطی آغاز به کار کرد و مبارزه رسانه ای با مفاسد مدیرتی و اقتصادی به ویژه افراد وابسته به قدرت (که برای پیگیری نیاز به رسانه ای شدن داشت) را در دستور کار خود قرار داد. که برای آن نیز هزینه های بسیاری را متحمل شده از جمله فیلترشدن سایت در سال ۸۷ توسط دادستان وقت تهران.
اما به حمدالله دستاوردهای بسیاری را به دست آورد که سختی های پیمودن این مسیر را شیرین می کرد.

 هدف اصلی از تاسیس جهان نیوز، اطلاع رسانی شفاف، روشنگری، بصیرت بخشی و ایجاد تفکر و افزایش قدرت تحلیل در بین مخاطبان بوده است و معتقدیم این موارد از مهمترین ماموریتهای رسانه اسلامی است که "جهان نیوز" سعی داشته و دارد که در آن مسیر فعالیت نماید. اگرچه معترفیم تا رسیدن به چنین الگویی راه بسیاری را در پیش داریم و اشتباهاتی نیز در این زمینه داشته ایم.

میزان بازدید جهان نیوز چقدر است؟
در حال حاضر روزانه بطور متوسط بیش از 750 هزار تا یک میلیون مراجعه به مطالب جهان نیوز به صورت کلیک مستقیم صورت می گیرد که با احتساب آمار سایت الکسا (بازشدن متوسط چهار خبر توسط هر مخاطب) میزان افراد مراجعه کننده به سایت روزانه 200 هزار تا 250 هزار نفر در روزهای عادی می باشد. که این میزان در ایام خاص، نظیر ایام انتخابات چندین برابر می شود.

مسئولان جهان نیوز
با اینکه تصور می شود علیرضا زاکانی مسئول جهان نیوز است، اما از بدو تاسیس تا کنون وی هیچگاه مسئولیتی در جهان نیوز نداشته و صرفا نزدیکی فکری برخی اعضای تحریریه به آقای زاکانی دلیل این انتساب غیر واقعی است.

در حال حاضر مدیر مسئول سایت جهان، پرویز سروری نماینده شورای شهر تهران و نماینده سابق مجلس می باشد و سردبیر آن ابراهیم رضایی است و اعضای تحریریه آن نیز جمعی از دانشجویان دانشگاههای کشور می باشند.

شاکیان جهان نیوز

ورود رسانه ای به پرونده مفاسد مدیریتی و اقتصادی و نیز انحرافات فکری که مسیر انقلاب را تهدید می کند، طبیعی است با مخاطراتی از جمله بازشدن پرونده حقوقی در محاکم قضایی همراه باشد به ویژه آنکه اکثر نقدها و روشنگری های جهان نیوز مربوط به صاحبان قدرت در زمان تصدی آنها در پستهای مهم کشور بوده است.

در این زمینه شاکیان اصلی جهان نیوز چهره های شناخته شده می باشند که اکثرا در دوران مسئولیتشان مورد نقد قرار گرفته اند. و از آنجا که مطالب جهان نیوز مستند بوده است در اکثر پرونده های بررسی شده تبرئه شده است.

جدول مهمترین شاکیان جهان نیوز را در ادامه می خوانید.
توضیح اینکه برخی از افراد جدول زیر چندین شکایت علیه سایت جهان داشته اند.

نام  و  نام خانوادگی    مسئولیتگرایش فکرینتیجه دادگاه
عبدالله جاسبیرئیس وقت دانشگاه آزاد  جناح راست سنتی تبرئه جهان نیوز
سعید مرتضویدادستان وقت تهرانمنتسب به جناح راستدر حال رسیدگی
اسفندیار رحیم مشاییرئیس دفتر وقت رئیس جمهوردولت نهم و دهمتبرئه جهان نیوز
مهدی هاشمیفرزند آقای هاشمی رفسنجانیاصلاح طلبتبرئه جهان نیوز
فائزه هاشمینماینده مجلس پنجم و فرزند آقای هاشمی رفسنجانی  اصلاح طلبدر حال رسیدگی
حمیدرضا بقاییمعاون رئیس جمهور وقتدولت دهمتبرئه جهان نیوز
محمد شریف ملک زاده رئیس وقت میراث فرهنگی دولت دهم در حال رسیدگی
محمدرضا رحیمیمعاون اول دولت دهمنزدیک به هاشمی و احمدی نژادتبرئه جهان نیوز
نعمت الله پوستین دوزمدیرعامل سابق سایپادولت دهم تبرئه جهان نیوز
و پس گرفتن شکایت از سایپا
مدعی العموم دادستان سابق تهران-تبرئه جهان نیوز
 
مرور پرونده های رسانه ای شده در سایت جهان نشان می دهد، جهان نیوز منطبق با مشی اصولگرایانه خود، وجود فساد و تخلف را در بین هر جریان سیاسی از جمله افراد منتسب به جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی را فارغ از مرزبندی های سیاسی دنبال می کند.

اگرچه معتقدیم اکثر مدیران ارشد کشور، انسانهای پاکدست و سالمی هستند اما اندک متخلفان که با نام اصولگرایی یا اصلاح طلبی سعی دارند پوششی را برای تخلفات خود ایجاد کنند نباید با جناحی برخورد کردن رسانه ها و مراجع رسیدگی به تخلفات، به مقاصدشان برسند.

برخی پرونده های ویژه که برای اولین بار جهان نیوز به آنها پرداخت:

فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد
پرونده فروش سوالات کنکور
ابعاد پنهان از فتنه ۸۸ و وابستگی فتنه گران به خارج از کشور
رسانه ای کردن جنایت کهریزک
پیگیری حوادث کوی دانشگاه و برخورد با دانشجویان
فساد فکری و اعتقادی جریان سروش
فساد فکری و اعتقادی جریان انحرافی
پرونده بیمه ایران و خانه فاطمی
پرونده جعلی بودن مدرک تحصیلی برخی مسئولین
اطلاع رسانی در مورد پرونده بسیار پیچیده کرسنت (ادامه دارد)

و بسیاری دیگر از پرونده ها نظیر فساد ۳۰۰۰ میلیاردی که علی رغم آنکه اولین بار در جهان نیوز منتشر نشده بود اما پیگیری های ثانویه آن در دستور کار این رسانه قرار گرفته است.

اعضای تحریریه جهان نیوز امیدوارند با شنیدن انتقادات و پیشنهادات مخاطبان گرامی، سریع تر بتواند به نواقص و ایرادات رسانه ای خود را اصلاح نمایند. منتظر خواندن و شنیدن انتقادات شما هستیم.
 


کد مطلب: 329983

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/329983/اطلاعاتی-درباره-جهان-نیوز-میزان-بازدید-تعداد-شاکیان-نحوه-تامین-هزینه-ها-معرفی-مسئولین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com